Eigen permanente viool kopen tips en advies

Discussie in 'Overig' gestart door Fiona93, 17 okt 2017.

  1. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Er zijn mensen die hun viool uitbreiden tot cello...


    er zijn ook andere filmpjes, bijvoorbeeld van iemand die een electrische 5-snarige viool voorziet van lagere snaren in de cello-range

    Kijk, luister, en huiver!:confused::eek:

    Er gaat niets boven een akoestische cello!!!
     
  2. Fiona93

    Fiona93

    Lid geworden:
    17 okt 2017
    Berichten:
    14
    Ja ik ken het! Ik vind het ook niet echt klinken om eerlijk te zijn. Ik zou het liefst velen instrumenten bespelen als het aan mij lag, kon ik in mijn eentje een heel orkest vullen :p maar ja portemonnee werkt niet mee :D maar viool blijft op nummer één staan. Ik weet nog wel dat ik somewhere over the rainbow hoorde in een mooie hoge(niet schelle) toon op de viool toen ik een jaar of 12 was, bracht me tranen in de ogen :D als ik het bijvoorbeeld op de piano(speel ik ook) of cello hoor doet het me niet zoveel. Daarom heb ik voor de viool gekozen.
    Dat ik dit stuk nooit(een van mijn favorieten klassieke muziek stukken) zal kunnen spelen



    Doet wel pijn in het hart.. Maar je kan niet alles hebben! :D czardas over tien jaar kunnen spelen is dan een troost
     
    Marcelita vindt dit leuk.
  3. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Hoe vind je deze Fiona, ik denk dat je de klank van de viool en het spel van Kim wel kan waarderen.
     
  4. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Ja, daar hebben wel meer leden hier last van. En ook nog tijdgebrek, want al die vaardigheden aanleren en onderhouden....Ik vind het ook leuk om meer instrumenten te kunnen bespelen (heb ook lang piano gespeeld) en er staat nog heel wat op mijn verlanglijst, maar uit mijn cello wil ik wel het maximale halen.
    Zelf heb ik mijn hart verpand aan kamermuziek, maar doe dus ook nog andere leuke dingen. Ik vind het samen spelen heel fascinerend en wat kun je er toch mooie muziek van maken samen!

    Prachtig stuk cello solo! Ik ging mij ook gelijk enorm verheugen op een nieuwe editie cellobieënnale, maar dat is pas weer volgend jaar (oktober 2018). Tijdens het concours bijvoorbeeld krijg je ook stukken cello solo te horen (maar dan meestal van werken van na 1970).
     
  5. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    De cello is herkenbaar , maar ik vind het afschuwelijk klinken!:mad:
     
  6. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Maar hier (#21) wordt geen cello 'gemaakt' met Helicore snaren. Dat kan ook niet want de snaarlengte is te kort. Er wordt een altviool gemaakt. Dat betekent dat alle tonen een octaaf hoger klinken dan de cello. Omdat de trillende snaarlengte op een viool eigenlijk te kort is om als altviool te fungeren moet je snaren hebben die met die lage(re) frequenties nog een beetje spankracht leveren. Vooral de C geeft daar problemen.
     
    Geert vindt dit leuk.
  7. gevoeligesnaar

    gevoeligesnaar Karin

    Lid geworden:
    17 jan 2014
    Berichten:
    738
    Even weer terug naar het oorspronkelijke onderwerp.
    Het advies om een viool te huren vind ik helemaal prima voor iemand die begint, maar jij speelt al een jaar en dat vind ik toch anders. Ik kan me goed voorstellen dat je nu een eigen viool wilt.
    Ik heb ben zelf na een half jaar huren op zoek gegaan naar een eigen cello.

    Wat ik uit jouw bericht begrijp, is dat je zo uitgebreid mogelijk wilt kijken om niet de mooiste viool in jouw prijsklasse mis te lopen. Daarom wil je je niet beperken tot één vioolbouwer.

    Nu is het zoeken naar een eigen instrument hier op het forum al eens vergeleken met het zoeken naar een geliefde.
    Een partner kan je toevallig tegen het lijf lopen of je kunt actief op zoek gaan. Maar ook daar geldt: je kunt niet met iedereen kennismaken. Je leert een aantal mensen kennen en ineens (als het meezit) is daar die 'klik' met iemand en weet je dat je de 'ware' hebt ontmoet. Dan is het niet meer relevant of er misschien nog een potentieel betere partner in de wereld rondloopt..

    Met je viool is het net zo; je moet gewoon ergens beginnen. Je gaat naar een vioolbouwer; je probeert een aantal instrumenten uit en wie weet, zit er één bij die je echt aanspreekt. Die krijg je dan waarschijnlijk mee en probeer je dan uitgebreider uit.
    Ik heb zelf de mazzel gehad dat ik bij mijn eerste bouwer meteen die cello tegenkwam waar ik verliefd op werd. Ik had er twee meegekregen; één was een min of meer rationele keuze (heel mooi instrument, maar raakte me niet echt) en de ander deed meteen al iets met me. Zelfs de suggestie van 'verder kijken' gaf me al een knoop in mijn maag. Gelukkig vond mijn docent het ook een heel mooi instrument dus is hij gebleven. En ik ben er nog steeds blij mee. Maar zo hoeft het niet te gaan; anderen doen vele maanden over de zoektocht.

    Samengevat: nee, je hoeft je niet te beperken tot één bouwer, maar je moet wel ergens beginnen. Gewoon naar die ene bouwer gaan dus en luister naar je eigen gevoel. Je lerares hoeft niet persé mee; de eerste selectie kan je ook zelf doen. Natuurlijk is het mooi als ze meegaat, maar risico is dat je dan misschien niet gaat voor jouw eigen keuze, maar voor haar keuze. Als het goed is, (en dat vind ik wel een voorwaarde) mag je een instrument op proef meenemen. Je kunt hem dan door je lerares laten beoordelen, zodat je geen miskoop doet.
    Als je niet honderd procent overtuigd bent van de viool, ga je naar de volgende bouwer. Geen hand vol maar een land vol, moet je maar denken. Want als je de ware gevonden hebt, weet je dat; je bent er verliefd op. Je wilt niet meer verder kijken. En dan is het niet meer interessant dat er misschien nog wel een mooiere viool in de wereld is.

    Houd je ons op de hoogte van je zoektocht?
     
    Deanone vindt dit leuk.
  8. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Ik heb een paar jaar geleden iemand gehad uit Rolde (dacht ik) die wilde een viool van mij uitproberen. Was ook op zoek naar iets beters. Toch een hele afstand om een mooi instrument te vinden, maar ze had het er voor over. Hier op een stel violen gespeeld, mij laten spelen nog eens weer een andere en toen een keuze gemaakt. Is best moeilijk. Die heeft ze twee weken uitgeprobeerd. Ze vond hem best wel mooi, maar is het toch niet geworden. Ja, dat kan natuurlijk.
    Ik wil maar aangeven, dat er soms vele km's voor gemaakt worden.
     
  9. Fiona93

    Fiona93

    Lid geworden:
    17 okt 2017
    Berichten:
    14
    Erg mooi Tobias! Dit is ook een goed voorbeeld dat de held hoge noten mooi warm en niet schel of scherp klinken!

    Ik herken het helemaal marcelita, ik wil ooit ook nog een cello/Harp sowieso proberen. Maar viool is voor mij nummer 1 dus eerst daar maar op concentreren.

    Klopt inderdaad, ik wil wel een beetje het maximale uit mijn zoektocht halen, heb mijn huidige viool bouwer een email gestuurd met de vraag of ik mijn huur viool kan omruilen, om een andere te proberen.
     
  10. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Het is dan ook een viool in 1774 gebouwd door J.B. Guadagnini
     
  11. Fiona93

    Fiona93

    Lid geworden:
    17 okt 2017
    Berichten:
    14
    Ja ik dacht al natuurlijk een hele dure viool haha maar ik wil er gewoon een die geen pijn doet aan mijn oren, er zijn blijkbaar wel mensen die van een schellig klinkende viool houden maar ik ben er niet een van :)
     
  12. Fiona93

    Fiona93

    Lid geworden:
    17 okt 2017
    Berichten:
    14
    Ik zou nog een update doen.
    Ben terug gegaan naar de vioolbouwer en gezegd dat ik een nieuwe betere wilde huren. Kreeg tien violen om uit te proberen dus moest echt goed mijn gehoor gebruiken! Meeste vielen tegen op één na. Met een hele mooie rijke klank. Een viool van Collin Mezin jr . Ben erg tevreden! Nu deze aan het huren dus en misschien ooit mijn eigen maken!
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Geert en marloes s vinden dit leuk.
  13. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Pfffff, die viool staat behoorlijk metastabiel!! :eek:
    Je hebt geluk dat je er nog een foto van hebt kunnen maken.
     
  14. Fiona93

    Fiona93

    Lid geworden:
    17 okt 2017
    Berichten:
    14
    Was alleen 1 seconde voor de foto :( en de binnenkant waar die op staat is hol dus kon niet vallen :D blij dat ik nu verder kan met een beter geluid iniedergeval!
     
  15. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Wat goed van je dat je een andere huurt die meer naar je zin is.
    Geeft je nu de tijd om je spel en smaak te ontwikkelen.


    En natuurlijk ook meer tijd om je spaarpot te vullen :D
     
  16. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Aan die Franse viooltjes van Mezin hangt vaak een aardig prijskaartje.
     
  17. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    'k Heb er laatst een op de werkbank gehad. Ding klonk voor geen meter. Vond het niets bijzonders. Is een poduct uit Mirecourt en zo kostbaar zijn ze nou ook weer niet.
    Wil natuurlijk niet zeggen dat alle Collin-Mezin's niet zouden klinken!
     
  18. Fiona93

    Fiona93

    Lid geworden:
    17 okt 2017
    Berichten:
    14
    Ik denk dat dat ook een kwestie van smaak is :) hij is 3500 waard maar omdat ie een zichtbaar(maar gerepareerd) scheurtje heeft, is de waarde gedaald naar 2400. De #c klinkt niet meer schel dus een vooruitgang op mijn oude 1000 euro studenten viool is het zeker!
    En ik zal nooit een echt 'goede' viool van 10.000 ofzo kopen. meer dan 3000 word het nooit :)
    Het is trouwens een later model (1925) en van zijn zoon niet van hemzelf. Maar ja al was ie door Gregory peck gemaakt, zou me een worst wezen eerlijk gezegd hecht daar niet veel waarde aan, ik had zelf nog nooit van Collin Mezin gehoord. Het geluid is mooi vol en warm dus ik ben tevreden!
    Mijn is trouwens een Le victorieux grande soliste model. Deze modelen zijn onder sommigen niet geliefd omdat ze blijkbaar niet voldoen aan de hoge standaard van de oude collin mezin modelen.
     
    Laatst bewerkt: 29 okt 2017
    marloes s en Geert vinden dit leuk.
  19. Nikin

    Nikin ♫ ♪

    Lid geworden:
    24 aug 2015
    Berichten:
    537
    Zeg nooit nooit... Mijn ervaring is dat je je wensen aanpast als je op betere en duurdere instrumenten gaat spelen. :rolleyes:
     
  20. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Ik ben een beetje doof, dat heeft me al een hoop geld gescheeld.
     
    marloes s, Muzirene en Geert vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina