Franse Viool info en waarde

Discussie in 'Viool' gestart door Clairie, 8 apr 2019.

  1. Clairie

    Clairie

    Lid geworden:
    8 apr 2019
    Berichten:
    4
    Hallo allemaal,

    Ik ben al enige tijd in bezit van een oude Franse viool
    althans ik denk dat het een Franse is .
    Omdat ik er zelf niets mee doe wil ik hem graag verkopen maar ik heb geen flauw idee wat ik hier voor moet vragen. Nu bood iemand 50 euro voor mijn viool. Me broer denkt dat hij veel meer waard zou zijn. Als dat zo zou zijn dan denk ik om hem te laten opknappen en dan proberen voor meer te verkopen. Wat zou een reparatie ongeveer gaan kosten ? En wat kan de waarde zijn van deze viool en ik zie voor de rest niet echt een merk op de viool staan. Ik hoop dat iemand mij meer kan vertellen.

    Groetjes, Clarie

    viool.jpg
    viool22222.jpg
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Foto's maken is niet eenvoudig.
    Een witte/lichte achtergrond zou beter geweest zijn en dan van corpusdelen zonder hals. De hals (met krul) apart. Op die manier kan de afbeelding groter en dus gedetailleerder worden.
    Haal dan ook even die afplaktape weg, want dat verhult het model van de f-gaten.
    En ook als dat is gedaan, blijft het lastig om een correcte inschatting te maken van waarde, herkomst, kosten herstel en dergelijke.
     
  3. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    Met deze foto's kun je geen enkel oordeel vellen over de viool. Je moet foto's maken van de krul, van de zijkanten van de klankkast. En kijk eens in het instrument, of er ook een etiket in zit.
    Op het eerste gezicht is dit een uiterst eenvoudige viool. Ik zou er, wat de waarde betreft, niet teveel van verwachten.
     
  4. Clairie

    Clairie

    Lid geworden:
    8 apr 2019
    Berichten:
    4
    Bedankt voor jullie reactie! Ik zal van de week zodra ik weer thuis ben ....even nieuwe foto's maken .
     
  5. Clairie

    Clairie

    Lid geworden:
    8 apr 2019
    Berichten:
    4
  6. Clairie

    Clairie

    Lid geworden:
    8 apr 2019
    Berichten:
    4
    Hoop dat deze duidelijk genoeg zijn :)
     
  7. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    Dit is een zeer eenvoudig viooltje, gewoon een goedkoop instrument. Grof gebouwd en grof gesneden krul. Veel kleine krasjes in de lak, wat wijst op een zeer dun laklaagje. Het hout heeft bijna geen tekening, wat ook wijst op een goedkoop instrument. Ik denk, Clairie, dat het opknappen/in speelbare staat brengen meer kost dan de waarde van het instrument. Die 50 euro zou ik er maar snel voor vangen!

    Ik hoop niet dat ik je hiermee teleurstel, maar als het om violen gaat, worden al snel verwachtingen gewekt als er weer veilingopbrengsten van Stradivariusviolen in de krant staan. Je kunt je viool natuurlijk ook als object aan de wand hangen; de viool van mijn grootvader hangt bij mij ook al jaren aan de wand, maar als instrument is-t-ie niks waard. En dat hoeft ook niet. Rijkdom zit in andere dingen, toch?
     
  8. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Het lijkt ook mij een 13 in een dozijn viool.
    Het lijkt me zo van de foto ook dat de hals er scheef in zit. En zo kom je nog veel meer tegen. Niets aan laten doen zou ik zeggen. Herstelkosten vele malen meer dan de waarde er van.
    Clarie, dank voor het maken van de extra foto's! :)
     
  9. Greet

    Greet

    Lid geworden:
    30 jan 2018
    Berichten:
    8
    Ik heb verleden jaar op een bric a brac in Frankrijk voor 50 euro een viool gekocht. Blijkt een goede Franse viool te zijn. Voor 300 euro heeft een vioolbouwer ze speelklaar gemaakt en ze is nu 2000 euro waard. Soms moet je geluk hebben.
     

Deel Deze Pagina