Arjo en Remi, Leuke reacties die weer wat nieuwe wetenswaardigheden in de discussie gooien. Inderdaad, hetzelfde model elektrische viool (ik importeer zelf ook) is vaak in verschillende soorten materialen en met verschillende soorten elementen verkrijgbaar. Hierdoor kan de prijs verschillen voor ogenschijnlijk hetzelfde instrument. Hoe je erachter komt als koper is gewoonweg vragen welke materialen in de viool zijn verwerkt en het onderscheid tussen bijv. plastic en ebbehout kan iedereen op het oog wel zien. Speelklaar maken is in sommige gevallen inderdaad nodig, vaak betreft het ook het plaatsen van een nieuwe kam of het op maat maken van een oudere kam. Mijn ervaring is dat bij het importeren van de iets duurdere modellen dat de speelklaarheid ook beter is vanuit de fabriek. Het is natuurlijk altijd een bouwpakket als je importeert, maar kan totaal onspeelbaar en bijna bespeelbaar zijn. Gaat toch altijd best wat tijd in zitten om de viool echt 'ready to go' te maken. Trouwens van de laatste viool in het zwartwit: lijkt me een goed instrument, enig nadeel is dat er een standaard schoudersteun op zit. Zo kun je dus niet/moeilijker voor een andere steun kiezen. Vind het wel makkelijk als e-violen gewoon zo'n randje hebben, dat je elke steun kunt plaatsen.
Om trouwens even kort te reageren op de opmerking eerder in deze thread 'laat de aanbieders van deze instrumenten in hun voorraden stikken' even het volgende: Als er mensen zijn die een elektrische viool hebben gekocht bij wie dan ook, en het blijkt dat deze amper bespeelbaar is, mogen die best contact met me opnemen om samen na te gaan of het probleem op een acceptabele manier is op te lossen. Ik beloof niet dat ik van je Stagg of Sojing een Yamaha zal maken, maar weet inmiddels wel uit ervaring dat er met een paar uurtjes werk wel veel te winnen valt. Dit wilde ik even kwijt om aan te laten weten dat niet alle 'aanbieders van deze instrumenten' onder de noemer vallen: snel rijk willen worden, en de klant bekijkt het maar wat 'ie doet met een instrument als er eenmaal voor betaald is. m.vr.gr. Arjo
Arjo, Heel nobel en recht door zee wat je al aangeeft: Ik beloof niet dat ik van je Stagg of Sojing een Yamaha zal maken, maar weet inmiddels wel uit ervaring dat er met een paar uurtjes werk wel veel te winnen valt. Veel te winnen maar de constructie van de Stagg en Sojing blijft twijfelachtig. Vraagt eigenlijk om problemen. Bij dergelijke “instrumenten” draait het veelal om het uiterlijk. Bij goed gebouwde e-instrumenten draait het om de constructie en de klank. Niet om de exotische vorm. Er zal dus een heel knappe kop aan te pas moeten komen om een afwijkende vorm en een functioneel samen te laten smelten tot een goed werkende constructie. Denk aan de constructie van de viool maar ook aan de wielophanging van een auto, de constructie van een turbine motor. Er komt heel wat bij kijken om een dergelijk iets te verbeteren. Remi