Fiddle spelen? Wat is dat eigenlijk?

Discussie in 'Aangeboden' gestart door fiddler2007, 17 jun 2010.

  1. fiddler2007

    fiddler2007 fiddler2007

    Lid geworden:
    6 okt 2007
    Berichten:
    57
    Fiddle leren spelen ? .... iers, country, cajun, blues ?

    Wat is er zo anders aan fiddle spelen t.o.v klassiek viool? Een paar zaken:

    - 1, Van belang is dat je om ritmies met de bijbehorende snelle wisselingen van strijkrichting te kunnen spelen, je heel anders met de stand van je strijkhand omgaat. Niet zo evenwijdig aan de stok zoals bij klassiek gebruikelijk is. Een toon start je met een soort zweepslagje van uit je pols, of vingers, en niet met je onderarm; die doet daarna pas mee. Helaas is het afleren van bijvoorbeeld de klassieke streken moeilijker dan het kersvers aanleren van fiddelen: Mijn ervaring met fiddle les geven aan vooral gevorderden zoals klassiek geschoolde violisten, zelf geroutineerde Jazzers, is dat de meesten heel veel moeite hebben met "anders" leren strijken en ook het aanzetten van een snelle korte toon, zoals gebruikelijk bij Iers, Old Time Country of Cajun. Veel viool-leraren in Nederland zeggen dat ze ook fiddle les geven, maar deze zaken weten er een paar maar goed over te brengen.

    - 2, viool afstelling: voor fiddle gebruik je meestal een vlakkere kam, vanwege dubbel tonen, open snaar (bourdon) gebruik en dubbel-stops, het "choppen" zoals dat bij o.a bluegrass heet: het begeleiden met accoorden van andere instrumentalisten en vocalisten.

    - 3, Tunes, of deuntjes, speel je uit je hoofd, en niet van bladmuziek. Fiddelen is vooral het licht improviserend om een melodie heen spelen.

    - 4, Het spelen met een anders gestemde viool is heel spannend heeft soms grote gevolgen voor de muziek die je maakt.

    Meer weten, of wil je wat les: fiddler2007(at)gmail(dot)com. Regio Den Haag
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Klopt dat wel? Is een fiddle anders gestemd? Hoe dan?
     
  3. fiddler2007

    fiddler2007 fiddler2007

    Lid geworden:
    6 okt 2007
    Berichten:
    57
    In vroeger tijden, en met name bij Old time country fiddletunes gebruikte ik wel eens ADAE, AEAE, AEAC# (Noemt men wel "Black Mountain Rag tuning"), en soms DDAD. Ben nu er soms wat te lui voor, want omstemmen en op een toneel staan met de hitte van spotlights is vragen om moeilijkheden. Voor Cajun muziek meetal een 2de fiddle bij me in FCGD. Zie Al Berard:
    [media=youtube]lYsPu2W6AiQ[/media]

    AEAE of AEAC# komt daar ook wel voor, Dewey Balfa:
    [media=youtube]UFyOGqmITjM[/media].

    Bij ierse muziek word ook wel een fiddle een halve toon hoger gestemd, Farnkie Gavin:
    [media=youtube]yN9vQ9yZxoI[/media]

    Nout
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 dec 2013
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Bij de uitvoering van Dewy Balfa is naar mijn mening de viool op de laagste snaren zodanig gestemd dat daar een soort cymbaal van gemaakt kan worden. Die snaren worden verder niet aangestreken.
    V.w.b. het spel van Al Berard is duidelijk te zien dat de streekvoering een beetje anders gaat dan bij klassiek vioolspel. Om vast te stellen hoe de snaren gestemd zijn heb ik meer informatie nodig, want de man strijkt amper op de laagste twee snaren.
    Bij Frankie Gavin vind ik dat net zo moeilijk vast te stellen. Het lijkt wel of bij dit soort muziek voornamelijk gebruik wordt gemaakt van de twee hoogste snaren.

    Ik heb een tijdje geleden een concert bijgewoond van The Riverdancers en daar was dan ook een violiste bij die Ierse muziek speelde. Het is mij toen niet opgevallen dat de viool anders gestemd zou zijn. Wel vond ik de muziek zich vaak herhalen, maar dat hoort blijkbaar.
     

Deel Deze Pagina