Erfstuk, maar wat moet ik ermee?

Discussie in 'Viool' gestart door Koning265, 16 sep 2016.

  1. Koning265

    Koning265

    Lid geworden:
    31 aug 2016
    Berichten:
    77
    Bedankt voor je interesse, maar ik heb hem nog niet hangen. :oops: Ik woon niet echt in de buurt van 'onze' vioolbouwer. Dus ik probeer het te combineren met een andere activiteit in Breda. (Of om zelf eindelijk een altviool te kunnen gaan huren.) :) En met 3 kids is de december maand een 'dure' maand.:eek:
    Maaaarrr wat in t vat zit verzuurt niet. :D
     
  2. Koning265

    Koning265

    Lid geworden:
    31 aug 2016
    Berichten:
    77
    Ik heb alvast wel een aanpassing. Omdat de viool voorlopig niet gerepareerd gaat worden ( op kam en snaren na.) Wil ik er al wel een mooi plaatsje voor maken. Dus heb op mijn werk een palletje meegenomen en wat frutsels en heb zo een decoratie voor de woonkamer gemaakt. Let wel, de viool is niets aan aangepast, staat/steunt op stukje vilt en boven in bij de kam steunt hij tegen 2 kunststof kapjes zodat hij niet omvalt.
    Ik ben er content mee. De kam en snaren laat ik t.z.t erop zetten. Want zo is het nog niet helemaal af het plaatje.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Deanone vindt dit leuk.
  3. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Heel kunstzinnig, misschien ook te gebruiken als Avatar.:)
     
    Koning265 vindt dit leuk.
  4. Koning265

    Koning265

    Lid geworden:
    31 aug 2016
    Berichten:
    77
    Ja daar zat ik ook al aan te denken. ;) maar dan wacht ik liever totdat de viool helemaal compleet is.
     
  5. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Nee joh dit is veel artistieker. Alleen dat witte streepje even bruin maken met wat was, en verder zo laten.
     
    Muzirene vindt dit leuk.
  6. Koning265

    Koning265

    Lid geworden:
    31 aug 2016
    Berichten:
    77
    Hmmm... ik weet het niet hoor, een viool zonder snaren is toch alsof ie in zijn 'ondergoed' staat.
     
    Muzirene vindt dit leuk.
  7. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Zeg maar 'in haar blootje'.

    'k Vind het een fraaie compositie!
    Ik zou ook gaan voor een compleet instrument, dus volledig opgetuigd.

    Maar boenwas op de kale plek maakt dat je er nooit meer lak op kunt aanbrengen, tenzij je de boel volledig kaal schraapt. Ik zou dat nooit doen, die wasbeurt bedoel ik dan.
     
    Koning265 vindt dit leuk.
  8. Nikin

    Nikin ♫ ♪

    Lid geworden:
    24 aug 2015
    Berichten:
    537
    Mijn leraar heeft een soort lakstiften, daar zit echte lak in en werkt hij een beschading zo mee weg. Misschien een idee? Kost denk ik heel weinig. Is alleen een eindje uit de buurt voor jou (Nijmegen), maar andere bouwers hebben vast ook wel iets dergelijks.
     
  9. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Ja, dat zijn de schellakstaafjes die verkrijgbaar zijn in verschillende kleuren. Na het smelten kan dat worden aangebracht:

    upload_2016-12-4_13-14-35.jpeg

    Maar het probleem is hier toch, dat de juiste kleur er meestal niet bij zit. Ik zou het dan zo niet doen.
    Met het op kleur brengen van een lakretouche door verschillende lagen aan te brengen gaat dit veel beter, maar ja, dan ben je wel veel meer tijd kwijt.

     
  10. Koning265

    Koning265

    Lid geworden:
    31 aug 2016
    Berichten:
    77
    Dat kale streepje is precies op de plaats waar de fijnstemmers boven hangen. Ik denk omdat de kam al een lange tijd verdwenen is dat de stemmers gewoon op de viool lagen te schuren. Zonde. Er zitten wel schade plekjes op de viool. Die laat ik gewoon maar zo. Het zijn haar littekens geworden. ;) (ik ben er nog niet uit of het een 'hij' of 'zij' is.)
     
  11. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Ik durf het bijna niet te zeggen, maar gewoon een likje antiekwas. Doe ik altijd op kale plekjes, hoeven dan ook echt niet gelakt te worden. Je moet gewoon niet teveel rommelen aan zulke beschadigingen, wordt meestal alleen maar lelijker. Of als het een duur instrument betreft, of een heel dierbaar instrument, dan weet ik wel een vioolbouwer, die dergelijke beschadigingen bijna onzichtbaar kan wegwerken.
     
  12. Nikin

    Nikin ♫ ♪

    Lid geworden:
    24 aug 2015
    Berichten:
    537
    Daar kan het vast ook mee, maar ik bedoel dingen die er echt uitzien als stiften. Je hoeft die ook niet warm te maken. Gewoon bijkleuren en even laten drogen.
     
  13. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Bedoel je meubelstiften ? Die heb je in veel tinten. Maar als je die op blank hout gebruikt moet je er eerst blanke was op smeren en dan pas gebruiken want anders trek het er te krachtig in. Maar ik zou ze niet de viool gebruiken omdat je het ook niet meer van je lak afkrijgt.
     
  14. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Ja die worden gebruikt bij meubels (zoals Tobias al schreef) en horen niet op een strijkinstrument. Die stiften geven alleen maar kleur en voegen geen echte lakcomponenten toe, zoals (natuurlijke) harsen of resinaten. Oneffenheden in het oppervlak worden door het gebruik van dergelijke stiften dan ook niet opgevuld!
     
  15. Nikin

    Nikin ♫ ♪

    Lid geworden:
    24 aug 2015
    Berichten:
    537
    Nee, dit is echte lak.
     
  16. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:

Deel Deze Pagina