George Enescu

Discussie in 'Beroemde solisten' gestart door Alexander, 27 mei 2008.

  1. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    11 mrt 2008
    Berichten:
    470
    Homepage:
    [​IMG]

    George Enesco ofwel Georges Enesco zoals hij in Frankrijk heette, werd geboren op 19 augustus 1881 in Liveni in Roemenië. Hij was componist, violist, pianist, dirigent, musicoloog en vioolpedagoog.
    Hij was een van de meest vooraanstaande musici van zijn tijd.
    Casals zei van hem: 'hij is de meest verbazingwekkende musicus sinds Mozart.'

    Al op zevenjarige leeftijd bezocht hij het conservatorium in Wenen en studeerde viool bij Hellmesberger Jr, piano bij Ernst Ludwig en compositie bij Robert Fuchs. Hij maakte zijn debuut in 1889 in Slanic in Moravië en was toen acht jaar. Voor zijn dertiende was hij reeds afgestudeerd en ging vervolgens naar Parijs, waar hij zijn vioolstudie voortzette bij Marsick, harmonieleer studeerde bij Gédalge en compositie studeerde bij Massenet en Fauré.
    Composities van Enesco zijn onder meer zijn twee Roemeense Rapsodieën, een sonate voor viool en piano en zijn belangrijkste werk, de opera Oedipus.
    Als dirigent debuteerde hij met het Philadelphia Orkest in 1923 in New York.

    Als vioolpedagoog had hij vele studenten, zowel in Roemenië, in Frankrijk als ook in Amerika. De bekendsten zijn: Yehudi Menuhin, Christian Ferras, Ivry Gitlis, Arthur Grumiaux en Ida Haendel.
    Enesco en Menuhin werden vrienden en dat resulteerde in een hechte muzikale samenwerking zowel op het podium als op de plaat. Ook zijn afscheidsconcert in 1950 deed hij samen met Menuhin.
    Enesco stierf op 3 mei 1955 in Parijs en ligt begraven op Père Lachaise.
    Jullie kunnen hem hier horen in Folies d'Espagne van Arcangelo Corelli voor viool en piano in de versie van Ferdinand David.
     
  2. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    772
    Ligt het aan mij of hoor ik daar een arrangement van Händel's sarabande? Barok muziek is zoiezo al mooi.
     
  3. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    11 mrt 2008
    Berichten:
    470
    Homepage:
    La Folia is een zeer geliefd thema geweest gedurende een lange tijd, zoals je hier
    kan lezen. Het is heel goed mogelijk dat Händel het ook gebruikt heeft. :)
     
  4. cavani27

    cavani27

    Lid geworden:
    10 okt 2009
    Berichten:
    39
    Meneer Alexandru,

    Waardeer ik veel dit onderwerp van u en uw aandacht uit grote Enescu.Door dit u zal mij groot respect altijd krijgen,meneer Alexandru!
     
  5. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    767
    Alexander heet geen Alexandru. We zijn hier in Nederland, dus niet Roemeens praten Cavandru27.
    Waarom schreef Enescu geen vioolconcert zoals andere componisten (bijvoorbeeld de Roemeense Constantinescu wel)? Kan je Enescu wel een grote componist noemen als hij niet eens een vioolconcert schreef?
     
  6. jmsuijkerbuijk

    jmsuijkerbuijk J.M. Suijkerbuijk

    Lid geworden:
    11 aug 2009
    Berichten:
    74
    Homepage:
    'n Grapje, neem ik aan? Ik zou Gustav Mahler een groot componist willen noemen, maar een vioolconcert kwam er niet van. Hoewel, groot …, 1 meter 60 is natuurlijk ook niet echt groot.
     
  7. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    11 mrt 2008
    Berichten:
    470
    Homepage:
    Ik zou niet weten, waarom Enesco geen vioolconcert geschreven heeft. We kunnen het hem niet meer vragen. Hij heeft wel de Ballade op. 4a, voor viool en orkest geschreven en was verder een uiterst druk bezet man met lesgeven, componeren, dirigeren concerten geven enzovoorts.
    Enesco's werk wordt nog regelmatig uitgevoerd. Enesco is een componist van formaat, die helaas onderschat wordt.
    Gelukkig is er een Enescu Society, die het nodige voor zijn artistieke nalatenschap doet.

    Als je wilt, kan je twee van zijn vioolsonates op 15 november aanstaande beluisteren in de Kleine Zaal van het Concertgebouw, zoals je hier kan zien. Een unieke gelegenheid om met zijn werk kennis te maken.

    Georges Enesco heet eigenlijk George Enescu in het Roemeens.
    Mijn naam spreken ze in Rusland nog anders uit... What's in a name? :)
     
  8. cavani27

    cavani27

    Lid geworden:
    10 okt 2009
    Berichten:
    39
    Meneer Alexander, sorry, ik heb uw naam in het Roemeens hier op geschreven (vorige reactie).
    U hebt het juiste antwoord aan Henri gegeven, zodat ik u nu al vast hiervoor bedanken wil.
    Ik weet niet wat Henri denkt over Enesco, maar ik ben bang dat hij Enesco met iedere musicus vergelijkt! Als dat zo is, zou ik dat heel jammer vinden!

    tekst gecorrigeerd, spellingcontrole Word blijkt niet toereikend te zijn! - Admin.
     
  9. Ferrie

    Ferrie Ferrie van Heerebeek

    Lid geworden:
    30 aug 2008
    Berichten:
    275
    Homepage:
    Ik wijs even op de bijdrage die eerder elders op Strijkersforum werd gedaan door cavani27 over violist Ion Voicu (Hora martisorului). Ik denk hierbij natuurlijk ook aan George Enesco.

    Violisten uit Roemenië hebben duidelijk een andere culturele bagage dan Nederlandse violisten. Veel Roemeense musici zijn grootgebracht vanuit en met de Roemeense volksmuziek. Nederland heeft veel minder een dergelijk cultureel erfenis.

    Kun je zeggen dat de Roemeense volksmuziek bij vrijwel alle (grote) Roemeense violisten in hun spel nadrukkelijk meespeelt (in letterlijke zin dus)...... ?

    Spelen (speelden) Nederlandse violisten in vergelijking daarmee "zakelijker" misschien zelfs "sterieler"................. ?
     
  10. mriekjuh

    mriekjuh Marike

    Lid geworden:
    15 jun 2009
    Berichten:
    181
    Laten we hier nou alsjeblieft niet over blijven hakketakken..
    Cavani27 doet zijn best, met of zonder spellingcontrole!
     
  11. cavani27

    cavani27

    Lid geworden:
    10 okt 2009
    Berichten:
    39
    Beste Mriekjuh,

    Dank u voor bescherming, maar anderen denken daar anders over! Ik ben hier niet geboren, maar dit is geen excuus! Ik zal nooit zo Nederlands kunnen spreken en schrijven als jullie, maar misschien in een ander leven wel!!??? Natuurlijk kan de administrator op ieder moment terecht zeggen: ''Sorry, meneer Fieraru, u wordt niet meer op deze website geaccepteerd!'' Voorlopig, (gelukkig maar) ben ik door hem(?) nog getolereerd, maar voor hoelang weet ik niet!

    groeten aan iedereen,
    Fieraru

    tekst gecorrigeerd. Admin.
     
  12. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Beste Fieraru,
    Wat jammer dat u mij zo wantrouwt. Nu lijkt het net alsof u ieder moment verwacht dat u als forumlid verwijderd wordt. Ik dacht een oplossing gevonden te hebben door in uw tekst correcties aan te brengen als dat nodig is. Daarmee wordt alles tenminste begrijpelijk en leesbaar. Ik merk dat u nu uw best doet om zo weinig mogelijk fouten te maken. Dan ga ik u toch zeker niet ‘belonen’ door u te verwijderen?

    groet,

    Frits
     
  13. cavani27

    cavani27

    Lid geworden:
    10 okt 2009
    Berichten:
    39
    Beste Frits,

    Goed voor mij om dit te horen! Dank u wel voor de correcties in mijn tekst en voor de moeite. Ik waardeer dit!

    groeten,
    Fieraru
     
  14. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    767
    Huh, toch een groot componist :
    [​IMG]
     
  15. jmsuijkerbuijk

    jmsuijkerbuijk J.M. Suijkerbuijk

    Lid geworden:
    11 aug 2009
    Berichten:
    74
    Homepage:
    Nou, zoals ik schreef: Mahler heeft nooit een vioolconcert geschreven. Leuk geprobeerd bericht, maar slechts een grap. Toch?
    Strekking van mijn eerdere berichtje was, dat het afmeten van de 'grootheid' van een componist niet kan of mag worden gedaan aan de hand van een bizar criterium als het hebben geschreven van een vioolconcert. Ik blijf ervan uitgaan dat jouw 'vraag' een grap was, evenals het zgn. vioolconcert van Mahler.
     
  16. cavani27

    cavani27

    Lid geworden:
    10 okt 2009
    Berichten:
    39
    Beste Frits,

    Ik heb voor u iets speciaals, iets heel emotioneels. Haat het over een stuk die u en anderen nooit eerder hebben gehoord: ''Ballade voor viool en orkest''

    Ciprian Porumbescu (geboren Cyprianus Gołęmbiowski op 14 oktober, 1853 -- 6 juli, 1883) Was een Roemeens componist geboren in Şipotele Sucevei district in Suceava, Roemenië.

    &feature=related


    Ballade voor viool en orkest

    Afgewerkt op 21 oktober, 1880, De Ballade voor viool en orkest werd al snel het bekendste werk van Ciprian Porumbescu en een naslagwerk in het Roemeens klassieke muziek van de 19e eeuw. In afzondering op Stupca, de componist gemediteerd, opgesteld en vervolgens klaar met het stuk, vol poëzie en bittere nostalgie, met licht en schaduw, een mengsel van "Doina", oude dans en zang en dat alles in een omgeving van serene melancholie.

    Hier is nog een variant : ''Romania's movie "Ciprian Porumbescu" fragment''
    Hier, vind ik de vioolspeler en arrangement gevoeliger dan de opname in de studio!
    Vindt u dat ook?

    Veel plezier voor u en voor anderen ook!
    Fieraru

    &feature=related
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 dec 2013
  17. Ferrie

    Ferrie Ferrie van Heerebeek

    Lid geworden:
    30 aug 2008
    Berichten:
    275
    Homepage:
    Nou, ook ik heb er met heel veel aandacht naar geluisterd. Jammer dat dergelijke composities in de vergetelheid dreigen te geraken. Ik vind het in ieder geval prachtige muziek. En wat een prachtig vioolspel!

    Klinkt er Roemeense volksmuziek door in dit stuk? Ik kan me trouwens goed voorstellen dat Fieraru de ogen niet droog houdt bij het luisteren naar deze muziek en dat er heimwee naar zijn geboorteland ontstaat.


    Ik zou zo graag willen weten hoe kinderen in Roemenië met muziek in aanraking komen en vooral hoe ze een muziekinstrument leren bespelen. Er zal toch wel verschil zijn met hoe kinderen in Nederland beginnen met (bijvoorbeeld) viool spelen?
     
  18. cavani27

    cavani27

    Lid geworden:
    10 okt 2009
    Berichten:
    39
    Geachte heer Ferrie,

    Inderdaad mijn ogen zijn niet droog als ik het naar deze muziek luister.


    Volgens mij is er geen verschil tussen kinderen van onze planeet, qua talent.
    Het is een prachtig beroep, is zeer de moeite waard, maar het is tegelijkertijd heel moeilijk. Om een waardig performance kunstenaar te kunnen worden moet je uitgaan van de studie op 6 jarige leeftijd. De vrije tijd die kinderen dan nog hebben wordt besteed aan het bestuderen van de viool als instrument. Maar aan de andere kant, de tevredenheid van het spelen op het podium compenseert het verlies van de jeugd. De offers zijn inherent. Net als gymnastiek, bijvoorbeeld, die begint op 4 jaar en verplicht tot hetzelfde harde werken met inbegrip van de fysieke conditie. De vioolstudie betekent ook hard werken en is zeer lichamelijk werk. Dus dagelijks hard werken. De traditie is van Enescu en natuurlijk door onze volksmuziek die uniek is. Maar u weet best meneer Ferrie, dat je alleen maar succes kunt krijgen door heel hard te werken....dagelijks......dus, ben je geen moederskindje meer!

    Fieraru

    tekst aangepast en bewerkt - Admin.
     
  19. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Ja, dat is werkelijk zeer melancholisch en erg mooi!
    Het instrument past bijzonder goed bij dit soort muziek: een donkere warme klank, maar spreekt daardoor wat moeilijker aan, wat goed te horen is in het snellere deel.
    Nu heb ik deze keer het hele fragment beluisterd –wat niet altijd het geval is bij dit soort YouTube filmpjes- maar nu stopt de muziek abrupt na 10 minuten. Ik weet niet wie het op YouTube heeft gezet, maar dat had beter gekund lijkt mij!

    Het tweede filmfragment vind ik minder geslaagd qua opname en qua beeld, want een heel kamerorkest laten spelen tijdens hevige sneeuwval lijkt me onzinnig. De regisseur heeft kennelijk geen verstand van strijkinstrumenten of het moesten al plastic Chineesjes zijn, die tegen iedere weersgesteldheid kunnen. ;)

    Frits
     
  20. jmsuijkerbuijk

    jmsuijkerbuijk J.M. Suijkerbuijk

    Lid geworden:
    11 aug 2009
    Berichten:
    74
    Homepage:
    Nou, volgens de vingerzetting en het strijken, de spelers ook niet!
    Blijft toch moeilijk voor acteurs, blijkbaar, om zich een klein beetje te verdiepen in wat ze spelen (hier letterlijk).
     

Deel Deze Pagina