Fiddel workshop begin juni

Discussie in 'Overig' gestart door jis77, 15 mrt 2017.

  1. jis77

    jis77 ♫ ♪

    Lid geworden:
    2 jan 2016
    Berichten:
    800
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Jammer dat er geen geluidsfragment staat op de site.
    Ze hebben daar wel een heel aparte c.q. eigenaardige opvatting van wat het Pinksterfeest is! :(

    Om een indruk te krijgen zou je graag wat foto's willen zien, maar helaas de link van het fotoalbum werkt niet!
     
    gevoeligesnaar vindt dit leuk.
  3. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Nee, wel voorbeelden van tunes
    http://fiddlersfarm.nl/voorbeeldtunes.html
    die leer je dan zo 'natuurgetrouw' mogelijk te fiddelen.

    Ieder ze meug, moet je maar denken!;)

    Ja, dat is wel jammer. Zien spelen doet spelen, toch!?
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Ja, maar je zult wel je toevlucht moeten nemen tot je eigen viool om een indruk te krijgen. Het probleem is daarbij echter dat je aan de leer wilt om de volksmuziek te kunnen spelen. Dus hoe je dan adh van een notenschrift aan het 'fiddelen' komt is mij een raadsel.
     
  5. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    En dat raadsel wordt dus tijdens die dagen opgelost. Heey Frits, verrassingen moeten blijven, toch?
    Maar ja, ik weet dat je het toch geen bevredigend antwoord vind, dus heb ik dit voor je opgeduikeld:


    Irene en Femke, is dit niet iets voor jullie? Wellicht gaat Frits mee, want die heeft nu misschien wel helemaal de smaak te pakken gekregen en wil méér...;):D

    Misschien helpt dit ook een handje voor het krijgen van een idee van hoe het daar toegaat:
     
    Laatst bewerkt: 20 mrt 2017
    jis77 vindt dit leuk.
  6. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Nee, dit is niets voor mij. Dit wordt ook met recht 'fiddelen' genoemd en dat is toch wat anders dan viool spelen.
     
  7. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    He? Is dit geen vioolspelen? Een viool is een heel veelzijdig instrument en de veelzijdigheid benutten vind ik nog steeds vioolspelen!!!
     
  8. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Blijkbaar noemt men een bepaalde vorm van vioolspelen binnen een bepaald genre: 'fiddelen'.
     
  9. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Jaaa, ik snap je nu: ze noemen het zelf al niet vioolspelen, maar fiddelen!:)
     
  10. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Als Frits niet mee gaat is er niks an......
     
    Oosterhof Vioolbouw en Marcelita vinden dit leuk.
  11. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Het ziet er echt uit als fiedelen. Heel je viooltechniek ofwel strijktechniek gaat eraan.
    En ik kan amper weg met zulke snelle noten.
     
  12. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Ja, op die workshop leer je 'fiedelen' en dat is heel wat anders dan viool spelen.
     
  13. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Ik ben geen violist, maar deze bewering betwijfel ik eerlijk gezegd.
    Ik zie er een aantal die de stukjes op het midden van de stok spelen. Ik keek naar docenten die nog wat meer van de stok gebruikten. Ik krijg eigenlijk meer associaties met strijkoefeningen die ik weleens tegenkom, waarbij ik bijvoorbeeld een stuk op het midden van de stok moet doen, je ziet en hoort dat ze geen lange noten maken met een hele stok. Vingervlugheid en meestal kleinere bewegingen met de stok dan die je anders zou doen en met de strijktechniek breng je ook de typisch Ierse accenten aan. Doe je dit het hele jaar, dat lijkt mij helemaal niks, maar in alle stijlen zitten ook eenzijdigheden!

    Ik heb juist gehoord dat conservatoriumleerlingen wordt aangeraden kennis te maken met diverse muziekstijlen en daar wat ervaring in te krijgen. Juist die veelzijdigheid komt het algehele spel ten goede.

    Zo heb ik in de eerste jaren van mijn 'cellocarriere' nogal eens van die klezmerbegeleiding gespeeld en dan heb je van die baspatronen die ook op een bepaalde manier moesten worden gespeeld. Doorgaans niet staccato maar ook vaak geen lange tonen, dus stevig c-e-c-g(lagere g dus)-b-d-b-g. En die heb je dan ook met één of twee mollen.
    Effect is dan dat je weer als tegenwicht wat meer lange tonen moet gaan spelen die je mooi moet binden, want anders krijg je echt ellendig stoterig spel. Dus ja, ook klezmer begeleidingspartijen hebben zo hun 'donkere' kantjes.

    Ik denk echter wel dat één weekend Iers fiddelen per jaar voor mij méér dan genoeg zou zijn.
    Vermoedelijk zal het een tijd duren voor je na zo'n weekend van het gefiddel in je hoofd af bent.:eek:
     
  14. jis77

    jis77 ♫ ♪

    Lid geworden:
    2 jan 2016
    Berichten:
    800
    Superleuk toch? ;)
     
  15. jis77

    jis77 ♫ ♪

    Lid geworden:
    2 jan 2016
    Berichten:
    800
    Nee hoor, het is juist een uitbreiding van je techniek en hardstikke leuk. En ja het gaat vaak wel snel.
     
  16. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Zou je na zo'n weeked ineens heel bedreven zijn met snelle nootjes?
     
  17. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Wel wat meer bedreven dan daarvóór! Na het cellofestival ben ik immers ook geen prof. cellospeler!;)
     
    Deanone vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina