Een eigen viool kiezen...

Discussie in 'Overig' gestart door Madrin, 8 aug 2015.

  1. Madrin

    Madrin

    Lid geworden:
    11 feb 2013
    Berichten:
    49
    Dag allemaal,

    Sorry als dit verkeerd staat, maar de vergelijkbare topics stonden ook hier, vandaar dat ik dit hier plaats. Het valt niet echt duidelijk in een categorie!

    Ik speel nu zo'n vijf jaar viool, en ik had het geluk dat ik de viool waar ik tot nu toe op heb gespeeld van een goede vriendin kon lenen. Een relatief nieuwe viool, wel uit China, maar mijn lerares was er altijd erg tevreden over.

    Nu wordt het echter tijd om de viool weer terug te geven. En ik wil natuurlijk graag een eigen. Ik mag de viool van die vriendin overkopen (taxatierapport gaf 2100 euro aan) maar hoewel ik het een leuke en fijne viool vind, had ik me voor mezelf toch altijd een viool voorgesteld met een wat warmere en diepere klank, en ook een iets ander uiterlijk. Dus ik zat in dubio. Mijn lerares zei dat het voor dat geld een erg goede viool was, en dat de klank grotendeels toch komt van snaren en strijkstok. Maar ik heb altijd een andere 'droomviool' gehad en heb nog steeds zo'n romantisch beeld dat ik ooit op een Franse rommelmarkt tegen een lief oud viooltje aan loop. Misschien niet perfect, maar wel met een geschiedenis. Kortom: ik heb zelf een tweedehands-ideaalbeeld :p.

    Maar de vraag is: hoe realistisch is dat? Voor hoeveel geld kun je een goede viool kopen en hoe scheid je het kaf van het koren? Ik heb uiteraard mijn vioollerares gevraagd, maar haar expertise begon pas bij violen boven de 20.000 euro (van de rest wist ze weinig) en ik kon natuurlijk wel eentje uitzoeken en aan haar laten horen, zodat zij dan vervolgens ging beoordelen op bouw etc. Zij adviseerde me overigens alleen vioolbouwers en dan vooral nieuwbouw, maar met nieuwbouw heb ik veel minder 'gevoel'. Ja, ik ben een vrouw.

    Tips hier? Is het handig om toch die viool van mijn vriendin te kopen, of is het nog wel realistisch om door te zoeken? Budget is ongeveer 2500 inclusief goede strijkstok, en ik zou er graag nog een aantal jaren op vooruit kunnen zodat ik niet over een paar jaar weer een nieuwe aan moet schaffen.
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Beste Madrin,

    ik begrijp je opmerking dat de plaats waar je onderwerp moet staan een beetje lastig is. Echter, je biedt niets te koop aan, dus heb ik hem toch maar verplaatst naar 'Overig' vallende onder Bouw. OK?
     
  3. Madrin

    Madrin

    Lid geworden:
    11 feb 2013
    Berichten:
    49
    Maar natuurlijk. Bedankt!
     
  4. Solange

    Solange

    Lid geworden:
    25 apr 2014
    Berichten:
    154
    Beste Madrin,

    Ga gewoon eens langs bij een vioolbouwer en vraag om wat klaar te leggen met een warme en diepe klank binnen je budget. Je kan ginder al wat elimineren en gesteld dat je twijfelt, kan je vragen om ze mee naar huis te nemen om ze te proberen.
    Ik zou eerst een viool kiezen en dan pas de strijkstok want elke strijkstok klinkt anders op elke viool.
    Neem wel zeker je tijd en ga steeds af op wat jij mooi vindt qua klankkleur. En heel soms ... kiest de viool jou.
     
  5. Madrin

    Madrin

    Lid geworden:
    11 feb 2013
    Berichten:
    49
    Bedankt voor je reactie Nancy. Dus jij adviseert wel om naar een echte bouwer te gaan. Heb je toevallig nog tips voor fijne vioolbouwers? Ik wil er best een eindje voor reizen, ik zit zelf in omgeving Amsterdam (maar ik heb het idee dat alles daar 40x zo duur is). En denk je dat het haalbaar is om een mooie warme viool te vinden binnen mijn budget?
     
  6. Elsie S

    Elsie S

    Lid geworden:
    3 dec 2014
    Berichten:
    94
    Hoi Madrin,

    Er zijn vast diverse mensen op dit forum die betere tips kunnen geven dan ik, maar ik reageer graag even omdat ik zelf ook op het punt sta om een instrument aan te schaffen.
    Toen ik een klein jaar geleden weer begon met vioolspelen heb ik op aanraden van een vioolbouwer eerst een viool gehuurd om te kijken of het spelen me zou bevallen en ik het vol zou houden. Die test is positief uitgepakt: ik vind het nog leuker dan ik gedacht had en wil dus een eigen viool aanschaffen. Nou beschik ik ook nog over het instrument dat ik vroeger bespeelde. Die had ik van een vriendin overgenomen. Maar eigenlijk heb ik nooit het gevoel gehad dat deze viool bij mij paste. Dus als ik je dan toch een tip mag geven: als je niet helemaal overtuigd bent van die viool die je kunt overnemen, doe het dan niet.
    Hoewel ik ook een vrouw ben en je ideaalbeeld van een lief tweedehandsje begrijp, zou ik toch over dit droombeeld heen stappen. Net als Nancy raad ik je aan om naar een vioolbouwer te gaan en de Franse marktjes en vrije, vage internetverkoop links te laten liggen. Volgens mij is er bij vioolbouwers in de genoemde prijscategorie voldoende voorhanden. En daarbij zou ik ook proberen de leeftijd en kleur niet voorop te stellen.
    Zo wil ikzelf dus ook te werk gaan. Alleen zit ik nog met de vraag in hoeverre vioolbouwers instrumenten uit laten proberen. Degene van wie ik nu huur gaf vorig jaar aan dat ik de instrumenten uitgebreid bij hem mag testen, maar niet mee naar huis nemen. Graag hoor ik van de vioolbouwers en andere deskundigen op dit forum of en hoe lang normaliter instrumenten op proef worden meegegeven.
     
  7. Madrin

    Madrin

    Lid geworden:
    11 feb 2013
    Berichten:
    49
    Dan zit je inderdaad in bijna dezelfde situatie als ik, Elsie. Dus jij had ook het gevoel dat die viool niet goed bij je paste. Weet je ook waarom niet?

    Leeftijd en kleur stel ik uiteraard niet voorop (klank wel, en kwaliteit/duurzaamheid ook) maar het was om een ideaalbeeld te illustreren, om duidelijk te maken op wat voor 'type' viool ik val. Natuurlijk mag deze ook best van een goede vioolbouwer komen, of nieuw zijn.

    Mijn lerares zei dat de meeste vioolbouwers die zij kende je altijd de kans gaven om de instrumenten thuis uit te proberen, omdat je in zo'n korte tijd niet kunt weten of het instrument bij je past of niet. Misschien geen twintig in een keer, maar als je serieus op zoek was, zei ze, zou dat mogelijk moeten zijn. Ik hoop dat dat klopt.
     
  8. Elsie S

    Elsie S

    Lid geworden:
    3 dec 2014
    Berichten:
    94
    Tja, waarom die andere viool niet goed beviel, dat is lastig om precies de vinger achter te krijgen. Ik had o.a. het idee dat deze viool een beetje groot was en ik ben zelf klein van stuk. De viool die ik daarvóór had was misschien wel een 7/8 formaat, dus het lag wellicht aan het verschil in grootte. En verder vond ik 'm een beetje lomp: veel volume maar niet erg verfijnd. Een allemansvriend, maar niet echt mijn vriend. Nou ja, zoals ik al zei is het lastig precies aan te geven. Ik denk dat het vrij persoonlijk is en dat je dus inderdaad de tijd moet nemen (en krijgen) om diverse violen uit te proberen.
    Mijn lerares zei ook dat de meeste vioolbouwers wel instrumenten mee wilen geven; ik hoop met jou dat dit zo is...
     
  9. Solange

    Solange

    Lid geworden:
    25 apr 2014
    Berichten:
    154
    Hoi Madrin,

    Ikzelf woon in Vlaams-Brabant. Ik kocht mijn viool bij een fijne vioolbouwer in Hasselt na een lange zoektocht.
    Op dit forum zal je vraag zeker opgepikt worden door een vioolbouwer, hij kan je meer vertellen of het haalbaar is om te vinden wat je zoekt voor je budget. En of je er mag meenemen om uit te proberen. Indien dit het geval is, kan je de viool (violen) ook eens meenemen naar de les. Ik heb de kans gehad om de violen de ik bijhad mee te nemen naar de vioolles en de leerkracht erop laten spelen in de lege concertzaal van de muziekacademie. Ik ben toen in de zaal gaan zitten en heb mijn ogen gesloten. Zij speelde steeds hetzelfde en wisselde van viool. Ik had snel gekozen. Ik koos de duurste maar ben er nog elke dag blij mee.
    Mijn ervaring is dat de vioolklank die ik 5 jaar geleden goed vond, ik nu niet meer vind volstaan. Je smaak gaat erop vooruit naarmate je langer speelt. Daarbij is het zo dat de ene strijkstok beter in hand ligt dan de andere maar ook dit is weer heel persoonlijk. Kwestie van uitproberen dus.
     
  10. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Hoi Madrin.
    Zelf speel ik cello en die heb ik gekocht en in onderhoud bij http://www.maasvioolbouw.nl te Amsterdam.
    Ik vind ze zelf heel behulpzaam en vriendelijk, ga gewoon eens langs of bel eens om te vragen wat ze allemaal hebben liggen binnen jou buget.
    Ik heb bij hun verschillende cello uitgeprobeerd voor ik er uiteindelijk ééntje heb gekocht
    Vrijblijvend vragen mag altijd.
    Orienteren op wat er is en geniet ervan.
     
  11. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Iemand die bij mij een viool wil uitproberen met het doel om eventueel te kopen, kan die een week - en in sommige gevallen 14 dagen- mee krijgen. Ik vind het van belang dat het instrument ook beluisterd moet kunnen worden wanneer een ander er op speelt. Zo zal een docent een belangrijke schakel zijn, maar uiteindelijk moet het bij de nieuwe eigenaar passen. Ook de omgeving wáár men speelt zal uitmaken. In een kleine ruimte klinkt het instrument anders dan in een kerk.
    Er kleeft voor de vioolbouwer wel een zeker risico aan, wanneer je een instrument meegeeft. Iemand die kwaad wil kan er mee vandoor gaan, ook al heb je alle gegevens van de persoon. Dan ben je het instrument kwijt. Gelukkig is dat bij mij nog nooit voorgekomen.

    Ik denk dat in de jaren het oor heeft geleerd waarnaar te luisteren, hoewel er mensen zijn die kleine verschillen in klank niet kunnen waarnemen of onderscheid kunnen maken in klank tussen twee instrumenten. Dat moet je leren en soms lukt dat niet. In zulke gevallen wordt het heel moeilijk een instrument te kiezen: waar selecteer je dan op? Het zou heel mooi zijn wanneer je een klankideaal hebt en een instrument vindt wat daaraan voldoet.
    Ik zou bij de selectie steeds dezelfde strijkstok nemen anders zit je twee variabelen te vergelijken en dat is weer een factor moeilijker.
     
    Solange vindt dit leuk.
  12. Elsie S

    Elsie S

    Lid geworden:
    3 dec 2014
    Berichten:
    94
    @Oosterhof Vioolbouw , bedankt voor de inside information.
    Het lijkt mij ook erg nuttig om instrumenten door een ander / de docent te laten bespelen; dat kan een heel andere beleving geven dan wanneer je er zelf op speelt.
    Bovendien kan het geen kwaad om op die manier een second opinion te horen van iemand die al vele violen bespeeld heeft en dus gewend is ze te beoordelen, ook blijft het daarnaast een persoonlijk verhaal.
    Ik ga mij verder oriënteren :)
     
  13. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Was vroeger heel gewoon een viool op proef mee naar huis. Bij Max Möller kreeg ik in de zestiger jaren zo een duur instrument mee op mijn mooie blauwe ogen. Ik gaf alleen mijn naam en adres op aan Berend en wandelde met de viool onder mijn arm de deur uit. Niks legitimatie of borg betalen, ook de tijd van kopen of terugbrengen werd niet precies afgesproken. Je kon het instrument gewoon op je gemak uitproberen.
     
  14. Madrin

    Madrin

    Lid geworden:
    11 feb 2013
    Berichten:
    49
    Bedankt voor alle info. Ik ga eens aan een vioolbouwer vragen of hij wat klaar kan leggen. Waaraan herken je een goede vioolbouwer? Of maakt het niet zoveel uit waar je heen gaat?
    En als je instrumenten mee naar huis neemt, ben je dan 'verplicht' iets te kopen daar?
     
  15. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Een goede vioolbouwer heeft een werkschort voor. Heeft houtkrullen in zijn haar en ruikt ook een beetje naar hout. Meestal heeft hij een ijzeren brilletje op de neus. Over dit brilletje kijkt hij de bezoeker wat verstoord aan. Want hij wordt gestoord in zijn scheppende arbeid. Ikzelf heb vroeger een heel goede bouwer gekend. Deze man had alles wat ik net opnoem maar had ook nog een houten been. Soms krabde hij er even aan, omdat er houtworm inzat. Maar deze soort is echter uitgestorven. :D
     
    Muzirene vindt dit leuk.
  16. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Serieuze intentie om te kopen moet voldoende zijn. Het kan immers zomaar dat het instrument dat je zoekt er toch niet tussen zit.
    Zo heb ik ook strijkstokken uitgeprobeerd met de serieuze intentie te kopen. Maar ik heb pas de stok gekocht bij de zaak waar dé stok er voor mij bij zat.
     
  17. Madrin

    Madrin

    Lid geworden:
    11 feb 2013
    Berichten:
    49
    Nou, mijn standaard vioolbouwer komt hier best dicht bij in de buurt :p Goede omschrijving.

    Serieuze intentie om te kopen heb ik uiteraard wel.
     
  18. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Hier idem. Waar woon jij Madrin? Ik herkende de mijne meteen.... Alleen heeft hij me nooit verteld over zijn houten been dan...

    Edit: suf, ik had even niet door dat jij de topicstarter was. Mmm, je woont niet hier in de buurt, dus zo uitgestorven zijn ze niet, Tobias!
     
  19. Madrin

    Madrin

    Lid geworden:
    11 feb 2013
    Berichten:
    49
    Waar zit de jouwe Idb? Als ik bij de mijne aankom dan is hij altijd een of andere viool aan het maken in zijn atelier. Eigenlijk is de hele 'winkel' een atelier, hij is ook erg weinig open maar als hij je ziet buiten openingstijden laat hij je gewoon naar binnen. Hij schrijft de bonnetjes met de hand. En ja, het ruikt er naar hout en hij draagt een werkpak!
     
  20. Elsie S

    Elsie S

    Lid geworden:
    3 dec 2014
    Berichten:
    94
    En hoe zit het eigenlijk met het belang van het soort snaren als variabele? Ik lees her en der dat de snaren erg veel uitmaken voor de klank; ook de lerares van Madrin wijst hierop. Ik heb op mijn huurviool Dominant snaren zitten en die bepalen misschien mede dat de klank op mij vrij scherp en koel overkomt.
    Zetten vioolbouwers op de violen die ze aanbieden standaard dezelfde snaren? Anders is het toch nog lastiger om instrumenten goed te kunnen vergelijken?
     

Deel Deze Pagina