frequentie

Discussie in 'Viool' gestart door marc01, 22 mrt 2020.

  1. marc01

    marc01

    Lid geworden:
    11 mei 2016
    Berichten:
    41
    beste vrienden;
    kan iemand soms mij een tip geven,hoe ik de frequentie-herz///nog kan bijwerken van een voorplaat (buik), die te ver uitgesneden is?het gaat hem om een schommeling van 20 hertz;om de m2 frequentie bij te stellen. De achterplaat is echter al op een minimum gesneden.....
    alvast dank bij voorbaat;
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Wat is de frequentie van het bovenblad nu? (Mét of zonder zangbalk en f-gaten aanwezig?)
    Het gaat niet alleen om de M2 maar ook om de M5!
     
  3. marc01

    marc01

    Lid geworden:
    11 mei 2016
    Berichten:
    41
    dag frits; alvast bedankt voor het reageren(ps:mijn bonmusica schouderrest doet het uitstekend!) wat de frequentie betreft, de M2 is 160 de M5 is 335 Hz.
    Hopelijk kan ik deze nog bijstellen? Je ziet dat beiden al (denk ik) iets aan de lage kant zijn..?valt het nog goed te maken?

    groeten,
    marc
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Marc,

    ik ben er wel eens mee bezig geweest met 'plate tuning', heb van alles gemeten en gedaan en ben er later vanaf gespat. Maar er zijn nog steeds velen die er heilig van overtuigd zijn dat dit de methode is om een goed klinkend instrument te bouwen.
    Wat ik deed was bij het wegnemen van materiaal zowel de M2 en M5 registreren als ook het gewicht. Want wanneer je blijft doorgaan met het wegnemen van materiaal en de modes veranderen niet of nauwelijks moet je stoppen omdat anders je blad te dun wordt.
    De ideale waarden van de variabelen voor het bovenblad van een 4/4-viool zijn:
    • gewicht 67 g
    • M2 170 Hz
    • M5 345 Hz
    Wat gebeurt er wanneer je op een bepaalde plaats materiaal wegneemt? Zie hier een schema (pdf-file):
    het geeft aan dat de frequentie daalt wanneer op een bepaalde plek materiaal wordt weg genomen (M2 en M5). Dat betekent dat je andersom moet denken wanneer je de frequentie omhoog wilt hebben!

    M2 en M5.jpg

    De andere pdf-file laat zien dat er ook body-modes zijn die allemaal met elkaar interactie hebben.
    Ik hoop dat je er wat aan hebt.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  5. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Zou Stradivarius dit ook allemaal geweten hebben ?
     
  6. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Ja, indirect denk ik van wel. Wat hij deed was de weerstand voelen tegen het doorbuigen in zowel de lengterichting (M5) als die in de breedterichting (M2). En dat wordt nog steeds door velen gedaan op die manier ook door mij. Je voelt dan heel goed of de zangbalk en/of het gehele blad teveel weerstand heeft. Corrigeren (materiaal wegnemen) terwijl ik dan ook het gewicht van het blad meeneem als variabele. Je moet natuurlijk wel weten wáár wat weg moet. Luisteren naar de klank bij het bekloppen van de bladen geeft ook informatie over een goede dikteverdeling. Ook dat is een gangbaar hulpmiddel.
    Natuurlijk had Stradivarius niet die meetapparatuur zoals wij er nu de beschikking over hebben, maar gevoel hebben en krijgen voor de weerstand is nog steeds een toegepaste methode.
    Er heerst onder bouwers ook scepsis over het tunen van bladen. Maar gelukkig mag iedereen zélf bepalen op welke manier hij of zij een mooi instrument wenst te bouwen. Als een zeer goed resultaat steeds herhaald kan worden heeft die methode absoluut bestaansrecht. Lijkt het op zo nu en dan een topinstrument dan weet ik het zo net nog niet.
     
  7. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Voor wat betreft de M2 is deze al kritiek. Kleiner dan 160 Hz is niet bruikbaar!
    Zitten de zangbalk en de f-gaten er al in? Als die er nog in moeten zou de M2 nog wat hoger kunnen worden (max. 6 Hz).
     
  8. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.902
    Homepage:
    Nee, S. klopte er waarschijnlijk op en luisterde en daarna of daarvoor voelde hij de flexibiliteit van de bladen. Door ervaring wist hij vermoedelijk waar hij wilde uitkomen. Meten deed men destijds in Cremonese ellen, voeten en duimen en van meetapparatuur had men geen weet. Besef van frequentie zoals wij dat hebben mogelijk ook nog niet, van toonhoogte uiteraard wel.
    Het "tunen" van bladen heeft aanhangers en tegenstanders. Het tunen van een bovenblad en er daarna een basbalk in lijmen en het nog later vastlijmen op een krans, laat m.i. weinig over van de oorspronkelijk gemeten waarden.
     
  9. marc01

    marc01

    Lid geworden:
    11 mei 2016
    Berichten:
    41
    frits;
    heel erg bedankt voor de reactie,ik kontroleer morgen alles nog eens;ben al een heel stuk wijzer geworden.
    ps;hou jullie gezond he!ik laat je nog iets weten ;
    marc
     
  10. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Helemaal juist!
    Daarom is ook bekend dat het aanbrengen van de f-gaten en de zangbalk de frequentie hoger gaat worden. Zo'n 6-10 Hz. Je kunt daarna, dus na het aanbrengen, altijd nog correcties uitvoeren.
     

Deel Deze Pagina