Fabrieksviool nieuw leven inblazen

Discussie in 'Overig' gestart door Elman, 20 apr 2010.

  1. Elman

    Elman ♫ ♪

    Lid geworden:
    4 sep 2007
    Berichten:
    705
    Ergens in '95 ben ik begonnen met vioolles op een fabrieksviool van Karl Hofner, Bubenreuth. Viool kostte destijds 1000,- gulden met koffer en strijkstok (www.hofner.com)

    Deze viool hangt alweer zo'n tien jaar te niksen (ivm overstap naar altviool). Nu wil ik deze viool nieuw leven inroepen. Dat wil zeggen weer bespeelbaar maken.

    De kam heeft namelijk last van een flinke holle rug, bovendien zijn de snaren er aardig ingesneden. Dus er zal een nieuwe kam op moeten komen, verder nog nieuwe snaren.

    Wat adviesvragen:
    - waar kan ik een kant en klare kam krijgen? (kam laten snijden is teveel eer voor deze viool.
    - De viool klinkt knalhard en nogal scherp. Echte fabrieksviool zeg maar. Welke snaren kan ik het beste nemen om dat schelle tegen te gaan? Met name de e-snaar is nogal scherp (en heeft me doen besluiten altviool te gaan spelen (achteraf niet nodig geweest bij aanschaf van een betere viool met dito snaren).
     
  2. mriekjuh

    mriekjuh Marike

    Lid geworden:
    15 jun 2009
    Berichten:
    181
    Lastige vraag..

    Als je instrument erg hard en schel klinkt is het misschien een idee om de dolce/light/zacht merk snaren te nemen.

    Welk merk is lastig te zeggen. Ik weet niet hoeveel je eraan uit wilt geven, maar toen ik mijn viool kocht bij de vioolbouwer zaten er Thomastik Vision (http://www.arc-verona.nl/thomastik-vision-set-vioolsnaren-light.316.html) snaren op, dat zijn verder prima snaren behalve de e (http://www.strijkersforum.nl/viewtopic.php?pid=12372). Daarom heb ik alleen van de e-snaar Obligato met goud omwikkeling (dat gaat heel goed samen).

    Als je per se alle snaren van hetzelfde merk wilt zou ik obligato doen(http://www.arc-verona.nl/pirastro-obligato-set-vioolsnaren-met-e-kogeltje-zacht.1089.html)! Maar dat is wel iets duurder.

    Wat betreft de op maat gesneden kam, zou ik naar de vioolbouwer gaan. Het ene instrument heeft een hogere (bolling?) in het midden dan de andere, dus daar moet je volgens mij toch voor naar een vioolbouwer..

    Veel succes!!

    Groetjes Marike
     
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    @Elman:
    Het type snaar zal niet zo veel invloed hebben als het maar geen stalen kern snaren zijn, omdat die altijd wat scheller klinken vanwege de hogere snaarspanning.
    Wanneer het instrument over de hele linie hard en schel klinkt lijkt me dat er hier achterstallige optimalisatie is, in die zin dat er met een betere stapelpositie en goed gesneden kam wel wat eer aan te behalen valt. Dat betekent automatisch, dat een kam aanschaffen alléén geen oplossing is, omdat de voetjes pas gesneden moeten worden. Het is precies zoals Marike al zei: iedere viool heeft weer een andere welving. Daarom is er geen standaard kam die overal op past. Als de aangeschafte kam niet wordt pas gesneden en tóch op het instrument wordt gezet is er maar heel weinig contactoppervlak met het bovenblad. De volledige verticale druk van de snaren komt dan op een heel klein oppervlak te staan en als het een beetje tegen zit is de kans op ernstige beschadiging van het bovenblad erg groot. Bovendien zal zo'n kam niet al te stabiel staan. Ik zou daarom ten sterkste afraden er maar een kam op te zetten zonder die pas te (laten) snijden. Als je dat niet zelf kunt is de enige remedie het te laten uitvoeren: vioolbouwer dus.

    Als het instrument nogal dik is uitgevoerd in het bovenblad -wat bij veel seriematig gefabriceerde violen meestal het geval is (de bekende 'broodplanken')- zullen de lagere frequenties niet hoorbaar aanwezig zijn en valt er niets meer te verbeteren, tenzij het bovenblad wordt gelicht en een betere dikteverdeling wordt aangebracht eventueel in combinatie met een aangepaste zangbalk. Maar ja, daar zit een kostenplaatje aan die niet in verhouding staat tot de aanschafprijs.

    Frits
     
  4. Elman

    Elman ♫ ♪

    Lid geworden:
    4 sep 2007
    Berichten:
    705
    Ik vrees dat het op maat laten snijden van een kam de waarde van de viool al te boven gaat. Zijn er niet ergens kammen te bestellen die je vervolgens zelf op maat maakt?

    Maar ja, schrik zelfs een beetje van de prijzen van de snaren.
     
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Een kam pas snijden inclusief de kam zelf (Aubert #5) kost bij mij ongeveer €45,= incl. BTW. Dus voor dat bedrag zit er weer een nette kam op. Zou dat de waarde van het instrument al te boven gaan?

    Ergens heb ik het vage gevoel, dat u denkt dat de kam op zich ook gemaakt moet worden, maar dat is niet waar. Een kam is te koop met alle openingen en vormen er al in. Het enige wat over blijft is de kamvoetjes pas snijden, de juiste ronding en hoogte aanbrengen en de dikteverdeling op de juiste plaatsen aanbrengen.

    Frits
     
  6. Elman

    Elman ♫ ♪

    Lid geworden:
    4 sep 2007
    Berichten:
    705
    Dat alleen het voetje op maat gesneden moet worden wist ik wel. Toch maar een keer naar een vioolbouwer want de huidige kam is echt erg vermoeid.
     
  7. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Nee, niet alléén de voetjes, maar ook de ronding en de dikteverdeling!

    Wat is een erg vermoeide kam? :(

    Frits
     
  8. Elman

    Elman ♫ ♪

    Lid geworden:
    4 sep 2007
    Berichten:
    705
    Holle rug (hier op de foto niet zo goed te zien, werkelijkheid is erger):

    [​IMG]

    en ingesneden snaren, wel goed te zien:

    [​IMG]


    Het geheel maakt een vermoeide indruk. Maar goed, moet ook een beetje aan het idee wennen dat je een vioolbouwer lastig valt met zo'n fabrieksviool. Overigens wist ik niet dat de bovenkant van de kam ook gesneden moest worden. Een reden extra om naar de vioolbouwer te gaan.
     
  9. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Meestal is de kant van de E-snaar wat lager dan de rest van de snaren. (Dat moet ook want anders snijdt de E-snaar in je vingers wanneer je de snaar wilt indrukken.) Daarom alleen al moet de bovenste rand van de kam worden aangepast c.q. bijgesneden. Bij een volkomen symmetrisch aangeleverde blanke kam (want zo komen ze binnen) heeft dat tot gevolg dat de rand bij de E-kant dikker is. Om dat weer te compenseren moet de kam dus op de juiste dikte gemaakt worden, zodat er een evenredige dikteverdeling plaatst heeft vanuit het centrum van de kam.

    Frits
     
  10. Elman

    Elman ♫ ♪

    Lid geworden:
    4 sep 2007
    Berichten:
    705
    Vandaag zijn de nieuwe snaren binnengekomen. Die heb ik er gelijk maar even opgezet. Het klinkt voor geen meter. Maar dat ligt niet aan de snaren. Wil toch nog eens een keer op een goede viool spelen. Nu is het een verademing als ik na mn viool mn altviool bespeel.

    Was overigens een lastige klus die snaren erop zetten. Kan er net mee door:

    [​IMG]
     
  11. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    De A zit het belabberdst, die zou ik over doen want er haakt een gedeelte achter de D. De windingen zou ik wat meer tegen de wang leggen, hoewel er dan weer kans is dat de E in de weg zit. Dat komt ook mede door de smalle kast: er is niet veel ruimte. De wangen zijn te dik.
    De D vind ik het beste zitten.
    Zitten die snaren er nu op met een niet passende kam? In dat geval zal het zeker niet optimaal klinken.
     
  12. Elman

    Elman ♫ ♪

    Lid geworden:
    4 sep 2007
    Berichten:
    705
    Je kunt beter zeggen IN de kam ipv OP de kam :lol: Moet idd nog een nieuwe kam op. Vrees alleen dat de boel dan alleen nog maar scheller klinkt.

    Ben de sleutelkast van een altviool gewend en vond dit wel proppen hoor.
     
  13. Elman

    Elman ♫ ♪

    Lid geworden:
    4 sep 2007
    Berichten:
    705
    Aanvulling: ik typ net 'vioolbouwers' in google in en zie dan dat er een paar minuten fietsen bij mn huis vandaan ook een 'vioolbouwer' zit. Namelijk P.C.A. Sturkenboom in Houten. Het adres is een gewoon huis en geen winkel o.i.d. dus ik vermoed een amateurbouwer. Iemand bekend met deze man (of vrouw)?

    Het grappige is dat op het bedrijventerrein een bedrijf zit met die naam en wat doen ze.... constructie- en snijwerk :)
     
  14. Elman

    Elman ♫ ♪

    Lid geworden:
    4 sep 2007
    Berichten:
    705
    Iemand misschien nog een goed adres voor een ebbenhouten Hill staartstuk (1 fijnstemmer) en een ebbenhouten Guarneri kinhouder?
     
  15. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Welk land? Welke provincie? Welke omgeving?

    Nog even even een opmerking over de kam. Er zijn ook zogenoemde 'adjustable bridges' in de handel:

    [​IMG]

    die zelfs door de firma Aubert op de markt gebracht worden. Dat lijkt dé oplossing te zijn, maar niets is minder waar. De kamvoeten scharnieren wel om een rotatiepunt, maar nog steeds betekent dat niet, dat ieder voetje exact op het bovenblad past en 99,9% contact daarmee maakt. Dus: geen goede oplossing! De enige goede methodiek is een kam precies te laten passen op het instrument waarop die moet komen, en dan ook nog nadat de stapel op de juiste plaats is komen te staan.
     
  16. Elman

    Elman ♫ ♪

    Lid geworden:
    4 sep 2007
    Berichten:
    705
    Omgeving Utrecht. Er zijn diverse sites waar je ze kunt kopen. Maar ja, een foto zegt niet alles over de kwaliteit. Dus ik vroeg me af of er adressen zijn die aanbevelenswaardig zijn.
     
  17. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Er zijn vaak een drietal kwaliteiten, waarvan 1A de duurste is en dan heb je ook nog de aller goedkoopste. Dat heeft te maken met de kwaliteit van het ebben. Ik zou de gulden middenweg nemen, zeker wanneer het een studieviool betreft. Voor zo'n €7,= moet dat al wel te krijgen zijn.
     
  18. Elman

    Elman ♫ ♪

    Lid geworden:
    4 sep 2007
    Berichten:
    705
    Het valt eerlijk gezegd niet mee. Er zijn diverse internetaanbieders maar onduidelijk is wat je ervoor krijgt. Bij staartstukken moet je soms de 'bevestigingsdraden' los erbij kopen. Bij anderen is dat onduidelijk. www.arc-verona.nl is bijv. weer de enige die zo'n mooie kleine fijnstemmer aanbiedt voor op een staartstuk.
    Voor altviool is het helemaal droevig omdat nergens maten bijstaan. Bijv. lengtematen van een staartstuk. Straks zit ik met een ielig staartstuk op m'n grote alt.

    Verder zie ik het verschil niet tussen een Stradivarius- en Guarneri kinhouder.

    Live bezoek aan vioolbouwer is in deze toch enigszins onmisbaar dus.
     
  19. luthier

    luthier

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    197
    hallo

    mischien leuk om hier even in rond te neuzen.....

    http://www.mainmusic.nl/nl/categorie/140/strijkinstrumenten/onderdelen.html

    de prijzen gaan geleidelijk omhoog en diverse modellen verkrijgbaar per onderdeel(staartstuk , stemknoppen enz)

    kammen beginnen bij 4,97 maar moeten inderdaad passend gemaakt worden

    staartstukken vanaf € 8,49
    dat de 'bevestigingsdraden' er niet bij zitten snap ik ook niet, want dit hoort er gewoon bij vind ik...

    maar ik blijf het zeggen EBAY!!!!
    hahaha

    dit bijvoorbeeld
    http://cgi.ebay.com/complete-set-Ebony-violin-parts-full-size-/280496305725?cmd=ViewItem&pt=String_Instrument_Parts_Accessories&hash=item414ee1f63d#ht_3078wt_1206

    alles zit erbij behalve een brug en snaren voor US $8.99+US $9.99 verzend kosten (+14% invoer en dan daarvan 19%)

    dat is natuurlijk belachelijk weinig, en als het niet aankomt heeft ebay buyers protection (je krijgt je geld terug)

    dit is een buy now dingetje dus geen bieding , dus de prijs blijft zo........

    het komt uit china , maar het stigma , made in china is troep klopt volgens mij totaal niet.........

    en zoals u aangeeft , u wilt niet teveel geld uit geven , dan is dit een mooie optie..

    zelf heb ik net 60 viool bruggen gekocht uit china voor 22 euro omgerekend , inclusief verzend kosten, ik ben benieuwd of het aankomt ik zal het laten weten...............
    ik heb er zoveel niet nodig, maar het is meer een test , als het aankomt koop ik dara gereedschap zoals een diktemeter


    http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=280503989723&ssPageName=STRK:MEWNX:IT#ht_4168wt_1161

    even naar beneden scrollen, ook hier snap ik er TOTAAL niets van , zo goedkoop , helemaal onderaan hele grote plaatjes, en het ziet er tog echt uit als esdoorn?!

    ik kan de komende jaren vooruit , als ik het heb wil ik u wel een brug geven......


    als u andere wilt zoeken op ebay , kunt u ,violin part set tiepenen rond neuzen
    luthier
     
  20. luthier

    luthier

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    197
    owja,

    wel als u iet koopt eerst altijd de verzendkosten bekijken, ik gebruik alleen maar de USA- versie (www.ebay.com) , onder het plaatje staat 'discription' en 'shipping' en 'payments',
    dan 'shipping en payments' aanklikken en vervolgens 'change country' naar 'Netherlands', dan staat er soms nog 'get rates' bij en moet dit ook aangeklikt worden, dan ziet u de correcte verzendkosten.

    Dit zeg ik omdat sommige verkopers bijvoorbeeld een strijkstok verkopen voor bijvoorbeeld 2 dollar, als iemand dan meteen koopt en niet naar de verzendkosten kijkt kan dit wel eens 100 euro zijn.......

    maar kan dus ook gunstig uitpakken.
     

Deel Deze Pagina