Electrische viool speelt te luid

Discussie in 'Elektrische instrumenten' gestart door Absyntha, 5 dec 2007.

  1. Absyntha

    Absyntha

    Lid geworden:
    5 dec 2007
    Berichten:
    7
    Hey!
    ik heb overlaatst een electrische viool gekocht (een Fender V-1) omdat ik dacht dat ik dan veel kon oefenen op mijn kot.
    Maar helaas had ik er niet op gerekend dat mijn viool ook acoestisch speelde.
    Ik weet het, dat je dat eigenlijk zeer duidelijk kon zien aan de bouw van de viool, maar dit was eigenlijk een zeer spontane koop omdat hij zo goedkoop was en ik dacht dat ik het veel zou kunnen gebruiken.
    Wel acoestisch speelt hij minder luid dan een echte viool, maar toch nog altijd veel te luid naar mijn zin.
    Wat kan ik doen om mijn viool stiller te laten spelen?
     
  2. NoName#2

    NoName#2

    Lid geworden:
    23 jun 2008
    Berichten:
    404
    Een hotel sourdine aanschaffen, dus zo een sourdine die over je hele kam gaat.

    Ik neem aan dat je bij het spelen de versterker niet hebt aangesloten en de elektrische viool uit staat geschakeld.
     
  3. Absyntha

    Absyntha

    Lid geworden:
    5 dec 2007
    Berichten:
    7
    aja, vereisen electrische violen ook speciale strijkstokken?
     
  4. Absyntha

    Absyntha

    Lid geworden:
    5 dec 2007
    Berichten:
    7
    Een sourdine? nooit van gehoord, maar ik zal dat binnekort eens gaan zoeken waar ze dat verkopen.

    ik heb nog geen versterker, en mijn viool is pas electrisch als ik hem aansluit aan een versterker.Anders is hij gewoon akoestisch (damn, ik heb het gevoel dat ik heel veel c/k fouten aan het maken ben..)
     
  5. NoName#2

    NoName#2

    Lid geworden:
    23 jun 2008
    Berichten:
    404
    http://www.musicarius.com/catalog/images/2309.jpg

    Dit schuif je dan over je kam heen en dat dempt enorm. Je kunt em kopen voor nog geen vijf euro bij een vioolbouwer. Ik verkoop ze ook eventueel (ik geef elektrische en akoestische vioolles).

    Voor een elektrische viool heb je geen speciale strijkstok nodig.

    Heb je wel les trouwens?
     
  6. Absyntha

    Absyntha

    Lid geworden:
    5 dec 2007
    Berichten:
    7
    o! dat is niet veel, kga direct keer gaan kijken in de stad of ik hem ergens kan vinden.
    Neen , ik neem geen lessen meer sinds 2 jaar. Omdat ik niet kon oefen op mijn kot en dat ik dacht dat ik er compleet geen tijd meer voor heb om veel te oefenen (ok toegeven, veel heb ik nooit echt geoefend, maar het lukt wel redelijk)

    wow, een echte elektrische vioollesgeefster! u bent de eerste die ik tegenkom. dus dan mag ik met al mijn vragen bij u komen? :) super

    maar als je de demper erop zet, dan speelt hij stil in het echt, maar als je dan de versterker erop aansluit met de koptelefoon aangesloten, dan kun je jezelf toch luider horen dan datje speelt? of niet?
     
  7. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Ik denk eerder aan deze sourdine, die ook wel hotelsourdine wordt genoemd.

    [​IMG]

    En niet aan een ebbenhouten sourdine
     
  8. Absyntha

    Absyntha

    Lid geworden:
    5 dec 2007
    Berichten:
    7
    Wat is het verschil precies tussen die sourdine en die houtenen?
     
  9. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    De Ebbenhouten sourdine is bedoeld voor de in de muziek voorgeschreven "con sordino" passages en heeft een licht dempend effect. Ebbenhouten sourdines worden in de moderne orkestpraktijk hiervoor niet zo veel meer gebruikt; meestal gebruikt men een kleine sourdine uit (kunst)rubber van het model "Tourte" of een variant daarop. De metalen sourdine bestaat uit een vork-klem met daarop een buisje waarin lood is gegegoten en dempt de viooltoon extreem af dopor zijn gewicht en heeft daarom de naam "Tonwolf" Hij is heel goed te gebruiken als z.g. studie- of hoteldemper.
     
  10. NoName#2

    NoName#2

    Lid geworden:
    23 jun 2008
    Berichten:
    404
    Hi,

    Inderdaad, nu hebben we dus vier dingen:

    -ebbenhouten sourdine (dempt idd niet zoveel)
    -ronde sourdine (geeft een licht gedempte klank, dus ook voor stukken con sordine)
    -metalen stukje met plastic (beetje uit de tijd)
    -hotelsourdine, ziet eruit als ebbenhout, maar is van rubber en bedekt de hele kam, dus dempt veel (die moet je hebben ;))

    Met een versterker klink de elektrische viool niet alleen harder (dat kun je instellen), maar vooral ook voller. Best een aanrader! Al neem je een kleine versterker, scheelt een hoop, klinkt dan wat minder 'knierperig' (is dat een woord?)

    Moet je weer les willen (na deze tips kun je immers weer oefenen), ik heb nog plaats voor twee leerlingen!
     
  11. NoName#2

    NoName#2

    Lid geworden:
    23 jun 2008
    Berichten:
    404
    Versterker én koptelefoon is dubbelop. Je kunt de koptelefoon in veel gevallen direct op je e-viool aansluiten.
     
  12. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    De rubberen sourdine (model ultra) is ook een hotelsourdine, die flink dempt, maar niet zo extreem als de Tonwolf.
    Op mijn site http://www.bbviolins.nl/ onder toebehoren > viool zijn alle sourdines te vinden, zodat er niet steeds heen en weer gevraagd hoeft te worden.
    De meeste vioolbouwers zullen er wel een aantal van op voorraad hebben.
     
  13. NoName#2

    NoName#2

    Lid geworden:
    23 jun 2008
    Berichten:
    404
    Nou, Absintha, ik hoop dat je voldoende informatie hebt zo. Je kunt eventueel ook bij een vioolbouwer even testen wat je het best vindt dempen en wanneer je toch een mooi geluid over houdt.
     
  14. Absyntha

    Absyntha

    Lid geworden:
    5 dec 2007
    Berichten:
    7
    o waw! echt, reuze bedankt met jullie hulp! echt meer dan ik had durven hopen!
    dus het zal een rubberen worden of zo een metalen omdat die meer dempt.
    Oh en NoName#2, waar geef je ergens les?
     
  15. NoName#2

    NoName#2

    Lid geworden:
    23 jun 2008
    Berichten:
    404
    Ik heb je even een e-mail gestuurd :).
     
  16. Hoopsiewoopsie

    Hoopsiewoopsie

    Lid geworden:
    4 mei 2011
    Berichten:
    4
    Gewoon uit nieuwsgierigheid, maar wat is precies het verschil tussen lessen akoestische en elektrische viool?
     

Deel Deze Pagina