Fascinerend model!

Discussie in 'Viool' gestart door Oosterhof Vioolbouw, 7 sep 2005.

  1. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Weet iemand wie de bouwer zou kunnen zijn van deze viool? Ik denk niet dat dit een altviool is gezien de smalle C-bout.
    Of -indien een kopie- naar welk model deze is gebouwd? Ik vind dit een buitengewoon fraai model en wil er graag meer over weten.

    [​IMG]
     
  2. Christoff

    Christoff

    Lid geworden:
    22 mrt 2004
    Berichten:
    96
    Inderdaad een buitengewoon mooi model. Ook qua kleur van de lak.

    Maar helaas, geen flauw idee wat voor model het is. Kun je het niet navragen bij de site waar je de foto vanaf hebt gehaald?


    (Dit bericht is door Christoff bijgewerkt op 08/09/2005 om 08:31 uur)
     
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Ja, dat is een goed idee. Ik heb het nog even goed nagelezen maar in de tekst wordt nergens informatie gegeven over de er naast afgedrukte foto, dus da's wel een beetje vreemd. Zou toch niet mogen dacht ik zo. Gelukkig hebben ze in hun site een E-mailadres gegeven, zodat ik daar zojuist een berichtje heb heen gestuurd (in de USA in de staat Orange). Nu maar hopen dat ze reageren. Wanneer ik er meer van weet zal ik dat wel posten op dit forum.
     
  4. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Ik sluit me volledig aan bij Christoff

    Zeer fraai instrument, helaas is de foto niet van super kwaliteit en ontbreken er gedetailleerde foto’s van o.a. de f gaten en de krul.

    Zelf gok ik op een Carlo Bergonzi, maar ben niet geheel zeker, natuurlijk hoeft het geen echte Bergonzi te zijn.

    Naar mijn weten heeft Carlo Bergonzi een aantal instrumenten gebouwd (onder invloed van Stradivarius) naar het lang model (patron alonge (als ik het niet fout heb)).
    De instrumenten van Bergonzi zijn echter smaller/slanker boven de C-bout maar aan breder deel onderaan ten opzichte van Stradivarius.

    Maar goed, eerste indruk is Bergonzi. Helaas geen tijd gehad om met een afdruk van de door jou geplaatste foto even de Grote Bieb in Den Haag in te duiken en in de boeken van Hamma te kijken en vergelijken.

    Hopelijk krijg je binnenkort meer info.

    Groetjes,

    Remi “Rugerri”.


    Houd(t) ons op de hoogte
     
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    We zijn nu meer dan een week verder en nog steeds geen enkel levensteken van die lui uit de USA (Roger Foster’s violin shop. Niet in de staat Orange zoals ik eerder beweerde, maar in de plaats Orange, CA). Ik vrees dat ik een beroep moet doen op Remi’s expertise als superspeurder om de boeken van Hamma te raadplegen. [ik hoop maar dat ie er op steenworp afstand vandaan woont, want hij heeft momenteel weinig tijd!]. Op voorstel van Remi heb ik eens gekeken naar diverse modellen van Carlo Bergonzi. Er is van die maker wel een viool uit 1731 met een slanke taille (106,5 mm tov gemiddeld 112-114 voor Stradivari violen) maar de rest is veel breder dan de voorbeeldfoto, zodat het model van Bergonzi uit 1731 niet in aanmerking komt.

    Ik heb via een proportionele uitvergrotingstechniek (met een episcoop) een aantal kenmerken kunnen vastleggen. Dit zou het mogelijk iets gemakkelijker maken om tot een gefundeerde uitspraak te komen. (N.B. : alle opgaven ± 1mm !!)

    Bovenbreedte: 160 mm
    Smalste breedte (C-bouts): 101 mm
    Onderste breedte: 205 mm
    Corpuslengte: 357 mm

    Blijft de vraag: wie zou de maker kunnen zijn? Ik blijf in afwachting!
     
  6. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Bese Frits,

    Te veel lof, veel te veel, niks expertise helemaal niets.
    Zelfs super speurder moet met een klein korreltje zee zout genomen worden.

    Inderdaad naar de bieb en het boek van Walter Hamma zitten door spitten.
    Niks Bergonzi of wat dan ook, in heel het boek +700 blz best een aantal instrumenten met wat kenmerken. Maar telkens weer of de f gaten zijn anders, of het instrument is wel redelijk overeenkomstig maar de breedte van de C-bouts is groter. Etcetera etcetera.

    Niet wanhopen, dit instrument bestaat en moet op de een of andere manier zijn te traceren.
    Ook heb ik de site van Foster een deepscan gegeven, maar alles is…viool1.jpg, viool2.jpg, scrol1.jpg.
    Helaas neemt meneer graag foto’s van de instrumenten onder een hoek en onderhoud zijn site niet echt regelmatig en is traag met beantwoorden.

    Plan de campagne, kijken en vergelijken. Het andere boek van Hamma (Fridoline), helaas niet in open uitleen. Kijken en vergelijken bij Cozio, Tarisio en Da@Salo, Bongrats, Brobst, Roman Gornok, Wamsley, Bein & Fushi, Andrew Shaw, Bishop, Christophe Landon of zo.

    Ik zat er met de Bergonzi denk ik 70% naast.

    We geven de moet niet op

    Remi
     
  7. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Nou, ik denk dat we de moet maar moeten opgeven en laten voor wat die is (wat dat dan ook moge zijn) en ons maar moeten richten op de moed die we niet opgeven, nog lange niet.
     
  8. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Frits,

    Zo kennen we je niet, de moed opgeven?
    Ben je nou helemaal!

    De speurtocht is maar net begonnen en deel 1 van Fridoline Hamma ligt in de bieb en is niet voor open uitleen.

    Remi
     
  9. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Remi,

    dit behoeft enige uitleg. Het zit 'em in de spelling. Misschien een beetje flauw, zeker nu ik merk dat het je niet is opgevallen. Wat ik bedoelde was dat ik de moet laat voor wat die is maar de moed niet, die geef ik niet op. Nou ja, laat verder maar. 't Was denk ik te laat :)

    Gelukkig ben je bereid door te blijven zoeken. Ik heb een aantal websites die door jou waren aanbevolen doorgespit. Het gaat dan met name om talrijke afbeeldingen van beroemde violen, zoals daar zijn cozio.com hoewel je daar slechts een one-week free trial krijgt en dan moet je je inschrijven en dat is niet gratis. Die site van brobstviolins vind ik een van de betere evenals die van Bein & Fushi en bongrats. Mijn model komt qua vorm in de buurt van een aantal Italianen uit de 20e-en 21e-eeuw zoals: Pellacani, Cavalli, Vittorio Villa, Federico de Mori en zelfs een Amerikaans model van Dudley Reed. Maar helaas, allemaal nèt niet een 100% fit en da's niet genoeg denk ik. Het zou zo mooi zijn wanneer het exacte model gevonden zou kunnen worden. Ik ben van plan binnen niet al te lange tijd een kopie hiervan te gaan bouwen. Gewoon omdat ik het een buitengewoon fraai exemplaar vind. Moet ik wel weer een hele nieuwe set mallen maken maar goed het zij zo.
     
  10. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    @Frits,

    Je moet nooit de moed opgeven, dat is niks voor een violist.

    Ik had er inderdaad overheen gelezen!!! (23:15 uur)

    Ik beloof je dat ik niet direct alle modellen van de door jou opgenoemde makers zal gaan opzoeken. Maar aan de andere kant ben ik ook g
     
  11. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Remi,

    Ik merk dat ik niet alleen m’n woorden juist moet kiezen maar ook moet zien te realiseren dat er slechts één uitleg mogelijk is. “Wat bedoelt ie nu weer?” zul je misschien zeggen. Zal ik je vertellen: achter jouw “Ik had er inderdaad overheen gelezen” staat tussen haakjes 23:15 uur. Maar ik doelde op mijn late tijdstip van schrijven namelijk: 01:16 uur (de volgende morgen). Volgende keer zal ik alleen posts plaatsen op ‘normale’ tijden, dit om eenduidiger te zijn en om misverstanden te voorkomen (ik herinner me in dit verband een zangbalk die loodrecht ergens op staat etc. etc.).

    Dank voor je aanbod een 1:1 afdruk te willen maken, erg aardig van je. Ik twijfel er nog aan of het nu al zou moeten want de exacte corpuslengte is nog niet bekend.
    Ik heb tbv de episcopische vergroting inderdaad eerst een beste afdruk (kleuren laserprinter) gemaakt en die onder de episcoop gelegd. Door nu de juiste afstand van lens (van de episcoop) naar beeld (stuk papier op een deur) te nemen, is het mogelijk een zodanige vergroting te maken dat de corpuslengte 357 ± 1 mm is, maar misschien moet dit wel kleiner zijn. Wanneer het beeld de “juiste” afmetingen heeft (in mijn geval heb ik 357 mm genomen), kun je de omtrekken met een potlood of pen markeren, zodat er een 1:1 afdruk ontstaat (hoeft niet de echte 1:1 te zijn!). Het model zal dezelfde sierlijke contouren hebben en geschikt zijn om na te bouwen. In die zin denk ik dat er niet zo veel verschil zal zijn tov jouw uitvergroting op je werk. Mogelijk wel in kwaliteit. Wanneer er nog te achterhalen is wie de bouwer is en er zijn gegevens over het instrument bekend zal ik mogelijk een aantal maten moeten aanpassen. Het is eigenlijk beter nog even te wachten bedenk ik me nu, met het maken van mallen. Misschien komt de maker nog wel tevoorschijn.

    Ik ga in de loop van de volgende week eens kijken of de andere sites die je via de links gaf iets opleveren. Indien ‘Bingo’, hoor je het natuurlijk.
     
  12. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Beste Frits,

    Volharding loont, doorzetten dus ook!

    De afgelopen weken ben ik met enige regelmaat in de boeken gedoken opzoek naar “de” viool. Enkele uurtjes in de bibliotheek gelogeerd en lekker met mijn neus in o.a. de boeken van Hama zitten spitten.

    Mijn eerste reactie, dat het een Bergonzi (Carlo) zou kunnen zijn – of er op geïnspireerd – heb ik al terug genomen. Ook bij de instrumenten van C. Bergonzi is het deel boven de C-bout vaak veel grover en breeder.

    Om een lang verhaal…..

    Ik heb een beetje… aangedrongen bij Roger Foster en kreeg het volgende bericht terug:

    Met andere worden, het instrument is door Roger Foster gebouwd, maar is reeds verkocht.

    Einde missie?

    Groetjes

    Remi

    b.t.w. Sorry dat ik de tijdwaarneming (l) over het hoofd zag!
     
  13. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Dag Remi,

    Ik ben weer terug van weg geweest.

    Wat mij niet is gelukt is jou gelukkig wel gelukt: Mr . Foster heeft je een antwoord gestuurd. Ik heb die knakker op 9 september een mailtje gestuurd maar sindsdien niets meer van hem vernomen. Dat gebeurt wel vaker bij die Amerikanen (en trouwens ook wel bij sommige Nederlanders). Maar goed, het is zoals je zegt: volharding loont (kennelijk). De volharding heeft vermoedelijk daaruit bestaan dat het een simpele kwestie van afwachten was tot dat Roger zin had eens een antwoord in elkaar te sleutelen. Blijkbaar vond hij het wel leuk dat er belangstelling was voor zijn creatie, maar verdere details werden door hem niet verstrekt begrijp ik, hetgeen misschien wel logisch is. Misschien zou ik dat ook niet doen wanneer ik in zijn schoenen zou staan. Dat betekent, dat ik nu in ieder geval weet dat ik naar eigen goeddunken kan voort ‘borduren’ op het basisconcept en kan starten met het prepareren van de mallen etc. Dit kan overigens nog wel even duren, omdat ik anders met tè veel bouwzaken bezig ben en er niets tot een einde komt. Ik wil mijn altviool eerst zover hebben dat ie in de lak kan en dan is het niet verstandig met allerlei zaagwerk te beginnen in dezelfde ruimte wegens stofdeeltjes.

    Remi, bedankt voor je speurwerk in de naslagwerken in de Koninklijke Bieb van Den Haag en andere hulp. Wat ook mij betreft kan dit item worden afgesloten: "einde missie". Zodra er weer meer nieuws is kan die weer heropend worden.
     
  14. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    "einde missie"?

    Nu begint het juist leuk te worden.

    We weten wie de viool heeft gemaakt, nu nog wat betere foto's van het instrument.

    Volgende poging is natuurlik om aan meer en betere foto's van het instrument te komen.

    b.t.w. Wel een grof en groot kinstuk wat meneer er op heeft gezet.

    SB ik doe mijn best

    Remi
     
  15. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Remi,

    Ja, ben ik met je eens: veel te groot kinstuk dat niet past bij het model. Maar soms moet je wel eens. Het is mij ook eens overkomen toen ik geen kinstuk meer op voorraad had en je wilt op een zeker moment toch wel weten hoe je creatie klinkt, zoiets kan beslist niet langer wachten. En dan blijft zo’n kinstuk er vaak langer op zitten dan zou moeten. Maar hij kan er altijd weer af natuurlijk en dat had Roger ook moeten doen!

    Je vindt speuren echt leuk hè? Had ik dus toch gelijk! Remi wat een goed idee, ik doe mee daar waar ik kan! Laten we dit project "nieuwe missie" beschouwen als een speurdoel. Het vinden van de nieuwe eigenaar zou natuurlijk de meest snelle methode zijn. Het is echter de vraag of Roger Foster die wil prijsgeven. Hij mag die misschien niet eens vrijgeven omwille van de bescherming van de privacy van zijn cliënt. Het lijkt me stug dat Roger niet nog een paar van deze modellen heeft gemaakt en daarna verkocht. Die instrumenten moeten ergens in de USA (of zelfs daarbuiten?) ‘rondzweven’. Misschien dat een oproep op de Amerikaanse website zoals maestronet iets kan gaan opleveren? Echter, het opnemen van allerlei maten is wel gebonden aan een aantal afspraken die voor een musicus geen gesneden koek zijn met de ingebouwde bijna zekerheid, dat de opgegeven maten niet correct zijn. Zelfs het fotograferen vereist enige (vak)kennis zoals juiste belichting om schaduw te voorkomen etc. Remi, jij zit in dat vak dacht ik, denk je dat je met een paar foto’s genoeg te weten komt om het instrument te kunnen karakteriseren? Die eigenaar moet dan wel weer een beetje om kunnen gaan met een –liefst digitale- camera. Laat maar weten wat ik zou kunnen bijdragen. Jij hebt laatst een reactie losgepeuterd van Roger (is mij niet gelukt), misschien dat 'ie best wel wat meer foto's wil geven op je private Emailadres? Hoe dat dan daarna moet, zien we wel weer als de eerste stap is gelukt.

    Groeten,
     
  16. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
  17. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Komt heel aardig in de richting, maar...is het nèt niet. Vandaar ook natuurlijk "geïnspireerd op".

    Heb je overigens gezien dat deze viool asymmetrisch is? Dat is goed te zien door het plaatje van de achterkant te openen. Let maar eens op de 'upper bout': haar linkerkant wijkt af! (Dus op het plaatje, voor de kijker aan de rechter bovenkant).

    groet,
     
  18. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Verwijderd, wegens foutieve plaatsing ontstaan na overheveling van Violistenweb naar StrijkersForum.
     
  19. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    He Remi, loopt dit project nog of is het inderdaad "einde missie"?
    Het heeft geen haast hoor, want voorlopig ben ik nog druk doende met m'n altviool en een G-model (4/4) viool met een nieuwe laktechniek die ik -met niet al te veel succes- aan het uitproberen ben ("glaze method"). Ik weet nu al dat ik de alt met mijn gebruikelijke spiritlak ga lakken.
     
  20. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Project loopt nog, alleen Foster laat maar niets van zich horen.

    Zelfs niet aan wie hij het instrument heeft verkocht!


    Remi
     

Deel Deze Pagina