Geluid uit de Cello krijgen.

Discussie in 'Cello' gestart door LarsCaspar, 17 jul 2010.

  1. Saar___

    Saar___

    Lid geworden:
    19 jun 2008
    Berichten:
    52
    Dat is inderdaad iets wat ik nog moet leren.
    Maar ik ben altijd een beetje nonchalant.
    Ik speel iets heel makkelijk van de bladmuziek, en ik moet leren het te perfectioneren, maar dat vind ik heel saai.
    En het geeft me dus ook geen kick als het eindelijk lukt. Behalve als ik het op tempo kan spelen, maar zuiverheid en dat soort dingen vind ik echt niet leuk.
     
  2. koffienee1

    koffienee1

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    298
    Goed viool spelen is inderdaad iets van lange adem, heb ik ontdekt. Het is een combinatie van een aantal factoren waaronder zuiverheid. Toch vraag ik mij af hoe jij verder wilt komen als zuiver spelen jou geen kick geeft. Bij elke vorm van samenspelen komt toch zuiverheid om de hoek kijken?

    Sorry, de vorige post heb ik iets te vroeg verzonden.*
    Wat voor viool geldt, gaat ook op voor een cello.....


    *Vorige post verwijderd! Admin.
     
  3. Saar___

    Saar___

    Lid geworden:
    19 jun 2008
    Berichten:
    52
    Omdat ik het wel doe.
    En andere dingen geven mij wel een kick.
    Je kunt niet alles leuk vinden.
    Veel mensen vinden nieuwe stukken voor de eerste keer spelen niet leuk.
    Ik wel.
     
  4. desnaar1

    desnaar1

    Lid geworden:
    6 nov 2010
    Berichten:
    2
    Leuk om dit zo te lezen, zelf heb ik ook een klein probleempje.
    Heb laatst een viool gekocht, dus ook alles nieuw.
    En nu las ik hier in dit forum dat de hars kan uitdrogen.
    Ik heb mijn strijkstok behoorlijk ingeharst, hij plakt redelijk maar het blijft zonder succes want ik heb tot nu toe weinig geluid eruit gekregen. Kunnen jullie mij vertellen wanneer hij teveel is uitgedroogt is, moet je je nagel er bijvoorbeeld in kunnen zetten (wat bij mij niet kan) en moet de strijkstok ook echt plakken?
    Hoop van jullie te horen

    Mvgr, Marcel
     
  5. NicoDezaire

    NicoDezaire Nico Dezaire

    Lid geworden:
    2 apr 2010
    Berichten:
    32
    Homepage:
    Hoi Marcel,

    Het kan zelfs zijn dat je strijkstok veel te veel is ingeharst. Er geen goed geluid uit krijgen heeft heel vaak te maken met de strijktechniek. Hou je je stok goed vast? Strijk je wel recht? Geef je niet te veel of te weinig druk? Strijk je snel genoeg of juist te snel?

    Om goed te strijken moet je aan nogal wat zaken denken. Ik weet niet of je les hebt of van plan bent om te nemen maar dat kan ik je zeker aanraden.

    Een goede strijktechniek is van het grootste belang om uberhaupt fatsoenlijk geluid uit je viool te krijgen en om plezier aan het spelen te beleven omdat het anders altijd bij krassen of miezerige geluiden blijft.

    Succes!
     
  6. sloefke-woef

    sloefke-woef

    Lid geworden:
    18 nov 2010
    Berichten:
    2
    Dag lieve mensen,
    Ik heb mij vorige week een cello aangeschaft (elektrische).
    Voorlopig heb ik nog geen strijkstok en doe ik het al la pizzicato.
    Daar ik een degelijke strijkstok wil zal ik eerst terug wat centjes moeten sparen.
    Ik wil het eerst proberen zonder leeraar en oefen de online lessen van Hans Zentgraf.
    Ik vindt het goed en duidelijk uitgelegd en je kan het zoveel beluisteren en bekijken als je zelf wil.
    Is er nog iemand die goede tips heeft om de vingers sterker te maken en welke leuke en nuttige leerboeken zijn goed voor een beginnend cello speler?

    Alvast bedankt en allemaal veel speelplezier!
     
  7. desnaar1

    desnaar1

    Lid geworden:
    6 nov 2010
    Berichten:
    2
    Dank Nico voor je reactie.
    Blijkbaar heeft het toch met iets anders te maken.
    Want toen ik les nam zei mijn docente dat de stok olie bevatte en daardoor al veel te glad was en dus niets opnam. In ieder geval na wat schoonmaak acties werkt het nu prima.

    Op je laatste punt over de stok weet ik niet zo goed wat ik daarmee aanmoet.
    Want ik ben pas net begonnen en heb natuurlijk niet de beste spullen (gewoon een set, stok, viool en doos) dus dat zal wel niet de beste kwaliteit zijn en de techniek moet nog komen natuurlijk.
    Het is dan wel zo dat ik denk dat het krassen wel mee valt en er evengoed een mooi geluid uit te krijgen valt maar ik kan me voorstellen dat jij daar heel anders over denkt :p
     

Deel Deze Pagina