Ensemble

Discussie in 'Cello' gestart door Guofan, 7 sep 2015.

  1. Guofan

    Guofan

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    39
    Zaterdag mijn eerste les Ensemble gehad. Ik start nu met mijn 4de jaar cello en start ook met de 3de positie en dit jaar werken we dus verder op positiewisselingen.
    De stukjes die ik krijg in de les zijn haalbaar (Yesterday bvb, stukjes uit boekjes die 1 blz in beslag nemen)

    Nu kwam ik daar toe, zitten er daar ongeveer 8 cellisten en de rest violisten en 1 contrabasist.
    Ik krijg de partituren van de 'dirigent' en ik dacht dat ik ging flauwvallen :)
    Véél te hoog gegrepen stukken voor iemand van mijn niveau?! Tempo die ik niet aankan, sleutels die ik nog nooit heb gezien (ik ken fa en sol)
    Zelfs de baspartituren leken mij véél te moeilijk.
    2u heb ik daar gezeten, blanco gestaard op mijn partituren, niks kunnen doen...echt belachelijk!

    Bij navraag bij enkelen zijn de meesten ofwel al afgestudeerd ofwel zitten ze in de hogere graad...(minimum 6 jaar cello al)
    Bon, dat zei al veel.

    Ik vraag aan de dirigent 'dit klopt toch niet dat ik hier dien aan te sluiten bij dergelijk niveau? '
    Krijg ik als antwoord dat ik kan aansluiten op zaterdagnamiddag bij de kinderen...dat zal meer mijn niveau zijn...
    Sorry, maar dat viel me toch wel tegen zunne...
    Kunnen ze dan geen ensemble voor volwassenen organiseren die wel op een ander niveau is? Of dan pas ensemble vanaf de hogere graad?
    Beetje vreemd georganiseerd...
     
  2. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    Ai, wat een tegenvaller!
    Toen ik je eerste zinnen las dacht ik (ook vanuit eerdere ervaringen van mezelf): niet schrikken, je komt er wel in, thuis doornemen, een beetje meedoen, .... enz.. Maar het kan, zo lijkt het, ook te ver uit elkaar liggen, niet aansluiten. Dan zit je voortdurend ontmoedigd te worden.
    Mijn start in ensemblespel was overigens in orkesten van muziekschool: met kinderen, tieners en een enkele volwassene. Het was geweldig en leerzaam. Wie weet eens een paar keer proberen op zaterdagmiddag, Guofan?
     
  3. Heidi Van den Bossche

    Heidi Van den Bossche

    Lid geworden:
    4 dec 2014
    Berichten:
    29
    Oei, ik begin al te bibberen. Heb vanavond ook mijn eerste samenspel les met mijn cello. Heb al gevraagd om het eenvoudig te houden. Nu nog afwachten of dit inderdaad zo is .
     
  4. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Dat is niet zo,n leuke ervaring.
    Maar geef niet op , zoek iets wat meer jou nivo is.
    Samen spelen is geweldig, zelfs als je met z,n 2e bent.
    Mischien weet je leraar iemand met wie je zou kunnen samen spelen?
    Of anders kun je zoeken bij de vereniging voor huismuziek, daar kun je in de spelersbank ook een nivo aan geven.
    Jammer genoeg moet je wel lid worden voor je bij de spelersbank kan, maar als je nu lid word betaal je maar een klein deel omdat het jaar bijna om is (paar tientjes)
    Succes en niet opgeven
     
  5. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Dat is echt een tegenvaller voor je, Guofan! Ik hoop voor je dat er een ensemble is voor je met volwassenen die meer van je niveau zijn! Het spelen met kinderen is in de praktijk anders dan het lijkt. Tijdens projectweken van onze muziekschool speel ik dus ook gewoon leuk mee met kinderen en ik kan beamen wat JanHut daarover zegt: geweldig en leerzaam. Ik vond de sfeer heel bijzonder, plezier in muziek overschrijdt leeftijdsgrenzen en ook het feit dat er nog altijd wat te leren is (nooit te oud om te leren!).

    Bij mij was het in het begin ook ver boven mijn macht, maar telkens kon ik weer wat meer meespelen. Ik ben er helemaal ingegroeid. Fouten maken mocht/mag en die ruimte heb ik ook genomen. Dat heeft mij veel goeds opgeleverd:).
     
  6. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Ik vind het heerlijk om met kinderen mee te mogen spelen. Altijd een feestje :)
    En het valt mij op hoe serieus en aandachtig ze zijn. Zelfs beter als volwassenen eigenlijk. Ik vind dat ze veel meer bezig zijn sámen muziek te maken dan volwassenen. Volwassenen zijn (wat ik heb ervaren) vaak veel meer met zichzelf bezig............
     
  7. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    IdB, ik herken daar wel wat van. In de speelgroep (volwassenen) waar ik nu speel wordt plezier benadrukt en thuis weinig (soms niets) voorbereid. In de jeugdorkesten waar ik eerder speelde werden de stukken thuis doorgenomen, besteedde de leraar er in lessen ook aandacht aan en ging plezier en hard werken samen.
     

Deel Deze Pagina