F-gaten op de Del Gesù - Doyen (1741)

Discussie in 'Viool' gestart door Walter_vd_Hee, 29 jul 2014.

  1. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Nee, Tobias

    We zitten niet bij elkaar, zeker niet gezellig!


    Onderbouw je opmerkingen over alcoholisme en instrumentbouw nu eens!

    Heb je ervaring met houtbewerking, scherpe beitels en gutsen, schaven en zo? Het gevaar van uitschieten en de mogelijke verwondingen met zeer scherpe instrumenten?
    Heb je ervaring met houtlijm op basis van huiden of bottenlijm of werk je het liefst met Gamma lijm uit een knijpfles?
    Heb je ervaring met het inzetten van een hals of het schaven en uithollen van een toets, het maken/snijden van een kielhoutje, het snijden en of afstellen van een stapel?
    Heb je ervaring met het verlijmen van loszittende boven en of onderbladen, nog een stapje verder het loslaten van de krans in het geheel?
    Heb je ooit de moeite genomen om een uitgesleten stemsleutel te vervangen en correct af te stellen (symetrisch te krijgen). Heb je ooit een sleutelkast mogen verbussen? Een lak-retouche mogen uitvoeren zonder gebruik te mogen/moeten maken van je antiekwas.

    Ik denk het niet!

    Kom nu eens met een serieus antwoord waar we wat mee kunnen beginnen.

    Remi
     
  2. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Remi je lijkt een beetje bozig, je wilt van mij een serieuze uiteenzetting waarom ik Guarneri een beschonken knoeier vind.

    Ten eerste begin je met de veronderstelling dat ik dat niet kan, omdat je denkt dat ik geen verstand van houtbewerking heb, laat staan van het bouwen van violen.

    Ten tweede wil je met je verhaal duidelijk maken dat jij dat wel hebt.

    Je vormt je dus een beeld van mij, en ik ga me nu ook een beeld van jou vormen, en dat is jammer want twee beelden kunnen niet communiceren.
     
  3. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Tobias,
    Ik kom slechts met een aantal vragen. misschien had ik het zinnetje: "ik denk het niet" weg moeten laten.

    Wat mijn kennis met betrekking tot vioolbouw/instrumentbouw betreft is het nog steeds leren en tientallen keren op mijn bek gaan. En laat ik eerlijk zijn, houtbewerken is verdomde moeilijk. Wat jouw kennis van vioolbouw/instrumentbouw is weet ik niet.
    Ik kan alleen uitgaan van de door jouw geplaatste reacties en die voor mijzelf in een bepaalde context zetten, vergelijken met de kennis welke ik heb opgebouwd m.b.t. o.a. viool/instrumentbouw.

    Wat ik wel heel jammer vind is dat menig onderwerp keer op keer, topick na topick op de een of andere manier weer een twist weet te geven, in het belachelijke trekt, er een oom, tante, buurman, neef of nicht bij betrekt, virtueel een verhaal van maakt.

    Nemen we dit topick, de vioolbouwer Del Gesu, en vele vioolbouwers en jouw veronderstelling dat ze allemaal zwaar aan de drank waren/zijn. Ik raad je aan om eens met een vlijmscherpe guts of beitel een stuk houd te gaan bewerken. Gutsen en beitels slijpen, wetten en weer werken. Ik denk dat je, met een paar borrels op heus een keer uitschiet en een verwonding oploopt.

    Ik ken en kende een aantal vioolbouwers, allen serieuze vaklui waarbij geen sprake is van overmatig drankgebruik. Dat gaat ook niet als je een instrument wilt bouwen, je maakt dan fout op fout.

    Remi
     
  4. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Je lijkt me een serieus mens Remi, en van serieuze mensen moet de wereld het misschien wel hebben, ik zeg misschien want ik weet het niet zeker. Ik weet eigenlijk niks zeker, ja ik weet dat ik een keer doodga, dat is het eigenlijk het enige dat ik zeker weet.

    Frits heeft in zijn oneindige wijsheid een Off-topic in gebruik genomen, ik weet niet of hij dat voor mij heeft gedaan, maar ik maak er wel veel gebruik van, en ik moet me eigenlijk daartoe beperken als ik dingen uit mijn duim zuig. Maar ik ga nog wel eens in de fout, zo ook hier weer.

    Omdat ik je hoogacht wil je wel een geheim vertellen, ik kan nog geen spijker recht in een plankje slaan Remi, en dat van die drankmisbruik door vioolbouwers zoog ik uit mijn duim, ik had het niet mogen doen en ik biedt jou en ook alle anderen forumleden mijn excuses aan, ik hoop dat je het kan aanvaarden.
     
    Laatst bewerkt: 22 jun 2017
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.281
    Homepage:
    Tobias, mijn wijsheid is zeer beperkt en eindig: ik leer nog steeds bij.
    Je brengt het nu ter sprake en het is mogelijk nog niet eerder uitgesproken, maar het off-topicforum is speciaal voor jou in het leven geroepen. Je geeft zelf al aan waarom dat is gedaan. Tóch blijk je er moeite mee te hebben fictie en werkelijkheid van elkaar te scheiden en dan krijg je reacties zoals bovenstaand.
    Je hebt het zélf door en dan is er niet zo veel meer aan de hand. Komt goed!
     
    Tobias vindt dit leuk.
  6. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Ik ken Frits een beetje maar bovenstaand antwoord zegt genoeg
     

Deel Deze Pagina