Elektrische viool

Discussie in 'Elektrische instrumenten' gestart door Guido P, 4 mei 2015.

  1. Guido P

    Guido P

    Lid geworden:
    6 apr 2015
    Berichten:
    82
    Hoi,

    ik zou me met mij akoestische viool toeleggen op folk en heb daar nog een lange weg te gaan. Maar ik zou graag eveneens wat de experimentele toer op gaan en met een elektrische viool geluiden uit VST's en virtuele synths bedienen. Ik zag her en der al dat Stag violen van 250€ niet echt worden aangeraden wegens te hoge kam en slecht geluid en zag dat er keuze is tussen de 250 à 3000€ voor een elektrische viool. De klank van de viool zou ok moeten zijn want ik zou dan bv een toon op de viool spelen en tegelijkertijd enkele geluiden op een synth zodat wanneer ik strijk ik bv twee drumslagen heb, twee piano geluiden en twee kwartnoten op de viool.

    Hebben jullie hier tips voor een elektrische viool?

    Alvast bedankt!

    Groetjes,

    Guido
     
  2. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Hoi Guido,

    Op dit forum is al een en ander besproken over electrische violen. Heb je dat deel van het forum al bekeken?
    Verder heeft Snelviooltje een heel handige site gemaakt, een vergelijkend electrische violenonderzoek, ingedeeld naar prijsklassen.

    Link naar haar stukje op dit forum en daar vind je de link naar haar website: https://strijkersforum.nl/threads/overzicht-van-diverse-merken-elektrische-violen.3433/

    Als je daar tzt je eigen ervaringen noteert, wordt het helemaal fijn!

    groetjes,
    Marcelita
     
  3. Guido P

    Guido P

    Lid geworden:
    6 apr 2015
    Berichten:
    82
    Dank je wel! :)
     
  4. Guido P

    Guido P

    Lid geworden:
    6 apr 2015
    Berichten:
    82
    heb ondertussen gevonden wat ik bedoelde maar dat kost me nu nog iets te veel: Fourness fuse midi of Zeta midi viool maar das wel héél duur, soit, das dan voor vele later :)
     
  5. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Ik werd even nieuwsgierig

    en hier op de site van Fourness zelf: http://fournessviolins.com/fourness-fuse-violin/
    Op het demofilmpje klinkt het nogal folk.
    Ik zie violen met houten bodies, moet toch onze bouwers aanspreken, ook hier hout nooit afgezaagd;)
    De prijzen van de violen:(, flinke tijd sparen dus!

    Geen celli bij Fourness. Niet erg, ik heb mijn slag al geslagen met mijn Bridge:D
     
    Guido P vindt dit leuk.
  6. Willeke_D

    Willeke_D ♫ ♪

    Lid geworden:
    12 nov 2010
    Berichten:
    529
    Heb het topic even verplaatst naar de afdeling Elektrische violen.
     
  7. Guido P

    Guido P

    Lid geworden:
    6 apr 2015
    Berichten:
    82
    Bedankt! Had dit nog niet gezien, deze afdeling.
     
  8. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    ......electrisch strijktrio?:cool:
     
  9. Snelviooltje

    Snelviooltje

    Lid geworden:
    25 sep 2014
    Berichten:
    170
    Hee die Fourness violen had ik nog niet in beeld. Staan bij deze op mijn lijstje om toe te voegen. Dank je!

    Moet je overigens aparte ingangen hebben voor het spelen dat je meteen naar de echte bovenkant van de markt gaat (de duurdere modellen)? Of zit alleen daar alles op wat je wilt? Als het alleen om het geluid gaat, dan ben ik niet direct heel erg onder de indruk, afgaande op het youtube filmpje. Ook met bijvoorbeeld met het Jordan instapmodel krijg je best goed geluid. Je moet dan alleen wat inleveren op ergonomie. En de Mark Wood schijnen ook naar tevredenheid gebruikt te worden voor allerlei experimentele dingen, maar die heb ik zelf nog nooit in het echt gehoord.
    Ben je ook al op het Fiddleforum geweest? Daar zitten ook veel mensen die wat meer into de apparatuur en effecten zijn bij de elektrische violen. Je zou daar je vraag ook nog eens kunnen stellen.

    Hoop dat je iets laat weten als je wel aan de slag gaat hiermee. Ben erg benieuwd wat je gaat doen!
     
  10. Guido P

    Guido P

    Lid geworden:
    6 apr 2015
    Berichten:
    82
    Ik dacht eraan om via de elektrische viool synthesizer klanken te spelen maar blijkbaar had iemand dit idee in de jaren '80 al: "In the mid 1980s, Zeta Music developed a prototype violin for Laurie Anderson that, through the employment of a custom pickup and a conversion module, sent MIDI data, allowing the violinist to control synthesizers." http://en.wikipedia.org/wiki/Electric_violin#MIDI_violin

    En daarvoor moet ge dus eerst héél goed viool kunnen spelen want als ge een verkeerde noot speelt dan hebt ge ook een verkeerde toets op de synth.

    Ik denk dat ik me het komende jaar ga beperken tot folk stukjes aanleren en dan wel zien. Ik heb ondertussen van een vriendin een tweede viool gekregen en blijkbaar is die gemaakt net na de 2de wereldoorlog ergens in de Balkan/Oostblok en is het een replica van een Vuillaume-viool. De vioolmaker gaat die helemaal in orde zetten voor me in ruil voor de strijkstok die erbij zit want die was voor een cello en blijkbaar 300€ waard

    Ik heb ondertussen ook Silvia Tarozzi aan het werk gezien en die doet dan akoestisch wat anderen elektronisch doen omdat ze zo op alle mogelijke plaatsen van de viool speelt met haar strijkstok al dan niet omgekeerd :)


    Het Fiddleforum zal ik zeker eens checken! Dank voor de tip!
     

Deel Deze Pagina