Een uitvinding uit 1895

Discussie in 'Viool' gestart door Oosterhof Vioolbouw, 25 dec 2017.

  1. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Ik heb nooit geweten dat er speelhulpen waren die je middels een bepaalde dwangstand moesten afhelpen van een verkeerde stand van de linker hand. Men ging er blijkbaar vanuit dat je alles dwangmatig kunt verwezenlijken. Het hele Patent heb ik niet, maar wel een afbeelding en dat zegt volgens mij genoeg, want een plaatje zegt meer dan duizend woorden zoals Remi ooit eens schreef:

    Afstandhouder LH (Patent).jpg
    Later bedacht men dat dit onzinnig was. Ik heb het tenminste nooit gebruikt. Heb het ook nooit gezien.
     
  2. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Er was misschien wel een 'didactische school' die dit soort praktijken aanbevool voor mocht de hand niet met wat aanwijzingen in de goede stand komen te staan. Ik vind het er wel wat bizar uitzien, maar ja, je zou willen weten of dat dan ook echt iemand geholpen heeft.

    Je hebt toch ook van die hulpjes om te helpen recht te leren strijken? Dan krijg je zo'n goot waar de leerling doorheen strijkt (en maar hopen dat die beweging zo wordt geautomatiseerd, dat het altijd goed voelt als je goed strijkt). Ik dacht dat hulpmiddel 'strijkgoot' nog wel als zinvol middel wordt ingezt.
     
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Ik geef die dwangstandhulpmiddelen een grote kans in Noord-Korea.
     
  4. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Mij lijkt dat niet echt ontspannen spelen. Wat juist erg belangrijk is. In positiespelen is er helemaal niet bij zo. En zou de viool niet beschadigen zo?
     
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Is dat zo? Misschien als je de duim zet in de ronding van de halsvoet dat die beugel er dan langs gaat?

    Ja, als die beugel niet is voorzien met beschermend materiaal zou ik dat ook denken. Ik heb geprobeerd het originele Patent op te roepen, maar dat wil niet lukken, hoewel het nummer bekend is. Daar zal vermoedelijk wel in beschreven staan dat die beugel uit materiaal bestaat wat de viool niet beschadigt.
     
    Caafpiraat en Deanone vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina