fretten altviool

Discussie in 'Altviool' gestart door selkie, 28 mrt 2010.

  1. selkie

    selkie

    Lid geworden:
    28 mrt 2010
    Berichten:
    12
    Hoi, ik ben net nieuw hier. Ik vroeg me af of er plakstrips zijn met fretten, voor altviool, en zo ja: hoe duur, waar, hoe? Ervaringen?
    Groetjes! Marije
     
  2. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    773
    Met fretten leer je het nooit! Het is geen gitaar. Hooguit kun je enkele maanden met plakkertjes spelen maar het is de bedoeling dat je zelf de noot vindt.
     
  3. koffienee1

    koffienee1

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    298
    Om de juiste toon te leren vinden, zou je een stemvork dan wel een tuner kunnen gebruiken. Hier op het forum is al een stevige discussie geweest over de voors en tegen van een stemvork en een tuner. Ik ga die niet herhalen, omdat je die zelf kunt lezen. bv http://www.strijkersforum.nl/viewtopic.php?id=590

    Het zuiver spelen is inderdaad een heel leerproces en het gebruik van een hulpmiddel is echt geen schande. ;)
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Maar hier worden de hele dunne plakfretten bedoeld en dat is wat anders dan de fretten die zijn te vinden op een gitaar. De bedoeling van die plakfretten is dan dat je als leerling kunt zien waar zo ongeveer de vingers geplaatst moeten worden. Ik schrijf 'zo ongeveer', want in de meeste gevallen kun je helemaal niet goed zien waar die vingers dan moeten. Dat betekent dan weer in de praktijk, dat ze niet zo veel zin hebben, omdat de leerling al vrij snel leert horen waar de vinger dan wél moet staan. Dat laatste is nu precies wat de bedoeling is. Op dat punt aangekomen, kan de strip 'fretten' er weer afgehaald worden.

    Ze zijn wel ergens in de handel te krijgen, alleen heb ik nog geen Nederlandse site gevonden die ze levert.
     
  5. pflipp

    pflipp

    Lid geworden:
    27 jan 2008
    Berichten:
    11
    Hoi,

    Ik heb zo'n plakkaatje gekocht om te kijken in hoeverre je een viool tijdelijk zou kunnen omtoveren tot mandoline (a la neolin).
    (In de praktijk blijkt dat niet zo te werken, omdat de vioolhals te smal is om makkelijk akkoorden op te grijpen, en ook omdat het geluid wat tegenvalt.)

    Die plakkers fungeren wel degelijk als fretten; het ribbelprofiel van de fretten voldoet daarvoor. Het eindresultaat is dan wel, dat je de viool gaat aanzetten als een gitaar, en je dus je vingers achter een fret gaat plaatsen in plaats van op die positie. Dus nu kon ik wel zuiver spelen, maar geen positie of vibrato meer oefenen. Ik was er persoonlijk al snel verveeld mee.

    Anyhoo, ik had ze besteld bij een Belgische muziekwinkel, dat werkt prima, zolang je je niet schaamt om een pakketje thuis te krijgen van een zeker "Maison Tasset" :)
     
  6. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Wanneer het gaat om een plakstrip met fretten die een opstaand profiel hebben, ben je naar mijn mening totaal verkeerd bezig en heeft het niets meer te maken met vioolspelen. Dat wordt ook bevestigd door de 'spijtbetuiging' in de recensie door iemand die het product heeft gekocht. [Er zijn twee 'reviews' geschreven voor dit product, in het Frans].
    Wanneer het gaat om een plakstrip van enkele microns dikte zal de toonhoogte enkel en alleen beïnvloed worden door de positie van de vinger. In die zin kan het als hulpmiddel een zeker nut hebben.

    Frits
     
  7. selkie

    selkie

    Lid geworden:
    28 mrt 2010
    Berichten:
    12
    ok, bedankt voor de tips, vooral van die winkel in Belgie.
    Maar...hoe weet ik nu welke maat mijn altviool heeft? Iemand een tip? Lengte meten van de snaar? (hals tot kam?)
    Er zijn bv strips voor altviool 13"of 14", misschien kan ik die gebruiken.
    Groetjes
     
  8. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Om er achter te komen wat de grootte van de altviool is, meet je de lengte over het achterblad van rand tot rand. Bij het hieltje aangekomen gaat dat niet en moet de rand denkbeeldig worden voortgezet. Op die manier is de virtuele rand en daarmee de totale lengte gemakkelijk te bepalen. [Een paar mm meer of minder zal niet uitmaken. Iemand die met plakfretten speelt hoort het verschil toch niet]. Die afstand in mm, delen door 25,4 (1 inch = 25,4 mm) en dan heb je de grootte in inches. Je hebt alleen een probleem als het instrument veel groter blijkt te zijn dan 14 ". Want dan klopt er niets meer van.
    Trouwens bij een altviool is het maar de vraag of de mensuur in de verhouding 2:3 is ingesteld of dat daar iets van wordt afgeweken, wat heel gebruikelijk is bij een altviool om de halslengte niet overdreven lang te maken. Dan kloppen die fretplakkers ook al weer niet. Kortom: weg met die plakfretten!


    Frits
     
  9. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    %$#%$#^%()*+)(* (vloeken)

    Fretten op een viool, een alt, cello of contrabas! ’t Is net als vloeken in de kerk.

    Stop toch met die onzin, tenzij je er een totaal ander instrument van wilt maken. Met wat oefening krijg je het goed onder de knie. Je moet alleen de onderlinge afstanden leren aanvoelen/kennen.
    Train je gehoor en je gevoel en je komt veel verder.
    Zonder fretten ben je ook niet gebonden aan alleen de toon die het instrument maakt als je haar bespeeld.
    Of wil je net als Carlos Santana ook je snaren opduwen om een iets hogere noot of vibrato te krijgen?

    Vergeet die fretten en ga gewoon spelen.

    Zelf heb ik nooit een Alt of Cello bespeeld maar weet dat het even wennen is en dat je in korte tijd op gevoel (ervaring) al snel weet waar je de vingertjes moet plaatsen.

    Ik droom er al een tijd van om een Cello in huis te hebben, maar ze zijn behoorlijk prijzig.

    Remi
     
  10. selkie

    selkie

    Lid geworden:
    28 mrt 2010
    Berichten:
    12
    Jongens, bedankt voor jullie meningen! Ben weer een stuk wijzer! En nee, uiteindelijk geen plakfretten voor mij!
    groetjes Selkie
     
  11. selkie

    selkie

    Lid geworden:
    28 mrt 2010
    Berichten:
    12
    Ah, mijn viool blijkt 15 inch te zijn. Ook leuk om te weten :)
     
  12. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Mogen we dan stellen, dat dit forum weer tot nut is geweest?
     
  13. mriekjuh

    mriekjuh Marike

    Lid geworden:
    15 jun 2009
    Berichten:
    181
    Dat is het altijd! ;)
     
  14. NoName#2

    NoName#2

    Lid geworden:
    23 jun 2008
    Berichten:
    404
    Deze website wilde ik jullie niet onthouden in relatie tot dit onderwerp: http://www.frettedviolins.com/

    (dat ik de link plaats wil overigens niet zeggen dat ik deze aanbieder aanraad, ahum, integendeel)
     
  15. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Ja, dat is een site waar het gaat om 'echte' fretten.

    In een eerder antwoord (post #4) schreef ik:
    Ik wil toch nog even melden, dat er ook een firma is in Nederland die deze plakfretten verkoopt: zit in Hilversum en heeft een webwinkel. Kwam ik later tegen.

    Frits
     

Deel Deze Pagina