Gebruik viol

Discussie in 'Overig' gestart door marloes s, 1 okt 2015.

  1. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Ik kon het niet laten, wil mijn cello zo graag een beetje vertroetelen.;)
    Heb een flesje viol gekocht.
    Niet omdat het nodig is, maar gewoon om mijn cello eens lekker een beetje te verwennen :p
    Snaarreiniger om de hars van mijn snaren te halen en viol om mijn cello een beetje in te smeren en te poetsen.
    Niet te vaak natuurlijk, en natuurlijk niet in plaats van de nodige poetsbeurten met de stofdoek na het spelen.

    Heeft iemand ervaring met viol?
    Hoe kan ik dat het beste gebruiken?
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Als het goed is zit er in het doosje van de Viol een gebruiksaanwijzing. Ik zou eerst een plekje zoeken wat niet direct in het zicht komt, zodat je kunt uittesten of het spul werkt en of het de lak niet aantast. Bij een viool is dat onder het kinstuk, bij een cello ergens aan het achterblad. Maar wel eerst even proberen op een klein oppervlak voordat je een hele cello er mee doet.
     
  3. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Bedankt.
    En helaas zit er geen gebruiksaanwijzing bij:(

    Ga inderdaad eerst ergens een stukje proberen.

    Dun insmeren, beetje in laten trekken en daarna uitpoetsen met een zachte niet pluizende doek?
    Hoelang moet het intrekken?
     
  4. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Viol trekt niet "In" . Het is een tamelijk onschuldig poetsmiddel: er zitten b.m.w. geen oplosmiddelen en slijpende delen in. De wat vreemde geur die het verspreidt hangt wellicht samen met de houtworm- en ander ongedierte werende eigenschappen die de fabrikant er aan toedicht. Oud katoen dat veel is gewassen (oude flanel-lakens, oude T shirts zonder opdruk) vormt een goede poetsdoek.
     
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Die hoort er wel bij te zitten. Ik heb die van mij even ingescand, kun je zelf ook lezen wat er over vermeld staat. In het Duits en in het Engels:

    upload_2015-10-1_17-5-59.jpeg

    Ik vind het lekker ruiken naar terpentijn, maar ik weet niet of dat een bestanddeel is. Het spul hoeft misschien niet echt in te trekken maar een flinke tijd cirkelvormige bewegingen maken lost de eventuele viezigheid beter op dan kortstondig een beetje er over heen 'aaien'. ;)
    Daarna goed uitpoetsen tot hoogglans.
     
    zapling vindt dit leuk.
  6. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Bert ; Ik wist dat er geen schuurmiddelen in zitten, dat wilde ik ook niet, maar ik was niet zeker of er ook geen oplosmiddelen in zitten.
    Fijn om te lezen dat dat niet zo is, maar ik neem geen risico, ga het eerst op een klein onopvallend hoekje proberen en afwachten wat er gebeurd.

    Frits ; bedankt voor de foto van de gebruiksaanwijzing, deze zat er wel bij, maar ik vindhet niet echt een duidelijke uitleg over hoe je de viol moet gebruiken, maar evengoed heel erg bedankt voor de moeite.
    En als het niet hoeft in te trekken en ik mij lekker mag uitleven met poetsen..........:rolleyes:
    Ook weer niet teveel natuurlijk.... mijn cello moet ook weer niet lui en zo ontspannen worden dat ze niet meer wilt werken voor een mooie toon :p

    Zal als ik er aan denk even een voor en na foto maken, maar ik plaats die alleen als het ook de moeite is;)
     
  7. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Heb persoonlijk slechte ervaring met Viol. Antiekwas is niks, maar Viol is drie keer niks. Kreeg er zelfs verkleurde vlekjes van die niet meer waren weg te poetsen. Misschien heb ik het wel verkeerd gebruikt hoor, maar echt onschuldig is het niet, Als je toch je cello wilt vertroetelen kan je er beter een dekentje omheen doen.
     
    marloes s en Solange vinden dit leuk.
  8. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Het is Tobias die het zegt, dus....Korrel zout!
     
  9. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    He, moet dat nou?
     
  10. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Ja dat moet, want op dit punt is zijn bewering gewoon niet waar en overigens flauwekul.
     
  11. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Oooohhh goed iedee dat dekentje ;)
     
    Oosterhof Vioolbouw, zapling en Tobias vinden dit leuk.
  12. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Ik begon je net een beetje aardig te vinden Bert. En nu krijg ik dit op mijn brood. Je ligt er weer zeker voor drie maanden uit bij me. :( Verkoop je soms veel van dat spul ? Ouwe zakenman.
     
    Oosterhof Vioolbouw en zapling vinden dit leuk.
  13. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Viol op brood is ook niet mijn favoriet:eek:
    Nee Tobias, het is ca een éénmiljoenste deel van de omzet (niet nagerekend), dus of je Viol goed of slecht beoordeelt, dat maakt mij hier niet veel uit. Iedereen die zijn viool wil reinigen van vingerafdrukken en andere ongerechtigheden kan dat veilig met Viol doen: van rare vlekjes door Viol heb ik nog nooit gehoord en reken maar dat ik er veel ervaring mee heb. Middelen als Hill bevatten krijt en vergen grotere voorzichtigheid. Eigenlijk zijn poetsmiddelen bij een viool helemaal niet zozeer nodig wanneer je het instrument goed schoonhoudt en harsresten en huidvet (op de plekken waar je handcontact maakt) na elk gebruik schoonveegt met een droge doek van het eerder omschreven katoenen poetsmateriaal en daarbij ook de snaren niet vergeet (weggooi-brillepoetsdoekjes van de Trekpleister-volgens mijn opticien totaal ongeschikt voor moderne brillenglazen- maar door het vleugje alcohol, odeklonje zo je wilt, zeer geschikt voor het reinigen van harsresten op de snaren)
     
  14. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Je hebt gelijk Bert poetsmiddelen zijn eigenlijk niet nodig bij normaal gebruik van de viool. En wat je zegt als je hem na gebruik schoonveegt met een gewone droge doek is dat voldoende.

    Nu mijn ervaring met Viol. Ik heb het vele jaren geleden eens aangeschaft om een pas verworven viool een mooier aanzien te geven. Na gebruik ontstonden er vage witte vlekken. Het was alsof de lak iets was uitgebeten. Was ook niet te verwijderen. Daarna heb ik Viol gemeden als de pest.

    Misschien dat de huidige flesjes ( tenminste als het nog in flesjes zit ) dat euvel niet meer hebben, ik weet het niet. Maar Bert toen ik het gebruikte was jij waarschijnlijk nog maar een hummeltje, want ik spreek nu uit de oude doos.
     
  15. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Ik was een hummeltje in de vijftiger jaren van de vorige eeuw. Ik gebruik (en adviseer) Viol op/voor zowel olie- als spirituslak en het uitbijten heb ik nog nooit gezien. Witte vlekken op vioollak wijzen mogelijk op alcohol en dat zit volgens mij niet in Viol. Witte vlekken op strijkinstrumenten zijn overigens vaak wel weg te krijgen, maar hoe, dat ga ik hier niet vertellen want dat valt in de categorie "don't try this at home!"
     
  16. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Dat is niet bepaald aardig!
     
  17. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Nee dat was niet aardig, maar het is vrij regelmatig helaas wel de waarheid en dat weet hij zelf ook wel. Gelukkig kan Tobias tegen een stootje en "er drie maanden uitliggen" voelt niet als een zeer zware straf. Mocht Tobias zich er desondanks door gekwetst voelen dan wil ik hem als compensatie wel zo'n prachtige verchroomde zware viooldemper sturen, want die zal hij nu wel missen na al die kwissen;)

    Als aanvulling: ik heb bij het sterk overdreven gebruik van Viol (ik spreek van wekelijks een flinke poetsbeurt) wel eens een opbouw van een wat vettig residu op het instrument gezien, die er niet gemakkelijk was af te krijgen. Mogelijk is het het "glansmiddel" dat in viol (maar ook wel in ander middelen) voorkomt dat een residu achterlaat op het instrument.
     
    Laatst bewerkt: 2 okt 2015
  18. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Als aanvulling: ik heb bij het sterk overdreven gebruik van Viol (ik spreek van wekelijks een flinke poetsbeurt) wel eens een opbouw van een wat vettig residu op het instrument gezien, die er niet gemakkelijk was af te krijgen. Mogelijk is het het "glansmiddel" dat in viol (maar ook wel in ander middelen) voorkomt dat een residu achterlaat op het instrument.

    Bert bedankt voor de aanvuling.
    Ik ga mijn cello ook niet wekelijks poetsen , en het is maar een klein flesje, dus zuinig aan.

    Hoe zit het met aantrekken van stof en hars door viol als ik mijn cello heb behandeld?
    Heb ergens op het forum gelezen dat poets spul stof en vuil aantrekt, hoe zit dat precies?
     
  19. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Het wekelijks poetsen van een instrument met een middel heeft ook geen enkel doel. En de echte poetsneven m/v on der de strijkers moet het maar met een droge doek doen. Sommige poetsmiddelen zorgen tijdelijk voor een heel licht vettig oppervlak en dat kan inderdaad aangewaaid vuil vasthouden. Of het dat vuil ook aantrekt zou ik niet kunnen zeggen.
     
  20. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Ja als ik als compensatie een prachtige verchroomde zware viooldemper van je opgestuurd krijg, dan zou ik me wel heel veel minder gekwetst voelen Bert. Want ik begin aardig door mijn spulletjes heen te raken. Je weet mijn adres want ik ben een goede klant van je.

    Alvast bedankt !
    Tobias.
     

Deel Deze Pagina