Een opkikker voor je viool of cello!

Discussie in 'Cello' gestart door RolandS, 23 dec 2021.

  1. RolandS

    RolandS

    Lid geworden:
    24 apr 2009
    Berichten:
    87
    Een opkikker voor je viool of cello!

    Een inwendig onderzoek van mijn cello bracht aan het licht dat er nogal wat stof in zat aangekoekt in de hoeken en aan randen. Een verstoffing die in de loop van een jaar of zes is opgebouwd, want zo lang geleden is mijn cello onder het mes geweest. Voor die inspectie gebruikte ik een endoscoop, gekoppeld aan een smartphone.

    Ik heb nu een bekertje rauwe rijst door een f-gat naar binnen gekieperd, en de gaten vervolgens met keukenrolpapier dicht gepropt. Daarna heb ik een samba gespeeld met digeridoo-achtige geluidseffecten. Bij het leegschudden kwamen er flink wat stofnesten met de rijst mee naar buiten.

    De verbetering van klank blijkt verbijsterend. Dit kan ik iedereen aanraden!
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 23 dec 2021
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Dat is een bekende methode!
     
  3. RolandS

    RolandS

    Lid geworden:
    24 apr 2009
    Berichten:
    87
    Bekend voor het schoonmaken, zeker.
    Volstrekt nieuw voor mij was de enorme invloed op de klank. Trouwens heel goed hoorbaar voor mijn speelgenoten, niet alleen voor mijzelf.
     
  4. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Wat is rauwe rijst? is dat hetzelfde als droge rijst?
    Er moet m.i. wel heel veel rommel in de viool hebben gezeten voordat het enigszins invloed zou hebben op de klank.
     
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Normaliter merk je geen enkele klankverandering. Is er misschien heel veel rijst gebruikt die bij het schudden de stapel een andere positie heeft gegeven? :(
     
  6. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    En bij een cello komt de meeste zooi onderin terecht is mijn ervaring, dat is bij de onderklos waar het trillingsniveau in het instrument lager is. Demping treedt denk ik pas hoorbaar op wanneer het instrument voor b.v. 1/4 of 1/3 is volgestort met vreemd materiaal en dat is alleen theoretisch voorstelbaar.

    De manoeuvre met de opgestopte F gaten op de foto is nogal onnodig: dankzij de zwaartekracht valt de droge rijst er niet uit wanneer je de f gaten bij het schudden naar boven houdt en bij het eruitschudden naar beneden.
    Een goed geplaatste stapel komt niet van zijn plek van een beetje rijst wanneer de snaren erop blijven tijdens de behandeling, maar mogelijk wel van het manipuleren van het instrument.

    Al met al een wat wonderlijk verhaal, zodat de mogelijkheid bestaat dat hier wellicht een psychologisch verklaarbaar fenomeen is opgetreden over de al dan niet vermeende klankverbetering. Uit ervaring weet ik dat strijkers zeer subjectieve oren hebben (net als de rest van de mensheid trouwens)
     
  7. RolandS

    RolandS

    Lid geworden:
    24 apr 2009
    Berichten:
    87
    @bert: Omdat ik dacht dat droge rijst gekookt kan zijn geweest en weer gedroogd, heb ik rauwe rijst geschreven. Maar ja, ik vrees dat toch alle rijst die wij hier kunnen kopen voorgekookt is ('parboiled'), en weer gedroogd. Het was rijst, vers uit het pak.

    @Oosterhof: Slechts 50 gram. De stapel staat nog prima. En zo'n woesteling ben ik nu ook weer niet.

    @bert: F-gaten afsluiten is nogal nuttig als je ook het bovenblad en de hoeken en gaten aldaar wilt reinigen. Dan zul je het instrument echt met het bovenblad naar beneden moeten richten. Keukenpapier heeft de voorkeur boven plakband, omdat je met plaksel de lak beschadigt.

    @bert en @ Oosterhof: De hoeveelheid stof die is verwijderd bedraagt 3 klonters (door de rijst los gemaakt, en door het schudden geaglomereerd) ter grootte van ongeveer 25 mm doorsnede. Wat voor stof zou het geweest zijn? Ik verdenk mijn oude houten Gewa-kist die van binnen met groene stof bekleed is, en waarin het instrument na iedere speelbeurt is opgeborgen. De stofballen waren groenig. De klankverbetering is objectief waargenomen door derden (zonder voorkennis), die zich afvroegen of ik op een ander instrument speelde. Voor mijzelf als bespeler is het bereikte resultaat uiteraard van het allergrootste belang vanwege de nuanceringen die hiermee (weer) mogelijk worden. 'Weer' inderdaad, omdat ik de afgelopen tijd ontevreden werd over de klank, die nu weer in ere hersteld is.

    Objectief of subjectief? Over 6 jaar kunnen we de proef met mijn cello herhalen. Intussen zouden jullie het zelf kunnen testen met een instrument dat al jarenlang dicht is gebleven. ;)
     
  8. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Bij het er uitschudden neemt de rijst nog voldoende zooi mee. Wie had er dan plakband gesuggereerd?
     

Deel Deze Pagina