Francesco Manfredi

Discussie in 'Viool' gestart door sarasate15, 14 mei 2006.

  1. sarasate15

    sarasate15

    Lid geworden:
    30 apr 2006
    Berichten:
    13
    Hallo allemaal (q) ,

    Ik wilde even weten of iemand misschien informatie heeft over de vioolbouwer francesco manfredi. Ik weet dat deze vioolbouwer rond 1900 leefde in italie, maar ik zou graag meer informatie willen als, foto's van violen en het liefst wil ik weten hoeveel zijn violen ongeveer waard zijn.

    Alvast hartelijk bedankt, (s)

    Niek Baar
     
  2. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    Waarom weer zo nieuwsgierig naar de waarde in geld? De viool als instrument is toch al in handen gevallen van "deskundigen", handelaren, vervalsers, enz. Er is sinds 1800 heel wat misgegaan! Als je zo nieuwsgierig bent naar de waarde, moet je maar bedenken dat dat bepaalt wordt door wat een gek er voor geeft. Dit geldt ook voor schilderijen en alle andere kunstvoorwerpen die begeerd worden door mensen met (te veel) geld die elkaar de loef willen afsteken. Zodoende betaal je voor schilderijen 80 miljoen euro of voor violen één of twee miljoen euro en deze violen klinken net als duizenden andere violen die nièt door Stradivari zijn gebouwd, inzover Stradivari die instrumenten ècht heeft gemaakt. Want ook dat is niet altijd zeker; violen hebben de neiging op elkaar te lijken.
    Voor een echte speler wordt de waarde bepaald door de klank, door de aanspraak, door het volume. En er zijn miljoenen zeer gelukkige vioolspelers die géén Stradivari hebben. De waarde van een viool zit tussen de oren.
     
  3. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Zoek in Henley en Jalovec. Voor een waardebepaling moet je met je F. Manfredi onder de arm naar een expert, want factoren als echtheid, staat waarin het instr. verkeert etc zijn nogal van invloed op de waarde. Ik ben het met Liuwe eens dat de waarde van een instrument uitgedrukt in valuta weinig met het gevoel te maken heeft, maar wanneer een instrument van eigenaar gaat wisselen moet hetwel tegen de juiste prijs en die wordt nu eenmaal bepaald door de hoogste bieder; een maatschappelijke werkelijkheid die je kritisch mag benaderen maar waaraan moeilijk valt te ontkomen.
     

Deel Deze Pagina