Er zit muziek in!

Discussie in 'Overig' gestart door Oosterhof Vioolbouw, 8 mrt 2007.

  1. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Ik heb even moeten zoeken onder welke rubriek dit onderwerp nu het beste thuis hoort. 'Strijkers' leek me niet juist en uiteindelijk kom ik dan op 'Huiskamer' * uit.

    In bijna alles zit muziek! Zo is het al vele jaren bekend dat een stuk gespannen staal in de vorm van een blad dat wordt aangestreken, een trilling produceert en dus geluidsgolven teweeg brengt. Deze worden door het menselijk oor ook waargenomen en ervaren als ‘muziek’. We hebben hier te doen met de zingende zaag. Hoe groter de aangelegde spanning deste hoger de frequentie. De meeste spelers zijn niet bedreven genoeg het vibrato onder de knie te krijgen waardoor het al gauw als een gejammer wordt ervaren. Ligt dus niet aan het type instrument!!
    De oorsprong van de zingende zaag is nog niet eens zo heel lang geleden, naar men zegt begin 20e-eeuw en dat valt mij eigenlijk een beetje tegen. Ik had gedacht dat men bij het gebruik van de zaag de ontdekking als muziekinstrument al veel eerder zou hebben gedaan.
    Iemand die een zingende zaag bespeelt wordt een zagist genoemd (volgens Wikipedia).

    Maar hoe ik op deze post kwam:

    De muziekzaag is nog steeds verkrijgbaar en de meest bekende ijzerwarenzaak van Arnhem verkoopt hem (€ 107,14). Dus denk niet dat het met een oude handzaag ook wel gaat want het bijzondere aan deze zaag is dat de tanden niet gezet zijn.

    Ze (de speciaalzaak in Arnhem) hadden er ook nog een strijkstok bij moeten leveren, maar daarvoor moet je denk ik een (oude?) cello- of basstok nemen. Dus voor wie het eens proberen wil, weet nu waar 'ie terecht kan. Voor degene die nu weet welke zaak ik bedoel, kan ook even een kijkje nemen op hun website onder dezelfde naam als de firmanaam. [ik wil geen namen noemen en reclame maken, want dat zal vermoedelijk niet zijn toegestaan door onze Forumbeheerder?]


    * Note Administrator:
    "Huiskamer" komt niet meer voor in dit Forum. De oorsprong komt van het in september 2007 opgeheven forum Violistenweb.
     
  2. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.902
    Homepage:
    Geen probleem hoor, om die zaak te noemen met hun website erbij: weblinks mogen altijd wat mij betreft. Er zijn onder de mij bekende zingende zagers twee stromingen wat betreft strijkstok: De eerste gebruikt een niet te lange vioolstok (1/2 of 3/4) en een andere een stevige 3/4 cellostok, terwijl een minderheid de boogachtige stok van het zelfde merk als de uit de VS stammende speciale zaag prefereert. De fabriek Sandvik uit Zweden schijnt er trouwens ook een te maken.
     
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Is dat echt zo dat Sandvik ook een strijkstok in de handel heeft?

    Wanneer er geen enkel bezwaar bestaat om een link te plaatsen, wel dan komt die hieronder:

    http://www.baptist.nl/shop2.asp?g=5&p=100&c=102
    Dit levert de zoekfunctie op. Door "zingende zaag" in te voeren, komt de gewenste informatie beschikbaar.

    De bedoelde zaag wordt "Stradivarius" genoemd, maar de naamgever/ster heeft er volgens mij niet al te veel kijk op, hoe een Stradivarius klinkt.

    Struin eens rond in de rubriek "Baptist voor Houtbewerkers" en geniet van al dat moois en soms peperduur materiaal (bijvoorbeeld de Lie Nielsen schaven). Ze hebben wel heel veel, ook de IBEX-schaafjes, alleen zit er in België een firma die ze voor minder verkoopt! Huidenlijm, beenderlijm, waterbeitsen, diverse gutsen, Japanse trekzaagjes etc. etc.
    Zorg wel voor voldoende saldo op uw rekening, want naar mijn ervaring: eenmaal binnen koop je altijd wel wat.
     

Deel Deze Pagina