Frans Poptie

Discussie in 'Beroemde solisten' gestart door Hopf, 9 feb 2011.

  1. Hopf

    Hopf ♫ ♪

    Lid geworden:
    10 okt 2005
    Berichten:
    1.078
    De violist Frans Poptie is op 31 december van het vorig jaar overleden. In Zoetermeer nog wel, een plaats waar je normaliter niet dood wilt worden gevonden. Hij is 92 jaar geworden en speelde al jaren niet meer. Wellicht de verklaring voor het feit dat zijn dood niet al te veel aandacht heeft getrokken.

    Frans Poptie bestreek als violist zo ongeveer het gehele terrein van de lichte muziek. Het aantal grammofoonplaten waaraan hij medewerking verleende, loopt in de honderden. Maar op mij heeft hij de meeste indruk gemaakt als jazz-violist. Uit een oogpunt van timing en ritmegevoel was hij onovertroffen en als zodanig minstens de evenknie van Stéphane Grapelly. Een groot muzikant is van ons heengegaan. En ik vind dat hij hier wel een aantal regels verdient.

    Hopf
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Ik heb (nog) niet gegoogeld, maar misschien zijn er wel een paar YouTube-fragmenten van een paar uitvoeringen van hem? Zou wel aardig zijn die erbij te zetten.
    Mijn herinnering aan Frans Poptie was ook als jazz-violist, maar dan met name de klank van het instrument. Ik was net een jaartje met viool leren spelen begonnen toen die man in mijn vizier kwam. Altijd een heel speciale klank gevonden. Dacht altijd dat er een sourdine op zat, maar dat bleek niet het geval.
     
  3. jazzviool

    jazzviool

    Lid geworden:
    28 aug 2011
    Berichten:
    1
    Met het constateren van de grootheid van Frans Poptie ben ik het helemaal eens. Ik heb eens een video van hem gemaakt en hem gestuurd. Als jazzviolst vind ik Svend Asmussen een gigant. Heb hem gezien in Aalborg Denemarken in 2003. Onvergetelijk.

    Gr. jazzviool
     
  4. shihan

    shihan

    Lid geworden:
    7 jan 2012
    Berichten:
    6
    Ik heb Frans Poptie halverweg de jaren 80 nog meegemaakt tijdens radio opnamen van de Avro diligence, een radio programma met live artiesten in de lichte jazz/amusementsmuziek sfeer. Ik vond het een heel jeugdige, humorvolle man, en een dijk van een muzikant. Hij had altijd iets te eten in zijn vioolkist.
     
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
  6. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Nu, meer dan twee jaar later, bekijk en beluister ik dat YouTube-fragment nog een keer en wat zie ik? Er zit wel degelijk een sourdine op de kam! Ik zie duidelijk het type 'dropje' waarover elders op dit forum ook wordt gesproken!
     

Deel Deze Pagina