Forse boete voor vals Stradivari-etiket!

Discussie in 'Overig' gestart door BertBoonVioolbouw, 28 mrt 2007.

  1. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    In het tweede nummer van het eens per kwartaal verschijnende Italiaanse vaktijdschrift “Segreti Cremonesi” dat begin komente maand uitkomt wordt de wacht aangezegd aan alle eigenaren van violen en andere instrumenten waarin een vals Stradivarius etiket is geplakt.
    Namens de Italiaanse “Fondazione A.S.” die de rechten op de nalatenschap van de beroemde italiaanse vioolbouwer beheert, kondigt Dr. Simone Albertini juridische stappen aan tegen allen die in heden of verleden misbruik hebben gemaakt van de goede naam van Antonio Stradivari. “We zijn veel te lang coulant geweest “ fulmineert il dottore: “goede bedoelingen en overleg met de internationale vioolbranche ten spijt, we willen nu wel eens krijgen waar we recht op hebben” Desgevraagd vergelijkt de woordvoerder de scheefgegroeide situatie met het illegaal downloaden van muziek, zonder daar rechten voor te betalen; de muziekinddustrie gedoogt dat ook niet langer. Vanaf begin volgende maand krijgen bezitters van een instrument met een vals “Strad” etiket nog een jaar de tijd om hun instrument gedocumenteerd te registreren bij de Fondazione, die dan vervolgens een schikkingvoorstel aan de individuele eigenaar zal voorleggen, varierend van 50-150 euro. Niet geregistreerde instrumenten die na de sluitingsdatum nog worden aangetroffen worden in opdracht van de Fondazione door de Italiaanse pendant van de FIOD in beslag genomen. De in beslag genomen instrumenten zullen jaarlijks op het Piazza del Duomo in Cremona, de stad waar Stradivari zijn meesterwerken schiep, op 31 maart vlak na middernacht publiekelijk worden vernietigd door verbranding.

    Bron: “Agenza Impressa Primo Avrile”, Milaan
     
  2. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    Eindelijk gerechtigheid! Met hoeveel ambtenaren gaan die Italianen dit controleren?
     
  3. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Dat kunnen die Italianen juist heel goed: het wemelt er overal van de geuniformeerde Financiële Politie in blauwitte AlfaRomeo's met zwaailicht. De rest van de wereld lijkt een groter probleem. maar daarover zullen pas aanstaande zondag op zijn vroegst nadere mededelingen worden gedaan heb ik uit welingelichte bron vernomen.
     
  4. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Even uit mijn vel gesprongen maar ik zit er inmiddels weer in.

    Wat een verschrikkelijk gelul. Wat gaan die mummies dan controleren? Of het een etiket is met de vermelding gebouwd naar model van A.S. of echte vervalsingen.
    Daarbij willen zij aanspraak maken op het culturele erfgoed van A.S.
    (ik gebruik de afkorting bewust omdat er op de volledige naam en het gebruik er van rechten zijn. Natuurlijk wil ik niet hangen moeten betalen voor het feit dat ik de volledige naam van A.S gebruik).

    Natuurlijk willen de erfgenamen van A.S, nu wel eens vangen, immers zijn huis in Cremona is gesloopt, zijn graf is gedolven en eigenlijk hebben alle erfgenamen het er altijd bij laten zitten. U voelt hem al, een bijdehand ziet er grof geld in en……

    Wel even uitkijken heren, wie maar ook een poot uitsteekt naar mijn instrument met het label van A.S heeft zo wie zo een probleem, laat staan dat je “mijn” instrument op de brandstapel laat belanden, dan moet je wel van heel goede huizen komen.

    Oh ja, hoeveel instrumenten van A.S. zijn werkelijk van zijn hand, ehuuu… hupeldepup tentoonstelling in Cremona, en nog geen 80% van de instrumenten bleek en echte A.S. te zijn.

    Wel instrumenten van enkele tonnen (euro’s) tot miljoenen (weer euro’s), en die gaan op de brandstapel.

    Hey, lullo’s koop of huur een film, “The red violin”, gaan ook violen op de brandstapel.

    Remi
     
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Ja, ik denk ook dat a.s. zondag een hele drukke dag wordt. Ik heb in diverse fora gelezen dat veel landen dan mee doen aan deze zuiveringsactie. Ik heb hier zelf nog een viool liggen met een etiket met daarin de vermelding van de maker: n.l. Antonio Stradivarius facibat Cremonensis 1713!
    Ik denk dat ik het etiket er maar gelijk uithaal want anders gaat het geld kosten, toch? ;)
     
  6. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Kunnen ze www.cozio.com ook gelijk opschonen :)
     
  7. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Ik vermoed dat ook EBAY en allerlei Marktplaatsvarianten streng in de gaten gehouden zullen worden.
     
  8. ducky

    ducky Daphne

    Lid geworden:
    7 jul 2005
    Berichten:
    327
    Geldt dat ook voor alle kopieën met een etiket waar in staat "Copy of...." want dat zou ik wel slecht vinden, het is heel duidelijk dat die dan niet echt is toch?
    Verder... Tja, wat moet je er van vinden... Gelukkig heeft geen van mijn (twee) violen een etiket met Antonio Stradivari erin.
    Wel heeft een een etiket met "Johannes Jais ..." waarvan de vioolbouwer vreemd op keek en me verzekerde dat dat geen echte was. Zal dat dan ook ooit een probleem gaan worden, ik bedoel, als het balletje dan eenmaal aan het rollen is...
     
  9. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    Bert,

    ik heb nog twee oude ingebonden jaargangen van Segreti Cremonesi geërfd van mijn vader, jaargang 1996 en 1997. in die laatste staat ook nog een artikel over de "lutario Alberto Bonini, nato in Leovardia', leuk stuk over een in Italië verder weinig bekende bouwer.
    In de jaargang 1996 staan trouwens zeer lezenswaardige stukken over de constructie van mallen en alles wat met mallen heeft te maken. ("facere malloni in modo frisoni").
    Belangstelling? Ik kan de beide delen opsturen.
     
  10. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Storm in een glas water.

    Stel je hebt een viool, een echt oude, met alle kenmerken die een c.a 300 jaar oud instrument met zich mee draagt, de nodige reparaties, aanpassingen en zo. En in het instrument zit een etiket dat vervalst is. Dan moet het instrument op een heel groot aantal cruciale punten voor de echte experts aanwijzigen geven van vervalsing.
    Het gaat een beetje te ver om op details in te gaan maar toch zal ik er een paar proberen te noemen.

    Daar gaan we:
    De hals is zo wie zo vervangen (versneden) en de sleutelkast/scroll is op een nieuwe, langere hals geplaatst.
    De lak van het instrument is een echte olielak met alle kenmerken van dien, de c.a. 300 jaar oude lak is of nooit bijgewerkt of heeft wel eens een keer een ”retouche” ondergaan.
    Het instrument is in de c.a. 30 jaar regelmatig vakkundig gerepareerd en is bekend bij vioolbouwers, het draagt een geschiedenis met zich mee.
    Dit zijn een paar zeer oppervlakkige “kenmerken”.

    De werkelijke kenmerken worden door een handje vol experts vaak na langdurig onderzoek gevonden. En welke vioolbouwer wil zijn nek er voor uitsteken om een Strad te identificeren als een vervalsing, een paar weken later de fik er in en vervolgens er achter komen dat je het misschien mis had en er een echte Strad op de brandstapel is gegaan.

    Bedenk wel dat bij ieder instrument dat je aanbied om te vernietigen je een instrument aanbied waar iemand c.a. 400 uur aan heeft zitten werken. En waarschijnlijk zijn hart en ziel in heeft gestoken.

    Instrumenten met Copy of vallen geheel buiten deze idiote actie. En als we even een beetje geduld hebben komen straks de Bergozi´s, Rugerri´s, Guarneri´s en zo ook aan bod want laten we eerlijk zijn als er ergens geld uit is te slaan….

    En dan krijgen we natuurlijk de kopieviolen van een “Boon” of een “FO”, een Vedral, een Stam en ga zo maar door.

    Het lijkt de “Stichting Thuiskopie” wel.

    Maar goed ik zit weer in mijn vel en moet er inmiddels erg om lachen.


    Remi

    Liuwe, ik houd me aanbevolen als Bert ze niet wil.
     
  11. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Liuwe, Dat is een heel bijzonder bezit, want de "Segreti" worden slechts in een héél kleine oplage verspreid. Niet zo makkelijk weg doen hoor, en al helemáál niet aan Remi natuurlijk!

    Voor de bezitters van instrumenten met Amati-, Jais- en vooral ook Guarneri-etiketten lijkt er nog niets aan de hand, maar als zondag blijkt dat de Stradivari-actie slaagt, kun je gemakkelijk bedenken wat het vervolg zal zijn.
     
  12. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Ja, ik ben het helemaal met Bert eens, het hangt volledig af van het slagen van de actie van a.s. zondag. Wanneer blijkt, dat de meeste eigenaars zich niets aantrekken van de valse informatie zoals gegeven op een vals label, zullen er wellicht andere maatregelen getroffen worden. Dat betekent ook dat onze Italiaanse speurneuzen met hardere maatregelen gaan komen en dan zal het agentschap “Impressa Primo Avrile” vermoedelijk een heel ander verhaal kunnen publiceren. Want het blijft een feit, dat er tè veel vervalsingen van met name pseudo Stradivarius violen in omloop zijn. En om daar tegen in het verweer te komen is een heel goede zaak, die ik van harte ondersteun.
     
  13. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Frits, ik denk dat de wereldwijde schok- en paniekreacties die jij al signaleerde op de internationale fora toch nog kunnen zorgen voor een verrassende wending.
    Nog even afwachten dus!


    (Dit bericht is door BertBoonVioolbouw bijgewerkt op 30/03/2007 om 13:13 uur)
     
  14. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    1 april


    (Dit bericht is door BertBoonVioolbouw bijgewerkt op 03/04/2007 om 17:20 uur)
     
  15. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Ik had het zien aankomen en speelde het spel mee. Er waren best wel veel aanwijzingen die aanduidden dat het hier om een 1-april-grap ging:

    In Bert’s allereerste post eind maart, schreef hij al “....begin komende maand...”

    Dan “......Agenza Impressa Primo Avrilo....", nu is mijn Italiaans niet echt geweldig, maar hier kon ik nog wel 1 april uithalen.

    Dan ook nog verscheidenen keren: a.s. zondag en wanneer dat dan eind maart wordt gezegd, moet het wel 1 april zijn.

    Al met al een geslaagde actie Bert! :)



    P.S. wat doet die 1 achter 1 april (of is dat een type mismatch?)
     
  16. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Welke 1?

    Het vaste forumpubliek is er natuurlijkniet echt ingestonken, daarvoor waren er teveel aanwijzingen.
     
  17. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Ja, zo kan ik het ook!
     
  18. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Jullie worden bedankt!

    :( :) :( :)
     

Deel Deze Pagina