Jammer dat er geen geluidsfragment staat op de site. Ze hebben daar wel een heel aparte c.q. eigenaardige opvatting van wat het Pinksterfeest is! Om een indruk te krijgen zou je graag wat foto's willen zien, maar helaas de link van het fotoalbum werkt niet!
Nee, wel voorbeelden van tunes http://fiddlersfarm.nl/voorbeeldtunes.html die leer je dan zo 'natuurgetrouw' mogelijk te fiddelen. Ieder ze meug, moet je maar denken! Ja, dat is wel jammer. Zien spelen doet spelen, toch!?
Ja, maar je zult wel je toevlucht moeten nemen tot je eigen viool om een indruk te krijgen. Het probleem is daarbij echter dat je aan de leer wilt om de volksmuziek te kunnen spelen. Dus hoe je dan adh van een notenschrift aan het 'fiddelen' komt is mij een raadsel.
En dat raadsel wordt dus tijdens die dagen opgelost. Heey Frits, verrassingen moeten blijven, toch? Maar ja, ik weet dat je het toch geen bevredigend antwoord vind, dus heb ik dit voor je opgeduikeld: Irene en Femke, is dit niet iets voor jullie? Wellicht gaat Frits mee, want die heeft nu misschien wel helemaal de smaak te pakken gekregen en wil méér... Misschien helpt dit ook een handje voor het krijgen van een idee van hoe het daar toegaat:
Nee, dit is niets voor mij. Dit wordt ook met recht 'fiddelen' genoemd en dat is toch wat anders dan viool spelen.
He? Is dit geen vioolspelen? Een viool is een heel veelzijdig instrument en de veelzijdigheid benutten vind ik nog steeds vioolspelen!!!
Het ziet er echt uit als fiedelen. Heel je viooltechniek ofwel strijktechniek gaat eraan. En ik kan amper weg met zulke snelle noten.
Ik ben geen violist, maar deze bewering betwijfel ik eerlijk gezegd. Ik zie er een aantal die de stukjes op het midden van de stok spelen. Ik keek naar docenten die nog wat meer van de stok gebruikten. Ik krijg eigenlijk meer associaties met strijkoefeningen die ik weleens tegenkom, waarbij ik bijvoorbeeld een stuk op het midden van de stok moet doen, je ziet en hoort dat ze geen lange noten maken met een hele stok. Vingervlugheid en meestal kleinere bewegingen met de stok dan die je anders zou doen en met de strijktechniek breng je ook de typisch Ierse accenten aan. Doe je dit het hele jaar, dat lijkt mij helemaal niks, maar in alle stijlen zitten ook eenzijdigheden! Ik heb juist gehoord dat conservatoriumleerlingen wordt aangeraden kennis te maken met diverse muziekstijlen en daar wat ervaring in te krijgen. Juist die veelzijdigheid komt het algehele spel ten goede. Zo heb ik in de eerste jaren van mijn 'cellocarriere' nogal eens van die klezmerbegeleiding gespeeld en dan heb je van die baspatronen die ook op een bepaalde manier moesten worden gespeeld. Doorgaans niet staccato maar ook vaak geen lange tonen, dus stevig c-e-c-g(lagere g dus)-b-d-b-g. En die heb je dan ook met één of twee mollen. Effect is dan dat je weer als tegenwicht wat meer lange tonen moet gaan spelen die je mooi moet binden, want anders krijg je echt ellendig stoterig spel. Dus ja, ook klezmer begeleidingspartijen hebben zo hun 'donkere' kantjes. Ik denk echter wel dat één weekend Iers fiddelen per jaar voor mij méér dan genoeg zou zijn. Vermoedelijk zal het een tijd duren voor je na zo'n weekend van het gefiddel in je hoofd af bent.
Nee hoor, het is juist een uitbreiding van je techniek en hardstikke leuk. En ja het gaat vaak wel snel.