Gave elektrische viool

Discussie in 'Elektrische instrumenten' gestart door Zsuzsi, 12 apr 2008.

  1. NoName#2

    NoName#2

    Lid geworden:
    23 jun 2008
    Berichten:
    404
    Wat ook wel interessant is om meerdere combinaties te testen, bijv:

    dure viool - goedkope randapparatuur
    dure viool - dure randapparatuur

    Of baseren op prijs, bijv. een combinatie van 1.500 euro en dan zelf weten hoe dat verdeeld wordt onder viool en apparatuur.

    Denk dat de violen toch wel op dezelfde randapparatuur getest dienen te worden of allebei op verschillende. Misschien zijn de dure wel zo goed dat ze geen vervormers nodig hebben...

    Best interessante discussie, maar is al een keertje uit de hand gelopen op dit forum, hahaha! Testen en iedereen laten luisteren is het handigst inderdaad.

    De toevoeging van randapparatuur aan al die verschillende violen is ook weer aardig en het verbreedt de mogelijkheden weer enorm, sommige elektrische violen klinken bijv. beter op versterker en andere weer beter op oordoppen (bijv Yamaha SV versus EV vind ik best enorm verschil maken).

    Misschien moet er een extra forum gemaakt worden voor versterking van violen buiten het elektrische violen topic om?
     
  2. gdae

    gdae

    Lid geworden:
    12 sep 2008
    Berichten:
    118
    Voor wie nieuwsgierig is naar de mogelijke effecten, op www.vectorinstruments.com vind je een aantal voorbeelden van mooie houten e.violen die gespeeld worden over een effectapparaat: wahwah, octaver, distortion, galm etc. Mooi instrument trouwens, heeft iemand van jullie ze wel eens bespeeld?

    Ook interessant voor cellisten en contrabassisten.
     
  3. gdae

    gdae

    Lid geworden:
    12 sep 2008
    Berichten:
    118
    Ik kan het even niet laten (maar het is voor twijfelaars misschien toch wel nuttige info): ik had vorige week een producer op bezoek die inmiddels meer dan 2.000 cd's heeft gemaakt, waarvan een groot deel commercieel. Hij was zeer verrast over mijn geluid, dat beter was dan hij van enig andere electrische viool gewend is.
    Alle kritiek op de slordigheid van staggs, het gewicht, een wolfstoon etc is terecht hoor, maar in combi met mijn pedaal kan ik hem zeer warm en natuurlijk laten klinken. Wie (zoals één van de forumleden) een betaalbaar instrument zoekt om versterkt te spelen in de kerk kan zich hier prima mee vertonen.

    Ik speel a.s. zaterdag vanaf 15.00 uur in Theatercafe Borra aan de Hof in Amersfoort. Wie nieuwsgierig is naar mijn geluid is welkom, toegang is gratis. Ik speel jazz, soul en chansons in een duo met een zingende gitarist.
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Je kunt er ellenlange verhandelingen over schrijven (wat ook wel is gedaan op dit forum) maar ik vind de geboden optie om zèlf te luisteren, de beste!

    Luisteren geldt trouwens ook voor de 'normale' akoestische viool, die koop je niet vanaf je beeldscherm, hoewel sommigen ook dát rustig doen.


    Frits
     
  5. NoName#2

    NoName#2

    Lid geworden:
    23 jun 2008
    Berichten:
    404
    Precies, het blijft een zeer persoonlijke beslissing.
     
  6. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Het ging me er niet om of de beslissing persoonlijk is, maar veel meer om de beslissing te maken op basis van wat je gehoord hebt!

    Een wezenlijk verschil, want ik kan heel goed een persoonlijke beslissing nemen om vanaf een plaatje van mijn monitor een nep-Stradivarius te kopen.


    Frits
     
  7. NoName#2

    NoName#2

    Lid geworden:
    23 jun 2008
    Berichten:
    404
    Ja, dat klopt Frits, ik probeer meer aan te geven dat er weinig algemene dingen te zeggen zijn over dit soort onderwerpen en dat iedereen andere eisen heeft.

    Ik denk ook niet dat de stelling 'het is een persoonlijk beslissing' en 'je moet het horen om te kunnen beslissen' tegenstrijdig zijn met elkaar. Ik denk dat het tweede een onderdeel is van het eerste.
     
  8. NoName#2

    NoName#2

    Lid geworden:
    23 jun 2008
    Berichten:
    404
    Helaas kon ik er niet bij zijn, want ik had een verjaardag zag ik op het laatste moment. Zijn er andere mensen van het strijkersforum wel bij geweest?
     
  9. gdae

    gdae

    Lid geworden:
    12 sep 2008
    Berichten:
    118
    Nee, wel publiek, geen violisten (of ze hebben niets gezegd). Het ging lekker. Ik heb ook veel zitten bassen (dubbel oktaafpedaal), waaronder een komisch bedoelde strijkbassolo.

    Je hoort me nog wel eens, ik kom een keer een vijfsnarige viool uitproberen. Misschien leuk als we een sessie prikken met meer e-violen.
     
  10. NoName#2

    NoName#2

    Lid geworden:
    23 jun 2008
    Berichten:
    404
    Leuk inderdaad, ik hoor wel wat je van plan bent. Blij dat het goed is gegaan in Amersfoort.
     
  11. broodjekaas91

    broodjekaas91

    Lid geworden:
    28 jun 2009
    Berichten:
    5
    Leuke topic!

    Ik speel zelf elektrische gitaar, en ga als profielwerkstuk voor school een elektrische viool bouwen. Ik heb al een blauwdruk, en ben ook van plan mijn eigen element te maken, maar goed; da's offtopic.

    Ik heb verschillende filmpies gezien van elektrische violisten in combinatie van effectpedalen, waarschijnlijk hebben jullie al een hoop gezien, maar alsnog:

    wah-wah met een beetje distorsie

    &feature=PlayList&p=E5EC10D9BEB794C1&playnext=1&playnext_from=PL&index=20


    en een enorme hoeveelheid pedalen waar je bang van wordt:



    Deze gozer heeft zijn viool zelf gebouwd met een keukenmes, had ik gelezen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 dec 2013
  12. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Met een keukenmes?
    Je moet niet alles geloven wat sommigen beweren.

    Frits
     
  13. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    "With a kitchen knife" is volgens mij een uitdrukking voor gemaakt met eenvoudig gereedschap.
    Niettemin succes met het bouwen.
    En géén frets gebruiken he! :cool:
     
  14. broodjekaas91

    broodjekaas91

    Lid geworden:
    28 jun 2009
    Berichten:
    5
    geen frets, nee :p

    ik zat er wel aan te denken een soort van "side dot" in de toets te doen op de posities, een beetje het idee van stickers, volgens mij.

    ok, weer een engelse uitdrukking geleerd :D

    het staat wel zo op wikipedia, maarja.. wikipedia
     
  15. Lisbeth

    Lisbeth

    Lid geworden:
    1 dec 2009
    Berichten:
    7
    Hallo,
    Ik ben nieuw hier en heb een absolute drang om mezelf een elektrische viool te kopen. Ik heb vroeger nog enkele jaren viool gespeeld (dit is ondertussen wel al 10 jaar geleden) en wou toen absoluut zo'n witte elektrische viool als Vanessa Mae. Door omstandigheden ben ik de vioolmicrobe even kwijtgeraakt, maar nu zou ik niets liever doen dan hele dagen viool spelen. Maar aangezien ik ondertussen weer op beginnersniveau zal zitten wil ik mezelf geen al te dure elektrische viool kopen (yamaha is voor later :) ) en met de elektrische stoor ik mn buren niet teveel (zit op een studio) EN kan ik m'n kinderdroom verwezenlijken (die witte elektrische viool) een aantal vliegen in 1 klap dus :)
    Toen kwam ik op dit topic en ik herinner me dat ik vorig jaar ook al eens op die Uyea site terechtgekomen ben (daar hebben ze zo'n witte, maar toen was de drang nog zo groot niet als nu en had ik ook de tijd niet om genoeg te oefenen) maar nu lijkt de link niet meer te werken! Bestaan ze niet meer?? Of zou het gewoon een probleem zijn met de site? Hopelijk weet hier iemand het antwoord op...
    Alvast bedankt!
     
  16. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Wanneer de container met "el cheapo" elektrische violen leeg is wordt het "merk" weer opgeheven kennelijk!
    Weer een reden om niet zo'n goedkoop geval aan te schaffen ;)
    Al vind je hier op dit forum ook propagandisten!
    Via de zoekfunctie zijn alle mogelijke uitspraken over goedkope E violen en hun (gebrek aan) kwaliteiten eigenlijk al gedaan, waarmee het nog niet zo eenvoudig is een mening te vormen!
     
  17. Lisbeth

    Lisbeth

    Lid geworden:
    1 dec 2009
    Berichten:
    7
    ja dat dacht ik ook al... :) toch nog maar even verder zoeken dan.
    Heb al uuuren op dit forum gespendeerd, en weet ondertussen ook wat ik zeker niet wil (is toch al iets he) Het zou natuurlijk veel gemakkelijker zijn als ik wat geld op m'n (spaar)rekening had staan...
     
  18. NoName#2

    NoName#2

    Lid geworden:
    23 jun 2008
    Berichten:
    404
    Beste Lisbeth,

    Heb je al eens hier gekeken: [website op verzoek verwijderd]?

    Ik heb een breed assortiment elektrische violen dat begint met een River String van € 150 (ik denk hetzelfde als de Uyea, deze zelfde e-viool wordt onder diverse merken verkocht) tot en met een NS Design WAV van € 599 en dan nog twee types er tussenin.

    Ik heb nog geen adres gevonden waar men zowel een goedkope e-viool als een A-merk kan uitproberen en nog een aantal modellen er tussenin.

    Iedereen mag vinden wat hij/zij vindt van de el cheapo's, maar er zijn mensen die ze kunnen waarderen en er erg veel plezier aan beleven. Merk je tijdens het uitproberen dat je toch toe bent aan een duurdere? Dan is dat raadzaam.

    Als je geen torenhoge spaarrekening hebt kun je een wat duurdere e-viool ook huren. Bij mij kun je het eerste jaar huur als korting op de koopprijs gebruiken, waardoor je niets meer betaald dan in één keer kopen, maar toch niet het hele bedrag in één keer hoef op te hoesten.
     
  19. Lisbeth

    Lisbeth

    Lid geworden:
    1 dec 2009
    Berichten:
    7
    Ik ben wel geïnteresseerd in die van het merk BESI, (249 euro)
    Als ik de viool 1 maand huur, kan ik ze daarna dan kopen met korting? of moet je ze toch een volledig jaar gehuurd hebben? (ik meen te begrijpen dat je die korting enkel krijgt als je ze een heel jaar huurt...)

    Ik woon in Gent en werk tijdens de week, mijn vriend is wel meestal thuis, maar wat gebeurd er met de viool als er niemand thuis is tijdens de levering? gaat ze dan naar het postkantoor hier in de buurt? Lijkt een beetje een stomme vraag maar vroeg het me toch nog af, dat ze niet zomaar terugkeert naar Nederland he :)
     
  20. NoName#2

    NoName#2

    Lid geworden:
    23 jun 2008
    Berichten:
    404
    Hi Lisbeth,

    Je krijgt maximaal 1 jaar huur als korting, heb je twee maanden gehuurd en koop je daarna, dan krijg je dus twee maanden huur als korting.

    Heel eerlijk gezegd ben ik niet bekend met de post in België (ik lever pas sinds kort op regelmatige basis naar het buitenland). In Nederland is het zo dat een pakketje een aantal keren wordt aangeboden, dan terug gaat naar het postkantoor en je hebt dan drie weken om het op te halen. Het gaat niet 'zomaar' retour afzender.
     

Deel Deze Pagina