Eindlusje

Discussie in 'Viool' gestart door dick de graaff, 16 jul 2013.

1. dick de graaff

dick de graaff

Lid geworden:
    13 feb 2009
    Beste bouwers,
    Laatst was ik bij een vioolbouwer in Amsterdam een viool aan het uitproberen die uitsluitend de "ouderwetse" darm gebruikt voor het eindlusje bij een moderne viool. Zelf heb ik het meest gangbare systeem met 2 verstelschroeven wat op zich prima bevalt. Maar als violist ben je altijd op zoek naar een betere klank. Wat is jullie visie en ervaring?
    Is er waarneembaar verschil tussen de type eindlusjes of zit het tussen de oren? :rolleyes:

2. BertBoonVioolbouw

BertBoonVioolbouw |♫♫|♫♫|♫♫|

Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Homepage:
    Ouderwetse darm is prima, maar bewerkelijk, nylon lussen met stelschroef zijn gemakkelijk in gebruik, maar de kwaliteit is soms belabberd en bovendien breekt de lus nogal eens op de schroefdraad. Op moderne violen/alten/celli gebruik ik tegenwoordig een speciaal kevlar/polyester koord. Er zal akoestisch verschil zijn dat wellicht meetbaar is maar ook hoorbaar? Een kwestie van uitproberen. Ik heb het betreffende koord op voorraad en het kan worden besteld.

3. dick de graaff

dick de graaff

Lid geworden:
    13 feb 2009
    Bedankt, Bert!
    Ik wil dat graag eens uitproberen.
    Wellicht is ook de combinatie staartstuk- eindlusje van belang??
    Op dit moment heb ik de combi: ebben stemschroeven met ebben staartstuk.
    Als snaren gebruik ik Evah Pirrazi gold met gold G. Kinkt iets warmer dan de groene Evah's.

4. BertBoonVioolbouw

BertBoonVioolbouw |♫♫|♫♫|♫♫|

Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Homepage:
    Bestellink verzonden via mail: meer mag hier niet!

5. Oosterhof Vioolbouw

Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    Bij viool is er geen hoorbaar c.q. merkbaar verschil. Bij een cello is dat wel zo ten voordele van een dunnere lus, die uit metaal bestaat of uit kevlar.
    Laatst genoemden zijn wat lastiger op de gewenste lengte in te stellen.

Deel Deze Pagina