Fijnstemmer Plaatsen

Discussie in 'Viool' gestart door bartvdploeg, 5 aug 2009.

  1. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Ik ben weer thuis, dus kan ik weer wat gemakkelijker aan het zoeken naar afbeeldingen :p

    bijvoorbeeld deze
    [​IMG]

    of

    [​IMG]

    Alle vier zijn bedoeld voor snaren met een lus aan het staartstukeinde.
    Merk op dat de lengte van de hefboom veel kleiner is dan de gebruikelijke fijnstemmers voor een snaar met een kogel aan het eind. Bovendien treedt er minder gauw beschadiging op aan het bovenblad, omdat de hefboom veel hoger zit!
     
  2. mriekjuh

    mriekjuh Marike

    Lid geworden:
    15 jun 2009
    Berichten:
    181
    Dankje! Ik vind deze stukken mooier en ik denk dat Elman dit ook bedoelde.
    Van welke site heb je die gouden/zwarte fijnstemmer?

    Leuke vakantie gehad?
     
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Die komt hier uit, maar daar heb je niet zoveel aan, want die levert niet aan particulieren. (Moet je even de Katalog für Zubehör für Streichinstrumente openen c.q. downloaden). Is misschien wel eens aardig om door te spitten om te zien wat er zoal te krijgen is aan spullen.

    Ja, ik was in Italië, het land van de vioolbouw. Cremona had ik al eens eerder 'gedaan', deze keer was het meer de natuur die ons goed deed: luisteren naar de stilte!! Hoeveel mensen kunnen dat nog vraag ik me af wanneer er weer eens een auto je passeert met open ramen en waarin een subwoofer met een enorme beat op volle sterkte staat te knetteren?
     
  4. mriekjuh

    mriekjuh Marike

    Lid geworden:
    15 jun 2009
    Berichten:
    181
    Leuke site! En inderdaad een handige catalogus! Maar ik ga denk ik binnenkort naar de vioolbouwer in Rotterdam. Want ik kan natuurlijk geen eindknop en stemsleutels in mijn viool boren..

    Daar heb je wel gelijk in.. Als ik bezig ben staat er altijd muziek aan! Maar dan geen 'beat' hoor, meer vioolmuziek of Sacrificium (mijn nieuwe aanwinst via Marktplaats). ;) Ik kan wel tegen de stilte, maar het is gewoon lekker als er een muziekje opstaat!

    Trouwens, had je eindelijk 'vrij' van het strijkersforum ga je er nog achter zitten om mijn vraag over een fijnstemmer te beantwoorden! :p
     
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Zie het maar als service van de 'zaak'. :)
     
  6. Jolanda

    Jolanda

    Lid geworden:
    14 okt 2010
    Berichten:
    4
    Vraagje: vandaag wilde ik fijnstemmers plaatsen op de a, d en g snaar (op de e zat al één). Nu is echter dat draad zó dik van de snaar, dat ik hem niet tussen de fijnstemmer gewurmd krijg. Kan ik dat draad ongestraft afwikkelen of moet ik het anders oplossen?
     
  7. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    Als je stemsleutels soepel kunnen draaien, hoef je bij een altviool helemaal geen fijnstemmers te gebruiken! Het ziet er een stuk eleganter uit.
     
  8. Yesuke

    Yesuke

    Lid geworden:
    30 sep 2010
    Berichten:
    43
    Homepage:
    Ja, daarop zou ik ook wel antwoord willen krijgen. Maar ik denk dat het vooral in oefenen, oefenen en ervaring ligt. Je ziet sommige mensen violen ook stemmen door ze tegen hun buik oid te steunen en dan de snaren aan de 'tokkelen' tijdens het draaien.. zo kunnen ze extra kracht zetten. Waarschijnlijk bedoelde je dat met 'op schoot'.
    Zelf kan ik het ook nog niet met de knoppen.
     
  9. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Vier fijnstemmers op een houten staartstuk geeft verlies in klankkwaliteit. (Zie elders op dit forum waarom dat zo is: post#4 bijvoorbeeld).
    Maar goed, je hebt er nu dus vier op zitten en de laatste drie snaren willen niet tussen de hefboom van de fijnstemmer. Als je nu de omwikkeling van de snaar gaat afhalen kun je de snaar weggooien, want de hele snaar gaat dan binnenkort rafelen: niet doen dus!

    Er zijn twee oplossingen:
    1) schaf een Wittner staartstuk aan
    2) houd het staartstuk wat je al hebt met de vier fijnstemmers. Ga voor de fijnstemmers tbv de drie laagste snaren met een dunne platte schroevendraaier tussen de opening van de hefboom (daar waar de snaar tussen moet) en probeer een wat grotere opening te creëren (uit elkaar buigen), zodanig dat de snaar er wél tussen wil.


    Over hoe je moet stemmen met stemsleutels dus.
    Het is alweer 'even' geleden, maar ik heb van mijn vioolleraar geleerd hoe je met stemsleutels moet stemmen en het klonk niet alleen zeer aannemelijk, ik heb het ook altijd zo toegepast, omdat het uitstekend werkt:

    wanneer je de G wilt stemmen moet je de pink (linker hand) om de wending van de krul leggen (gezien vanuit het standpunt van de bespeler rechterkant krul) terwijl je met duim en wijsvinger de stemsleutel verdraait. Doordat je pink zich kan afzetten tegen de krul, heb je de mogelijkheid de stemsleutel als het ware naar binnen te duwen.

    Bij de D schuift de stand van de hand een beetje op, zodat je pink en ringvinger (en misschien ook nog de middelvinger als dat kan) om de wending van de krul liggen.

    Bij de A gaat het net andersom: hier leg je de wijsvinger om de wending aan de linkerkant van de krul en stem je met de stemsleutel tussen duim en middelvinger. Door steeds te zorgen dat je een mogelijkheid hebt de stemsleutel naar binnen te duwen draait die ook niet meer los.

    Bij alle snaren leg ik de omwikkeling zodanig om de stemsleutel dat die zichzelf tegen de wang van de kast aandrukt en zichzelf naar binnen duwt. (Is ook ergens al eens uitgebreid over gediscussieerd hier op dit forum)

    Ik hoop dat ik het duidelijk genoeg heb kunnen verwoorden.


    Frits
     
  10. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.902
    Homepage:
    Dat met die schroevendraaier vind ik een zeer twijfelachtig advies want afgezien van de akoestische en mechanische nadelen maken fijnstemmers die kennelijk voor E snaren zijn bedoeld (al dan niet uitgebogen) de A-D-G snaren ook kapot. Voor de prijs van een G snaar of iets meer heb je al een Wittner snarenhouder.
     
  11. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Ja de fijnstemmers zijn eigenlijk ontworpen voor een relatief dunne stalen E.
    Het hangt inderdaad van de dikte van de snaar af of het groter maken van de sleuf soelaas biedt. Wanneer je de sleuf té ver van elkaar moet buigen heb je kans op breuk. Maar soms moet je wat en ben je geholpen als het wél lukt.
    Maar aan de andere kant worden ook de A- D- en G-snaar geleverd met een kogel. Dat betekent dat de fijnstemmers geschikt zouden moeten zijn om ook die snaren te kunnen 'ontvangen'. Bij een Wittner is dat zeker het geval. Bij andere fijnstemmers soms wel, soms niet. In dat laatste geval moet je een oplossing creëren en die heb ik eerder gegeven.

    Natuurlijk is de aanschaf van een Witner het beste en als je mijn post nog eens naleest staat die optie ook op plaats 1!
     
  12. Jolanda

    Jolanda

    Lid geworden:
    14 okt 2010
    Berichten:
    4
    Dank voor de tip, ik ga eerst eens met de schroevendraaier aan de gang en mocht ik één of ander verpesten, dan kan altijd die Wittner nog!
     
  13. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.902
    Homepage:
    De fijnstemmers die je moet uitbuigen zijn dus NIET geschikt voor dikkere snaren. Het blijft daarom een slecht advies om dat wel te doen, (tenzij je in de Gobi woestijn zit en in de eerstkomende weken geen toegang tot een vioolbouwer hebt en vanavond een optreden in het verschiet waar veel van afhangt) Ik vind eigenlijk dat dit soort sub-standard adviezen hier op dit forum ook niet thuishoren. Frits moest toch beter weten!
     
  14. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    @Bert,

    ik begrijp dat je graag een Wittner staartstuk wilt verkopen, maar lees dan ook even goed voor je met dergelijke aantijging komt: ik heb als eerste geadviseerd een Wittner staartstuk aan te schaffen! (zie post #49)

    En jij weet ook net zo goed als ik dat weet, dat er hordes violisten zijn die vier fijnstemmers op hun ebbenhouten staartstuk hebben gemonteerd met dus ook de A-D- en G-snaar. Wanneer iemand dat wil navolgen en hulp vraagt omdat de snaar er niet in wil, adviseer ik om geen wikkeling eraf te halen maar de gleuf van de fijnstemmer wat te verbuigen door gebruik te maken van een hulpstuk: de schroevendraaier.
     
  15. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.902
    Homepage:
    Iedereen moet natuurlijk met zijn schroevendraaier vooral doen wat hij zij wil, maar het is een slecht idee om slechte oplossingen zelfs al is het als tweede keus te suggereren op dit forum.
    Ik weet dat er nogal wat violisten zijn die uit onwetendheid toch voor een slechte oplossing kiezen, maar in het blaadje van de ANWB wordt toch ook niet uitgelegd hoe je (ook al is dat niet de eerste keus) het beste zonder licht op je fiets kunt rondrijden?

    Het erbij slepen van de verkoop is geen argument in deze discussie maar een beetje een flauwe debat-truc. Afgezien daarvan zijn mijn motieven voor deze stellingname daardoor niet ingegeven.
     
  16. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Ook de ANWB adviseert om in geval van nood een noodreparatie uit te voeren. Ik noem maar een tweetal voorbeelden:
    dat kan zijn een simpele panty om dienst te doen als voorlopige V-snaar of een redelijk stevig stuk ijzerdraad om -eveneens in geval van nood- je uitlaat vast te kunnen zetten en nog onder de auto te kunnen meenemen.
    Het zijn weliswaar tweede keuzes, maar daarom toch niet per definitie slecht?
    Sub-standaard misschien? Ach wat.

    Vanzelfsprekend is je keuze om er een Wittner staartstuk op te monteren niet het motief geweest, daar moet je doorheen lezen. (Winstmarge zal niet zo groot zijn op die dingen.)

    Nogmaals: ik heb,
    * willen voorkomen dat iemand zijn snaren gaat afwikkelen.
    * aangegeven dat een Wittner staartstuk dé oplossing is
    * bij tóch willen gebruiken van fijnstemmers, aangegeven hoe een snaar kan worden ingebracht door de gleuf wijder te maken

    Het lijkt me dat aan deze beschrijving niet het predicaat sub-standaard toegekend hoeft te worden. De geboden oplossing kan ogenblikkelijk worden toegepast zonder daarvoor eerst naar de woestijn Gobi of Nevada te hoeven reizen.
     
  17. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.902
    Homepage:
    Dat zijn mooie nuanceringen die ik graag in het oorspronkelijke antwoord had gezien. Ik blijf het een slechte oplossing vinden, jij vindt dat dergelijk houtje touwtje er nog mee door kan: op dat punt blijven we verschillen van mening. De lezer zal met een en ander zijn voordeel kunnen doen ;)
     
  18. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Hebben we elkaar toch weer gevonden! ;)
     
  19. Ferrie

    Ferrie Ferrie van Heerebeek

    Lid geworden:
    30 aug 2008
    Berichten:
    275
    Homepage:
    Ik heb Bert net "bevrijd" van een Wittner staartstuk en kinsteun. Zal wel geen vetpot zijn, dat begrijp ik. Waar 'doen' vioolbouwers het dan eigenlijk wel (wél) van in hun praktijk?

    Fijn dat jullie elkaar toch weer gevonden hebben. Duurt soms wel even, maar toch! Ik ga niet voor het schroevendraaiertje maar ik heb me er toch ook wel eens schuldig aan gemaakt. ;)
     
  20. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Reparaties, onderhoud, nieuwbouw en verkoop instrument en toebehoren.
     

Deel Deze Pagina