elektrische viool beginner

Discussie in 'Elektrische instrumenten' gestart door xantippe, 7 feb 2013.

  1. xantippe

    xantippe

    Lid geworden:
    9 okt 2012
    Berichten:
    18
    ik weet het ik weet het, er zijn al veel topics over dit onderwerp. maar vergeef me, ik zie door de bomen het bos niet meer. ik zou graag een silent violin aanschaffen, maar ik kan echt niet kiezen welke. een vriendin van me verkoopt haar yamaha sv-110 (oud model dus) voor een 250 euro. ik vind er niet zoveel info over op internet, maar lijkt me een koopje te zijn. als ik echter verder lees, dan lees ik ook dat een elektrische viool helemaal niet duur hoeft te zijn. waarom wil ik een elektrische viool kopen? ik ben sinds september vorig jaar beginnen spelen op een gewone akoestische viool met sourdine, maar heb blijkbaar soms nog teveel de bezorgdheid te luid te spelen :) de lerares merkt dit ook op: ze zegt vaak dat ik wat te voorzichtig speel :D ik zou dus graag met hoofdtelefoon willen spelen op een elektrische viool. ik woon namelijk op een appartement en wil echt zeker niemand tot last zijn met mijn nieuwe hobby :) ik las wel dat de yamaha sv-150 voor dit doel zeer geschikt is, maar die is natuurlijk erg duur. wat vinden jullie? Koop ik de oude viool van mijn vriendin over of ga ik op zoek naar iets nog goedkopers? en wat dan?
     
  2. Willeke_D

    Willeke_D ♫ ♪

    Lid geworden:
    12 nov 2010
    Berichten:
    529
    Nog goedkoper? Elektrische violen worden pas goed vanaf zo'n 1000 euro...alles daar onder is van mindere kwaliteit. Nu begrijp ik dat jij er niet mee op een podium wil dus dan hoeft het wellicht geen top-viool te zijn maar ik neem aan dat je wel fatsoenlijk geluid wil horen en bijvoorbeeld het verschil tussen zacht en hard wil horen en dat valt niet altijd mee op goedkope e-violen. Ze zijn vaak erg schel en niet om aan te horen (ook niet via een koptelefoon).

    Als het puur is om te oefenen moet je ook oppassen want een akoustische viool reageert toch altijd net anders als een elektrische. Dus de hele week oefenen op een elektrische en op les op je akoustische spelen is niet aan te raden.

    Mijn advies: ga eens met je buren praten. Misschien vinden die het wel heel leuk, horen ze je niet eens of kun je een afspraak maken over oefentijden die voor beide haalbaar zijn. Heel goed dat je rekening wil houden met je buren maar dat hoeft niet ten kosten te gaan van jouw nieuwe hobby, zeker niet als je om 22.00 uur of zo stil houdt.
     
  3. xantippe

    xantippe

    Lid geworden:
    9 okt 2012
    Berichten:
    18
    goh ik ben niet van plan om echt enkel op de elektrische te oefenen. zou het eerder als aanvulling willen gebruiken. ik kan namelijk ook een aantal keer per week in een lokaaltje oefenen, zonder sourdine :) maar ik denk toch dat ik met een elektrische nog meer zou willen oefenen... ik ben ook gewoon iemand die, zelfs na afspraak, nog te voorzichtig zou willen zijn. ik zou graag echt willen doorspelen zonder gêne :) en als ik na 22 uur zou kunnen spelen zou dat eigenlijk heel mooi meegenomen zijn :) ik vind gewoon dat ik te weinig oefen op dit moment en dat ligt voornamelijk aan het feit dat ik niet durf...


    als ik linkjes mag plaatsen:
    http://www.amazon.com/ViolinSmart-MVEP-BK-Electric-Violin-Black/dp/B000BRUW6Y/ref=sr_1_5?s=musical-instruments&ie=UTF8&qid=1360238326&sr=1-5&keywords=violinsmart
    of
    http://www.violin-shop.eu/membershop/product_info.php?membershop_id=rKvEl6iV&info=p4422_Elektrische-4-4-viool-09E101-wit.html&membershop_id=rKvEl6iV
    of
    http://www.amazon.com/Cecilio-CEVN-2NA-Mahogany-Metallic-Electric/dp/B003F1TDBS
    zijn violen die ik onderandere ben tegengekomen...
     
  4. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.914
    Homepage:
    Wanneer je voor een bescheiden bedrag een Yamaha SV 110 van een bekende kunt overnemen (en die functioneert op alle fronten nog goed) zou ik dat zeker doen: het past goed in je doel. De SV 130 die nu op de markt is, verschilt niet wezenlijk van de SV110. De SV150 heeft in dat kader ook niet zo veel meerwaarde en is flink aan de prijs. Een goedkope E viool (de bekende pretletters en andere figuurzaagsels van 100-200€)Daarover is op dit forum al genoeg te vinden: niet doen wat mij betreft.
     
  5. xantippe

    xantippe

    Lid geworden:
    9 okt 2012
    Berichten:
    18
    heb je mijn linkjes nog bekeken die ik aan het vorige bericht had toegevoegd? eentje lijkt van uitzicht echt op die van yamaha... maar ik vind er verder geen informatie over. kan je met de sv 110 gewoon met hoofdtelefoon spelen?
     
  6. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.914
    Homepage:
    De E violen van die linkjes vallen onder de categorie pretletter en figuurzaagsel: links laten liggen dus. De SV 110 is als het ware gemaakt om met oortelefoon (of hoofdtelefoon) te spelen. Succes!
     
  7. xantippe

    xantippe

    Lid geworden:
    9 okt 2012
    Berichten:
    18
    zo ok, dankjewel voor het advies!! zodra ik hem heb laat ik wel wat weten!!
     
  8. gdae

    gdae

    Lid geworden:
    12 sep 2008
    Berichten:
    118
    Willeke, het zal wel goed bedoeld zijn, maar als ik mijn 'figuurzaagsel' combineer met een goed voetpedaal krijg ik nooit klachten over de toon, integendeel. En als je een iphone of ipad hebt en je koopt de peavey amp kit en voor twintig euro's aan apps heb je gewoon een heel toffe klank.

    Het lijkt me niet de rol van de moderator om partij te kiezen voor het grote geld.
     
  9. xantippe

    xantippe

    Lid geworden:
    9 okt 2012
    Berichten:
    18
    welke heb jij gdae?
     
  10. gdae

    gdae

    Lid geworden:
    12 sep 2008
    Berichten:
    118
    Je schijnt dat te moeten fluisteren, maar ik speel op een stagg. Ik weet het, er is van alles mis mee (ik heb er vijf uitgeprobeerd en de minst slechte genomen) maar als je dan minder dan 200 euro afrekent en nog veel geld overhebt voor de rest van je spullen ben je een spekkoper. Ik heb er zelfs al eens eentje kapot laten vallen (koffer niet dichtgedaan) en dan is het even uithuilen en opnieuw beginnen.
    Hoop niet dat anderen nu weer gaan mailen wat er allemaal mis mee is, dat weet ik zelf ook wel, maar het lijkt me fijn als iedere bezoeker van dit forum zijn eigen keuzes kan maken.
    Hier het filmpje waarin ik alles demonstreer (in het echt klinkt het beter).


    Helemaal vet is het geluid met de ampkit, dan heb je een heel mooi vol akoestisch geluid. Ik heb daar nog geen filmpje van, mark wood geeft wel ergens op de jijbuis een demonstratie.l
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 dec 2013
  11. xantippe

    xantippe

    Lid geworden:
    9 okt 2012
    Berichten:
    18
    ondertussen blijft het maar aanslepen met die vriendin van me en heb ik een yamaha sv-130 op het oog... natuurlijk wel voor wat meer geld maar ja :)
    ik durf het toch niet aan gewoon een stagg te kopen, heb er al zoveel slechts over gehoord! en het is toch echt wel de bedoeling om met hoofdtelefoon te spelen...
     
  12. pleunie

    pleunie

    Lid geworden:
    29 sep 2004
    Berichten:
    152
    Heb je er al een paar uitgeprobeerd? Je kunt straks nog zo'n goede viool hebben, maar als je er niet lekker op speelt is dat ook jammer. Ik heb zelf een Yamaha (type weet ik zo niet) en speel er vrijwel nooit op omdat de kin- en schoudersteunen te weinig instelbaar zijn en ik daardoor niet met een goede houding kan spelen. Mijn ervaring met de Stagg is dat ik hem te zwaar vond aanvoelen en ik daardoor geforceerd posities speelde. Ook niet handig om te oefenen dus.

    'moraal' van deze post: het gaat niet alleen om de klank (ben het met Gdae eens dat je daar veel aan kunt doen) maar vooral als het is om te oefenen, dat je er goed op kunt spelen.
    (Blijft staan dat in mijn ogen de prijs-kwaliteit verhouding van die yamaha van je vriendin een prima aanbod is)

    Succes!
     
  13. pleunie

    pleunie

    Lid geworden:
    29 sep 2004
    Berichten:
    152
    @ Gdae:
    Leuk filmpje. Heldere uitleg en laat mooi de verschillen horen.

    En geeft voor mij ook wat ondertiteling bij je posts hier, want het werd een beetje veel voor me met peavy ampkits en jijbuizen etc ;) :lol:
     
    jis77 vindt dit leuk.
  14. xantippe

    xantippe

    Lid geworden:
    9 okt 2012
    Berichten:
    18
    hoera, ik ben de trotse bezitter van een yamaha sv 130! Ik had nog een klein vraagje: de snaren op de viool zijn iets meer dan een jaar oud. De verkoper had de viool gekocht in december 2011 en dat is ook de enige keer dat hij deze viool bespeeld heeft. Zou het nodig zijn de snaren te vervangen? Maakt het uit welke snaren?
     
  15. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.914
    Homepage:
    Wanneer de snaren niet raar klinken en gaaf zijn (geen loszittende wikkelingen, geoxideerd, platte plekken e.d.) zou je ze wellicht nog even kunnen gebruiken. Veel Yamaha violen worden af fabriek vaak uitgerust met
    Helicore vioolsnaren SET (E alu), dat zijn staalsnaren.
    Maar dat wisselt nogal eens. In principe zou je op de SV 130 ook kunststofsnaren (Dominant, Corelli Crystal, Infeld Rood e.d.) kunnen zetten.
     

Deel Deze Pagina