Eindknopje Viool

Discussie in 'Viool' gestart door Tobias, 15 jul 2013.

  1. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Als het garnituur van de Viool is verwijderd valt het Eindknopje er soms uit, ik heb er al eens een papiertje omheen gedaan om het klem te zetten.
    Mijn vraag is:

    Mag je het Eindknopje ook vastlijmen.

    Of moet het dusdanig passen dat het uit zichzelf klem zit, dus dan zou je een nieuw Eindknopje door de Vioolbouwer pas moeten laten maken.
     
  2. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Het eindknopje vastlijmen is een DOODZONDE! Een eindknopje van het model 13 in een dozijn kan zonder probleem worden vervangen door een iets dikker exemplaar; vioolbouwers hebben verschillende modellen op voorraad (ook het pengat moet dan meestal worden bij-geruimd). Bij een uniek oud of kostbaar model (er zijn er met goudinleg of een ingebouwd stemfluitje!) kun je ervoor kiezen het pengat te vullen (bussen) en na het boren en opnieuw ruimen het oude knopje opnieuw in te passen. Het eerste is goedkoper dan het laatste, maar in beide gevallen zal de rekening van de vioolbouwer niet al te hoog zijn.
     
  3. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    Wat papier of zelfs schilderstape om het uiteinde kun je zelf ook gemakkelijk aanbrengen! Je kunt dan de dikte zeer nauwkeurig bepalen zonder een vioolbouwer lastig te hoeven vallen. Het knopje blijft echt wel zitten.
     
  4. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Bij mij zijn ook dit soort kleine reparaties van harte welkom Liuwe!
    De vraag was niet of het met schilderstape kon. Iets dergelijks had Tobias zelf al verzonnen met zijn papiertje, maar of het mocht worden vastgelijmd c.q. of de vioolbouwer er een nieuwe moest inpassen. Dan is er maar één antwoord ;)
     
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Afplaktape! Het is toch wat als je dit advies afgeeft. :(
     
  6. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    Het is inderdaad een "doodzonde" in de ogen van de vioolbouwer omdat er dan geen kijkgaatje meer is om te controleren of de stapel wel goed staat.
     
  7. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Fijn om te weten dat je het Eindknopje niet mag vastplakken, mijn gevoel gaf me al aan dat het niet mocht dus daarom ben ik er nooit toe over gegaan.
    Maar nu ik lees van dat kijkgaatje begrijp ik ook waarom, en zou het ook niet zo zijn dat bij reparatie het Gat gebruikt kan worden om de Viool met een Pen vast te houden, want ik heb gezien op filmpjes over Vioolbouw, dat bij het opbrengen van de lak een Pen in dit gat zit.
     
  8. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    nee, niet perse, je kan de viool ook wel bij de hals vasthouden.

    ik heb een viool waar de bouwer op het halsblok een gedichtje heeft geschreven. Kan je alleen lezen door het gaatje. Ik heb hierdoor zelfs een foto kunnen maken:

    [​IMG]
     
  9. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Je kunt ook heel goed zien dat het bovenblad ter plaatse van de bovenklos niet goed aansluit! Vergelijk maar eens met het achterblad: die lijkt wél goed aan te sluiten.

    Ik heb deze binnenkant ergens eerder gezien. Ik weet op dit moment niet bij welke gelegenheid. Misschien kom ik er nog wel op.
     
  10. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Wat leuk een gedichtje in een Viool, maar ik kan het niet lezen wat staat er eigenlijk.
     
  11. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    Wat is er op tegen het uiteinde van het knopje iets te verdikken met een klein stukje schilderstape? Het knopje kun je weer stevig vastzetten zonder dat je het gat voor het knopje hoeft te "bewerken". Schilderstape plakt maar heel licht, is dun en je kunt zo'n knopje dus heel verfijnd op dikte brengen. Wat is daar verkeerd aan? Beetje praktisch denken, Frits! Ja, je kunt er ook een nieuw, dikker knopje in laten aanbrengen, natuurlijk kan dat ook. De houten mechanieken van m'n klavecimbel regel ik ook met stukjes papier heel nauwkeurig af. Zo deden ze het vroeger ook..
     
  12. jos22

    jos22

    Lid geworden:
    8 mrt 2009
    Berichten:
    179
    Wat er zo funest is aan afplaktape is de veroudering van dat spul.
    Eerst wordt de lijmlaag een beetje slijmerig en dringt dan door in poreuze materialen, vervolgens wordt het helemaal bruin en tot slot droogt het tot een poeder op.
    Het spul is gemaakt om er weer af te trekken. Doe dat dan ook het liefst zo snel mogelijk.

    Vastzetten van eindknop of cellopin-knop kan ook met een reepje heel fijn schuurpapier. Je klemt doordat je het object er iets dikker mee maakt, maar omdat het schuurpapier zo stroef is blijft het zitten.
     
  13. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Tip voor Liuwe (alléén voor Liuwe!!):

    plak onder de kamvoetjes een exact op maat geknipt stukje afplaktape. Lijmzijde tegen de kamvoet: altijd perfecte aansluiting op het bovenblad. Niks geen gedoe meer met een schuurmethode of anderszins bij het pas snijden van de kamvoetjes. Tel uit je 'winst'.
     
  14. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Goed ingepast met goed gereedschap en precies passend, dát is de norm. Al die papierjes, schuurpapiertjes, afplakband en wat dies meer zij: dat blijft gepruts. Het bericht van Frits aan Liuwe is off-topic en eigenlijk ook niet grappig, maar wellicht kan Marien Bart er nog een nieuw topic uit brouwen ;)
     
  15. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Mijn bericht aan Liuwe is niet grappig bedoeld -in tegendeel zelfs: het is in-triest!- en ook niet off-topic, want het beoogt aan te geven wat je (=Bert) zelf ook al zei, dat het dan gepruts wordt. De toepassing op kamvoetjes was bedoeld om extra aan te dikken dat dit past in het zelfde kader: gepruts. Dat ik het expliciet aan Liuwe adviseerde was om te voorkomen, dat anderen het als advies gaan zien. Post#13 was weloverwogen en geenszins een poging om leuk te willen zijn.
     
  16. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    Och Frits, ik vind het wel leuk, hoor, zo'n poging tot grappig-doen. En ik besef terdege dat je volstrekt gelijk hebt: natuurlijk hoor je een eindknopje nauwkeurig in te passen in het corpus. En dan moet je het eindgat ook verbussen als het te groot geworden is voor het eindknopje. Je tip over het tape onder de kamvoetjes is, laat ik het voorzichtig zeggen, wat flauw. :lol:
     
  17. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    en dan:

    Het blijft moeilijk hè, lezen. ;)
     
  18. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    zie ook http://www.strijkersforum.nl/viewtopic.php?id=498

    er staat:

    Begin en einde samen één
    Daar buiten één punt nog gemeen
    Waarin tril-getal en woord symbool
    Voor eeuwig opklinkt uit de Viool


    G Marree

    Beta nr 18
    Amsterdam Maart
    1947
     
  19. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Zie je wel! In 2007 was dit al 'langs gekomen', ik wist dat ik het eerder had gezien.
    Bedankt Geert, dat je het even hebt opgezocht.
     
  20. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Je kunt ook een nieuwe eindknop precies pas maken, dat gaat wat simpeler dan verbussen.
     

Deel Deze Pagina