Enquête over pijn tijdens het cellospelen

Discussie in 'Cello' gestart door M@rtin, 6 jun 2017.

  1. M@rtin

    M@rtin

    Lid geworden:
    30 mei 2017
    Berichten:
    7
    Dag allemaal,

    Mijn naam is Martin en helemaal nieuw op het forum. Ik speel inmiddels 27 jaar cello en ben een aantal jaar geleden in de avonduren een studie voor docerend musices aan de Schumann Akademie begonnen. (overigens een echte aanrader, ook als je bijvoorbeeld alleen theorie wilt leren…) Inmiddels heb ik een aantal discussies gelezen, erg leuk om te lezen wat er allemaal leeft onder cellisten. Daarom wil ik gelijk maar gebruik maken van jullie enthousiasme ;)

    Voor mijn opleiding ben ik momenteel bezig met een scriptie voor het vak methodiek. Ik ben een onderzoek gestart naar ‘ongewenste spierspanning tijdens het cellospel en de invloed daarvan op het klankresultaat’ waarbij het signaleren, herkennen, verhelpen en voorkomen verder worden uitgewerkt in de scriptie. Er is al veel materiaal beschikbaar over houding/spiergebruik e.d., maar in mijn scriptie wil ik de link leggen naar de invloed op het klankresultaat, dit is tenslotte waar je het voor doet. Het resultaat kan door cellisten/cellodocenten worden gebruikt om bewust te worden van pijn/houding en de invloed daarvan op de klank.

    Een belangrijk onderdeel van de scriptie is een onderzoek onder cellisten. Middels deze enquête wil ik een beeld krijgen hoeveel cellisten klachten hebben, wat zij er aan doen et cetera. Willen jullie mij helpen door de enquête in te vullen? De enquête staat op mijn website: http://cellino.nl/enquete/

    Alvast ontzettend bedankt voor jullie hulp!

    Vriendelijke groeten,
    Martin

    Ps. Aan het einde van de enquête wordt gevraagd een code in te vullen. Wil je daar 'FORUM' ingeven?
     
    jis77 vindt dit leuk.
  2. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Welkom Martin, hé dat is leuk, onderzoek naar pijn tijdens cellospelen. Hopelijk doen er veel van het forum mee. Ik heb het net ingevuld. Nu heb ik de mazzel dat ik geen pijn heb.
    Toch gaat dat dus niet voor iedereen op. We hopen dat je je inzichten met ons op het forum gaat delen.
    Succes met je onderzoek, ook met je studie en natuurlijk veel celloplezier!
     
  3. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    Welkom, Martin.
    Ik doe mee; ingevuld.
    Code: had ik niet, ik deed maar wat :) en verzending lukte.
    Veel succes!
     
  4. gevoeligesnaar

    gevoeligesnaar Karin

    Lid geworden:
    17 jan 2014
    Berichten:
    738
    Ingevuld! Laat je ons ook de conclusies weten?
     
  5. M@rtin

    M@rtin

    Lid geworden:
    30 mei 2017
    Berichten:
    7
    Goedemorgen,

    Hartelijk bedankt voor jullie reacties! Ik hoop natuurlijk zoveel mogelijk ingevulde enquêtes terug te krijgen, zodat ik wat zinnigs over de resultaten kan terugkoppelen.
     
  6. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Ik heb de vragenlijst ook ingevuld.

    Goede vragen.
    Maar ik heb nog een opmerking.
    Bij 1 vraag vraag je of ik last heb van spier of gewrichtspijn pijn.
    Ik mis hier zenuwpijn.
    (Bv een beknelde zenuw tijdens het spelen)
     
  7. M@rtin

    M@rtin

    Lid geworden:
    30 mei 2017
    Berichten:
    7
    Goed punt Marloes, fijn dat je hierin meedenkt. Bedankt ook voor het invullen!

    Als uit de resultaten blijkt dat zenuwpijn een veelvoorkomend probleem is, zal ik dat zeker meenemen in mijn onderzoek. Dat is dan ook weer het interessante aan zo'n onderzoek: dat je punten tegenkomt die je in eerste instantie niet had voorzien.
     
  8. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Dat veronderstelt wel dat meer mensen uit zichzelf aangeven dat het om zenuwpijn gaat. Wie gewoon even je enquête invult zonder initiatief te nemen, levert jou niet de gegevens die je nodig hebt om zenuwpijn toe te voegen aan je onderzoek.
     
  9. Cellolina

    Cellolina

    Lid geworden:
    20 jan 2015
    Berichten:
    96
    Ik heb (gelukkig!) geen pijn. Einde enquete. Wel ingevuld, maar denk dat het niet zo helpt. :)

    Bijzonder ook dat je naar een geboortedatum vraagt. Jaar lijkt me ook prima? Of leeftijd? Dit voelt wel raar om in te vullen namelijk.

    Heb je zelf ervaring met pijn tijden cellospelen?
     
  10. M@rtin

    M@rtin

    Lid geworden:
    30 mei 2017
    Berichten:
    7
    Dat is waar... ik ga het meenemen in m'n enquête. Dank voor je feedback!
     
  11. M@rtin

    M@rtin

    Lid geworden:
    30 mei 2017
    Berichten:
    7
    Dank je wel Cellolina! Alle input is welkom!

    De vraag naar een geboortedatum heb ik erin staan om uiteindelijk een indeling naar leeftijdscategorieën te kunnen maken en daar een analyse op te doen.

    Zelf heb ik af en toe klachten in mijn rechter bovenarm, ik heb namelijk de neiging mijn rechterarm lichtjes op te tillen. Ik benut daardoor niet goed het gewicht van mijn arm. De klank wordt dan een beetje dun en bibberig :confused:. Mede hierdoor werd mijn interesse gewekt voor dit onderwerp :)
     
  12. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Daar heb je geen precieze verjaardagsgegevens voor nodig. Wie vindt dat het de onderzoeker niets aangaat, vult daar gewoon maar wat in. Hierdoor neemt de betrouwbaarheid af (maar gelukkig wel op een gegeven dat toch niet tot de kern van je onderzoek hoort).

    Maar 't is een interessant onderzoek en we zijn heel benieuwd naar wat hieruit komt!

    Wat je vertelt over de neiging je linkerarm lichtjes op te tillen, herken ik. Hier heb ik een jaar of twee geleden helemaal meer kunnen 'afrekenen'.
    Ik moet zelf goed opletten de strijkarm ver genoeg te strekken bij afstreek. Omdat ik wel het gewicht van mijn arm benut, lijdt dit euvel niet tot pijn, maar eerder tot de neiging uiteindelijk boven de toets te spelen en dat komt de toon natuurlijk ook helemaal niet ten goede!
    Oh, en er zijn nog zoveel andere punten waar ik op moet letten!!!
     
  13. M@rtin

    M@rtin

    Lid geworden:
    30 mei 2017
    Berichten:
    7
    Goedemorgen allemaal,

    Hartelijk bedankt voor jullie reacties en ingevulde enquêtes!

    De enquête blijft nog wel even beschikbaar op mijn site. Dus als je last hebt van pijn tijdens het cellospelen, schroom dan niet om de enquête in te vullen.
     
  14. M@rtin

    M@rtin

    Lid geworden:
    30 mei 2017
    Berichten:
    7
    Goedemorgen beste cellisten!

    Fijn dat verschillende van jullie de moeite hebben genomen om de enquête in te vullen. De enquête is nog steeds beschikbaar op mijn site. Dus heb je pijn tijdens het cellospelen, schroom dan niet om 'm in te vullen.
     

Deel Deze Pagina