Hallo allemaal, Ik heb mij vandaag geregistreerd op dit, op het eerste gezicht, voor mij handige forum. Omdat er geen sub-forum is om je in voor te stellen doe ik het hier even. Mijn naam is Gijs en ik ben een 24 jarige student Toegepaste Psychologie. Het feit dat ik 24 ben en een student heeft zijn oorzaak in het feit dat ik veel tijd besteed aan muziek. Ik speel piano en componeer stukjes muziek voor piano en recentelijk ook voor andere instrumenten en ensembles. Ik ben begonnen op mijn achttiende en wil uiteindelijk graag mijn geld verdienen met het schrijven van muziek. Ik speel piano in barren en restaurants, dus tot op zekere hoogte is deze droom al in vervullen aan het geraken. (Als er een "trots" smillie was had ik hem hier gebruikt) Ik ben beland op dit forum omdat ik gisteren een viool heb aangeschaft. Ik wil graag een instrument leren bespelen waarbij ik zelf de tonen moet creeren en daarnaast vind ik de viool een prachtig instrument. Zoals de titel al doet vemoeden wil ik mijzelf niet alleen persoonlijk voorstellen, maar ook muziekaal. In duidelijkere taal wil ik jullie een stukje laten horen dat ik geschreven heb voor een strijkkwartet. Dit was toendertijd het eerste werkje voor strijkinstrumenten dat ik geschreven had, dus verwacht geen Beethoven. Ik hoop dat jullie het kunnen waarderen. De mp3: http://www.box.net/shared/ntmsg6z4ck En voor de geinteresseerden. De bladmuziek: http://www.box.net/shared/3mpr1yskk4 Gijs -------------------------------------------------------------------------------------------------- Update: Het is inmiddels al wat jaartjes geleden dat ik deze post heb gedaan. Ik ben niet al te ver gekomen wat betreft het viool leren spelen. Ik ben wel doorgegaan met het schrijven van muziek. Het is niet allemaal voor strijkers, maar er zit wel wat tussen. Als je geïnteresseerd bent: http://www.youtube.com/user/jupitler Dit is mijn Youtube-kanaal. Alle filmpjes die ik heb geüpload zijn originele composities en video's. Bedankt voor al jullie reacties in ieder geval!
Het stuk is lastig te beoordelen, omdat de opnamekwaliteit niet al te best is. Bovendien moet ik mijn versterker nogal opdraaien en daarmee krijg ik ook te veel bijgeluiden. Misschien dat hier software-matig nog wat aan gedaan kan worden? Dan ben ik in ieder geval van de partij om het stuk aandachtig te beluisteren. Frits
Misschien dat wij een andere kijk hebben op wat een goede geluidskwaliteit is ,maar ik kan de mp3 redelijk helder horen en ik hoef hem niet erg hard open te draaien om hem op een redelijk volume te horen. Misschien dat er iets mis gaat tussen Box.net en jouw geluidskaart of iets dergelijks(ik heb hier weinig verstand van, dus ik roep maar wat). Omdat ik het leuk vind om er een "echte" strijker naar te laten luisteren zal ik eens kijken of ik iets kan doen dat het beter te beluisteren maakt. Zoals ik zij hoor ik de problemen niet direct, maar misschien dat dit helpt, probeer deze link eens: http://gijsvanbeusekom.webs.com/stringquartetineb.htm Zijn er meer mensen die dezelfde luisterervaring hebben als Frits heeft? Gijs
Voor een kwartet zit er erg weinig variatie in, geen opeenvolgingen van melodieën naar de andere instrumenten, wat een haydn of bach altijd schitterend doet. Niet om af te kraken, maar het stuk is vrij saai en zoals je zelf aan aangeeft geen topstuk.
Het lijkt best wel op filmmuziek dat je soms in films e.d. te horen krijgt. Dus ik vind het best mooi.
Ik heb nu de hele MP3-file afgeluisterd, maar merk geen verschil in geluidskwaliteit t.o.v. de eerder gegeven link. Het kost me erg veel moeite om de aandacht vast te houden bij een storend achtergrondgeluid wat lijkt op een ruisende zee of een zaal met mensen op een receptie. Met betrekking tot de compositie vind ik er nauwelijks een melodielijn in, het zijn meer losstaande zinnen, dan een ‘gesprek’. De klank-combinaties zijn echter welluidend en dat geeft de toehoorder gelegenheid zich te verdiepen in wat de sfeer oproept. Je waant je in een mistig bos, waar doorheen wat zonnestralen zich proberen te boren. Iemand (Shia) noemde het begrip filmmuziek en dat zou een goede toepassing kunnen zijn. Misschien dat we later nog eens een andere compositie mogen horen? Frits
Bedankt voor de reactie Frits, Chrish en Shia. Frits: Dit zijn virtuele instrumenten die je hoort spelen. Ik hoor niet wat je bedoelt eerlijk gezegd. Ik geloof je, maar ik kan er niet op reageren of er iets aan doen zodoende. Chrish: Ik ben het met je eens dat de melodieën niet echt mooi over de melodieën gevarieerd worden. De verschillende instrumenten hebben nog niet echt een eigen karakter. Wat betreft de variatie is het allemaal wat monotoon in karakter inderdaad. Dat is iets wat ik erg lastig vind. In een stuk (het is iets langer dan deze) waar ik nu mee bezig ben probeer ik dat wat meer toe te passen. Shia: Het heeft wel wat van filmmuziek weg vind ik ook wel. Het was niet echt wat ik van te voren van plan was, maar het past wel een beetje in dat genre. Ik zal binnenkort het strijkkwartet waar ik nu mee bezig ben plaatsen.
Maar je compositie die je had geplaatst was toch een strijkkwartet, zij het dan virtueel? Of hebben we het over twee verschillende dingen? Frits
De compositie die je gehoord hebt is inderdaad virtueel en geschreven voor vier strijkers. Het stuk waar ik nu mee bezig ben is dat beiden ook. Ik heb het over twee verschillende dingen inderdaad.
Ik weet zeker, dat jouw composities spannender en gevarieerder worden, wanneer je ze zou laten horen aan een vakman op dit gebied en deze zou je wat aanwijzingen geven. Net als muziek maken is componeren ook een handwerk, dat je moet leren, ook al zou je veel talent hebben. En wanneer je de vaardigheden van dit handwerk beheerst, dan heb je nog meer plezier in je werk.
Ik zou eerst een simpele melodie verzinnen voor 1 instrument, laat dit thema terug komen met verschillende variaties and ritmes, een andere toonsoort midden in een stuk houdt de luisteraar boeiend. Pas als 1 instrument goed is kun je andere erbij voegen, (bijna) niemand kan een kwartet uit de losse hand schrijven zonder eerst 1 instrument af te hebben. Mijn advies, hou het simpel! en ik zou eerst een viool duet schrijven. Om even Bach erbij te nemen, zijn inventions en symfonia's zijn erg eenvoudig maar worden door heel veel mensen bewonderd omdat de melodie simpel, doch tijdloos is en de meerstemmigheid elkaar aanvult.
Bedankt voor de tips, Ik zal proberen uit te leggen hoe ik aankijk tegen mijn ontwikkelingen als een componist. Ik heb het idee dat ik wel een aardig idee heb van hoe een goede compositie eruit zou kunnen zien en jullie tips helpen met in de vorming van dat idee. Om het kort te zeggen: Er zijn zoveel eigenschappen belangrijk voor een "goed" stuk, dat ik het accepteer dat de stukken die ik nu schrijf niet aan al die kwalificaties voldoen. Om een tijdloze melodie te schrijven moet je of Mozart heten of ervaring krijgen met het schrijven van melodien. Dat zelfde geldt voor ritme, voor harmonie, voor sfeer, voor textuur, voor alle andere elementen in een stuk muziek. Als ik op dit moment een stuk pas "goed" genoeg zou vinden als het aan al die eigenschappen/elemeten zou voldoen zou ik simpelweg nooit een stuk muziek af krijgen of zelfs verder komen dan maat 1. Een mogelijkheid om ervaring op te doen met strijkensembles is inderdaad klein beginnen met duetten, maar ik denk dat die combinatie ook eigenschappen heeft die het lastig maken om er een goed werk van te maken. In een duet bijvoorbeeld is het door de twee stemmen weer lastig om de harmonie interessant te houden. Ze worden erg snel saai, omdat ze snel leeg aanvoelen. Voor een stuk een solo instrument geldt dat nog sterker. Op dit moment, denk ik, dat het gewoon een kwestie is van oefenen, ervaring op doen. Ik waardeer jullie adviesen erg hoor, omdat het mij helpt mijn een beter beeld te vormen van er belangrijke elementen zijn van een goede compositie.
Ik wil niet moeilijk doen, maar wat is "simpel" in dit geval? Bij iedere vorm van meerstemmigheid (en dat geldt ook voor een duet) is minstens kennis van harmonieleer en contrapunt vereist. Hoewel, als we Bach er toch bijhalen; de partita's en sonata's voor vioolsolo hebben evengoed een duidelijke harmonisch patroon. (Het is me niet gelukt om de fragmenten te beluisteren. Blijkbaar ontgaat me iets wat computertechniek betreft dus ik kan er niks aan toevoegen.)
Wat is simpel, inderdaad. Een duet schrijven is niet per definitie eenvoudiger (want immers minders stemmen) dan een kwartet. Maar al te vaak is juist het tegendeel waar. Een groter aantal stemmen biedt immers, door het grotere aanbod aan stemmen, alleen daardoor al meer 'afwisseling' en de luisteraar zal minder snel afhaken. Maar goed, dat is een andere discussie. Ik wil geen waardeoordeel uitspreken over je muziek, want ook dat is een andere discussie. Wat ik je wel wil aanraden is je meer te verdiepen in de muziektheorie. Je schrijft muziek die zeer duidelijk op de klassieke tonaliteit leunt (de toonsoort is immers Es), maar dat betekent dan ook, dat de muziek daarom gebonden is aan de (strenge) regels van de tonaliteit. Ik vermoed dat je muziek noteert naar aanleiding van wat je fysiek hoort. Ik bedoel, je zult waarschijnlijk een noot (in Finale?) noteren die voor jouw oren goed (samen-)klinkt met wat je al hebt staan. Waarschijnlijk komen daar ook de meervoudige Ais-sen (a#) en Bis-sen (b#) uit voort, die in de toonsoort Es-groot alleen kunnen voorkomen als daar een harmonische noodzaak voor is, dat wil zeggen: modulaties naar bijvoorbeeld B of Cis (c#). Die modulaties zijn in jouw muziek echter niet aanwezig en er zouden dus ook geen Ais-sen en Bis-sen in voor mogen komen. Hoeven er ook niet in voor te komen, want in de getempereerde stemming klinken ze immers gelijk aan Bes (de Ais) en C (de Bis), die allebei van nature in de toonladder van Es-groot zitten. Wanneer je de theorie beter beheerst, zullen andere zaken als stemvoering en vorm je ook veel makkelijker afgaan, omdat je weet en begrijpt wat je doet en waarom je iets doet, danwel moet doen. Klinkt misschien heel onplezierig, vervelend en saai, maar dat is het zeker niet. Ik ben ervan overtuigd, dat je liefde voor muziek je ruim voldoende interesse biedt om je in muziek te verdiepen. De twee allerbelangrijkste zaken die een componist dient te bezitten heb je in ieder geval al: fantasie en de drang om die fantasie tot uitdrukking te brengen. Zorg dat je een muziektheoretische basis krijgt en je zult zien dat je plezier in het muziekschrijven alleen nog maar groter wordt. Ik hoop in ieder geval dat we nog vaker iets van je mogen horen.
als deze compositie gespeeld zou worden door echte mensen , zullen veel van de meningen bij gesteld worden denk ik..... Ik vind dit stuk niet saai, maar ik weet door veel te producen wat er bedoelt word...... In dit stuk is de automation van de instumenten niet erg gevarieerd(volume , intensiteit) De digitale instrumenten kunnen vaak niet tippen aan echte instrumenten.. het is ook niet voor niets dat goede plugins erg duur zijn , zoals deze Maar dit komt omdat deze geluiden stuk voor stuk, noot voor noot, zijn gesampled , en ook nog op meerder volumes,vandaar dat dit pakketje 445 euro kost...... Ik denk dus dat het niet aan de compositie ligt , maar aan de geluidskwaliteit , wat vermoedelijk midi is , (klopt dit Beus?????) Midi is slecht een aantal kb voor een heel instrument en een gesamplede viool kan wel een meerdere gigabites in beslag nemen..................... al met al , deze compositie laten spelen door echte mensen, of een maand niet eten en zon pakketje kopen, maar ik vind het een prima compositie Zelf zou ik reason 4 aanraden http://www.feedback.nl/computer-software/propellerhead/reason-4-0 Fantastisch pakket, en erg goede geluidskwaliteit,(strijkers zijn niet zo uitgebreid als het eerste pakket wat ik noemde, maar dat is een plug in , dus dan zal je alsnog een basis programma moeten hebben om de plugin in te openen...... en dan natuurlijk nog een aanslag gevoelig midi keyboard..... zelf heb ik de Axiom 49 . maar voor uw toepassing zou ik een 88 toetsen midikeyboard aanraden, M Audio Keystation 88es bijvoorbeeld.. ja ik weet het , alles bij elkaar ben je zo 1000 euro kwijt, ik heb dit ook niet, ik heb jaren moeten investeren voordat ik leuke dingen had..........gaat niet in 1 x iets goedkoper dus om wat strijkers uit te nodigen en ze van een mac donalds hamburger te voorzien voor de moeite...............maar dan moet je weer gaan opnemen <pc 24 bit multitrack geluidskaart , 4 (liefst meer) microfoons, goede software die alle multitrack kanalen kan ontvangen. Klinkt gek , maar het goedkoper dan dit allen is een uur studiotijd huren om het op te nemen. anyway , ga door met componeren!!!!!!
Ik vind het een bijzonder stuk. Ik mis wel de melodielijn, zoals eerder gezegd, en ik zie dat je in het begin iets aan forte en piano hebt gedaan. Waarom heb je dat niet doorgezet? Ik zie nog ver crescendo's en decrescendo's, maar voor de rest niks. En mag ik tot slot vragen welk programma je hebt gebruikt?
http://www.youtube.com/user/jupitler Rustgevend, lief, zacht, gevoelig, mooi, warm. Geen idee of je er in door gaat. Muziek kan je blijven verfijnen denk ik. Wat het nadeel is van deze tijd, er is al zo veel. Daarom is het belangrijk er vooral zelf van te genieten en dat hoor ik er in terug.