Kan iemand mij helpen hoe ik op mijn altviool een gescheiden streek moet maken. Ik ben bezig in het 1e boek van Louis Metz, 3e hoofdstuk blz.26.
Zeker bedoelt ze dat. Deze streek wordt inderdaad ook wel détachéstreek genoemd. Het is een streek die de basis vormt voor het vioolspelen. Kijk hier maar even voor een Masterclass.
Ja Chrish ik bedoel detaché. Sinds een paar weken speel ik op een altviool. Ik heb jaren geleden vioolles gehad. En af en toe voor zang pakte ik de viool om in te studeren. Toen ik onlangs weer echt meer viool ging spelen, heb ik een altviool gekocht. Het is een wat moeilijk gedoetje i.v.m. de ander sleutel, maar het lukt wel. De klank van de alt vind ik heel mooi. Ik heb er plezier in. Wellicht zie ik de gescheiden streek, detaché, moeilijker dan het is?
Ik denk het wel. Détaché is gewoon één toon per streek en er is geen speciale notatie voor. Je moet zorgen dat de toon gelijkmatig is. Er is verder geen pauze tussen de tonen. De streek duurt dus totdat de volgende toon begint. Détaché kan op ieder deel van de stok gespeeld worden en met ieder gewenste streeklengte. Kijk verder even naar de video's in mijn vorige bericht. Succes.
Alexander, hartelijk dank voor de link naar de site. Heel informatief. Als ik de noten kan vinden en benoemen, dit i.v.m. de C sleutel, denk ik dat ik toch ook altvioolles ga halen. Maar eerst worstelen met de juiste noten.
Gescheiden streken is toch gewoon heen en weer strijken als je op je viool gewend bent? Ik snap de precieze vraag niet. Of bedoel je gebonden nootjes met puntjes erop en wil je daar een goede techniek voor weten?
Als je al viool kunt is altvioolles denk ik niet echt nodig. Het is grotendeels een kwestie van wennen, dat tijd nodig heeft. Als je de sleutel kan lezen (wat je gewoon op internet kan vinden) moet je nog gewend raken aan die sleutel. Dus gewoon veel spelen. Je strijkt sowieso met iets meer gewicht op een altviool. En als je de stok niet recht kan houden bij het detache, kan het misschien zijn dat je arm te kort of de viool te groot is. Alhoewel altviool-stokken toch net zo lang zijn als gewone viool-stokken?
Het blijkt dat ik e.e.a. moeilijker maakte dan het was. In het studieboek van Metz worden gewoon 2, 3 of meer manieren aangereikt om de streek te doen. Vanuit de tip, de slof, de gehele streek of waar ook. Hartelijk dank voor het meedenken hierin. Nu ben ik aan het worstelen met wel of geen "schoudersteun" (zo heet het toch?). Voorlopig speel ik het fijnst zonder. Net als toen ik gewoon viool speelde. Echter wellicht is het beter met steun, om vrijer met de linkerhand de grepen te kunnen doen. Ik ben er nog niet uit. Wat zijn jullie ervaringen en wat zou het nut zijn?
Galamian vond dat strijkers met een lange nek, beter een schoudersteun kunnen gebruiken. Ik heb ook een lange nek en ben maar wat blij dat die schoudersteun bestaat. Het is een grote ondersteuning ook voor mijn linkerhand techniek. Wanneer je wat meer wilt weten over de diverse vormen van schoudersteunen in combinatie met kinhouder en de voordelen hiervan, dan moet je even op Violinist in Balance kijken.