Eerste Cello Koop

Discussie in 'Aangeboden' gestart door Thundermane, 25 nov 2008.

  1. Thundermane

    Thundermane

    Lid geworden:
    25 nov 2008
    Berichten:
    20
    Hoi, ik weet niet of ik hier bij het juiste adres ben maar ik heb de vraag of jullie mij kunnen helpen met het beslissen van welke cello ik zou kopen, en of ik het uberhaubt zou kopen.
    Ik wil nu dus beginnen met cello spelen, maar ik heb 3,5 jaar achtergrond als (elektrisch) gitarist.
    Nou heb ik weinig keus uit wat ik kan kopen bij mij in de buurt, maar ik heb genoteerd wat ik daar kon vinden.
    Beschikbaar was een Cremona Sc220 €729,- nieuw.
    Een Condor Mcs 1313m €1062,- al vind ik dat toch erg duur, maar wat was dat een mooi ding!
    En ik heb aan de verkoper ook nog gevraagd naar een goede beginners Cello waarbij de actie het liefst heel laag was.
    Toen kwam hij met een Cremona Sc150 €449,- in de aanbieding
    Hierbij krijg ik dan ook nog een nylon bag gratis.
    De reden dat hij in de aanbieding is, is omdat er wat lakschade is maar dat boeit mij niks.
    Daarnaast heeft hij ook verteld dat een strijkstok ong. €50,- zou kosten, en hars voor de strijkstok zou enkele euro's kosten.
    Samen zou me dit dus rond de €500,- kosten... maar hierbij dus de vraag:
    Zou dat laatste aanbod een goede koop zijn?
    Dat is dus de Cremona Sc150 met nylon bag en strijkstok voor €500,-...
    Doen of niet doen?
    (Ik ben niet van plan veel meer te betalen op het moment gezien ik het geld sowieso van me pa zou moeten lenen)


    trouwens nog wat extra info wat ik heb gevonden:
    4/4 Cello, handgemaakte massieve Spruce top, Maple neck, zij- en achterkant, Ebony toets en nut, Rosewood stempennen en staartstuk, 4 x VP-14CP fijnstemmers, inlegstrip, diep bruine afwerking, LB-10C J. LaSalle Brazilwood strijkstok van zuiver, ongebleekt paardenhaar, C-3918 Superior Trailpak II gevoerde nylon hoes

    Bij voorbaat dank!

    (mocht ik deze topic verkeerd hebben geplaatst, verplaatsen aub moderators)
     
  2. koffienee1

    koffienee1

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    298
    beste Thundermane,
    Welkom op dit forum!

    Een cello voor een zacht prijsje....
    De prijzen die jij noemt, nemen zichzelf respecterende cellisten niet seieus. De kwaliteit is bij dergelijke instrumenten ver onder de maat. Als je een echte cello wilt bespelen, adviseren we je om er eentje te huren bij een vioolbouwer bij jou in de buurt.
     
  3. Thundermane

    Thundermane

    Lid geworden:
    25 nov 2008
    Berichten:
    20
    Is zelfs de Condor het overwegen niet waard?
    Hoe dan ook, dan ik denk ik maar gewoon door sparen tot ik een echt goede cello kan kopen.
    Huren doe ik niet aan, lijkt het me niet waard op lange termijn.
    Heb je misschien suggesties van wat goede merken zouden zijn?
    Ook heb ik al vernomen dat het wel een verschil zal maken tussen stalen snaren en darmsnaren.
    En aan wat voor prijs moet ik denken wat cellist waard is?
    Ik ben inderdaad wel van plan om ook in groepsverband cello te gaan spelen dus kwaliteit kan inderdaad geen kwaad. Ik neem het serieus genoeg en ben bereid om door te sparen naar wat voor prijs dan ook.
    Maar ok, wat zijn dus merken/bouwers of specifieke cello's waar ik op moet letten?

    Bij voorbaat dank!
     
  4. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.902
    Homepage:
    Beste Thundermane,

    Je bent op het goede forum terecht gekomen: Welkom!

    Volgens mij zoek je je cello niet in het goede circuit (algemene muziekzaken weten over het algemeen weinig tot niets van strijkinstrumenten) Leer eerst het instrument bespelen op een goede huurcello (bij mijn bedrijf b.v. 55 - 60 - 65 euro per drie maanden incl. stok en hoes) Bij een vioolbouwer kun je verzekerd zijn van een goed bespeelbaar instrument met redelijke snaren. Stop je er onverhoopt na een tijdje mee, dan lever je de cello gewoon weer in en zit je niet vast aan een instrument waar wel geld in zit, maar waar je niets mee doet.
    Bekijk daarna of je er mee verder wilt en spaar intussen voor een goed instrument. 1000 euro is dan eerder een absoluut minimum dan een maximum.
    Koop je toch zo'n goedkoop prutsding, dan was je gewaarschuwd.
     
  5. Lise

    Lise

    Lid geworden:
    17 okt 2007
    Berichten:
    236
    Een deugdelijke studiecello begint volgens mij toch bij zo'n tweeduizend euro. En dat is excl. strijkstok en foedraal/kist.

    Maar, bij menig vioolbouwer kan je ook een spaarplan afspreken.D.w.z. dat je eerst een instrument huurt en dat je een korting krijgt op de aanschafprijs als je bij hem/haar een instrument gaat kopen.

    Overigens, de instrumenten die jij noemt worden op een Amerikaans cellistenforum met regelmaat van de klok tot brandhout verklaard. En ik deel die mening. Het is triplex spul. Als je dat enigszins wilt laten klinken ben je een relatief fortuin aan snaren en reparatiekosten kwijt.

    Je schrijft dat er bij jou in de buurt geen vioolbouwers zijn, maar als je aangeeft waar je woont, kunnen we je vast wel tips geven over vioolbouwers die relatief in de buurt zijn. In de strijkerswereld is het nl. behoorlijk normaal om een eindje om te rijden om bij een goede leverancier terecht te komen.
     
  6. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.902
    Homepage:
    Je mag niet zomaar zeggen dat alles onder de 2000 ondeugdelijk is; voor 1400-1500 euro is er een prima chinese handwerkcello leverbaar met een in mijn atelier pasgesneden Aubert 7 kam, ingepaste stapel, bijgewerkte toets, Wittner snarenhouder en Larsen Jargar combi of Larsen-Corelli combi. Daaronder wordt het lastig, maar niet onmogelijk. Voor 2000 zijn er uiteraard meer mogelijkheden.
     
  7. Lise

    Lise

    Lid geworden:
    17 okt 2007
    Berichten:
    236
    Sorry Bert. Het is al zo'n twintig jaar geleden dat ik mijn cello kocht en ik weet niet goed wat de beginnersprijzen momenteel zijn. Indertijd moest je denken aan een startbedrag van drieduizend gulden.
     
  8. NoName#2

    NoName#2

    Lid geworden:
    23 jun 2008
    Berichten:
    404
    Heb je wel eens een elektrische cello overwogen?
     
  9. Thundermane

    Thundermane

    Lid geworden:
    25 nov 2008
    Berichten:
    20
    Hey, ik ben op het moment daad werkelijk op zoek naar een cello.
    Het is duidelijk dat ik nooit echt een degelijke geld marge zal hebben om een echt fatsoenlijke cello te kopen, dus kan ik kijken wat het beste is om te kopen binnen een hele lage prijsmarge.
    Nou heb ik een cello gevonden op marktplaats voor 225 euro. Op de plaatjes zag het er prima uit, de stemknoppen zijn van ebbenhout gemaakt wat je niet altijd ziet bij goedkopere cello's.
    Dit is wat er in de advertentie stond, kan helaas het niet doorlinken:

    "Aangeboden kwaliteits Cello met etiket Gustav Schmidt, Mannheim DBR.
    Het instrument heeft een ebbenhoutentoets en een mooi gevlamd achterblad.
    De klank van de cello laat zich omschrijven als warm, helder en diep.

    De cello heeft een grote gerepareerde scheur in het voorblad, vandaar de zeer lage prijs, deze heeft geen invloed op de klank of het speelcomfort.

    Het instrument is kompleet met strijkstok en foudraal en heeft een staartstuk voorzien van fijnstemmers

    Ideaal voor de student die niet veel geld heeft en toch een uitstekend instrument zoekt."

    Oftewel het heeft een lichte beschadiging maar er word bij verteld dat het qua geluid geen of weinig invloed zal hebben.
    Het ziet er in eerste instantie uit als een goede koop maar wanneer iemand zegt "warm, helder en diep" vind ik het een beetje dubieus. Warm en helder in 1 zin lijkt me een beetje tegenstrijdig.

    Desalniettemin ziet de cello er prima uit en denk ik dat ik er voor moet gaan want mijn budget is sowieso binnen 500 euro, maar ik moet ook erbij bedenken dat er ook een boel andere prioriteiten zijn zoals een nieuwe computer en een speakercabinet voor mijn elektrische gitaar. Daarom zal ik al snel blij zijn als ik al wat heb.

    Ik zou graag nog wat feedback hierover krijgen, want ik er niet op komen dat het een achterlijke keuze zou zijn. Het gaat mij niet persé om kwaliteit, ik wil beginnen met cello spelen en zo goedkoop mogelijk.

    groeten,

    Michiel

    En alvast bedankt voor antwoord!
     
  10. koffienee1

    koffienee1

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    298
    Het lijkt er op dat jij voor het dilemma staat tussen een eigen cello van waarschijnlijk brandhout kwaliteit of toch maar huren.
    De cello die door jou beschreven wordt, lijkt mij van zwaar dubieuze kwaliteit. Als die cello goed gerepareerd zou zijn, was die ongetwijfeld duurder geweest.
    Je krijgt er een strijkstok gratis bij. :/
    Een beetje strijkstok begint pas met € 225. ...

    Ik zou ze niet kopen... geldt zowel voor de stok als voor de cello.
     
  11. Thundermane

    Thundermane

    Lid geworden:
    25 nov 2008
    Berichten:
    20
    Het vervelende is dus mijn lage prijsmarge.
    En het lijkt me beter om maar gewoon te beginnen, (ik begin liever met een zooi-cello dan later te beginnen).
    Naar wat je hier noemt ligt niet binnen mijn prijsmarge, iedereen noemt "een zelf-respecterende cellist", maar ik ben een beginneling en ik wil zo snel mogelijk beginnen.
    Daarnaast heb ik dergelijke prijzen verder niet gevonden, alleen maar duurder en dat kan ik dus niet bekostigen.
    Ik moet zeggen dat de set er wel behoorlijk compleet uit zag en ik denk dat voor zo'n lage prijs compleetheid al genoeg is om te verwachten.
    Zolang de cello maar gewoon klinkt en op lange termijn maar niet aan geluid zal verminderen.
    Ik denk dat ik de cello maar gewoon moet proberen en dan van dat punt moet bepalen of ik het ga kopen.
     
  12. Lise

    Lise

    Lid geworden:
    17 okt 2007
    Berichten:
    236
    Als het een goede cello is, zou ik vragen naar een taxatierapport. Of je kan vragen of je de cello een week op proef mag hebben zodat je zelf naar een vioolbouwer kan gaan om het instrument te laten taxeren. Dan weet je tenminste wat je hebt (en wat het kost om de scheur eventueel te laten repareren).
     
  13. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.902
    Homepage:
    Een zichzelf respecterende beginner kan het beste óók op een huurinstrument beginnen; op een "zooi cello" heb je vooral als beginner waarschijnlijk last met de bespeelbaarheid en die is voor een beginner extra belangrijk. Desalniettemin: Succes en houd ons op de hoogte!
    Voor de rest: vraag de marktplaats cello op zicht mee en vraag eventueel je beoogde docent om een mening. Koopjes bestaan, al zijn ze heel zelden!
     
  14. Thundermane

    Thundermane

    Lid geworden:
    25 nov 2008
    Berichten:
    20
    Ik betwijfel dat de verkoper het uit wil lenen om te laten testen, maar ik kan het proberen. Daarnaast heb ik mij al aardig wat verdiept in waar ik op moet letten bij een cello. Ook heb ik daarnaast al aardig lang ervaring als gitarist en heb ik bij viool/cello bouwers wat cello's geprobeerd en de actie gevoeld en geluid gehoord van de cello's.
    Ik ben ook bang dat ik nog geen leraar heb en ik zal het autodidact gaan leren, ik weet zeker dat het ten zeerste zal worden afgeraden, maar dat is de stand van zaken.
    Hooguit dat achteraf mijn vader mij wil helpen met het bekostigen van lessen.

    Hoe dan ook bedankt voor al het antwoord!
     
  15. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    In welk opzicht denk je dat je lange ervaring met gitaarspel een bijdrage kan zijn tot een betere selectie van een cello? Dat zijn toch twee totaal verschillende instrumenten?

    Frits
     
  16. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.902
    Homepage:
    Lessen achteraf? Dan besteed je je lesgeld voornamelijk aan het weer afleren van verkeerd aangeleerde houding en techniek!
    Inderdaad; dat moet ten zeerste worden afgeraden!
     
  17. edwin

    edwin

    Lid geworden:
    24 nov 2007
    Berichten:
    10
    En toch heb ik dan een enorm respect voor iemand die ondanks alles het gewoon gaat proberen.
    Ik vind dat dan toch beter dan ..laat maar..

    motivatie is soms nog wel het belangrijkste.
     
  18. Thundermane

    Thundermane

    Lid geworden:
    25 nov 2008
    Berichten:
    20
    Dank voor al het antwoord! :)

    Ik heb toch maar besloten om af te zien geen les te nemen, ik kan wellicht mijn vader overhalen voor lessen. Ik zal ook verder sparen om een fatsoenlijke cello te kopen.
    Het zal dan alsnog geen geweldige worden, maar er zal in elk geval het gewenste geluid uit komen.
     
  19. Thundermane

    Thundermane

    Lid geworden:
    25 nov 2008
    Berichten:
    20
    Ik heb nu onder hand iemand gevonden die mij misschien les wil geven.
    Ook heb ik een advertentie gevonden op marktplaats waarbij een cello word genoemd die twee jaar geleden €2500,- is getaxeerd en hij vraagt nu €500,- omdat er vanwege een temperatuurverschil de naad zichtbaar is op het achterblad.
    Zijn woorden: "Mijn viool bouwer zij....mij niets aan doen, kan geen kwaad. Je moet aan de kast nooit iets doen dit gaat tekoste van de klank."
    Doorzie hierbij de informaliteit, hij vertelt hierbij dus dat de zichtbare naad geen kwaad kan.

    Ik zou jullie feedback weer enorm waarderen!
    Dus zou het een goede koop zijn?
     
  20. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.902
    Homepage:
    Een zichtbare naad in het achterblad die NIET los is? het zou kunnen, maar het is minder waarschijnlijk. Eerst los en daarna niet goed gerepareerd is een andere optie, erg jong hout zou ook kunnen.
    Dat een noodzakelijke reparatie aan een cello-corpus ten koste gaat van de klank lijkt mij een onzinnige bewering uit de mond van een vioolbouwer, maar het kan natuurlijk zijn dat de eigenaar de betreffende vioolbouwer bewust of onbewust verkeert citeert ofwel dat het betreffende citaat uit zijn verband is gerukt:
    Een noodzakelijke reparatie gaat in principe eigenlijk nooit ten koste van de akoestische kwaliteit van het instrument, met uitzondering (soms) wellicht van te repareren stapelscheuren of zeer ingrijpende voeringen in boven of achterblad b.v. vanwege ernstige houtwormschade, maar daarvan is in dit geval geen sprake.
     

Deel Deze Pagina