Een eigen viool kiezen...

Discussie in 'Overig' gestart door Madrin, 8 aug 2015.

  1. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Op de violen die ik verkoop zet ik in de meeste gevallen Pirastro. Het kan best zijn dat niet de meest optimale set of combinatie is toegepast. Het is voor een eerste verkenning ook niet van cruciaal belang, omdat het dan meer gaat om verfijning van de klank.
     
    Elsie S vindt dit leuk.
  2. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Ook bij een minder optimale set, of combinatie, kun je best goed verschillen horen tussen instrumenten.
    Ik vond het verschil tussen een 'slechte' strijkstok en mijn goede bij het testen van de instrumenten (celli, ivm 'Vakantie/Oefen Chinees') eigenlijk meer van belang.
    Als op alle instrumenten hetzelfde merk snaren zijn gezet, of zelfs die hele goedkope metalen 'fabriekssnaren', kun je best wel verschillen waarnemen.
     
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Maar in jouw voorbeeld kan het dan ook best zo zijn, dat een instrument dat besnaard is met een wat betere kwaliteit dan de 'fabriekssnaren' een betere klank geeft met een slechtere strijkstok dan omgekeerd. Het is dan in zulk soort zoeksystemen van groot belang te proberen één variabele te creëren. Nu is dat ook al niet zo gemakkelijk te verwezenlijken, tenzij je op al de te onderzoeken instrumenten hetzelfde type snaar hebt zitten.
     
  4. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.902
    Homepage:
    Dominant is een soort "benchmark" dat veel wordt gebruikt, zodat het ook een goede vergelijker is. Een viool die met Dominant scherp en koel klinkt heeft dat wellicht voornamelijk aan zichzelf te wijten, maar zou met b.v. Pirastro Obligato wel iets mooier kunnen klinken. Ik houd zelf niet zo van Dominant als standaardsnaar en gebruik bij voorkeur op mijn collectie Corelli Crystal of Corelli Cantiga. (de laatste is een fijne neutrale snaar)
     
    Elsie S vindt dit leuk.
  5. Madrin

    Madrin

    Lid geworden:
    11 feb 2013
    Berichten:
    49
    Het gaat nog lastig worden, dat uitzoeken! Ik ben altijd al redelijk slecht geweest in het maken van keuzes, bang om iets te laten liggen dat eigenlijk beter is dan datgene waar je nu voor kiest.

    Mijn lerares opperde vandaag nog dat ik nog tijdelijk iets zou kunnen huren, maar ik vind het toch wel een hoop geld voor 'niks'. Aan de andere kant geeft het me wel de kans om eens een andere viool uit te proberen.
     
  6. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    De tip die onder een ander topic wel eens genoemd is: huurkoop.
    Bij een koop wordt reeds betaalde huur afgetrokken (ook als je een andere koopt dan de gehuurde). Dat geeft de mogelijkheid wat langer uit te proberen.
    Vioolbouwers? Enkele tips (n.a.v. de vraag in #5 om fijne vioolbouwers):
    http://www.brandonvioolbouw.nl/ (Hilversum)
    http://www.contradamusica.nl/ (Amersfoort)
    http://www.bertboonvioolbouw.nl/ (Groningen)
    http://www.vanderknaapvioolbouw.nl/ (Baarn)
    http://www.vioolbouwers.nu/ (Hilversum).
    Van horen en/of uit eigen ervaring: prima, betrouwbare adressen.
     
  7. Madrin

    Madrin

    Lid geworden:
    11 feb 2013
    Berichten:
    49
    Bedankt, fijn zo'n lijstje. Mijn ervaringen met vioolbouwers waar ik tot nu toe was geweest was dat ze de 'verkoopinstrumenten' niet verhuurden, maar de verhuurinstrumenten wel verkochten. Maar als je aan huurkoop zou doen, zou ik op een huurviool dezelfde procedures willen toepassen als op een koopviool, en een huurviool krijg je meestal (althans, dat merk ik in mijn omgeving), gewoon 'standaard' mee. Je kunt wel kiezen uit types, maar je doet geen klanktesten en dat soort dingen.

    Hoewel, als ik in die link kijk van Amersfoort, lijkt het erop dat je daar ook je eigen huurviool uit mag zoeken.
     
  8. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Dat kan dan misschien wel zo zijn, misschien dus, maar waarom zou je een cello met een slechtere strijkstok willen uittesten, terwijl je de strijkstok waarmee je graag speelt, bij je hebt?
    Naar mijn beleving legt de kwaliteit van de strijkstok best veel gewicht in de schaal. Misschien wel meer dan de snaren.
    Laatst waren bij mij dus de kwaliteit van de snaren van de uit te testen celli en mijn strijkstok de constanten.
    Ik merkte dat de slechtere strijkstok mij ook slechtere klanken uit de celli liet halen. Mijn stok werd dus samen met de snaren de constante. De celli de variabelen. Lastiger wordt het inderdaad als er op de uit te proberen celli verschillende kwaliteiten snaren zitten. Toch denk ik dat je daar, naarmate je gehoor nog beter ontwikkeld is, ook wel doorheen kunt 'prikken'.
     
  9. Elsie S

    Elsie S

    Lid geworden:
    3 dec 2014
    Berichten:
    94
    Interessant, daar heb ik nooit zo bij stil gestaan, dat dat zo zou kunnen zijn. Maar nu je het zegt vind ik mijn huidige (huur)strijkstok wat te licht aanvoelen, dus daar speelt misschien toch de mindere kwaliteit een rol.
    Zou er nog verschil zijn tussen cello en viool qua invloed van de kwaliteit van de stok op de klankbeleving?
     
  10. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Als niet-violist waag ik mij toch aan een antwoord. Gelukkig zijn de violisten onder ons assertief genoeg mij tegen te spreken als dat nodig is:D
    Interessant zijn de ervaringen van hen die zowel viool als cello spelen (of in ieder geval ervaring met beide instrumenten hebben). Hopelijk reageren ze!

    Ik denk niet dat er verschil is. Het gaat immers om dezelfde manier van hoe een toon, een klank tot stand komt door het strijken (en intoneren als je meer wilt dan losse snaren aanspreken).
    Je kunt je afvragen of het met dikkere snaren mooie klanken halen uit de cello misschien kwalitatief betere strijkstokken vereisen. Evengoed denk ik dat die hele mooie ijle tonen van de viool wel wat van een strijkstok en de bespeler vragen.
     
    Elsie S vindt dit leuk.
  11. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Als je met je allerbeste strijkstok dan alle te testen instrumenten bespeelt is de strijkstok geen variabele. Maar wanneer je denkt dat een bepaalde strijkstok voor een bepaald instrument beter klinkt, introduceer je een extra variabele.
     
  12. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Dit is wetenschappelijk verantwoord testen! Verantwoord goochelen met constanten en variabelen. En dat met strijkinstrumenten testen:).

    Ach....gelukkig kun je ook op je gevoel al een heel eind komen! Het ene instrument spreekt prettiger aan dan het ander. Met het ene instrument 'klikt' het sneller dan de ander. Of helemaal niet. Gelukkig speelt zich lang niet alles in de 'bovenkamers' afo_O
     
  13. Madrin

    Madrin

    Lid geworden:
    11 feb 2013
    Berichten:
    49
    Mijn vioollerares onderstreepte inderdaad ook het enorme belang van de stok. In mijn eerste jaren speelde ik met een stok die nodig opnieuw behaard moest worden. Toen dat eenmaal gebeurd was merkte ik al zoveel verschil! Ik ben nooit zo gek geweest op mijn stok trouwens, ik vind hem veel te licht.
     
  14. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Inderdaad, dat klopt. Ik heb eens meegemaakt dat een vrouw een viool best wel mooi vond klinken maar dat de kleur haar niet aan stond. En toen ging het niet door.
    Het irrationele gaat de boventoon voeren wanneer je met een bepaald instrument een klik krijgt. Dat valt niet uit te leggen, die is er of is er niet. 't Is net een soort verliefdheid, daarvan weet je ook niet waarom! ;)
     
  15. Madrin

    Madrin

    Lid geworden:
    11 feb 2013
    Berichten:
    49
    Bij sommige violen die ik hoor en zie heb ik inderdaad iets van: JA! En andere zeggen me minder. Ik hoop bij mijn toekomstige eigen op zo'n JA-moment.
     
  16. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    Dat laatste geeft een heel concrete wens als je eens een nieuwe stok wilt aanschaffen. Naast de klik en de subjectieve kant kun je dus aangeven dat je een iets zwaardere stok zoekt. Mooie start van de zoektocht tzt.
     
  17. ducky

    ducky Daphne

    Lid geworden:
    7 jul 2005
    Berichten:
    327
    Wat betreft stok heeft dat volgens mij niet alles met gewicht te maken. De balans en verdeling van gewicht in de stok is ook heel belangrijk voor het "lekker" spelen.

    Maar nu is het wel zo dat toen ik op zoek was naar een tweede stok, ik op een stok van hetzelfde gewicht uit kwam. Ik heb toen met best wel wat stokken gespeeld, licht en zwaar. Bij veel stokken was het niet eens het gewicht dat ik vervelend vond, maar de balans voelde gek. De een was voor mij veel te springerig, terwijl de ander "vast" bleef zitten. Eén stok vond ik lekker spelen, die speelde lekker licht. Dat bleek de zwaarste stok van de set, en deze was even zwaar als de stok die ik al had. Ook de balans leek veel op die van mijn andere stok.

    Nu vind ik dit wel hele lastig om te omschrijven, dus ik hoop dat mijn ervaring zo een beetje overkomt.

    Daphne
     
  18. dreamingdragon

    dreamingdragon

    Lid geworden:
    26 feb 2011
    Berichten:
    365
    Ik ben inmiddels begonnen op de altviool, en de C - sleutel begint al te wennen.
    Tot heden toe heb ik een altviool gehuurd bij de vioolbouwer, of deze altviool het ook zal gaan worden voor de toekomst zal de tijd nog moeten uitwijzen. maar ik zal dan ook weer op zoek moeten naar ''mijn geluid''
    gelukkig heb ik voor mijzelf een methode gevonden om het geluid te vinden die de viool moet produceren.
    zo ben ik mijn normale viool ook tegengekomen.

    als ik de desbetreffende viool heb gevonden, dan ga ik ''mijn geluid'' nog proberen te verfijnen met andere snaren.
    als laatste komt de strijkstok aan de buurt, die gaat uitmaken hoe ''mijn geluid'' samen moet gaan werken met mijn gevoel in streektechniek. ik laat mijn viooldocente verschillende genres spelen ook in verschillende positie's, en ga dan op verschillende plekken van de kamer staan om te luisteren wat de viool voor geluid in zich heeft.

    De viool moet ook meteen goed in de hand liggen bij mij tijdens het spelen, en zal zich soepel moeten gedragen over de snaren heen. doet ie dat niet, dan gaat ie meteen aan de kant. zo filter ik uit de grote keuze die de vioolbouwer in Eindhoven mij biedt mijn viool eruit.

    toen ik vorige maand begon op de altviool, had ik na 1 week spelen nog geen klik met de gehuurde altviool.
    Ik ben daarna terug gegaan, en heb het aan de vioolbouwer H Zick verteld. die legde meteen 6 verschillende altviolen op tafel, en liet mij die uitproberen. van de 6 sprong er gelukkig er maar 1 uit, en daar speel ik nu naar alle tevredenheid nog op. maar mischien is dat over enkele maanden anders, als ik serieuze alt stukken voorgeschoteld krijg bij het strijkersensemble. Nu kan ik nog vooruit met het lesboek.
     
    Marcelita en Elsie S vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina