Gekroonde Viool.

Discussie in 'Viool' gestart door Tobias, 2 aug 2015.

  1. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.540
    Beste Oranjeklant, je weet toch ook wel dat de mensen die ECHT het land regeren NIET in den Haag zitten.
     
  2. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.972
    Homepage:
    Beste Tobias, een staatshoofd is ook niet om het land te regeren, maar om het land op waardige en representatieve wijze te vertegenwoordigen.
     
    Tobias vindt dit leuk.
  3. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.485
    Vioolbouwers misschien?
     
  4. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.972
    Homepage:
    @ Liuwe: Een heleboel zijn m.i. niet geschikt en diegenen die van die oranje violen bouwen zeker niet!
    Arjan Lübach als Farao lijkt me ook wel wat!
     
  5. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.540
    Je hebt weer helemaal gelijk Bert. Je hebt trouwens heel vaak gelijk. En dit meen ik echt. Ik word nog een fan van je. :)
     
  6. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Ach, Remi zei het eerder op dit forum al: het grote verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen blijft bestaan.
     
  7. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Overigens ben ik van mening dat Amalia meer baat heeft bij een bekroonde viool dan een gekroonde!
     
  8. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.540
    Ik denk dat iemand ook meer baat heeft bij een bekroond hoofd dan bij een gekroond hoofd. Maar je kan natuurlijk ook een bekroond hoofd hebben wat eveneens gekroond is. De Amaliaviool want zo mag ik hem toch wel noemen is reeds gekroond. De tijd zal het leren of deze viool ook eens bekroond zal worden. Aan de viool is een halfjaar geknutseld. Dus je mag toch aannemen dat het iets bijzonders moet zijn. In China bouwen ze in die tijd zo'n 5000 violen of daaromtrent. De viool is in ieder geval bekend, en dat is al een voordeel. Want onbekend is onbemind.
     
  9. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.134
    Homepage:
    Nu, ik had dus gisteren ontdekt dat er alleen al in één maand 50.000 violen kunnen worden geleverd. Zeggen ze.
    Tel eens uit voor een half jaar...

    Doe mij die gekroonde viool maar! Als deze viool lekker is ingespeeld, hoor ik graag hoe die klinkt.
     
  10. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.540
    Ik bedoelde dat één chinees 500 violen in een halfjaar bouwt. Wel een heel ijverige chinees natuurlijk. En ook chinees die bijna niet slaapt, en heel goed is ingewerkt. Nu bouwt die chinees natuurlijk niet een hele viool, hij bouwt er maar een heel klein stukje van. Maar als we er nu van uitgaan dat een viool door de bank genomen 82 onderdelen heeft. Dan zijn er dus 82 chinezen nodig voor één viool. Dan bouwt één chinees hoeveel onderdelen per halfjaar. Ja nu wordt het hogere rekenkunde natuurlijk. Graag het antwoord van de echte rekenmeesters.
     
    Laatst bewerkt: 17 aug 2015
  11. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Voordat ik er mee aan het rekenen sla, eerst duidelijkheid want een Chinees bouwt geen onderdelen, toch? :(
    Dus is de vraagstelling verkeerd. :(
     
    Tobias vindt dit leuk.
  12. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.540
    Oké, we houden het netjes, bovendelen dan. :D
     
  13. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Nee, die bouwt 'ie ook niet!
     
  14. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.540
    Delen.
     
    Muzirene vindt dit leuk.
  15. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.134
    Homepage:
    Eigenlijk wíl ik helemaal niet weten wat een individuele chinees bouwt aan onderdelen voor een viool, of cello, of ...etc. Want het blijft dus niet bij die violen! In korte tijd zijn er tig orkesten voorzien van strijkinstrumenten op die manier. Behalve dan dat je hier als beroepsorkest zeer waarschijnlijk niet op wíl spelen!
    En het hout komt uit oost-europa bijvoorbeeld. Wat een transporten! (en ongewenste uitlaatgassen:()
    Zo gruwelijk massaal, onpersoonlijk... geeft mij maar violen die bijvoorbeeld Lucienne, Frits, Bert en Theo (zie hieronder ) bouwen.

    Of, wat ik ook heel leuk vind, de strijkinstrumenten, bespeeld door het Ruisdaelkwartet, die door de Zutphense vioolbouwer Theo Dekker zijn gemaakt van het hout van de esdoorn die honderd jaar lang naast de Walburgiskerk stond.

    Wie weet nog andere instrumenten van recente makelij waar een bijzonder verhaal achter zit?
     
  16. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.540
    Wat dacht je van de open haarden cultus. Wat dat voor luchtvervuiling geeft. Vervoer, en zagen met elektrische zagen. En dan bij het opstoken komt al die rook in de lucht. En dat allemaal voor de flauwekul. Want iedereen heeft wel een CV of stookt op gas.

    En wat betreft die violen gebouwd door Frits of Bert die kan een gewone sterveling niet betalen. Laten we maar blij zijn met die Chinezen.
     
  17. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.485
    Rond het maken van strijkinstrumenten zijn veel mythes in omloop, bijvoorbeeld dat een door een (bekende) bouwer gemaakt instrument een bepaalde "persoonlijkheid" heeft, omdat alle onderdelen zijn gemaakt door één persoon die ze ook zorgvuldig op elkaar heeft afgestemd. Maar nu even een nuchtere vraag: hoe kun je nu precies zien of je te maken hebt met een door één persoon gemaakt instrument of met een seriematig gemaakt instrument waaraan is gewerkt door meerdere personen? Is dat überhaupt te zien? Ik stel de vraag maar even, omdat uit inventarissen van gestorven vioolbouwers uit het verleden altijd stapels bovenbladen, onafgemaakte achterbladen, losse kransen en dergelijke bekend zijn. En als er dan ook nog meerdere medewerkers ("leerlingen") genoemd worden, is het maar de vraag of die beroemde bouwer werkelijk een individuele viool maakte! Ik denk dat in veel Chinese ateliers eigenlijk heel historisch wordt gebouwd..
     
  18. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Ook niet.
    Een Chinese vioolbouwer lijmt slechts onderdelen in elkaar. Maar zo zou je dan denken, wie maakt dan die onderdelen? Vermoedelijk een machine, die veelvouden simultaan produceert in een tijdsbestek die een mens niet kan evenaren. En al die onderdelen worden dan in elkaar gezet en vast gehecht met lijm. Dat doen diverse mensen. Er zijn nu heden ten dage mensen die dat 'historisch bouwen' noemen, maar het zal duidelijk zijn: niets is minder waar.
    Ik kan je vrijblijvend een prijsopgave geven van een door mij gebouwd instrument. Die is best betaalbaar ook voor een gewone sterveling.
     
    Sanderijn Tas vindt dit leuk.
  19. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.540
    Ik zie ze hier toch echt onderdelen maken,
     
  20. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Ik kan het niet ontkennen. Maar heb je die bergen vioolhalzen gezien? Waar komen die vandaan? Dat laat het filmpje niet zien. En toch heeft een Stentor-viool nou niet echt een hoge handelswaarde, noch een hoge kwaliteit. Hoe zou dat toch komen?
     
    Sanderijn Tas vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina