George Chanot, Parijs 1860

Discussie in 'Aangeboden' gestart door Anner, 31 aug 2004.

  1. Anner

    Anner

    Lid geworden:
    30 apr 2004
    Berichten:
    20
    Homepage:
    Wie weet iets meer over de vioolbouwer George Chanot (Parijs, rond 1860)? Op het internet kan ik niets over hem vinden.

    Groeten,
    Anner
     
  2. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Hey Anner,

    Ik ben ff voor je gaan googelen en ben het volgende tegen gekomen:

    www.vintage-instruments.com/catalogs/violins.htm
    wel even http:// er voor plaatsen (het forum ondersteund niet al te lange weblinks.

    Inderdaad niet veel informatie, ik zal nog wat verder voor je zoeken

    Groetjes van remi





    [edit](Dit bericht is door remi bijgewerkt op 31/08/2004 om 22:17 uur)[/edit]
     
  3. Anner

    Anner

    Lid geworden:
    30 apr 2004
    Berichten:
    20
    Homepage:
    Hoi Remi (had ik kunnen weten...),

    Zoals je weet ben ik op zoek naar de allermooiste kleur voor mijn nieuwe cello. Een van de celli van mijn lerares is gebouwd door George Chanot, in 1860 in Parijs. Omdat ik die cello zo mooi van kleur vind (nou, niet alleen de kleur hoor) wilde ik graag meer plaatjes van strijkinstrumenten zien die door Chanot zijn gebouwd. Kan jammer genoeg weinig over deze Chanot vinden (c)

    Anner
    p.s. De cello is goudbruin (amber heet dat geloof ik).
     
  4. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Natuurlijk duurt het soms even voor dat je wat vind over een bepaalde vioolbouwer.

    Maar wie zoekt zal vinden.

    Vandaag heb ik van de bieb van Den Haag het boekje TAXE der Streich-Instrumente van Albert Fuchs (natuurlijk in samenwerking met Otto Mockel) zitten doorspitten, en toen weer ons forum.

    En,... Ja hoor.
    Nu even overtypen (dat mag)

    Chanot, Georges. Paris * 1801 in Mirecourt, † 1883 in Courcelles. Bruder des forigen (Francois Chanot). Baute ursprunglich Geigen auf Grund der Versuche des Bruders, doch ohne dauernden Erfolg. Spaterhin ahmte er alte Meister, besondres Stradivari nach.
    Georges Canot gilt fur eines der besten neueren Geigenbauer Frankreichs. Schone Arbeit, ausgiebiger Ton.
    Wert: etwa 1800 – 2500 D-Mark (1932)

    Ik hoop dat je er wat aan hebt, al is het wat late reactie.

    Groetjes van Remi
     
  5. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.902
    Homepage:
    in de voorlaatste Fuchs-Möckel (1996) waren die (Chanot, Georges II) bedragen opgelopen tot 60-100.000 Duitse marken. Er zijn natuurlijk ook violen met Chanot-label die geen Chanot zijn.
     
  6. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Klopt als een bus, Bert.

    Natuurlijk een label in een instrument betekend nog niet dat het een authentiek instrument is. Er zijn vele vervalsingen in omloop maar iik veel instrumenten die gebouwd zijn naar ... een Strad, een Del Gesu, een Rugerri (mois) en mischien ook een Chanot.

    Alleen een expert op het gebied van vioolbouw kan (zij het vaak met veel moeite) kunnen vast stellen of het werkelik een echte xxx of yyy is.
    Maar ook daarbij zijn vele kanttekeningen. Op een of andere beurs of zo in Cremona (moet ik even na kijken) werden vele Stadivarius violen ten toon gestelt, een heel klein deel van de violen bleek echter werkelijk van Antonio's hand te komen, en een groot deel was twijfelachtig of verdacht een vervalsing/kopie te zijn.l

    Jean Baptiste Vuillaume, de schat ontpopte zich als een perfect copiist. Toen op een dag Nicolai Paganini zijn "Canon" voor onderhoud bij Vuillaume bracht, wist hij (JBV) in record tijd de viool te kopieren. Toen Paganini zijn viool kwam halen, toonde Vuillaume zijn Del Gesu en de kopie, zelfs Nicolai zag het verschil niet tussen beide instrumenten.

    Misschien was men toen der tijd een beetje makkelijk of naief, ik weet het niet, ik zie direct het verschil tussen een willekeurig andere viool en mijn Rugerri, sterker nog (ik weet dat het raar zal overkomen, maar schrijf het toch) ik ruik het!

    Zelf heb ik natuurlijk mijn goedkope Chineesje en mijn Rugerri.

    Ik weet niet of een van de violisten, chellisten (strijkers) wel eens aan hun instument ruiken, maar ik doe het wel.

    Mischien omdat zij van een oud tante is geweest, mischien een stukje nostalgie.

    't is heel moeilijk om onder woorden te brengen wat ik ruik aan mijn vioolen (en dan met name de oude), het is net of je het over wijn hebt, mooie, goede wijnen. Latour, Margaux en zo. Als ik aan mijn viool (Rugerri) ruik dan ruik ik ouderdom, geen vers hout, maar een niet muffe hars/larix achtige lucht, een oude zagerij. De lucht van hout dat oud is, antiek, als of je een antieke kast open maakt en er je neus in stopt. OUD.

    Mijn Chineesse nieuwe viool ruikt naar de Hubo, nieuw hout, geen schimmel of ouderdom maar naar vers hout.

    Maar terug op het onderwerp de Chanot viool, ik hoop voor de eigenaar dat het een echte Chanot is. (zeker gezien de prijs).

    Groetjes van Remi (Rugerri)
     
  7. Anner

    Anner

    Lid geworden:
    30 apr 2004
    Berichten:
    20
    Homepage:
    Dank jullie voor de moeite Chanot op te zoeken. Jammer genoeg heb ik nog steeds geen kleurenfoto's van andere strijkinstrumenten van hem gezien. Wij hebben niet zo'n goede bibliotheek hier, en daar valt niet veel op te zoeken over instrumenten.

    En ja, die cello van mijn juf is dus echt een echte Chanot en geen nagemaakte (s)
     
  8. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Klopt Anner,

    Ik heb behoorlijk zitten spitten maar ben heel weinig tegengekomn over Mr Chanot, eigenlijk alleen wat op een Japanse site, maar weer met weinig (une petite) plaatjes of foto's van zijn instrumenten.
    Tsja, de grootste aandacht gaat nu eenmaal uit naar oude italiaanse instrumenten en dan een klein zijsprongetje naar JB Vaulieume en Lupot.
    Ook de Nederlandsche vioolbouwers worden vaak vergeten, en dan te bedenken dat we een heel goede reputatie hebben.

    Groetjes, Remi (Rugerri)
     

Deel Deze Pagina