Erfstuk, maar wat moet ik ermee?

Discussie in 'Viool' gestart door Koning265, 16 sep 2016.

  1. Koning265

    Koning265

    Lid geworden:
    31 aug 2016
    Berichten:
    77
    20160916_173905.jpg Dit is hem/haar dus.... de viool van mijn pa. In slechtere staat als dat ik mij kan herinneren. Enerzijds krijg ik vlinders in mijn buik als ik er naar kijken anderzijds staat t huilen mij nader omdat er nog zoveel aan gerestaureerd zou moeten worden om het speelbaar te maken. En nu kan ik nog niet eens spelen! Dat wilde ik zoals mijn dochter ook nog weleens gaan leren. Er zit geen sticker van een bouwer in. Dus ik heb geen idee wat de afkomst van de viool is. Kan iemand van jullie een indicatie geven??
    Dit is wat ik zoieso met mijn weinige kennis over violen weet wat er aan scheelt;
    -kam mist. Afdrukken ervan staan in het hout.
    - onder de plaats waar al de stem sleutels zitten zitten best diepe krassen in de lak.
    - snaren waren ook niet meer goed.
    -2 Stemsleutels voelen wat los aan.
    - er zijn delen van het bovenblad en het onderblad wat los gelaten heeft.
    - een hele hoop andere krasjes (maar dat is nog mijn minste zorg)
    - en delen van de inleg op het bovenblad zitten los.

    Ik ga nog langs Pot en van Dalen volgende week voor de viool van mijn dochter. Dan neem ik de viool even mee.
    Maar ik ben er bang voor dat de restauratie kosten niet opwegen tegen wat deze viool waard is....
    Willen jullie jullie mening er ook eens op los laten???
    20160916_173905.jpg 20160916_173922.jpg 20160916_173931.jpg 20160916_174000.jpg
    Natasja
     
  2. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Ik denk Duits, zo rond 1930. Zie geen scheuren dus het opknappen wordt niet zo heel erg kostbaar. Als de toets niet van ebbenhout, dus als het witte hout er doorkomt, wat wel zo lijkt op de foto, zou ik er meteen een nieuwe ebbenhouten toets op laten zetten. Nieuwe snaren, kam, en stemsleutels bijwerken of waarschijnlijk vernieuwen, en wat plakwerk. Ik begrijp dat de viool ook een emotionele waarde heeft. In zo'n geval zou ik hem zeker laten opknappen. Als hij weer mooi is en in speelbare staat, schat ik met de natte vinger de waarde rond de 200 euro. Ik vind dit best aardige violen, heb ze veel liever dan een goedkoop nieuw instrument. Zijn soms wat slordig gebouwd, maar ook dat heeft zijn charme.
     
  3. Koning265

    Koning265

    Lid geworden:
    31 aug 2016
    Berichten:
    77
    Mijn vader had er destijds ook 200 euro voor betaald. Ik weet alleen niet in welke staat het toen verkeerde. Het heeft zeker een emotionele waarde maar ik vind em zelf ook wel mooi.

    Mijn tante mocht wel zeggen, alleen nog nieuwe snaren... haha
    Toen ik hem aanpakte rammelde ook iets. Dus ook de stapel ligt er los in. Maar dat is niet zo'n kostbaar werkje toch?
    Ik ben benieuwd wat de restauratie kosten ongeveer zijn. Ik hoop dat de vioolbouwers op dit forum (andere forumleden mag natuurlijk ook) een idee kunnen geven over de kosten?
     
  4. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Met de natte vinger. Kam snijden rond de 50,00 euro. Stapel plaatsen rond de 15,00 euro. Zeg vier sleutels pas laten maken rond de 80,00 euro. Toets laten zitten en weer netjes maken 30,00 euro. Snaren zeg 50,00 euro. Oppoetsen en bladen lijmen rond de 80,00 a 100,00 euro.
     
  5. Koning265

    Koning265

    Lid geworden:
    31 aug 2016
    Berichten:
    77
    Ok bedankt Tobias! Dat valt opzich nog wel mee. Dan nog een koffer en strijkstok. En dat kan ik dan zo duur of goedkoop maken als ik zelf wil.
     
  6. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Zo'n koffertje kost de wereld niet. Zo te zien kan er ook wel een betere kinhouder op, maar die heb ik nog wel voor je (gratis).
     
  7. Koning265

    Koning265

    Lid geworden:
    31 aug 2016
    Berichten:
    77
    Ok dat is aardig van je! Mag ik je daar later over pb-en als ik ook langs de vioolbouwer ben geweest?
     
  8. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Ja hoor.
     
    Koning265 vindt dit leuk.
  9. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Vind ik zo leuk om te lezen, een viool die weer een tweede leven krijgt! Plaats je ook een foto van na de reparatie? En vertel hoe hij klinkt!
     
  10. Koning265

    Koning265

    Lid geworden:
    31 aug 2016
    Berichten:
    77
    Ik zal zeker een "voor en na" topic maken(of op dit topic erbij zetten.) Alleen ik DENK dat er nog een paar maandjes over heen gaan voordat ik hem kan laten maken. Het geld moet ik nog even bij elkaar sparen. En ik ben ook heel benieuwd hoe hij dan klinkt. Alleen ik kan nog geen viool spelen... en voor mijn ongetrainde oren klinkt het voor mij altijd mooi. Jullie kenners horen waarschijnlijk precies of de restauratie de moeite is geweest. Misschien dat de viooldocente van mijn dochter een stukje wil laten horen tegen die tijd.
     
    Muzirene vindt dit leuk.
  11. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Die viool laten opknappen is het geld niet waard: er moet nogal wat aan gebeuren. En een kam snijden voor €15,- zoals verondersteld door Tobias is echt niet reëel te noemen. Verder zie ik een scheef staande hals, een losse halsvoet, hier en daar de krans los van de bladen, een open lijmnaad in het achterblad. Verder de stapel pas snijden en plaatsen, een nieuw staartstuk, snaren, toets slijpen.
    De reparatie zal zeker €300,= bedragen plus al het meerdere wat 'onderweg' nog wordt gevonden. Dat is het instrument niet waard.
     
  12. Koning265

    Koning265

    Lid geworden:
    31 aug 2016
    Berichten:
    77
    Bedankt voor je reactie Frits. Jouw getraind oog ziet nog meer mankementen... helaas voor mij en de viool.. tsja.. dit wordt dan echt zo'n vehaal van; "mevrouw, u kunt uw geliefde huisdier beter in laten slapen".
    Reëel gezien weet ik dat je gelijk hebt, Frits. Maar emotionele waarde speelt bij mij ook een rol. Ik ga er nog een hoop aantal nachten over slapen.... als ik het niet laat oplappen dan blijft ie ook maar op zolder liggen. In de openhaard gooien ( o.i.d) kan ik niet over mijn hart verkrijgen. (nou, misschien als het een heel strenge winter wordt.)
    Als ik dan bijvoorbeeld viool wil spelen dan ben ik beter uit met een speelklare viool voor dat geld natuurlijk.
    Dilemma's, dilemma's..
     
    zapling vindt dit leuk.
  13. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Heb ik niet gezegd Frits kam snijden 15,oo euro. Misschien een nieuw brilletje nodig ? En deze viool is het zeker waard om op te knappen vooral omdat hij een emotionele waarde heeft voor de bezitter. Ik heb een viool in huis die ik zestig jaar geleden gekregen heb van mijn Moeder, waarde misschien 100,00 euro, maar die gaat nog niet voor 10.000,00 euro de deur uit.

    En de viool van Koning wil ik zo omruilen voor een goede splinternieuwe chinees die ik nog in huis heb, geheel speelklaar, met koffer en stok erbij.
     
    Laatst bewerkt: 18 sep 2016
  14. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    898
    Tobias komt ook op 325,- waar de snaren dan wel bij inzitten. En een waarde van rond de 200 euro. Dat is in dezelfde orde.... Zuiver economisch dus geld weggooien, emotioneel waarschijnlijk anders. Wellicht is het mogelijk een leerling vioolbouwer te vinden (of juist een gepensioneerde) die er aardigheid in heeft en het voor minder kan doen...?
     
  15. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
  16. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Ik zou gewoon eerst de viool aan een bouwer laten zien. Van een foto zie je dingen soms ook niet helemaal goed. Een bouwer kan dan gewoon en goede inschatting van de kosten maken en aangeven of de viool het waard is, los van de emotionele waarde. Dan kan je daarna er rustig over denken.
     
  17. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Ik meen toch duidelijk gisteren gezien én gelezen te hebben in #4 dat je alleen het kamsnijden hebt genoemd: €15,=
    Aangezien ik (nog) niet seniel ben en er ook niets aan mijn ogen mankeert denk ik dat het een beetje anders zit. De andere kosten stonden er gisteren niet bij. Die kun je achteraf heel gemakkelijk alsnog aanbrengen en daar dan aan refereren.

    Dat wat ik opsomde is -uiteraard- zonder emotionele waarde, welke trouwens niet in geld is uit te drukken.
    Het probleem met dit soort viooltjes is, dat je gaandeweg de reparatie vaak van alles en nog wat tegenkomt. En dat gaat dan vaak via vermolmde en loszittende onder- en bovenklos naar een uit het centrum geplaatst gat voor de eindpin en dan moet er ook weer een ander zadel op en zo gaat het maar door. Het zou me ook niets verbazen als in deze viool een geïntegreerde zangbalk zit. Wat doe je daar mee? Wegsteken en er een volledig nieuwe zangbalk in passen? Zo gaan de kosten hoog oplopen.
    Je komt dan toch weer terecht op de vraag: moet het weer bespeelbaar worden of toonbaar?
    In beide gevallen blijft het instrument behouden waardoor het aandenken bewaard blijft, maar kunnen de kosten beheersbaar gemaakt worden.
     
  18. Koning265

    Koning265

    Lid geworden:
    31 aug 2016
    Berichten:
    77
    Bedankt weer voor jullie visie hierop. Het idee van een leerling bouwer of gepensioneerde is ook een goed idee. Ik ben nieuw in de wereld van viool dus heb geen idee waar ik dan zou moeten beginnen met zoeken naar zoiemand en wie ik daar in kan vertrouwen. Maar het is niet onmogelijk natuurlijk.
    Zaterdag ga ik naar de bouwer in Breda en dan heb ik verschillende visies en kosten bij elkaar. En ga ik daar over nadenken. Schijnbaar doet de viool mij wel wat anders zou ik er niet zo bezig mee zijn. Zelfs over dromen! Haha!
    Maarrrr zo' n zelfde caliber viool in speelbare staat kan ik ook al vinden voor 200 euro?
     
  19. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Er komt geluid uit ja, maar of je dat dan speelbaar mag noemen? Dat is maar de vraag!
    Voor een bedrag van €69,= kun je te kust en te keur gaan om een viool in handen te krijgen waar ook geluid uitkomt, met koffer, strijkstok en een blokje hars! Wat wil een mens nog meer.
    [Niet kopen deze troep!!]
     
  20. Koning265

    Koning265

    Lid geworden:
    31 aug 2016
    Berichten:
    77
    Ok ik wilde sowieso niet voor de goedkope violen gaan die je overal op internet tegen komt. Ik snap dat je wat geld moet neer tellen voor een goed instrument. En dat geeft dan ook niet. Maar voor een fijne beginners viool bij een vioolbouwer bijvoorbeeld aan welke prijs moet ik dan aan denken?
     
    Snelviooltje vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina