Geluid vervormen

Discussie in 'Elektrische instrumenten' gestart door Zsuzsi, 12 apr 2008.

  1. Zsuzsi

    Zsuzsi Zsuzsika

    Lid geworden:
    11 apr 2008
    Berichten:
    15
    Dag allen,

    Ik heb redelijk recent een electrische viool aangeschaft, en wil even gaan zoeken naar een goede versterker hiervoor. Nu is dat geen probleem, waarschijnlijk langsgaan bij een muziekwinkel en even uitproberen met mn fiedel-ding, maar nu zou ik ook graag een 'vervormer' willen hebben. Zo'n apparaat dat het geluid van de viool kan vervormen. Een vriend van me heeft dat voor zijn electrische gitaar, en ik neem aan dat dat ook voor violen bestaat? Of zit zoiets in de versterker?

    Waar kan ik zoiets vinden? En wat zou een redelijke prijs daarvoor zijn? Kan een ervaren speler me wat tips en aanraders geven?

    Thanks!!
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.281
    Homepage:
    Spit eens door dit forum: elektrische viool bijvoorbeeld.

    Er zijn al heel veel ideeën, meningen en aanbevelingen gespuid.
    Of anders even de website van Bert doorspitten, weet je ook gelijk wat het allemaal kan en kost. :)


    Frits
     
  3. NoName#2

    NoName#2

    Lid geworden:
    23 jun 2008
    Berichten:
    404
    Ik kan je een versterker aanbieden voor 70 euro, volgende maand krijg ik ze binnen.

    Om te vervormen kun je een computer programma gebruiken of pedalen (die moet je weer apart aanschaffen, kan ik je niet aan helpen).

    Test vooral de versterker van je keuze goed in de winkel en neem niet aan dat een versterker waar een elektrische gitaar goed op klinkt automatisch goed klinkt met een elektrische fiedel.
     
  4. Arjo

    Arjo Arjo Heikamp

    Lid geworden:
    9 mrt 2008
    Berichten:
    34
    Homepage:
    Hoi Zsuzsi,

    Als je met vervorming wilt spelen denk ik dat je best een keuze kunt maken uit wat er voor gitaar allemaal voor handen is. Het electrische signaal dat je viool uitstuurt komt doorgaans overeen met het signaal van een electrische gitaar.

    Sommige versterkers hebben het zgn. overdrive effect al ingebouwd. Als dat alles is wat je zoekt ben je daarmee klaar natuurlijk. Maar vaak bieden gitaar pedalen en zgn. effectprocessors meer mogelijkheden. Je zou eens naar een gitaarzaak kunnen gaan en je viool meenemen. Vragen of je daar het een en ander mag uitproberen.
    Het is waarschijnlijk wel zo dat je voor een beetje effectprocessor meer kwijt bent dan jij voor je viool hebt betaald.

    Succes,
    Arjo
     
  5. alabama

    alabama

    Lid geworden:
    6 apr 2008
    Berichten:
    52
    Uit mijn e-gitaar podiumtijd heb ik ervaren dat een versterker met ingebouwde effecten behelpen is en meestal niet voldoet aan de geluidskwaliteit-eisen die je wilt.

    Beter is het om een basic versterker te nemen die ook een clean geluid kan geven waarin alleen reverb en/of echo zijn ingebouwd.
    Daarbij losse effectbakjes met footswitch die je in serie kan schakelen.
    Die bakjes kan je van te voren exact instellen naar eigen smaak.

    Op die manier (in serie) kan je ook effecten combineren en je kunt er t.z.t. net zoveel bakjes bijkopen als je zelf wilt.

    De footswitch is ook nog eens belangrijk om snel van effect te veranderen of om het effect uit te zetten.

    Groet A

    P.S. "in serie" zal vermoedelijk technisch gezien wel parallel geschakeld zijn (vergelijk de lampjes van de kerstboomverlichting)
     
  6. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Let op dat je een versterker aanschaft die raad weet met een piëzo signaal; een gewone E gitaar versterker werkt daarvoor niet; je moet een versterker hebben voor akoestisch versterkte instrumenten.
     
  7. Arjo

    Arjo Arjo Heikamp

    Lid geworden:
    9 mrt 2008
    Berichten:
    34
    Homepage:
    Naar mijn weten is het zo dat de voorversterker in de elektrische viool het signaal dat door het piëzo-element wordt afgegeven zodanig bewerkt dat je dit in principe op elke instrumentversterker kunt aansluiten. Om die reden zal een e-viool met een piëzo-element geen ander soort versterker nodig zou hebben dan een elektrische gitaar.

    Wel zijn er (grote) verschillen in de regel- en klankmogelijkheden tussen versterkers voor akoestische instrumenten (waar een e-viool met piëzo-element ook onder valt) en gitaarversterkers voor de 'scheurijzers'. Daarnaast zijn er natuurlijk grote verschillen in kwaliteit tussen versterkers onderling, m.b.t. de daarin gebruikte electronica, luidspreker(s) en de kast.
     
  8. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Dan vraag ik me af of je b.v. wel eens een AER vergeleken hebt met een typische E gitaarversterker?
     
  9. Arjo

    Arjo Arjo Heikamp

    Lid geworden:
    9 mrt 2008
    Berichten:
    34
    Homepage:
    Bert, ik heb nooit een AER vergeleken met welke gitaarversterker dan ook. Wat ik beweer is dat een e-viool met piëzo element wel werkt, wanneer deze wordt aangesloten op een gitaarversterker. En ook had ik al in m'n posting toegegeven dat een specifiek voor akoestische instrumenten ontworpen versterker qua klank en regelmogelijkheden beter aansluit bij het akoestische karakter van het instrument.
    Daarnaast spelen altijd kwaliteitsaspecten mee, hoe goed is het ontwerp.

    Heb even de site van AER er op nagekeken en geloof onmiddellijk dat deze versterkers in combinatie met een e-viool het pure vioolgeluid beter zullen neerzetten dan een gitaarversterker. Maar desondanks werkt het nog steeds ook met een gitaarversterker, zeker als je er ook nog eens een 'bak vervorming' overheen gooit, waarbij er van het oorspronkelijke akoestische geluid toch al niets meer overblijft.
     
  10. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Het gaat hier om het geven van een advies aan iemand die zich afvraagt wat zij/hij moet doen.
    Wat inconsistent is het dan om eerst te beweren dat de electronica van een E viool het piëzo signaal fatsoeneert (wat overigens lang niet altijd en dan nog maar beperkt waar is) en het dus weinig uitmaakt wat voor versterker je op je E viool aansluit (wat m.i. ook niet zo is) en vervolgens wordt dat verhaal gerelativeerd door te melden dat er natuurlijk grote verschillen in kwaliteit en regelmogelijkheden zijn.

    Het is duidelijk dat met "een bak vervorming" zelfs een E-gitaarversterker van een paar tientjes een hoop experimentele herrie kan veroorzaken, maar dat kan een versterker voor akoestische instrumenten ook en die heeft dan bovendien nog de mogelijkheid een viool als viool te laten klinken.

    De versterkers van AER behoren tot de top en zijn niet goedkoop, maar er zijn ook goedkopere versterkers voor akoestische instrumenten uit het VerreOosten die enigszins aanvaardbaar presteren en m.i. altijd te verkiezen zijn boven de E gitaarversterker. Goed om eens uit te proberen denk ik, dan praten we daarna verder.
     
  11. Arjo

    Arjo Arjo Heikamp

    Lid geworden:
    9 mrt 2008
    Berichten:
    34
    Homepage:
    Het advies dat gevraagd was ging geloof ik over effectpedalen in plaats van versterkers. Als je mijn posting half citeert en half zelf invult (ik zeg nergens dat elektronika in een viool het piëzo-signaal fatsoeneert, wel dat het dusdanig bewerkt wordt dat het IN PRINCIPE op elke versterker kan worden aangesloten) ga me dan niet van inconsistentie betichten.
     
  12. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Je zou eventueel kunnen kijken naar een flangler, distortion en wowwow pedaal. Eigenlijk de basis voor effecten bij het e-gitaarspel.

    Er zijn inmiddels pedalen zat te koop, effecten te over, ’t is net wat je wilt.
    Vergeet niet dat je als violist je handen vol hebt en dat de pedalen een grote inbreuk kunnen maken. Ze voegen ook een speciaal effect toe.

    Remi
     
  13. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.281
    Homepage:
    @ Bert,

    Iedere keer wanneer iemand een andere mening is toegedaan over E-violen en alles eromheen, ga je in de aanval. De reden daarvan is me onduidelijk, want het is niet nodig en is bovendien ongewenst. Je kunt nu eenmaal niemand overtuigen door te beweren, dat hij/zij ongelijk heeft: je zult met argumenten moeten komen. En dan ook nog argumenten die –laat ik taal gebruiken die een vioolbouwer moet aanspreken- hout snijden.
    Mocht de ander desondanks, toch niet overtuigd zijn geraakt, laat het er dan bij, dat recht heeft een ieder. Je zult moeten accepteren dat er kennelijk ook andere meningen heersen en dat mensen soms bij hun mening blijven, dat doe jij namelijk ook.

    Ik vond dat ik bovenstaande moest kunnen ventileren, om duidelijk te maken, dat de manier waarop hier in de laatste paar posts (#10 en #11) over dit onderwerp gereageerd wordt, mij niet aanstaat. Ik zie het graag anders en verwacht geen herhaling.

    Frits - Administrator
     
  14. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Frits, de reden:
    Er worden m.i. soms (overigens ook niet beargumenteerde) halve waarheden op dit forum over de materie E-violen geplaatst. Ik heb me al een flink aantal jaren in de theorie en praktijk van het onderwerp E violen verdiept en weet er zo langzamerhand een en ander vanaf.
    Het doet daarom af en toe pijn aan de ogen om weer eens een bewering te zien die m.i. flink de waarheid mist.
    Kennelijk kost het me moeite om dat bij de zoveelste keer nog op uiterst vriendelijke toon te doen, wat niet wegneemt dat ik uiteraard respect heb voor ieders mening; ergens op reageren is toch ook een blijk respect en een teken van het serieus nemen van je opponent? Komt dat dan vervolgens wat al te arrogant over, dan heb ik er geen moeite mee daarop gewezen te worden. Je moet van me aannemen: het komt met de beste bedoelingen uit een goed hart en ik wil er nimmer iemand persoonlijk mee kwetsen.

    Internet is een hardnekkig medium; over 10 jaar staat een onweersproken bewering waarschijnlijk nog steeds en gemakkelijk terugvindbaar op het net en de argeloze Google-bezoeker die in 2018 op E-viool zoekt zou zomaar kunnen denken dat het de waarheid was.
     
  15. Arjo

    Arjo Arjo Heikamp

    Lid geworden:
    9 mrt 2008
    Berichten:
    34
    Homepage:
    mijnheer Boon, even ter uwer informatie: ik ben afgestudeerd electronica ingenieur, pas 28 jaar werkzaam in dat beroep, daarnaast al jaren free-lance geluidsman en denk net als u ook wel aardig te weten waar ik heb over heb. mogelijk weet ik toch wel iets af van voorversterkers die in instrumenten worden geintegreerd. maar bulder er maar weer overheen hoor

    sorry frits, ik denk dat je deze mailing zult verwijderen, maar ik heb het op het moment wel even gehad. FIJN!!!!



    Arjo:
    ik was bezig mijn antwoord te formuleren n.a.v. de post van Bert toen jij deze post plaatste. Ik haal hem niet weg en denk dat het een prima inleiding is op mijn hieronder staande reactie!

    Frits
     
  16. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.281
    Homepage:
    Bert,

    Ik heb geen enkele moeite met het feit dat iemand overtuigd meent te zijn van zijn gelijk. Dat heeft niet met arrogantie te maken. Maar, het probleem zit hem erin, dat jij denkt dat je de enige bent die echt weet hoe het zit. Het is nu eenmaal zo dat binnen de groep van experts er meestal verschil van mening bestaat. De kunst is nu, om dat te kunnen accepteren. Dat je daar moeite mee hebt is een gegeven waar je zelf ook al achter bent, getuige je uitspraak: “Kennelijk kost het me moeite om dat bij de zoveelste keer nog op uiterst vriendelijke toon te doen,..”. En daar waar de “vriendelijke toon” verdwijnt, gaat het mis en moet ik helaas ingrijpen, ter bescherming van je zelf en van andere forumleden alsook voor het blijven bestaan van dit Forum. Wanneer leden dreigen af te haken om dergelijke zaken, gaat dat mij als webmaster en eigenaar van dit StrijkersForum, direct aan! Want: zonder leden geen forum.

    Het is voor mij heel gemakkelijk posts te verwijderen die zich op de rand van toelaatbaarheid bevinden en in strijd zijn met de Regels, maar persoonlijk ben ik geen voorstander van zoiets, tenzij het niet anders kán.
    Ik herinner mij in dit verband posts van een auteur (destijds Violistenweb) die ze later zélf weer verwijderde om een of andere reden en dat ging om tientallen. De logische voortgang in het verhaal wordt daarmee ernstig aangetast en de lezer kan er niet veel meer van begrijpen.
    Dat probeer ik te vermijden door ook te reageren wanneer het de verkeerde kant opgaat. Dat het open op dit forum gaat, is bewust door mij gekozen omdat sommigen een bevestiging willen zien van hun ongenoegen en zich afvragen of ze het wel juist zien. Neemt niet weg, dat een ieder die dat wil hier altijd via mijn E-mail op kan reageren.

    Wat me goed doet is je zin: “het komt met de beste bedoelingen uit een goed hart en ik wil er nimmer iemand persoonlijk mee kwetsen.”
    Wanneer we dat voor ogen houden en elkaar kansen geven zich te beteren moet het goed komen!


    Frits
     
  17. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Arjo:
    Mijn reactie was een antwoord op de vraag van Frits en toch niet geheel gespeend van zelfkritiek. Ik had daarbij niet speciaal jou voor ogen (want dan had ik je wel met name genoemd) maar in het algemeen de mensen waarmee ik het over dit onderwerp aan de stok had en dat waren er meerdere.
     
  18. pleunie

    pleunie

    Lid geworden:
    29 sep 2004
    Berichten:
    152
    euh, zonder me te willen mengen in de discussie van de laatste paar items, zou ik graag even en domme vraag willen stellen :/

    Begrijp ik het goed dat een e-viool ook nog steeds geldt als een akoustisch versterkt instrument?? (zonder welke versterker je dus moet gebruiken, want dat jullie het daar niet over eens zijn snap ik inmiddels wel)

    Sorry, wil geen olie op het vuur gooien, maar snap het echt niet :(

    Ik ga nu overigens binnenkort met een show meespelen waar ik 'professioneel' versterkt en vervormd ga worden, maar zij hebben volgens mij nog geen ervaring met e-violen, dus ben benieuwd. Ik houd jullie op de hoogte naar mijn ervaringen daarmee. (heb zelf de yamaha SV120 overigens, is geloof ik eigenlijk niet voldoende voor echte shows, maar ik ga het er toch mee doen)
     
  19. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Onder een E-viool versta ik een instrument zonder klankkast.
    Volgens mij moet je met een Yamaha SV 120 toch een eind kunnen komen. Bel anders even voor een alternatief op huurbasis (Yamaha EV 5) als het voor een beperkte periode is. 050 3135701
     
  20. Arjo

    Arjo Arjo Heikamp

    Lid geworden:
    9 mrt 2008
    Berichten:
    34
    Homepage:
    OK, lees nu net het vervolg: komt goed zo.
    Bert, sans rancune!?!

    Arjo ;)
     

Deel Deze Pagina