Fijnstemmer Plaatsen

Discussie in 'Viool' gestart door bartvdploeg, 5 aug 2009.

  1. bartvdploeg

    bartvdploeg

    Lid geworden:
    5 aug 2009
    Berichten:
    2
    Sinds een tijdje heb ik een viool in mijn bezit. Heb er totaal (nog) geen verstand van maar zou er wel op willen gaan proberen spelen. Na de viool grondig te hebben geschuurd en opnieuw in de lak gezet ziet ie er weer prima uit. Aantal snaren en beginnersstokje gekocht via internet en de snaren gister geplaatst.

    Het probleem echter is dat hij niet geweldig wil stemmen, de G en D snaar zijn wel aardig nu maar de A en E snaar krijg ik niet goed. Nu heb ik 1 zo'n fijnstemmer bij de viool die ik in eerste plaats maar even wil proberen op de A snaar. Ik heb echter geen flauw idee hoe dat ding erop moet. Kan iemand mij uitleggen hoe ik zo'n apparaatje kan monteren?

    Alvast bedankt,
     
  2. NoName#2

    NoName#2

    Lid geworden:
    23 jun 2008
    Berichten:
    404
    Fijnstemmer uit elkaar schroeven (hij bestaat uit drie delen).
    Het mechaniekje onder het staartstuk plaatsen met de schroefdraad door het gaatje van het staartstuk.
    Het ringetje er aan de bovenkant opschroeven, zodat de fijnstemmer stevig vast zit aan het staartstuk.
    Het 'schroefje' er aan de bovenkant indraaien.

    Eén fijnstemmer op de A snaar is niet zo gebruikelijk. Meeste mensen die één fijnstemmer gebruiken zetten die op de E snaar.

    Hier kun je eventueel meer losse fijnstemmers bestellen: [website op verzoek verwijderd]

    Succes!
     
  3. NoName#2

    NoName#2

    Lid geworden:
    23 jun 2008
    Berichten:
    404
    Oh, en je kunt het beter doen met steeds één snaar los, niet de hele boel gelijk losdraaien, anders valt je kam om en eventueel de stapel en ben je verder van huis (nl op weg naar de dichtstbijzijnde vioolbouwer ;)).
     
  4. bartvdploeg

    bartvdploeg

    Lid geworden:
    5 aug 2009
    Berichten:
    2
    Bedankt voor je reactie. Het punt waar ik nu echter mee zit is de snaar. Aan het einde hiervan bevindt zich een rond ringetje waardoor ik de fijnstemmer niet tegen het staartstuk kan zetten omdat deze in de weg zit. Ook kan ik het ringetje daardoor niet goed vastzetten.
     
  5. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    Zit er in je viool überhaupt nog wel een stapel? Je hebt de viool geschuurd en gelakt, maar weet je dat er ook een verbindingshoutje tussen boven- en onderblad, de stapel in de viool hoort te staan?

    Als ie er niet in zit, krijg je een probleem als je de snaren op stemming brengt!
     
  6. NoName#2

    NoName#2

    Lid geworden:
    23 jun 2008
    Berichten:
    404
    Probeer eerst de fijnstemmer volledig op het staartstuk te monteren, en daarna kun je de kogel van de snaar bevestigen aan de fijnstemmer. Als dit niet gaat moet je de fijnstemmer misschien iets losser draaien (op de normale manier met het schroefje).
     
  7. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.280
    Homepage:
    Ik denk dat een afbeelding meer zegt dan een heleboel woorden. Daarom heb ik er even een vijftal foto's aan gewaagd, die duidelijk moeten maken hoe een fijnstemmer zou moeten worden geplaatst. (Het is een setje wat ik hier al enige tijd heb liggen omdat het staartstuk beschadigd is).

    foto 1 laat de complete set zien zonder een snaar eraan:
    [​IMG]


    foto2 toont de onderkant van het staartstuk met fijnstemmer:
    [​IMG]

    foto 3 is de fijnstemmer met gedemonteerde as en moer. Met de as wordt in feite fijn gestemd door de hefboomwerking:
    [​IMG]

    foto 4 laat de bijna volledige demontage zien (ook de beschadiging van het staartstuk ;)):
    [​IMG]

    foto 5: de fijnstemmer zoals die is gemonteerd op een viool. Let er op dat er voldoende ruimte zit tussen de plek waar het kogeltje van de snaar zit en de rand van het staartstuk, anders kan er niet worden fijngestemd. Deze fijnstemmer is aan de grote kant, die had wat kleiner gekund. Is er te weinig ruimte dan is er een verkeerd type (te klein) fijnstemmer gekozen:

    [​IMG]

    Ik hoop dat het met deze afbeeldingen erbij duidelijk genoeg is, om zelf een fijnstemmer te monteren. Echt moeilijk is het niet. Ook de moer niet té vast draaien anders ontstaan er scheuren in het staartstuk!

    Frits
     
  8. NoName#2

    NoName#2

    Lid geworden:
    23 jun 2008
    Berichten:
    404
    Mooie foto's, Frits, lekker scherp :cool:
     
  9. koffienee1

    koffienee1

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    298
    Is het zo dat de klank er onder gaat lijden wanneer het staartstuk wordt uitgerust met dergelijke fijnstemmers?
     
  10. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.280
    Homepage:
    In het algemeen gesteld:
    ja, wanneer er vier fijnstemmers zijn gemonteerd van het type wat op foto's staat afgebeeld.

    Er zijn een aantal redenen voor:
    de lengte van het niet-aangestreken deel van de snaar dient zo ongeveer 1/6 maal de lengte te zijn van de aangestreken snaar. Dat heeft te maken met trillingen en resonanties van zowel de viool als het staartstuk. Wanneer alleen de E-snaar wordt voorzien van een fijnstemmer valt daar nog wel mee te leven. Er zijn daarom ook speciale fijnstemmers ontwikkeld, die veel korter zijn en daarom de niet-aangestreken snaarlengte minder beïnvloeden.

    bij montage van vier fijnstemmers neemt het gewicht ten opzichte van het staartstuk dusdanig toe dat er een nadelige verstoring optreedt in de eigen trillingen van het staartstuk. Als je de Duitse taal beheerst kun je daar meer over te weten komen in deze dissertatie, hoe en welke trillingen invloed hebben en in welke mate het gewicht een rol speelt.

    Omdat de jeugdige spelertjes zeker in het begin moeite hebben om hun instrument met behulp van de stemsleutels te stemmen is het Wittner-staartstuk om tenminste drie redenen een goede optie:
    * veel gemakkelijker voor een kind om zelf aan de schroefjes te draaien en zodoende te leren stemmen op gehoor
    * de niet-aangestreken snaarlengte wordt niet beïnvloed
    * meestal licht gewicht materiaal toegepast (kunststof of aluminium)

    Er zijn veel meer typen fijnstemmers in de handel, zelfs voor bevestiging op de snaar tussen staartstuk en kam of ingebouwd in een gat van het staartstuk. In de dissertatie staat een hele serie vermeld en afgebeeld.

    Frits
     
  11. M.

    M. M.

    Lid geworden:
    17 mei 2008
    Berichten:
    110
    Ik heb nu een fijnstemmer op de A snaar (altviool). Ik wil eigenlijk op elke snaar een losse fijnstemmer maar als ik dit lees dan begrijp ik dat ik dat beter niet kan doen, omdat het nadelig is voor de klank. Ik heb ze bij NoName#2 besteld en ik krijg ze denk ik morgen binnen. Ik ga het uit proberen en ik zie wel.
     
  12. M.

    M. M.

    Lid geworden:
    17 mei 2008
    Berichten:
    110
    Ik heb de fijnstemmers geplaatst! Maar ik heb helemaal geen klankverlies ofzo! Mijn altviool zingt nog steeds even mooi :D

    Ben ik even blij!!!
     
  13. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.280
    Homepage:
    Je opmerking over 'ik heb helemaal geen klankverlies', zou moeten zijn: ik hoor helemaal geen klankverlies. Want het kan best zijn, dat je het niet hoort en dat is alleen maar fijn, dan heb je er ook geen hinder van. Je moet weten waarnaar je luisteren moet en dat is lang niet iedereen gegeven.
    Het kan ook zijn, dat het effect van de extra massa nauwelijks invloed heeft op jouw instrument in combinatie met jouw staartstuk.
    Die extra massa heeft natuurlijk veel meer invloed bij toepassing op een kunststof staartstuk, dan bij een ebbenhouten. In het eerste geval is de relatieve toename veel groter dan in het tweede geval.

    Frits
     
  14. M.

    M. M.

    Lid geworden:
    17 mei 2008
    Berichten:
    110
    Ik heb de fijnstemmers er toch weer vanaf gehaald... Ik hoorde een vreemd soort rinkel als ik aan het spelen was:S Er resoneerde iets mee denk ik.
    Nu ik weer zonder fijnstemmers speel hoor ik toch wel verschil... mijn alt klinkt groter zonder losse fijnstemmers.

    Maar ik wil toch fijnstemmers hebben dus ik ben gaan zoeken en ik vond dit:

    http://strijkers.net/index.php?main_page=product_info&cPath=267_271&products_id=1225

    Vraagje aan Bert Boon: kan ik er zeker van zijn dat dit staartstuk geen klankverlies veroorzaakt?
     
  15. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Je moet zoiets natuurlijk proefondervindelijk vaststellen, maar een Wittner is verre te verkiezen boven een houten snarenhouder met vier fijnstemmers. Wittner heeft gezocht naar het optimale gewicht. Bovendien werken de ingebouwde fijnstemmers van Wittner veel beter dan de losse, aangeschroefde.
    Zorg dat je een originele Wittner krijgt en geen (iets) goedkopere Chinese kloon, want die horen in de prullenbak.
     
  16. M.

    M. M.

    Lid geworden:
    17 mei 2008
    Berichten:
    110
    Er van uitgaande dat u wel "echte" Wittners verkoopt, heb ik hem besteld!

    Bedankt!
     
  17. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Ik verkoop onder de naam Wittner alleen echte Wittner snarenhouders.
    De Chinese namaak van slecht afgewerkt aluminium, waar eenvoudige Chinese violen nogal eens van fabriekswege mee worden uitgerust, gaan in de prullenbak (of liever gezegd bij het oude-metaal), zodat er nog iets nuttigs mee kan worden gedaan.

    Af en toe duiken Wittner-klonen uit China op. Die zijn in ieder geval beter dan de aluminium namaak en wellicht bruikbaar voor wie wat minder hoge eisen stelt, maar ze zijn niet veel goedkoper dan de originele Wittner, zodat het geen echt alternatief is.
     
  18. mriekjuh

    mriekjuh Marike

    Lid geworden:
    15 jun 2009
    Berichten:
    181
  19. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.280
    Homepage:
    Als je een Wittner staartstuk toepast heb je helemaal geen extra fijstemmers meer nodig! Er zitten er vier geïntegreerd. Dat geeft meteen antwoord op je vragen, denk ik.
     
  20. mriekjuh

    mriekjuh Marike

    Lid geworden:
    15 jun 2009
    Berichten:
    181
    Sorry, ik heb mijn vraag niet duidelijk geformuleerd.

    Maar mijn broer heeft darmsnaren op zijn viool zitten met een houten staartstuk. Alleen de e-snaar is van staal en daar wil hij graag een fijnstemmer op, maar hij vroeg zich af welke maat hij dan moet hebben.

    Groetjes Marike
     

Deel Deze Pagina