George Enescu

Discussie in 'Beroemde solisten' gestart door Alexander, 27 mei 2008.

  1. Ferrie

    Ferrie Ferrie van Heerebeek

    Lid geworden:
    30 aug 2008
    Berichten:
    275
    Homepage:
    Geen dank! Fijn dat u Enescu weer even terug in beeld hebt gebracht op Strijkersforum. :)

    Ik moet eerlijksheidshalve bekennen dat ik nog niet zo veel muziek van Enescu kende. Ik vind zijn muziek echter zeer de moeite waard. Een echte ambassadeur van de Roemeense (volks)muziek. De moeite van het ontdekken waard! Prachtig, zijn vioolsonates!
     
  2. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    767
    Cavani27, misschien heb je hem ook gekend, maar ik las vandaag in de krant dat de dirigent Alexandru Lascae, die ik vaak heb meegemaakt in een amateurorkest is overleden. Hij zei altijd: Dankuwel, alstublieft. Een vrouw die tijdens het spelen de benen over elkaar sloeg, werd daarop aangesproken. Hij zei dan: We zijn amateurs die doen als professionals.
    Z'n Nederlands was vrij zwak vond z'n zoon. Hij zei bijvoorbeeld over de vorderingen bij de repetities van Bellitoni: "" Het gaat de goede kant". Ik legde hem dan uit dat de uitdrukking was: "Het gaat de goede kant op".
    Ik heb hem ook nog eens zien spelen als 2e concertmeester van het Residentieorkest.

    http://nl.wikipedia.org/wiki/Alexandru_Lascae

    In 1990 keerde hij terug naar Roemenië waar hij het Filharmonisch orkest "George Enescu" uit Boekarest, het Transilvania Philharmonic uit Cluj, het Banatul Philharmonic uit Timisoara en de Filharmonische orkesten uit Brasov en Tirgu Mures dirigeerde. Sinds 1991 dirigeerde hij ieder jaar het Moldova Philharmonic uit Iasi (Roemenië). Lascae werd in 1995 vaste gastdirigent bij het Iasi Philharmonic, vanaf 1998 was hij de chef-dirigent. Met dit orkest met koor gaf hij ieder jaar concerten in Duitsland en Nederland.

    Met het Moldova Philharmonic nam hij voor Ottavo op vijf cd’s het complete orkestrale werk op van George Enescu; een wereldpremière deze alom geprezen opname. Met andere orkesten nam hij nog eens 15 cd's op.

    [​IMG]
    In 2004 speelden we met hem in het Concertgebouw en het Rudolfinum in Praag. Het doet pijn dat hij er niet meer is.

    Dit stuk van Enescu (hier gespeeld in de versie van soloviool) heeft hij opgenomen op cd met orkest. Jammer dat we nooit Enescu met hem hebben gespeeld:


    Met Bellitoni speelde we dankzij de Roemeense band met de Roemeense ""Leo"" Lucian Leonard Raiciof - concertmeester van het Residentieorkest Tsigane van Ravel en ik dacht ook Zigeunerweise van de Sarasate.
    Als Roemeen wist Alexandru ook weer de Roemeense Liviu Prunaru, de concertmeester van het KCO, te strikken voor het lustrumconcert van Bellitoni (ik doe niet mee dit keer)
    [​IMG]

    Helaas kan hij de 6e lustrumconcerten niet meer dirigeren.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 dec 2013
  3. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    767
    Ik heb dat stuk van Enescu, dat ik zelf ook probeer te spelen, met nadruk op probeer, nu met bladmuziek op Youtube gezet. Technisch is het al lastig genoeg en dan moet je er ook nog muziek van maken, dus letten op streek, toonvorming, dynamiek, vibrato + alle frases begrijpen en aanvoelen wanneer een muzikale "zin" afloopt.
    Volgens mij is het niet handig als mogelijk auditiestuk. Dan heb je denk ik meer aan iets eenvoudigers met eenvoudige en logische loopjes. Iemand suggesties voor een beter auditiestuk, waarbij het lijkt alsof je best wel redelijk viool kan spelen, waarbij je dus veel zwakkere punten kan maskeren?
    Voor liefhebbers kan ik onderstaande bladmuziek mailen via de blauwe e-mail link links van dit bericht in pdf, zodat je het kan uitprinten. Ik heb het met knippen en plakken uit de gecopieerde orkestzakpartituur gehaald, want het stuk is niet los verkrijgbaar of te koop.
    Georges Enescu (1881-1955) Prelude unisono opus 9
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 dec 2013
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.328
    Homepage:
    Iemand die verstand heeft van vioolspelen stinkt daar echt niet in en hoort wel degelijk waar de zwakke plekken zitten! Dit is meer jezelf voor de gek houden waarmee je geen stap verder komt, zeker niet bij het doen van audities!

    Frits
     

Deel Deze Pagina