Eerste viool

Discussie in 'Aangeboden' gestart door DestinyX, 13 aug 2011.

  1. DestinyX

    DestinyX

    Lid geworden:
    13 aug 2011
    Berichten:
    8
    Hallo iedereen.

    Eerst en vooral. Sorry als dit op de verkeerde plaats is gepost, maar het leek me de juiste plek ;)

    Ben nieuw op deze forum, dus zal me maar eventjes voorstellen ;)
    Ik ben dus 20 jaar en speel piano en gitaar.
    Al langere tijd wilde ik ook viool spelen en ik vind dat het eens tijd wordt om een viool te pakken en te oefenen :). Daarom dat ik mij aanmeld op deze forum om interessantheden te weten komen :)

    On-topic dan maar :)
    Eerst wilde ik een elektrische viool kopen omwille van het niet zo luid klinken (ik woon in een half-open bebouwing en dan durven de buren nogal te klagen :)).
    Maar aangezien ik toch een aantal "slechtere" dingen heb gehoord over GOEDKOPERE e-violen (zoals te zwaar, snaren niet goed, brug die niet goed is, etc. Verbeter mij indien dit niet klopt!). Dan spreek ik over < 100 euro e-violen. Dus dacht ik dat ik misschien beter gesteld zou zijn met een akoestische viool met daar een demper op.

    Dus de vraag is, is het belangrijk welk hout je hebt? Zit hier echt zo veel verschil in? Ik bedoel, maakt dit de klank nu echt zoveel mooier?
    In de strijkstokken, zit daar veel kwaliteitsverschil in? Ik heb namelijk gelezen dat deze redelijk duur kunnen zijn.

    Ik wil namelijk een goed klinkende viool hebben (net als iedereen waarschijnlijk).
    Ik bedoel dus een die voor langere tijd speelbaar is en niet meteen weg legt omwille van geen mooi geluid.
    Ik kwam deze tegen voor niet te veel geld maar weer totaal niet of dit iets is. http://www.mainmusic.nl/nl/product/11471/136/strijkinstrumenten/viool/leonardo/viool_44_inclusief_koffer_en_strijkstok.html

    Ik heb ook gelezen dat het beter is om in het begin een viool te huren ipv te kopen. Maar dan is mijn vraag hierover, is de kwaliteit van deze violen goed of niet? Ik heb hier totaal geen inzicht op, daarom dat ik het maar vraag :)

    Zo. Hopelijk zijn het geen stomme vragen. Ben totaal een leek wat betref violen.
    Natuurlijk heb ik opzoekwerk gedaan (vooral bij de shops :)).

    Cheers :)
     
  2. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    Had je ook gedacht aan het nemen van les? Kijk, een viool KOPEN is niet zo moeilijk, ook het HUREN van een viool gaat betrekkelijk eenvoudig, veel vioolbouwers verhuren goede instrumenten, maar op een viool kunnen SPELEN gaat niet vanzelf! Dat is namelijk erg moeilijk en dat leer je niet uit jezelf. :/
     
  3. DestinyX

    DestinyX

    Lid geworden:
    13 aug 2011
    Berichten:
    8
    Uiteraard ga ik lessen nemen ;)
    Had ik beter kunnen vermelden :)
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Beste DestinyX,

    Welkom op dit forum!
    Je kunt het nog niet weten maar je bent niet de enige die dergelijke vragen stelt. Dat geeft niet, je moet maar eens wat zaken doorlezen over de aanschaf van een instrument, ook E-violen en wat men er zo al van vindt.
    Je geeft een link naar een bepaalde shop. Ik treed in herhaling wanneer ik schrijf dat dergelijke zaken alles verkopen waar geluid uit komt en dat gaat van versterkers via drums naar een viool. Wanneer ik dan de prijs zie, nou ja, het is al vele malen gezegd: niet kopen!! Weg gegooid geld. Dat kan ook niet anders, want een dergelijke zaak weet helemaal niets van de bouw van een viool (of ander strijkinstrument). Daar moet je dus ook niet zijn voor de aanschaf.
     
  5. DestinyX

    DestinyX

    Lid geworden:
    13 aug 2011
    Berichten:
    8
    Oké :)
    Dan denk ik dat het een huurviool gaat worden :)
    Heb gelezen dat deze van degelijk kwaliteit zijn en per maand nog niet zogek veel kwijt bent :D
     
  6. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Lijkt me een wijs besluit! ;)
     
  7. DestinyX

    DestinyX

    Lid geworden:
    13 aug 2011
    Berichten:
    8
    Nu nog de dichtstbijzijnde vioolbouwer vinden ;)
     
  8. DestinyX

    DestinyX

    Lid geworden:
    13 aug 2011
    Berichten:
    8
    Ik kon het niet laten om te zoeken naar violen ;)
    Ik kwam vervolgens bij deze viool uit.
    Het merk is Stagg.

    http://www.thomann.de/be/stagg_vn_4_4_ef_violinset.htm


    Maar al die specificaties waar ik niks vanaf weet :s
    Iemand die kan zeggen of deze "goed" is?

    Met goed bedoel ik dus goed voor een beginner die nog nooit viool gespeeld heeft ;)
    Ik weet dat deze misschien TE goedkoop is... Daarom dat ik het hier vraag of deze van ietswat "goed" kwaliteit ;p
    Natuurlijk ga ik niet te veel verwachten van deze viool aangezien deze zo goedkoop is...

    tnx :)
     
  9. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Over een Stagg gesproken. Moet je dit eens lezen.
    Er is nog veel meer over elektrische violen te lezen op het forum: E-Viool!
    Uiteraard allemaal op StrijkersForum!!
     
  10. DestinyX

    DestinyX

    Lid geworden:
    13 aug 2011
    Berichten:
    8
    Ik neem aan dat dit ongeveer hetzelfde is als de akoestische?
    Heb nog niet veel gekeken naar de e-violen aangezien deze in prijs hoog kunnen oplopen voor een degelijk instrument.

    Maar aan de post van Oosterhof Vioolbouw af te lezen lijkt het mij dat deze (voor sommige) dan toch een goede beginnersviool is?
    En dat er toch aanpassingen aan zouden moeten gebeuren?

    Het is jammer dat er geen vioolbouwer in mijn buurt is (Maaseik - België) :)
    Of ik kan ze gewoon niet vinden via het internet :)
     
  11. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Een e-viool is totaal iets anders dan een akoestische!!
    Ik 'doe' helemaal niets in elektrische violen, maar afgaande op ervaringen van de experts hier op dit forum, lees ik toch dat een Stag geen goede investering is. Je moet het allemaal maar eens doorlezen om tot dezelfde conclusie te komen. Ik begrijp dat je nog lang niet alle correspondentie hierover hebt gelezen.


    Ik heb nergens beweerd dat een Stag een goede beginnersviool is!
    Over welke aanpassingen heb je het dan?

    Frits
     
  12. DestinyX

    DestinyX

    Lid geworden:
    13 aug 2011
    Berichten:
    8
    Sorry, ik bedoelde de link die jij gepost hebt :)
    Maar ik bedoelde dus ook dat Stagg voor akoestisch en e-viool ongeveer het zelfde is (reputatie dan :))

    Sorry voor de onduidelijkheden
     
  13. Willeke_D

    Willeke_D ♫ ♪

    Lid geworden:
    12 nov 2010
    Berichten:
    529
    Destiny, als je dan toch les gaat nemen, zoek dan eerst contact met een viooldocent en vraag hem/haar naar een goede viool voor jou. Bijna alle docenten weten wel waar een vioolbouwer in de buurt zit waar je een fatsoenlijke viool kunt huren/kopen tegen een fatsoenlijke prijs.

    Dus zoek eerst naar een viooldocent voordat je op zoek gaat naar een viool.

    Succes!
     
  14. DestinyX

    DestinyX

    Lid geworden:
    13 aug 2011
    Berichten:
    8
    Oke!
    Die optie had ik nog niet bekeken >.<
    Bedankt allemaal om mij te helpen :)
     
  15. boeba67

    boeba67

    Lid geworden:
    9 dec 2011
    Berichten:
    8
    Ik ben ook nieuw met violen, en heb een Stagg viool (4/4). Ik vind dit een erg prettige viool, mijn oren hebben zich nog niet getraind om de klank van goede violen te herkennen, maar dat doet er niet toe, want ik wil eerst leren spelen en dan pas een goede viool kopen. Hij is stemvast, moest wel even de kam goed zetten, goede kist en mijn lerares is ook te spreken over de stok! Maar koop NIET die Leonardo viool, die had ik eerst en die was zo slecht dat als je de ene snaar stemde en daarna naar de volgende snaar ging om hem te stemmen, dat de eerste snaar alweer vals was!
     
  16. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Ik merk (nu pas) bij het doorlezen van een aantal posts, dat ik een denkfout heb gemaakt. Zodra ik het begrip Stagg las, dacht ik ogenblikkelijk aan een E-viool. Ik ken(de) Stagg alleen maar als E-viool. Dat is onjuist, zoals onderstaande afbeelding bewijst. Nu snap ik ook het verloop van de eerdere conversatie.

    Mijn excuus aan Destiny! ;)

    Het gaat dus om een akoestische 4/4-viool van het merk Stagg voor de prijs van € 88,= (incl. BTW.) Er zit ook nog een koffer én een strijkstok bij!!

    [​IMG]

    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina