Estheticatraining

Discussie in 'Viool' gestart door Oosterhof Vioolbouw, 20 mei 2006.

  1. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Voor een ieder die zijn of haar visuele vaardigheden in het vervaardigen van een fraaie lijn of vorm wil testen of trainen, bestaat de mogelijkheid dit te doen met MS Powerpoint (PPT). De meesten zullen hier wel eens mee gewerkt hebben. Mocht dat niet zo zijn, dan wordt het een beetje moeilijker en hangt het er vanaf of men bereid is energie te stoppen in het leren werken met deze software. Mocht het nodig zijn kan ik mogelijk hulp bieden.

    Wat de mogelijkheden zijn wanneer je een beetje vertrouwd bent met de materie laat onderstaand voorbeeld zien, waarin ik een zestal inleggen heb getekend voor de rechter C-bout. Bewust niet alle even fraai, maar wanneer je er eentje hebt ‘getekend’ kun je die simpelweg kopiëren en daarna verbeteren, en dat allemaal binnen PPT.

    Laat maar eens weten voor welke vorm je gekozen hebt als mooiste.

    Op deze manier kun je zèlf de mooiste lijnen en vormen ontwikkelen. Het is te vergelijken met het tekenen van een C-bout met potlood op papier. Wanneer je toch besluit dat de lijn iets anders dient te lopen, moet je met gum aan de gang. Met PPT heb je geen papier noch gum nodig: de muis is je potlood en tevens gum. Het is eveneens mogelijk om op deze manier een halve (alt)vioolomtrek te maken, uit te printen en verder op je mal over te brengen!


    [​IMG]
     
  2. woodpecker

    woodpecker

    Lid geworden:
    16 mei 2006
    Berichten:
    46
    nr 5?
    gevolgd door nr 2...

    woodpecker
     
  3. Beethoven

    Beethoven Rob Penning †

    Lid geworden:
    31 dec 2006
    Berichten:
    398
    Hoi Frits,

    Leuk om dit alles zo op deze manier te gaan bekijken en beoordelen. Fijn dat je dit alles wilt doen voor ( de beginners ) .
    Ik ga voor nummer 5.

    Rob..
     
  4. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Mijn voorkeur gaat in eerste instantie uit naar nummer 5.

    Remi
     
  5. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Beste Frits,

    Tot nu toe slechts drie reacties, ik denk dat je zit te wachten op opnieuw vijf reacties, de animo voor vioolbouw ligt in Hollanda dus op een heel laag pitje.

    Als ik naar mijn eigen situatie kijk heb ik wel wat tijd voor de theorie, het lezen, kijken en vergelijken. Je kent mijn situatie een beetje dus weet dat het werkelijke houtsnijden en bewerken een beetje binnen de perken moet blijven. Ik kan me het niet veroorloven om (bijna) iedere avond onze flat tot een werkplaats om te (toveren) bouwen en ben deels aangewezen op de kelederbox.

    Maar af en toe (zeker als het straks beter weer wordt) kan ik boven lekker weer bezig zijn met het…

    Mijn hals heb je al gezien, tenminste niet “mijn” hals maar de vioolhals, krul die ik gemaakt heb. O.k. ik denk dat ik er drie, vier of vijf keer zolang over gedaan heb als normaal maar ik ben tevreden. De gaten voor de stemsleutels waren gewone boorgaten, maar wat doet het er voorlopig toe.
    Ja ik weet het, het gereedschap is behoorlijk duur maar als je er zuinig op bent gaat het jaren mee en is het eigenlijk best betaalbaar. Dus sparen voor wat schaafjes, gutsen, een goede schaaf (geen ramsh).

    Maar nu weer terug naar het topick.

    Het is natuurlijk makkelijk om alleen een nummertje te noemen dat je het meest bevalt, maar ik denk dat je liever hebt dat je laat weten waarom de ene wel en de andere niet.

    Het gaat dus om de randinleg zo als deze er hoort uit te zien als deze is ingelijmt.

    Nummer 1
    Zowel de boven als onderkant staan te open en iets boven het midden zit een bobbel.

    Numer 2
    Is veel beter, mooi vloeiende lijn maar mist zo wie zo de boven ronding en onderaan een ietsje te kort

    Nummer 3
    Een beetje “Tafelberg” model, plompt, vanonder bijna strak naar boven, dan een snelle hoek gevolgd door een vrij strakke lijn naar boven, weer een scherpe bocht en een stukje recht door.

    Nummer 4
    Bijna het zelfde als 3 maar onderin een iets glooiender maar bovenin weer de strakke bocht

    Nummer 5
    Fraai gevormde inleg mooie ronding aan zowel de boven als de onderkant zonder onderbrekingen overgaand, gewoon een fraai model.

    Nummer 6
    Model vishaakje, de ronding bovenin maakt een steile heling en eindigt in een aanzet tot een lus voor het oog van een vishaak, het onderste deel loopt weg, een soort springschans van … weg wezen.


    Mijn keuze is dus duidelijk numero 5

    BTW (By The Way) zelf werk ik het liefst met een vector georiënteerd programma zoals Adobe Illustrator voor het tekenen van mallen, modellen en het uitwerken van allerhande dingen voor de vioolbouw. Zo ook de door mij getekende hals. En wat zijn er veel (te veel) overeenkomsten met de inmiddels beroemde Stradivarius krul. Maar tekenen en ontwerpen is een, het zagen en snijden is iets heel anders..


    Remi
     
  6. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Beste Remi,

    Ja, je hebt gelijk: het is teleurstellend en bedroevend voor wat betreft het aantal reacties. Ik merk tevens dat mijn bedoelingen niet helder zijn overgekomen. Het gaat er in deze training niet alleen om welke inleg de mooiste vorm heeft maar veel meer om te ontdekken wat je zelf kunt doen, gebruik makend van MS Powerpoint. Er zitten wel twee door mij bewust neergezette figuren bij die nader besproken dienen te worden. De visuele training staat eigenlijk in een andere thread met een link naar hier voor diegenen die er wat mee willen doen.

    Hoewel ik het bijzonder waardeer dat je alle zes tekeningen hebt voorzien van commentaar, met name waarom je keuze op 5 is gevallen en niet op No. 2 (en ik beloof je dat het interessant gaat worden!!) zal ik hier zo snel mogelijk op voort borduren en hopelijk kan ik dan de ware kracht van deze techniek duidelijk maken. Zo snel mogelijk, omdat ik dan van de hele boel af ben. Ik heb hier heel wat tijd in gestoken, zal mijn creaties weergeven en dan is het weer afgelopen en ben ik er weer van af! Omdat ik het ben die dit onderwerp heeft opgestart, zal ik het daarom ook naar beste kunnen afronden.

    Het is zo vaak zo ontmoedigend om op dit forum wat tot stand proberen te brengen. Men vindt het kennelijk allemaal wel welletjes: halen en niets brengen zoals Jan-Peter ooit eens zei. Krijgt ‘ie –helaas- weer gelijk. En telkens probeer ik het maar weer, gelovend dat het deze keer beter zal gaan. Misschien ben ik steeds weer te optimistisch?

    Eens zal er een punt komen waarop ik zeg: bekijk het allemaal maar. Ik weet nog niet wanneer, het is moeilijk omdat ik het ook leuk vind te vertellen en behulpzaam te zijn en te komen met iets nieuws. Een ander te laten weten wat ik ervan vind. Misschien niet altijd op een manier die iedereen aanspreekt, dat spijt me, maar ik doe m’n best terwijl ik me realiseer, dat het vrijwel onmogelijk is het op een dergelijke manier te brengen die iedereen bevalt.

    Remi, je zegt dat je liever werkt met Adobe Illustrator, dat zou mogelijk ook een heel goed programma kunnen zijn. Ik ken het echter niet. Maar dat maakt ook niet uit: het gaat om de bedoeling. Wanneer je daarmee ook heel goed kunt tekenen en ‘gummen’ op een electronische manier lijkt me dat prima te voldoen. Misschien dat je later ook eens kunt laten zien op dit forum, wat je in dit kader ermee gedaan hebt?

    Dus: ik probeer zo spoedig mogelijk dit af te ronden. Jullie horen nog van mij.
     
  7. Beethoven

    Beethoven Rob Penning †

    Lid geworden:
    31 dec 2006
    Berichten:
    398
    Hoi Frits,

    Ik heb nog nooit met Powerpoint gewerkt en krijg hem ook niet eens geopent met Powerpoint ( het plaatje ) Ik ga nog wel even stoeien met de PC. Vind het wel jammer dat er niet meer mensen reageren en ik hoop dat je dit er niet te snel door heen jaagt. Het is niet leuk voor jezelf ook want je hebt hier wel heel wat werk aan gehad.



    PS . Bij deze een oproep aan iedereen die mee wil doen. Plaats een reactie dan kunnen we verder.

    Rob.
     
  8. Bettina †

    Bettina †

    Lid geworden:
    7 mei 2005
    Berichten:
    37
    Homepage:
    Het lukt natuurlijk niet iedereen om dagelijks achter de computer te zitten (kinderen die voor school gebruik moeten maken van het ding, werk- en vioolwerkplaatsgebeuren). Vandaar wellicht dat niet ieder meteen reageert.

    M.i. is 5 de beste. Nr. 2 zou kunnen, als boven- onderkant zou zijn (gedraaid dus).

    Het is mij verder niet duidelijk wat ik in Powerpoint hier verder mee kan doen (heb alleen ervaring met 'diavoorstellingen' voor presentaties in dit programma).


    (Dit bericht is door Bettina bijgewerkt op 23/05/2006 om 10:04 uur)
     
  9. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Beste leden:

    Wat aardig om te merken dat de door jullie geselecteerde nummers precies met mijn verwachting overeenkomen. Er zijn duidelijk een aantal die ‘niet in orde’ zijn, zoals 4 en 6, en dan blijven als beste over nummers 2 en 5 en die hebben ook jullie voorkeur. Dat klopt dus wel, zijn ook de beste. Maar, waar je goed op bedacht moet zijn, is dat deze tekeningen de inleg betreffen en niet de rand. En dat maakt nogal wat uit. Kijk wat er gebeurt wanneer de C-bouts verlengd worden met de inleg van de upper- en lower-bouts. Om het eerlijk te ‘spelen’ heeft in onderstaand plaatje de C-bout 5 dezelfde verlenging als die van C-bout 2: er is dus niets gewijzigd of aangepast, het enige wat verschilt is de C-bouts.
    Nog steeds de inleg waar het om gaat hè?


    [​IMG]



    Wanneer deze inlegcontouren visueel worden voorzien van de randen wordt een beter beeld verkregen van het resultaat. De contouren heb ik zo goed mogelijk getekend in het volgende plaatje op gelijke afstanden van de inleg. De randen zijn nu dus wezenlijk van elkaar verschillend.


    [​IMG]

    In werkelijkheid gaat dit natuurlijk juist andersom: de rand van de bladen zal er eerst zijn, voordat de inleg wordt gelegd. Maar in feite illustreert dit heel goed –althans vind ik- wat het effect is van de vorm van de binnenmal, op de uiteindelijke vorm van het instrument. Want de positie van de inleg is nagenoeg die van de krans en –op ongeveer een millimeter na– ook die van de mal! Dat betekent dus, dat de vorm van de mal de finale vorm van het instrument bepaalt en daar is niets geks aan, want dat wisten we al, maar goed, ik heb er even een andere benadering erop los gelaten om de gedachten te bepalen.

    Mijn voorkeur gaat uit naar model No. 2, omdat ik de hoelpunten bij Model 5 te puntig vind, ze steken te ver uit naar mijn smaak. Model 5 doet mij denken aan instrumenten van een Landolfi of Montegazza, terwijl No. 2 meer heeft van een Testore of Guadagnini. Het blijft een kwestie van persoonlijke voorkeur.
    Wat ik wilde proberen aan te tonen was, welke invloed de mal heeft op het uiteindelijke model, maar dan aangetoond in omgekeerde volgorde. Ik hoop dat ik daarin ben geslaagd.


    Voor diegenen die wel eens willen oefenen en de mogelijkheden van Powerpoint willen ervaren, lever ik hierbij een tweetal dia’s aan, waarmee men aan de slag kan. Wel eerst zorgen dat het MS Powerpoint programma is geïnstalleerd, anders wil het niet werken.


    http://www.oosterhofonline.net/powerpoint/Design tekenen inleg.ppt



    Verder heb ik nog een plaatje van een aantal krulontwerpen die ik heb gemaakt, alweer om een idee te krijgen wat er mogelijk is met dit betrekkelijk eenvoudig programma.


    [​IMG]


    Nu is de beurt aan jullie, met deze voorbeelden moet een ieder het hele weekend aan het ‘tekenen’ zijn geslagen.

    Misschien ten overvloede: reacties zijn welkom.
     
  10. Bettina †

    Bettina †

    Lid geworden:
    7 mei 2005
    Berichten:
    37
    Homepage:
    QED.

    Was er wel even ingestonken w.b. inleg en rand (lezen blijft een kunst...).


    (Dit bericht is door Bettina bijgewerkt op 23/05/2006 om 11:41 uur)
     
  11. Bettina †

    Bettina †

    Lid geworden:
    7 mei 2005
    Berichten:
    37
    Homepage:
    Frits,

    Heb even snel met PP gerommeld. Een vraag: hoe bepaal je de grootte van een ontwerp? Doe je dat met behulp van het raster en de linealen of is daar een nauwkeuriger manier voor?

    Groet,

    Bettina

    p.s. Denk dat PP een soort uitgeklede versie gebruikt van willekeurig welk ander tekenprogramma (zoals de Adobe van Remi of Paint Shop Pro etc.).
     
  12. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Bettina,

    N.a.v. je QED:
    Ik wilde er niemand laten ‘instinken’, maar besef nu wel dat ik misschien nog meer het accent had moeten leggen op het feit dat de figuren de inleg waren!


    Nu je vraag:
    Ik ga er even vanuit dat je iets hebt getekend. Wanneer je de cursor op de figuur brengt, ontstaat er een kruisje. Nu met de linker muisknop klikken en dan zie je een stuk of acht open vierkantjes. Door met de cursor op zo’n hokje te gaan staan zie je dat de cursor verandert in een pijltje. Linker muisknop ingedrukt houden en de gewenste uitvergroting slepen. Dat kun je op ieder open hokje doen. Ook kun je de CTRL-toest ingedrukt houden tijdens het slepen of de SHIFT-toets om een soort proportionele vergroting te krijgen. Kantelen in ieder gewenste hoek: zorgen dat je de acht open vierkantjes hebt, daarna met de button “vrij draaien” en dan zie je vier groene hoekpunten. Wanneer je op een van de hoekpunten gaat staan met de cursor, Li muisknop ingedrukt houden, bewegen en dan kun je alle kanten uit (ook de goede).

    Maar, wanneer je wèl vertrouwd bent met andere tekenprogramma’s (die ik ook niet allemaal ken) lijkt het me veel beter, dat je daar mee aan de slag gaat, in plaats van PPT te gaan leren als je daar niet zo bedreven in bent.
    Het gaat om de bedoeling te tekenen en je ogen te trainen mooie vormen en lijnen te maken die te maken hebben met de viool: er oog voor krijgen. Dat gaat m.i. veel slimmer met de huidige technologie i.p.v. met papier en potlood!
     
  13. Beethoven

    Beethoven Rob Penning †

    Lid geworden:
    31 dec 2006
    Berichten:
    398
    Hoi Frits,

    Wat is een goede mal maken belangrijk ( dat wist ik al ) maar ik weet het nu nog beter.
    Je bent zo bezig met kijken en kijken en nog eens kijken dat je daar helemaal niet meer aan denkt. Dit is een leuke manier om je dat wel aan te leren. Voor wat het tekenen met Powerpoint betreft ga ik het zeker proberen maar denk dat in mijn geval een aangepast potlood en gewoon papier makkelijker is. Een potlood valt aan te passen maar een muis niet.

    Rob…
     
  14. Bettina †

    Bettina †

    Lid geworden:
    7 mei 2005
    Berichten:
    37
    Homepage:
    Frits,

    Bovenstaand is allemaal geen probleem, ik begrijp alleen niet hoe groot de figuur uit de printer zal rollen, en of je dat eventueel ergens kunt instellen (figuur opmaken o.i.d.?). Anders blijft het toch alleen bij een oefening maken/herkennen (fraaie) vormen, maar kun je die figuren verder niet gebruiken bij het ontwerpen van een vioolplan dat ook echt uitgevoerd gaat worden. Of is dat ook niet de bedoeling? Ik had begrepen dat jij met PP de ontwerpen van je violen maakt.

    Bettina
     
  15. ducky

    ducky Daphne

    Lid geworden:
    7 jul 2005
    Berichten:
    327
    Ook ik lees nog steeds mee in dit topic, ik was alleen niet zo snel met reageren. Gelukkig had ik al een voorkeur voor Frits met zijn oplossing kwam. Mijn voorkeur ging in eerste intantie ook uit naar 5, al vond ik dat 2 ook geen slechte vorm had voor de inleg. Ik was er nog niet helemaal uit, voor mijn gevoel was vorm 5 te (wat Frits ook beschrijft), maar ik zat er nog een beetje over te twijfelen.

    Ik snap nu ook beter wat de bedoeling is van dit topic en ik zal eens proberen een viool (delen ervan) in SolidWorks (3d tekenprogramma dat ik gebruik voor mijn studie) te zetten, dat is ook wel een uitdaging en daarmee kan ik dus mijn eigen vorm maken. Niet dat ik daar nu al aan toe ben, maar het is een leuke idee in lange termijn planning (het hout heb ik namelijk al).

    Dan nog even terugkomend op Frits' opmerking van "halen en niks brengen"... Ik ben hier op het forum gekomen omdat ik vioolbouw interessant vind. Zelf ben ik nu bezig met het maken van mijn eerste viool, daar ben ik nu nog steeds met de ribben bezig, ik ben bijna zo ver om de linings erin te lijmen... Ervaring heb ik dus nagenoeg niet en kan daar dus ook andere mensen niet mee helpen, maar ik vind het erg leuk en leerzaam dat andere mensen hun ervaring hier wel delen. Blijft het een feit dat er (naar mijn idee) meer onervaren mensen (met dus veel vragen) op het forum zitten.

    Misschien kan ik het ook hier vragen, want leren vioolbouwen is ook veel kennis op doen door te lezen. Veel literatuur over vioolbouw is in het engels (of duits), maar met die talen heb ik nogal moeite. Ik vroeg me af of iemand goede nederlandse literatuur over vioolbouw weet (of iets met veel plaatjes, waardoor lezen minder belangrijk wordt). Dit forum is natuurlijk al een grote hulp, want op mijn vragen heb ik hier snel antwoord gekregen en daar ben de anderen hier dankbaar voor.
     
  16. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    citaat Bettina:

    "ik begrijp alleen niet hoe groot de figuur uit de printer zal rollen, en of je dat eventueel ergens kunt instellen (figuur opmaken o.i.d.?). Anders blijft het toch alleen bij een oefening maken/herkennen (fraaie) vormen, maar kun je die figuren verder niet gebruiken bij het ontwerpen van een vioolplan dat ook echt uitgevoerd gaat worden. Of is dat ook niet de bedoeling? Ik had begrepen dat jij met PP de ontwerpen van je violen maakt".

    Bettina,

    Ik heb in een eerdere post aangegeven dat een halve omtrek maken tot de mogelijkheden behoort. In PPT kun je middels Bestand>Pagina-instelling aangeven, wat de breedte en de hoogte moet zijn (in cm’s). Binnen de Pagina-instelling is het ook mogelijk via “Dia formaat aanpassen” de beste afmeting te kiezen. Nu gaat het waarschijnlijk niet op een velletje A4 passen en zul je voor een malomtrek wat kunstgrepen moeten uitvoeren, zoals het splitsen van de omtrek in twee elkaar overlappende delen die later zijn samen te voegen.
    Het is niet zo, dat ik de getekende modellen via PPT uitprint en die overbreng op mijn mal. Daar heb ik (nog) geen ervaring mee, maar verwacht dat het kan (voor een mal). Het kan zeker wanneer het een krul betreft, want die past ruimschoots op een A4-tje en hier kun je precies een 1:1 print maken.

    Het hele uitprinten en overbrengen op een mal was ook niet in eerste instantie mijn beweegreden om met dit item op de proppen te komen. Het blijft inderdaad een oefening in het vinden van de meest fraaie vorm, die je natuurlijk ook op een stuk papier kunt uitvoeren in een 1:1 schaal. De eerste aanzet heet ook: estheticatraining en was geen stuk gereedschap om een mal te maken. Misschien een teleurstelling, maar ik wil het niet mooier maken dan het (al) is :).
     
  17. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Daphne,

    Dank voor je reactie en je uitleg over "halen en niks brengen".

    Misschien kun je met jouw programma SolidWorks heel gemakkelijk een malontwerp op ware schaal uitprinten?

    V.w.b. de Nederlandse werken (literatuur) over vioolbouw: ik weet ze niet. Ik heb ooit wel eens een boekje gezien van Meuldijk o.i.d. maar dat was zo'n knullige beschrijving dat ik niet ga opzoeken wie de schrijver nu precies was.

    Plaatjes kijken kan met legio mogelijkheden. Kijk bijvoorbeeld eens op de website van Michael Darnton:

    http://www.darntonviolins.com

    Deze man heeft, voordat hij vioolbouwer werd, als beroepsfotograaf vele beroemde violen gefotografeerd.
     
  18. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Ook deze jongen is weer achter de computer gekropen en aan het tekenen gegaan, nou aan thet tekenen. Even een backup terug moeten plaatsen, wat bij mij er op neerkomt dat ik een stapeltje cd’s moest doorspitten.

    Hierbij dan de tekening van “mijn” scroll / krul.
    vioolhals.jpg

    En dan gaan we nu even kijken of ik een aantal varianten van kan maken.


    Remi
     
    Laatst bewerkt: 26 mrt 2018
  19. Beethoven

    Beethoven Rob Penning †

    Lid geworden:
    31 dec 2006
    Berichten:
    398
    Hoi Frits,

    Ik ben bezig geweest om de plaatjes over te brengen naar Powerpoint en dat is gelukt. Ik ben niet in staat om met de muis een mooie krul of c-bout te maken. Dat ligt niet aan jou maar eerder bij mij en de reden weet je wel dus daar wil ik niets meer over zeggen. Het plezier is er daarom niet minder om en dat wil ik je graag even laten weten.

    Rob......
     
  20. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Rob,

    Ik ben bezig om mijn tekening te poorten naar Powerpoint maar tot nu toe lukt het nog niet, er ontbreekt een of ander filter voor PowerPt.

    Mocht het lukken dan post ik onmiddelijk een bewerkbaar tekeningentje


    Remi
     

Deel Deze Pagina