Gehoorbescherming/otoplastieken: acrylaat of siliconen?

Discussie in 'Overig' gestart door Els69, 17 nov 2020.

  1. Els69

    Els69

    Lid geworden:
    17 nov 2020
    Berichten:
    6
    Hallo, Waar gaat jullie voorkeur als violisten naar uit: acrylaat of siliconen?
    Ik lees/hoor o.a.: acrylaat is degelijker en ook makkelijker schoon te houden. Gaat langer mee. Heeft wel meer wentijd nodig.
    Siliconen zit comfortabeler, is minder makkelijk schoon te houden en meer aan slijtage onderhevig.
    De viool raakt links natuurlijk aan de beengeleiding. Is dit van invloed? Kun je verwachten dat je acrylaatdoppen sneller naar buiten werkt bijvoorbeeld omdat het materiaal gladder is? Heel graag jullie ervaringen. Dank jullie wel!
     
  2. Els69

    Els69

    Lid geworden:
    17 nov 2020
    Berichten:
    6
    Het gaat overigens om otoplastieken voor een jongen van 16 jaar.
     
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Ik denk dat de meeste strijkers geen uitgebreide kennis hebben over het gebruik van gehoorbescherming. Je moet hier onder de leden dan net iemand treffen die daar ervaring mee heeft. Het kan natuurlijk, maar ikzelf ga mijn kennis dan vergaren via internet en dan kom je toch al gauw een paar leveranciers tegen. Wat ik er zo gauw van opgestoken heb is dat het filter wat in de plastiek is in te brengen dienst moet doen om bepaalde frequenties te reduceren. Bij een popconcert is dat natuurlijk anders dan een strijker die net voor de koperblazers zit. Vandaar ook de verschillende filters. Maar misschien is er hier iemand die ervaring heeft opgedaan met een bepaalde uitvoering?
     
  4. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Ik zou gaan voor een acryl, heb ik al eerder gehad, het voordeel hier van is dat ze dempingsfactor heel goed kunnen regelen in het geheel maar dat er ook speciale filters kunnen geplaatst worden, hoog, laag.
     
  5. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Ze worden zo wie zo volledig aangepast met alle mogelijk heden van demping/bescherming.
     
  6. Els69

    Els69

    Lid geworden:
    17 nov 2020
    Berichten:
    6
    Het gaat me inderdaad puur om de materiaalkeuze en dan vanuit de ervaring van violisten die gehoorbescherming gebruiken of gebruikt hebben of dit van andere violisten weten. Ik neem aan dat de meesten van jullie toch wel gehoorbescherming gebruiken?
     
  7. Els69

    Els69

    Lid geworden:
    17 nov 2020
    Berichten:
    6
    Voor alle duidelijkheid: we kiezen sowieso voor gehoorbescherming met een vlak filter. En dan 20 of misschien 15 dB demping. Maar ik zou graag willen weten of specifiek voor de violist, die de viool ook onder zijn kin houdt (beengeleiding!), acrylaat of siliconen de voorkeur hebben.
     
  8. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Er is tot nu slechts één reactie van een ervaringsdeskundige (remi) met acrylaat plastieken. Dat geeft niet voldoende vergelijkingsmateriaal om een afweging te kunnen maken. Daartoe zou er ook iemand moeten zijn die de ervaring met siliconen plastieken kan delen. En dan nog zouden dat slechts twee data zijn. Ik zou daarom bij de diverse leveranciers gegevens opvragen. Mogelijk dat hun advies gebaseerd kan worden op hetgeen ze het meest verkopen aan violisten in orkestverband. Daar zou ik dan mijn keuze van laten afhangen.
     
  9. Els69

    Els69

    Lid geworden:
    17 nov 2020
    Berichten:
    6
    We hebben inderdaad ook breder geïnformeerd en maken op grond hiervan een afweging.
     
  10. Els69

    Els69

    Lid geworden:
    17 nov 2020
    Berichten:
    6
    Bedankt voor jullie reacties.
     

Deel Deze Pagina