Eerste Cello Koop

Discussie in 'Aangeboden' gestart door Thundermane, 25 nov 2008.

  1. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    "En, haha, naast mijn andere liefjes (ik weet niet of dit als verraad beschouwd word)"


    Ik vind die pauk ook wel mooi! ;)
     
  2. Thundermane

    Thundermane

    Lid geworden:
    25 nov 2008
    Berichten:
    20
    Haha, ik laat mij het liefst zo min mogelijk beperken tot slechts één muzieksoort.
    Ik hou van muziek en dan maakt het mij echt niet uit welk genre het is. Het enige waar ik een hekel aan heb is elektronisch/digitaal gegenereerde muziek. Daarmee bedoel ik, waarbij je de muzikant niet meer in terug kan horen.
    Maar zijn er nog mensen die er bij zweren dat je eigenlijk toch wel les MOET nemen? Zelf heb ik het idee dat wanneer het zodanig duidelijk word afgebeeld en als je dat goed aanhoud, dat je het prima via beelden of internet kan leren. Er word veel beweerd dat les heel persoonlijk moet en dat het verschilt per persoon met hoe je het moet aanpakken. Ik denk zelf eigenlijk dat het er gewoon zit ingeprent bij mensen dat het moet, maar dat het in feite niets meer dan principe is. Maar ik hoop dus feedback daar op te krijgen, als ik mijzelf nu voor gek zit te houden dan zou ik graag overtuigd worden om toch les te nemen. :)
    Nu onderhand ken ik de hals van mijn cello op alle snaren tot 1 octaaf. Ik heb redelijk absoluut gehoor.
    Het enige waar ik nu tegen aan loop is dat ik al snel kramp krijg bij mijn rechterhand (boog). Ik hoor verhalen van dat je naar mate je meer speelt er minder last van krijgt omdat je vanzelf een goede speelstijl ontwikkelt, maar ook verhalen dat je een zeer specifieke greep moet hebben bij de boog.

    Wat ik met name vervelend vind is het feit dat je de boog heel relaxed moet vasthouden, maar omdat het zwaartepunt van de boog niet is waar je het vast houd, kun je niet anders dan enige inspanning moeten leveren om de boog toch in balans te houden. Nou heb ik wel duidelijk gezien hoe je de boog juist moet vasthouden, maar daarbij moet ik toch (relatief) behoorlijke inspanning leveren. Dat is eigenlijk tot nu toe het enige probleem waar ik tegen aan loop.
    Dus als iemand daar uitleg over kan geven, graag.

    Groeten, Michiel.
     
  3. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Het lijkt me dat je zelf al heel veel redenen noemt om z.s.m. les te gaan nemen! :cool:
    Heel veel succes! (en wanneer je gesponsord wordt door je vader: dat is toch geweldig!)
     
  4. Thundermane

    Thundermane

    Lid geworden:
    25 nov 2008
    Berichten:
    20
    Eigenlijk had ik dus gehoopt of hier uitleg kon gegeven. Ik denk dat het heus wel uitgelegd kan worden zonder de dure lessen. Wat meer uitleg waarom ik de lessen zou moeten nemen zou wel fijn zijn eigenlijk. :p

    Ik krijg eerlijk gezegd het idee dat hier vooral word gezegd om les te nemen zodat de leraren aan meer studenten komen, zonder dat les nou echt zo'n toegevoegde waarde zou hebben. Ik hoop hierbij dus op echte onderbouwde redenen waarom ik les zou moeten nemen. Daarnaast ga ik ook nog maar op een ander forum kijken.
    Het spijt me, maar ik moet toch echt kritisch zijn als het hier om gaat. Dus gaarne, goede onderbouwde redenering, waarom wel of niet les?
     
  5. NoName#2

    NoName#2

    Lid geworden:
    23 jun 2008
    Berichten:
    404
    Beste Thundermane,

    Op plaatjes en op internet kun je niet alles zien en wordt niet vertelt in welk opzicht het verschilt van hoe jij het doet. Dat is het grote euvel van zelf leren: jij hebt niet de expertise om te zien of het goed gaat of niet (met alle respect).

    Dat je kramp krijgt is waarschijnlijk een gevolg van het feit dat je de stok verkeerd en te gespannen vast houdt. Op internet lijken de plaatjes misschien hetzelfde van wat je doet, maar dat is moeilijk om zelf te zien.

    Een goede docent kan je leren de strijkstok onder controle te houden met heel weinig moeite, veel ontspanning en door die ontspanning: veel flexibiliteit, mogelijkheden én geen kramp.

    Het gaat er bij lessen niet om dat je het per se volgens die methode leert, maar het gaat erom dat jij een dusdanige houding en techniek leert dat een basis vormt voor moeilijkere dingen.

    Als je jezelf een houding aanleert, kan deze goed zijn voor het niveau wat je nu speelt. Maar straks wil je wat moeilijkers spelen en dan wordt je beperkt door je gespannen (en wellicht verkeerde) houding. Een docent kan niet alleen kijken of de techniek die je nu hebt goed is voor de stukken die je NU speelt, maar kan ook inschatten of het een basis is om moeilijkere dingen te doen.

    het nadeel van het jezelf leren is dat je dingen aanleert die in de toekomst je tegen kunnen gaan zitten. Dan moet je het afleren en dat is heel erg moeilijk, kun je weer opnieuw beginnen en kost meer tijd dan in één keer goed aanleren... en dan ben je pas veel geld kwijt.

    Zocht je naar zoiets?
     
  6. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Beste Thundermane,
    Nee we zitten hier niet om de werkloze leraren aan een boterham te helpen; het is een ervaringsfeit dat zelf aanleren in de meeste gevallen tot slechte gewoonten, onnodige barrieres en motivatieproblemen leidt. Maar uiteindelijk moet je zelf weten wat je met onze in ieder geval goedbedoelde adviezen doet.
    Overigens: de leraren die ik ken hebben het zonder uitzondering heel erg druk!
     

Deel Deze Pagina