Een kringloopviool

Discussie in 'Viool' gestart door Elman, 10 dec 2014.

  1. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.540
    Maar Elman jongen wat heb je nu toch gedaan, met een meubelstift dat is heel link hoor, een echte meubelstift krijg je ook niet van je lak af, is meteen droog.
    Luister toch naar Oom Tobias, antiekwas is altijd goed voor lichte lakbeschadigingen, ook daar zit een soort kleurstof in maar tast niets aan, alleen de kale witte plekjes worden er mooi oud door gekleurd.

    Misschien is het ook handig om de toets die er op de foto ook niet mooi glad uit ziet, even te doen met iets vochtig keukenpapier en Cif, en als hij droog is er even iets was op.
     
    Laatst bewerkt: 17 dec 2014
  2. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.972
    Homepage:
    Weer die zeer verkeerde antiekwastips en nu ook nog CIF (heette dat vroeger niet VIM). Onoordeelkundig!
     
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Antiekwas kun je op oude meubels kwijt.

    Als er toch iets gedaan gaat worden aan de toets, gebruik dan een druppel lijnolie in combinatie met fijnkorrelig (600) watervast schuurpapier. Schuren in cirkelvormige bewegingen tot de zaak droog loopt en opnieuw een druppeltje lijnolie toevoegen. Op die manier de gehele toets bewerken. Daarna afnemen met een droge tissue of katoenen doek. Nogmaals herhalen met nóg fijner schuurpapier: 1000.
    Het resultaat is een diep-zwarte toets met een matte glans.
     
  4. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.972
    Homepage:
    Schuurpapier en lijnolie combineren bij mij niet zo lekker. Na het schrapen van een toets in de juiste curve gebruik ik grof waterproof schuurpapier droog, daarna 3M wet and dry 240 (droog) en daarna fijn 0000 staalwol, tenslotte een beetje lijnolie op het oppervlak (niet doordrenken) en de lijnolie met 0000 staalwol uitpoetsen, daarna lijnolie en staalwol herhalen. Nawrijven met een droge zachte doek, even mooi of mooier dan hierboven!
     
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Staalwol op ebben combineert bij mij niet. Trouwens staalwol op alles combineert niet. Het laat altijd kleine deeltjes achter. Ik moet het niet. Maar ja, zo zie je maar weer: ieder z'n meug! ;)

    Het schuren met een medium zoals lijnolie heeft ten opzichte van droog schuren, het grote voordeel dat je de poriën goed dicht krijgt.

    Resultaat zeker mooier dan hierboven: ontdaan van een staalwolachtige patina.
     
  6. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.972
    Homepage:
    Ik heb natuurlijk alle methodes geprobeerd inclusief tripel/olie, kalk/olie, schuurpapier al dan niet met olie (tot 32000 aan toe) e.v.a. maar de bovenaangehaalde methode levert mij de beste resultaten. Ook met staalwol i.c.m. lijnolie gaan de poriën overigens heel mooi dicht. Dat je niet overal staalwol moet gebruiken is buiten kijf, maar op ebbenhout is het perfect. Uiteraard moet je het allerfijnste staalwol hebben.
     
  7. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.726
    "Misschien is het ook handig om de toets die er op de foto ook niet mooi glad uit ziet, even te doen met iets vochtig keukenpapier en Cif, en als hij droog is er even iets was op". Welcome to Marktplaats en de handelaren.
     
  8. Elman

    Elman ♫ ♪

    Lid geworden:
    4 sep 2007
    Berichten:
    705
    Goede waardevolle tips, leuk! Euhm Tobias, schrik maar niet van die meubelstift. Is inderdaad erg snel droog. Dus aanbrengen en direct weer wegvegen. Het was een probeerviool van 15 euro hè. Dat niveau is ze nu wel ontstegen. Dus nu, na deze geslaagde operatie, wordt ze met respect behandeld. Overigens gebruik is als schoonmaakmiddel dat genoemde Viol, daarin zit al een lichte kleuring zodat krasjes e.d. verdwijnen. Zie ook foto aan begin van het topic en foto's na de eerste poetsbeurt.

    De toets heeft groeven van de snaren. En ja, de toets is volgens mij toch echt door en door ebbenhout. Dan moet deze viool heel wat uren gemaakt hebben wil je dat bereiken. Enfin, het lijkt me dat de toets geschraapt moet worden. Al met al gaat dat nog wel wat geld kosten.

    Ding eet geen brood. Moet er nog even over denken of ik de viool in deze staat op marktplaats zet. Er wordt op een hoop slechtere violen zo meer dan 100 euro geboden (of ze m dan ook daadwerkelijk kopen is altijd vers 2 natuurlijk). Maar ik zou deze dame eigenlijk ook wel willen horen. Maar dan moet er nog wel wat gebeuren (snijden nieuwe kam, zetten (nieuwe) stapel, schrapen toets, goed zetten kielhoutje, 4 nieuwe stemsleutels. Als ik zo naar de prijzen kijk op de site van Bert Boon dan kom je toch uit op grofweg circa 200 euro + nog 4 snaren, staartstuk en evt. kinhouder (die ik altijd nog op mn eigen viool kan zetten). Stel dat je 300 euro kosten maakt dan is de vraag of je er via marktplaats nog minimaal 315 voor krijgt. Hoewel....
     
  9. dick de graaff

    dick de graaff

    Lid geworden:
    13 feb 2009
    Berichten:
    128
    Ding eet geen brood, dat klopt! Maar ik zou toch doorgaan tot de dame gehoord is. :)
     
  10. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Schuurpapier met een korrel van 32000? Dat zal wel een typo zijn?
    Alhoewel 3200 ook al heel erg fijn is. Waar koop je dat? :(

    Verder heeft Otto Möckel al vele jaren de methode zoals ik die beschreef toegepast en ook toegelicht in zijn bekende boekwerk "Die Kunst des Geigenbaues". Maar ook dan, kan ieder een andere methode beter vinden.
     
  11. Hopf

    Hopf ♫ ♪

    Lid geworden:
    10 okt 2005
    Berichten:
    1.078
    Ik ben op dit terrein een volstrekte leek, maar wat is 'Viol'? Google biedt namelijk geen uitkomst. Is het soms te vergelijken met 'Cobal'?

    Hopf
     
  12. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.540
    Ik heb misschien ergens nog wel wat losse spulletjes liggen, en anderen misschien ook wel, dan gaan we je gewoon helpen de viool op te tuigen Elman, wordt het een beetje een Strijkersforum viool.
     
    rowin41 vindt dit leuk.
  13. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Dan mag ieder SF-lid dat een bijdrage heeft geleverd de viool een weekje uitproberen?
     
  14. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    ik ken 'Cobal' niet, maar Viol is vrij goed bekend en goed verkrijgbaar:
    Viol verkl.jpg
     
  15. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.972
    Homepage:
    Frits: nooit van Micromesh gehoord? Valt me weer tegen! 32000 is het fijnste. Je kunt er ook zilver mee poetsen.
     
  16. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Ja natuurlijk wel. Ik heb het ook wel, maar gebruik het eigenlijk hoogst zelden tot nooit.
    Maar dat is toch geen schuurpapier te noemen? :(
     
  17. Hopf

    Hopf ♫ ♪

    Lid geworden:
    10 okt 2005
    Berichten:
    1.078
    Frits,

    Volgens het etiket is dit middel bedoeld 'for varnish cleaning and conservation'. Het is lang geleden gekocht bij Bouman. Overigens vermeldt het etiket ook nog het adres Casuariestraat 51, een straatje vlak in de buurt van de Herenstraat waar de vioolhandel van Bouman is gevestigd. Enig speurwerk leert mij dat het pand Casuariestraat 51 op naam staat van W. Bouman. Dus mogelijk is het een eigen maaksel.

    Je schrijft dat Viol goed verkrijgbaar is. Aangezien ik het niet terugvindt op Google, kun je ook zeggen waar ik het kan vinden?

    Ronald
     
  18. Elman

    Elman ♫ ♪

    Lid geworden:
    4 sep 2007
    Berichten:
    705
  19. Elman

    Elman ♫ ♪

    Lid geworden:
    4 sep 2007
    Berichten:
    705
    Ik zie opeens wat. Die zangbalk is vrijwel zeker een geïntegreerde zangbalk. Dus uit het bovenblad gestoken.

    Grappig trouwens. Bij het zoeken via google naar bepaalde vioolzaken kom je steeds weer bij dit forum uit.
     
  20. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Dat geeft al een beetje aan wat de kwaliteit is. Eigenlijk moet het bovenblad eraf, bestaande zangbalk weg steken en een nieuwe er weer in. En zo blijf je lekker aan de gang!

    Goed hè? :)
     

Deel Deze Pagina