Een kringloopviool

Discussie in 'Viool' gestart door Elman, 10 dec 2014.

  1. Elman

    Elman ♫ ♪

    Lid geworden:
    4 sep 2007
    Berichten:
    704
    Vorige week bij de kringloop een vioolkist zien liggen met viool en strijkstok. Alles nogal groezelig. Schoot me opeens weer te binnen gisteravond dus vandaag terug gegaan en naar de prijs gevraagd: 15,- euro. Voor dat geld de viool maar meegenomen.

    Heb niet heel veel verstand van violen maar als ik door het ontbreken van de snaren etc. heenkijk zie ik wel dat deze viool in goed conditie is. Geen barsten of scheuren. Jammer van de beschadigingen door - naar ik vermoed- de ronddolende strijkstok. Mooie lijnen in het hout (voor een fabrieksviool - gok ik) en gezien de toets veel bespeeld. De toets is namelijk van massief ebbenhout en heeft er desondanks toch groeven inzitten van de snaren. Verder nergens een aanwijzing over de herkomst; geen etiket, geen naam in de strijkstok, geen kam. Helaas. Alleen een leeg zakje waar een snaar in heeft gezeten.

    Wat ik er mee ga doen? Nog even geen idee. Misschien laten optuigen bij een vioolbouwer. Is deze dame een tweede leven waard?

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 10 dec 2014
  2. Elman

    Elman ♫ ♪

    Lid geworden:
    4 sep 2007
    Berichten:
    704
    Reageren mag hoor.


    :)
     
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    OK, daar gaat 'ie.

    Vreemd model: de onderste schouder is erg groot. Een vreemde verdeling tussen de taille en de bovenste partij. De verhouding is daardoor raar.
    Dat maakt de mensuur ook wat klein, hetgeen weer zijn weerslag heeft op de trillende snaarlengte.
    Het lijkt mij een dertien in een dozijn viool met matige houtkeuze. Ik zou zeggen van Duitse (Mittenwald) of Tsjechische herkomst, Bohemen of zo. Toets en kielhoutje staan niet in lijn. Tja, wat moet je ermee? Een prijs van €15,= is natuurlijk niet veel, maar als je dit instrument helemaal laat opknappen door een vioolbouwer vraag ik me af of het dat waard is.
     
  4. Elman

    Elman ♫ ♪

    Lid geworden:
    4 sep 2007
    Berichten:
    704
    Dank voor je input! Van dat vreemde model zie ik niet zo. Ook niet na nog eens kritisch kijken. Wijkt voor mn gevoel niet af van mn eigen viool.

    Veel waar zal de viool niet zijn nee. Ergens in mijn buurt zit een amateurvioolbouwer. Ik kan hem eens vragen wat het kost om kam erop te zetten etc.
     
  5. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Ik heb meer voor aanmaakhout moeten betalen dus het geld voor kist en viool heb je er altijd uit.:)

    Maar goed er ontbreekt nogal wat, stemschroef, snaren, snarenhouder en kam, om deze dame weer geheel bespeelbaar te krijgen kost best een paar centen.
    Het was verstandiger geweest om een nieuwe te kopen want dan ben je minder kwijt, maar het gaat natuurlijk om de lol Elman dat begrijp ik wel, het is toch hartstikke leuk om zo'n viool te kopen voor 15 euro en deze dan weer bespeelbaar te krijgen.
    Wil je haar echt goed krijgen moet ze natuurlijk naar de vioolbouwer, maar je gaat er natuurlijk lekker zelf aan rommelen, voor die prijs kan je niks verprutsen, en ik neem aan dat je haar daarom ook hebt aangeschaft.

    Met belangstelling zie ik dan ook uit naar foto's van een Lady die weer voor de kramen langs kan.
     
    Laatst bewerkt: 10 dec 2014
  6. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Dan zet ik er eens een GdG naast, misschien dat het je dan opvalt:

    upload_2014-12-10_18-36-29.jpeg

    Frits
     
  7. Elman

    Elman ♫ ♪

    Lid geworden:
    4 sep 2007
    Berichten:
    704
    Het zal aan de hoek van fotograferen liggen. De viool is precies gelijk aan mn viool van Höfner: Stradivariusmodel.

    Nieuwe kopen was dus niet aan de orde omdat ik al een viool heb. Bovendien speel ik altviool en heb dus een duurdere altviool als standaardinstrument.

    Het is dus omdat je voor 15 euro geen buil kint vallen en het wel leuk is om speelklaar te maken. Daarna waaeschijnlijk verkopen want ja, wat moet ik er verder mee. Tenzij het klinkt als een Stradivarius natuurlijk.

    Ik kijk naar zo'n instrument en denk: waar zou ze vandaan komen, wat zou ze gezien hebben etc.
     
  8. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Zou het niet iets zijn voor http://www.leerorkest.nl/nl/instrumentendepot ?

    O.K., het instrument heeft je 15 euro gekost, als je er niet wakker van ligt dat je dat kwijt bent en ze bij deze organisatie met deze viool weer een kind/jongere een ontwikkelingskans geven.....?

    Het zal niet de eerste viool zijn die niet helemaal compleet meer is bij inbrengen.
     
  9. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Als de afbeelding de werkelijkheid niet weergeeft, dan wordt het moeilijk om te beoordelen. :(
     
  10. Willeke_D

    Willeke_D ♫ ♪

    Lid geworden:
    12 nov 2010
    Berichten:
    529
    Mijn leken oog valt op de toets...die lijkt uit het midden te zitten....iets te ver naar links?
     
  11. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Lees eens wat ik daarover schreef in #3!!
     
  12. Willeke_D

    Willeke_D ♫ ♪

    Lid geworden:
    12 nov 2010
    Berichten:
    529
    Oh ja, die had je nog mooi weggestopt tussen de topografie ;)
     
  13. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Oeps, de viool mankeert inderdaad wel meer dan alleen maar gebrek aan snaren...
     
  14. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Het kielhoutje zit scheef zo te zien, tenminste als ik het goed zie, maar ja voor 15 euro mag dat, ja is het zelfs een aanbeveling voor die prijs hoort het ook gewoon een beetje scheef te zitten.:D
     
  15. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Willeke, komt jou

    ook zo bekend voor? :)
     
  16. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Willeke zegt dat de toets uit het midden zit, Frits zegt het kielhoutje en de toets zitten niet in lijn, zit het kielhoutje nu scheef of de toets, ik kan het niet goed zien, help me eens uit de droom.
     
  17. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Volgens mij is de viool scheef, Tobias, en de rest helemaal recht. Net als bij dat huis van mijn zus: Het schilderij hing recht, het huis was gewoon helemaal scheef.
     
    Deanone, Marcelita en Tobias vinden dit leuk.
  18. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Gezien vanaf foto No. 1:
    1. kielhoutje te ver naar rechts
    2. toets ter plaatse van het kielhoutje te ver naar links
    Ik hoop je hiermee uit de droom te hebben gekregen.
     
  19. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Ja, dankjewel Frits.:)
     
  20. Elman

    Elman ♫ ♪

    Lid geworden:
    4 sep 2007
    Berichten:
    704
    De toets zit keurig op zn plek. Het kielhoutje zit flink van zn plek.
     

Deel Deze Pagina