Emmy Verhey

Discussie in 'Beroemde solisten' gestart door jellepieter, 16 mei 2008.

  1. jellepieter

    jellepieter Jelle Pieter de Boer

    Lid geworden:
    16 mei 2008
    Berichten:
    2
    Homepage:
    Ik heb een aantal weken geleden een cd te leen gekregen van mijn docent. Het is een cd van Emmy Verhey. Wat een fantastische manier van spelen heeft zij. Heel verfijnd!

    Op de cd staan stukken van Tchaikovsky en Dvorak...helemaal geweldig! Haar viool ziet er ook nog eens geweldig uit, kijk maar eens op google

    Groetjes,

    jelle :)
     
  2. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Dag Jelle, welkom op dit forum!
     
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Wanneer twee Groningers elkaar virtueel ontmoeten zijn ze meestal nogal kortaf.
    [Trouwens ook als ze elkaar in werkelijkheid ontmoeten].

    Dat kan ik weten: ik ben zelf een Groninger! :)

    Maar door een paar keer verhuizen gaat dat "korte" er wel af in de loop van de tijd.

    Evengoed Jelle, van harte welkom hier.



    Frits
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Emmy Verhey was in mijn jonge jaren een legende, een soort wonderkind.
    Later (1993 of ergens daaromtrent) heb ik haar in orkestverband mogen begeleiden bij de uitvoering van een vioolconcert. Op een van de repetities vroeg ik of ik haar viool eens mocht vasthouden (toen nog een Stradivarius uit 1723, later een Guarnerius) maar dat ging toch niet door, helaas. Ze was er vreselijk zuinig op en terecht!

    Wanneer je vrij recentelijk een CD hebt gekregen met opnames van Emmy, moet je je wel realiseren dat ze nu 59 is. Mogelijk zijn de opnamen van een tiental jaren eerder? Ik kon via internet niet bevestigd krijgen of ze nog actief is en uitvoeringen geeft. Dat was in ieder geval wél zo in 2007.
    Verder is ze docente aan het Utrechts Conservatorium.


    Frits
     
  5. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    767
    Ik begeleidde met Oskar Back winnares Birthe Blom bij het vioolconcert van Sibelius met een amateurorkest en vroeg na afloop voor de grap of een vriend van een ander orkest even op haar Stradivarius mocht spelen.
    Tot mijn stomme verbazing zei ze: "dat is goed", terwijl ze die vioolvriend niet eens kende laat staan wist dat hij wel eens eerder een viool had vastgehouden en pakte haar viool uit, die ze net aan het opruimen was. Toen die vriend er op had gespeeld, vroeg ik of ik ook mocht en dat was ook ok. (Ik weet niet of het instrument er door ontstemd van is geraakt)
    Een andere Oskar Back-winnares Simone Lamsma (heeft een cd met viool/piano van Elgar voor Naxos opgenomen http://www.naxos.com/catalogue/item.asp?item_code=8.557984 ) was een stuk angsthazeriger toen ik in de pauze van een repetitie voor het vioolconcert van Chachaturian met een ander orkest vroeg of de concertmeester op haar dure instrument mocht spelen.
    Maar met grote ogen schudde ze nee, want stel je voor dat er iets zou gebeuren met haar dure instrument. Maar ach het was niet eens een Stradivarius en ik had dus al eens op een echte Stradivarius gespeeld.
     
  6. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    "Emmy Verhey was in mijn jonge jaren een legende, een soort wonderkind"

    Ja, in mijn jonge jaren ook! Zo heb ik haar en Christiaan Bor in 1966 nog mogen horen spelen met het Frysk Orkest, het dubbelconcert van Bach en dan ook nog elk een romance van Van Beethoven; zij en Christiaan waren toen een jaar of 16, 17. En dan na afloop om een handtekening op het programmaboekje. Jammer dat dit laatste weggeraakt is.
     
  7. kees

    kees

    Lid geworden:
    17 aug 2008
    Berichten:
    55
    Mijn vioolleraar heeft in zijn jeugd bij haar in de straat gewoond, dus die hoorde haar altijd oefenen. Jammer dat ze geen contact meer hebben.
     
  8. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Ze woonde ooit toch in Ellecom (bij Velp Gelderland)?
     
  9. NoName#2

    NoName#2

    Lid geworden:
    23 jun 2008
    Berichten:
    404
    Emmy Verhey heb ik als kind (ik was een jaar of acht) gehoord. Ik speelde toen net viool en het was een van de eerste concerten waar ik naartoe ben geweest. Ik was zwaar onder de indruk, denk wel dat Emmy mij een enorme motivatie gegeven heeft... ondanks dat ze het zelf niet weet, hahaha!

    Ik vind het grappig om Birthe Blom nu te volgen, ik heb met haar op de middelbare school gezeten (niet in dezelfde klas) en we hebben les gehad bij dezelfde viooldocent gedurende een bepaalde periode. Ze gaf toendertijd altijd geweldige concerten... toen nog lekker glamorous in de schoolkantine tijdens een leerlingenconcert. Leuk om te zien hoe ze het nu zo ver schopt.
     
  10. bmtc

    bmtc Bart Meijer

    Lid geworden:
    5 mei 2009
    Berichten:
    7
    Een tijdje geleden gaf ze een concert in Groningen, met Paolo Giacometti. Ik heb er zeer van genoten! Wat een schoonheid. En ook een stralende pianist, trouwens.
     
  11. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Het begrip schoonheid is nogal subjectief en om dat zelf eens nader te onderzoeken heb ik een tweetal foto's van deze dame van internet 'geplukt' en ze bij elkaar gecompileerd. Men oordele zelf! :)

    [​IMG]

    [​IMG]

    Tenslotte moet ze ook een beetje in 'de picture' worden gebracht wil ze bekend worden. Dit forum doet daar alles aan! Het is dan ook met recht een strijkers forum!
     
  12. bmtc

    bmtc Bart Meijer

    Lid geworden:
    5 mei 2009
    Berichten:
    7
    Hi Frits,

    Ik bedoelde de schoonheid van de muziek :) ! Emmy Verhey deed er alles aan om die zo goed mogelijk tot uiting te laten komen, en dat lukte wonderwel. Die manier van muziekmaken heeft mijn grote bewondering en sympathie.
    Omdat ik de naam Emmy Verhey al ken vanaf de tijd dat ik zelf een klein jongetje was, kan ik niet oordelen over haar bekendheid. Dat is een soort blinde vlek.

    Bart
     
  13. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Met dit soort formuleringen kan ik er niet uit destilleren dat het om de muziek ging. Vandaar dus mijn foto's. :)
    Maar nu weten we weer wat er bedoeld wordt.
     
  14. bmtc

    bmtc Bart Meijer

    Lid geworden:
    5 mei 2009
    Berichten:
    7
    Ik kan het me voorstellen. Ook al is dit een muziekforum, een duidelijker formulering had geen kwaad gekund.
     

Deel Deze Pagina