Estheticatraining

Discussie in 'Viool' gestart door Oosterhof Vioolbouw, 20 mei 2006.

  1. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.726
    Frits,

    Sorry dat ik het antwoord op jou vraag hebt laten versloffen.

    Vector, (echte) vector georiënteerde programma’s werken vaak met zo min mogelijk ankerpunten. In PowerPoint wordt er gewerkt met een groot aantal punten die met elkaar verbonden blijven en waaraan je kunt trekken.
    Het punt waaraan je trekt/schuift verplaatst zich ten opzichte van de naast gelegen punten en houden tegelijkertijd contact met de naast gelegen punten, door een hele reeks van die puntjes te verplaatsen kun je de curve beïnvloeden.

    Vector programma’s Adobe Illustrator, CorelDraw, Aldus Freehand en zo werken het liefst met zo min mogelijk punten (ankerpunten).

    Voor ik verder raas, dergelijke vector programma’s werken gewoon 2D en niet 3D, dan heb je programma’s als Maya of Dimentions nodig of AutoCad.

    ’t Is dus gewoon tekenen in 2D. Foutje van mij want er zijn inderdaad 3D vector teken programma’s.

    Ik zal kijken of ik wat plaatjes kan plaatsen maar zit midden in een verbouwing, druk druk druk en Illustrator geeft niet graag zijn bitmaps (screendumps) vrij.
    Als ik je persoonlijk achter de PC het verschil zou laten zien zou het direct duidelijk voor je zijn. En ik denk dat je PPT aan de kant zou gooien

    Het is best moeilijk om iets dat voor mij heel logisch is qua programma, waar ik bijna niet bij hoef na te denken, uit te leggen via het toetsenbord.
    Het verschil tussen een presentatie programma en een teken programma zit hem in de teken of presentatie mogelijkheden.

    PowerPoint heeft al steeds betere teken mogelijkheden gekregen maar is eigelijk bedoeld voor het maken van een slideshow.

    Illustrator is een teken (illustratie pakket), je hebt EEN pagina en op die pagina kun je bijna onbeperkt tekenen/illustreren, bewerken. Zowel vector als pixel georiënteerd kunnen gecombineerd gebruikt worden. Maar… op EEN pagina. Je kunt er niet mee animeren, monteren of een slideshow maken, het is puur tekenen, maar wel heel precies.
    Die tekeningen kun je vervolgens exporteren en in een presentatie pakket als PPT plaatsen.

    PPT is puur een pakket waarmee je al die losse dingen, (foto’s, tekeningen, animaties) in een reeks kunt plaatsen en er een soort diashow mee kunt maken, maar heeft tegenwoordig een behoorlijke tekenfunctie.

    Remi
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Ik dacht even dat je al aan het strand van de Bahama's zat met een dikke sigaar in de bakkes ;) .

    Maar je bent er nog wel.

    Ik denk dat ik je heldere uiteenzetting begrijp, waarvoor dank.
     
  3. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.726
    Beste Frits,

    Een paar sleutelwoorden: Remi, Tsjechie, hout, viool.
    Straks vakantie, klopt, maar Bahama’s en sigaar, sorry ik rook(t) niet.

    BTW als ik de kans krijg, mag ik nog een mooi stukje hout voor je mee smokkelen, als het lukt?

    Remi
     
  4. Sunrise

    Sunrise Johan Lommelen

    Lid geworden:
    9 jun 2006
    Berichten:
    183
    Prettige vakantie, Remi. In Tsjechië is mooi ahornhout te vinden. En wat die sigaar betreft: met de as van sigaren kan je uiterst fijn de lak van een viool polijsten. Dat gaat zo: neem een stukje vilt, doe er wat parafineolie op (bij de drogist te koop) en wrijf het in de sigaren-as. Daarmee in kringetjes over de lak wrijven. Let wel, het dient voor de laatste afwerking van de lak en het geeft een mooie patine.
    Groeten, J.
     
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Ja klopt Remi, ik wist het nog wel maar dat is zo een beetje de uitdrukking hè? Een soort variant op: 'het Zwitserleven gevoel'.
    Zelf rook ik ook al jaren niet meer, maar een dikke sigaar schijnt een soort ultieme luxe te zijn.

    V.w.b. dat stukje hout: ja dat had ik je destijds gevraagd. Maar ik zie er wat Tsjechië betreft vanaf, dus voor mij hoef je niet meer te zoeken. Misschien dat je zèlf iets moois vindt?


    In Slowakije is momenteel een aktie aan de gang bij 'mijn reguliere houtboer' met erg mooie stukken hout voor een redelijk prijsje. Ik denk dat ik mijn zinnen daar op zet en mijn voorraad een beetje ga aanvullen (voor de komende strenge(?) winter) :).

    Alvast een fijne vakantie gewenst en succes met het vinden van een mooi stuk 'maple'.
     
  6. Beethoven

    Beethoven Rob Penning †

    Lid geworden:
    31 dec 2006
    Berichten:
    398
    Hoi Remi,

    Ook van mijn kant een prettige vakantie gewenst.


    Rob...
     
  7. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.726
    @allemaal,

    Eerst mijn excuus dat ik de verwachting wek dat ik vandaag of morgen op vakantie zou gaan.
    Dat duurt nog een aantal dagen, en dan gaan we, sorry voor mijn verkeerde voorstelling van zaken.
    Aan de andere kant bedankt voor het toewensen van een fijne vakantie.
     
  8. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    "@Frits O.
    Ik ga niet voor je op zoek, dat beloof ik. Ik ga vakantie houden, vliegvissen en een mooi boek lezen, helaas kan de viool niet mee zodat ik mijn studie tijdelijk moet onderbreken (3 weken geen Sevcik, dat is lekker).

    Mocht ik echter wel iets tegenkomen schrik dan niet als er op een gegevenmoment iets in de bus ligt, ik beloof niets maar het kan ook een aanzichtkaart worden".


    @Remi:

    ik weet wel een mooi boek:
    Otto Möckel's "Kust des Geigenbaues" :). Dat is altijd nog beter dan die Sevçik-oefeningen. Wat vond ik dat vroeger een verschrikking.

    TPG-service:
    misschien wel een ansichtkaart met een mooie Tsjechische viool erop? Of een vioolbouwatelier?
     
  9. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.726
    Frits,

    Prachtig voorstel maar:

    Kust des Geigenbaues?

    Lekker Puh, Frits...
    Het is volgens mij, Die Kunst des Geigenbaues en geen Kust, geeft helemaal niet, gewoon lekker puh, heb ik jou een keertje tuk.
    :)o)
    Laten we zeggen 1-1 (zie ander topick). Nee hoor gekheid.

    Ik vind Sevçik overigens helemaal geen ramp of zo maar juist enorm educatief. Maar daar voor heb je ook Metz en andere.

    Remi
     
  10. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Remi,

    ja, je hebt gelijk, een spelfout: even de aandacht verslapt en oops, daar heb je 't al. Nu kan ik mijn post natuurlijk editen, maar dat is een beetje flauw omdat dan je respons niet meer klopt. Dus...ik zal het laten staan, 'for the record' zoals dat heet in goed Nederlands.

    Het schijnt nu 1-1- te staan (ha, ha) , maar ik denk dat het beter is dat we dat maar niet langer betrekken op spelfouten...

    Maar, hoe zit dat nu met dat boek van Ome Otto? Heb je'm nou of nog steeds niet? Zou toch een mooie gelegenheid kunnen zijn om in de vakantie heerlijk lui in een goede (kampeer)leesstoel een aantal hoofdstukken uit te pluizen? Zo af en toe even aan een glaasje koud spul nippen en verder maar weer? Ideale omstandigheden!

    Vliegvissen:
    ik heb het ooit eens iemand zien doen in Finland. Maar dat was me wel een heel gedoe, die vent ving nooit wat. In een paar uur tijd geen enkel vissie. Dan gaat de lol er toch wel gauw af zou ik zo zeggen. Gaat dat bij jou ook zo, of ben jij een hele goede vliegvisser? Of ligt het aan de vissen? Of aan het aas?
    Ik ben geen kenner, dat merk je al wel denk ik.
     
  11. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.726
    Beste Frits,

    Spelfouten, iedereen overkomt het. Ik weet er alles van, laat ik zeggen dat ik er ervaring mee heb. ’t Was dus een (komt weer zo’n voetbalterm) een voorzet en in koppen.

    ‘t boek van Ome Otto, heb ik nog steeds niet, potverdorie, zelfs de vernieuwde uitgave (ergens hier op het forum gepost) heb ik niet. Op het ogenblik ligt het prachtige boekwerk weer in de bieb.
    Ik vind het echter geheel geen boek om op vakantie te lezen, geef mij maar een boek van Stephen King of Tom Clancy of van Hemmingway (Ernst Miller).


    Vliegvissen, thans een hobby waar ik slechts op/in de vakantie aan toe kom.
    Frits, en andere forumleden. Vliegvissen is fantastisch.
    Het gaat niet alleen om het vangen (verschalken) van een vis. Het is meer het opgaan in de natuur, het.. zien waar een vis staat (de plek waar hij aast). Het beleven van een stuk water, de rivier zelf met zijn stromingen, zijn (water)loop. De vissen, de insecten, de water insecten, de schietmotten, de eendagsvliegen, de muggen, en het gewoon heerlijk bezig zijn in de natuur (puur sang)..
    Natuurlijk is het een beetje lullig als je c.a 1200 KM ver van huis in een weiland tussen de schapen op voorntjes staat te hengelen (is mij overkomen, terwijl de polders echt dichtbij liggen, inclusief schaapjes en voorntjes)
    Vliegvissen is voor mij uren lang bezig zijn in de natuur, kijken, genieten, luisteren, zien en af en toe een vis (liefst een forel) vangen..

    Of ik een goede vliegvisser ben kan ik niet 1,2,3 beantwoorden.
    Qua werp techniek, qua, inzicht in de stroming van het water waar ik me bevindt, qua keuze van de kunstvlieg (imitatie insect) of het aantal vissen dat ik vang.
    Helaas Frits ik kan natuurlijk melden dat ik een heel goed vliegvisser ben en enorm veel vang maar dat is niet zo. Natuurlij kan ik pochen dat ik mee gedaan heb met een aantal competities, wedstrijden en idd af en toe op behoorlijk mooie plaatsen ben geëindigd.

    Vliegvissen, Fiool spelen (sorry… viool,) ’t sluipt er telkens in sinds mijn speurtochten naar T.J. Cuypers.
    Vliegvissen is voor mij net zoiets als een mooi concert.

    Remi
     
  12. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    "‘t boek van Ome Otto, heb ik nog steeds niet, potverdorie, zelfs de vernieuwde uitgave (ergens hier op het forum gepost) heb ik niet".

    Heb je'm wel besteld dan? Anders krijg je'm natuurlijk niet :).

    BTW: Die duurdere uitgave is nog steeds verkrijgbaar (EUR 99,95).
    Ik vraag me nog stees af waarom de nieuwe uitgave zo goedkoop is en of die wezenlijk verschilt van de eerdere uitgave. De titel was in ieder geval wel een ietsje anders. Nieuw heette die: "Geigenbaukunst" en de oude versie: "Die Kunst des Geigenbaues".
     
  13. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.485
    De nieuwe, in Duitsland bij Geige24 voor € 29,95(?) verkrijgbare druk is dezelfde als de oude. Het lijkt een beetje op een fotomechanische herdruk, maar het is de achtste druk. Er staat specifiek voorin: "Die Orginalauflage erschien unter dem Titel Die Kunst des Geigenbaues. Er is niks mis met deze druk: prachtig boek!
     
  14. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Liuwe,

    als jij 'em al wel hebt is Remi denk ik vergeten 'em te bestellen :) .

    Inderdaad een pracht boek! Gelukkig een kopie c.q. herdruk van de oude versie, want die heb ik. En daarom kan ik ook zeggen, een pracht boek!
     
  15. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Om dit topic even weer wat nieuw leven in te blazen, dacht ik met onderstaande foto daar een aardig stuk gereedschap mee in handen te hebben. Dit is geen vioolkrul, maar een cellokrul waar naar mijn idee iets niet helemaal aan goed is.
    Met de vorige voorbeelden uit de estheticatrianing nog fris (?) in het geheugen, moet het niet moeilijk zijn te zien waar het hier aan schort.

    Daar gaat ‘ie:

    [​IMG]
     
  16. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.726
    Esthetica training.

    Geen makkelijk onderwerp, Frits jouw reactie staat er alweer sinds 23:12, bijna nachtwerk en er is nog niet op gereageerd.

    Het tellertje van de bezoekers die er naar kijken loopt wel op en staat inmiddels op 2805 en loopt op.

    Esthetica of te wel wat is er te verbeteren, wat is niet netjes gedaan.

    Laat ik maar losbranden op de krul, sleutelkast en dergelijke.

    Op de krul heb ik geen commentaar, dit is een kenmerk van de bouwer, hij heeft voor deze croissant gekozen. De sleutelkast vind ik zelf te plomp te hoog en ziet er dik uit. Het is een sleutelkast van of een altviool, een cello of een contrabas. Gezien de wangetjes onder aan de sleutelkast.
    De gatenvoor de stemsleutels zijn wel erg klein, tenzij er een mechaniek in gezet wordt (de Contrabas).
    Ook liggen de drie bovenst gaten erg op lijn en dat lijkt me wat problemen te geven met snaren die over andere sleutels heen gaan lopen.

    Remi
     
  17. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Remi schreef:

    "Op de krul heb ik geen commentaar, dit is een kenmerk van de bouwer, hij heeft voor deze croissant gekozen."

    Is dat wel zo? Als dat waar zou zijn kun je de gekste (lees lelijkste) krullen gaan maken, want lelijk zijn ze dan nooit meer, omdat het opeens een kenmerk wordt van de maker. Het gaat hier om de esthetiek, dus of het een bepaalde schoonheid heeft. Nu is esthetica de leer van de schoonheid en ja, je zei het al, een moeilijk onderwerp want wie bepaalt of iets mooi is of niet?
    Maar je eerder gebezigde uitspraak slaat bij mij niet echt aan, omdat -zoals eerder gezegd- alles wat lelijk is, dan mooi wordt of mooi gevonden moet worden en dat is me te gemakkelijk.

    Ik vind dat er aan de krul wel degelijk iets niet mooi, gewoon iets niet goed is. Dat was bij mij ook de reden dat ik dacht het plaatje in te kunnen passen in dit onderwerp.

    Behalve de feitelijke krul zijn er nog meer zaken te noemen die naar mijn idee veel fraaier kunnen, enkele daarvan heb je al genoemd.
     
  18. ducky

    ducky Daphne

    Lid geworden:
    7 jul 2005
    Berichten:
    327
    Ik heb er al weer een tijdje naar zitten kijken (en zo nu en dan wil ik nog wel reageren) en ik ben heel benieuwd wat het nu eigenlijk is.
    Wat de krul betreft, volgens mij gaat deze croissant niet echt naar buiten, maar blijft heel smal (alsof het gekozen hout niet breed genoeg was). Het kan natuulijk ook vertekend zijn op de foto, maar ik heb geprobeerd het met mijn eigen viool te vergelijken.
    Ik ben benieuwd wat het eigenlijk is. Met die hals zat ik ook al heel lang te kijken (en het zijn interessante topics om te volgen :)).

    Daphne
     
  19. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.726
    Frits,

    Ik heb de krul nogmaals bekeken en even geroteerd zodat ik hem, haar beter kan beoordelen.

    Esthetica is in der daad iets anders als het herkennen van de eigenschappen van een bepaalde vioolbouwer.
    De krul in naar mijn mening niet mooi symmetrisch, of je de windingen van de krul diep uit steekt vind ik soms best mooi maar soms staat het ook weer tegen.
    In ieder geval zit het oog van de krul we te hoog, dat valt minder op als je de foto niet kantelt.
    De voorkant van de sleutelkast eigenlijk de hele sleutelkast is te grof, te groot en ook de gaten voor de te kleine sleutels zitten niet mooi verdeeld niet symetrisch.
    Nog even terug kijken en ik zie dat het oog van de krul wel erg groot en grof is.

    Remi
     
  20. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Ik denk dat het nu eens tijd wordt dat ik wat van me laat horen:

    Daphne/Remi,

    Ik vind dat jullie er al behoorlijk oog voor krijgen waar het niet helemaal goed zit!!
    Het is inderdaad net alsof de bouwer te weinig materiaal in zijn/haar krul over had en een beetje moest schipperen met de vorm. Want wat mij aan de foto opviel was, dat het ‘oog’ niet op de goede plek zat. Ik heb er ook een tijd naar moeten kijken om precies te kunnen definiëren waar ‘em dat nu in zat. Eerst dacht ik dat het centrum van het oog te ver naar rechts zat, maar bij beter kijken zit die eigenlijk wel goed en is het probleem dat de windingen van de linker helft (zijaanzicht van de krul) te smal zijn uitgevoerd. Ik heb in een nieuwe foto met groen aangegeven waar ik denk dat de correcties hadden moeten worden uitgevoerd.
    Dat daarbij de gaten voor de stemsleutels allemaal te laag zitten èn op de verkeerde plek is duidelijk te zien en was ook door Remi al gedetecteerd.


    [​IMG]

    Maar wat doe je nu wanneer zoiets je overkomt: stel, je hebt de krul redelijk mooi gereed gekregen en bij nader inzien kom je tot het oordeel, verhip ik kom eigenlijk een beetje hout te kort? Ik denk in zo’n stadium aanbeland, dat er niet veel méér aan te redden valt, dan aan de rechterkant wat materiaal te verwijderen om de symmetrie te krijgen. En misschien de bovenkant ook nog wel.
    Dan heb je mogelijk een te kleine krul en wanneer je dat verder niet stoort laat je het erbij, anders zou ik een nieuwe krul gaan maken. Wanneer je er eenmaal oog voor hebt gekregen, laat je dat nooit meer los en zul je altijd die schoonheidsfout zien.
    En daar moet je maar nèt tegen kunnen, ik zou er moeite mee hebben.
     

Deel Deze Pagina