Gevraagd Bonmusica kleine alt speciaalmaat

Discussie in 'Gevraagd' gestart door zapling, 25 mrt 2023.

  1. zapling

    zapling

    Lid geworden:
    5 okt 2012
    Berichten:
    303
    Ik zoek een Bonmusica BSV 210 of BSV 215 (mm). Ik weet dat die ook te koop is bij u meneer Boon, maar ik vind ze nieuw zo duur en weet niet zeker welke van de twee ik hebben moet. Ik hoop dat iemand nog een ongebruikt exemplaar in een stoffig hoekje heeft liggen voor mij.
     
  2. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    De speciaalmodellen zijn duurder vanwege het feit dat ik ze per stuk moet bestellen en er dan ook per stuk verzendkosten bij komen.
     
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Zou een steun die geschikt is voor een 4/4-viool niet kunnen passen? Die zou met een kleine aanpassing geschikt gemaakt kunnen worden om een breedte van 210 mm te overbruggen:

    [​IMG]


    Je kunt de breedte iets aanpassen. Misschien dat het precies past?
    Bonmusica.jpg
     
  4. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Verkeerd gedacht: de getoonde verstelling verandert iets aan de positie van de schouderbeugel, niets aan de instrumentbreedte, die (helaas) is gefixeerd.
     
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Kun je die Bonmusica niet in breedte verstellen? Wat vreemd! Niet ieder achterblad is passend voor de gangbare maten van de steun. Dat wordt dan een hele zoektocht. :(
    Is er geen ander fabrikaat met beugel wat wel in breedte te verstellen is?
     
  6. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Het is in de strijkinstrumentenbranche toch algemeen bekend dat Bonmusica steunen niet in de breedte verstelbaar zijn? Ze worden daarom in een groot aantal vaste breedtematen geleverd.
    Er is b.m.w. slechts één ander type steun dat eventueel ook met een soort "haak"over de schouder wordt geleverd, maar die is weer niet verstelbaar rond de lengteas, de Mach One, type Hook. De keuze voor een schoudersteun is inderdaad nogal persoonlijk.
     
    Laatst bewerkt: 28 mrt 2023
  7. Satch

    Satch

    Lid geworden:
    24 jan 2019
    Berichten:
    447
    Misschien met wat knutselwerk? Het lijkt op het eerste zicht misschien mogelijk om het schroefje dat het plaatje met de voetsteunen klemt wat te verlengen, of mischien kan je het plaatje zelf wat buigen om de voetjes wijder te maken? Ik weet natuurlijk niet wat de impact hiervan zou kunnen zijn op de structurele integriteit, ...
     
  8. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Het L vormige plaatje (borstzijde) waar de voet-as in vastgeschroefd is met twee moeren vervangen door een langer exemplaar lijkt mij het meest kansrijk, maar dan moet je wel wat handig zijn met metaalbewerking. Het bijbuigen van dit onderdeel naar buiten verkleint m.i. de grip op het instrument en dat is bij schoudersteunen een onwenselijk risico.
     
  9. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Als ik het zo lees moet ik geen Bonmusica hebben. :(
     
  10. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Er zijn allerlei redenen om géén of juist wel een Bonmusica te willen, maar een afwijzing op grond van een plaatje en wat tekst en kennelijk zonder hem ook werkelijk te hebben geprobeerd lijkt mij veel te kort door de bocht.
     
  11. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Als het ding niet in breedte te verstellen is, is dat voor mij reden genoeg om het niet te proberen. Het is natuurlijk onzin te beweren dat je alle steunen eerst geprobeerd zou moeten hebben om er een mening over te mogen hebben.
     
  12. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Het is inderdaad onzin om te beweren dat alle steunen eerst geprobeerd moeten worden en daarom heb ik dat ook niet beweerd (als je goed leest)
    Er is een selecte groep strijkers die zeer gelukkig is met een Bonmusica en daarom zit deze steun in het aanbod. Wanneer je een steun slechts op één instrument gebruikt (doet het merendeel van alle strijkers) dan is het gemis aan verstelbaarheid in de breedte eigenlijk geen probleem. Het voordeel (volgens sommigen dan juist weer een nadeel) is de grotere mate van fixatie "aan de schouder", die je ook kunt zien als gebrek aan vrijheid bij het spelen.
    Zelf eerst eens proberen zou ik zeggen, dan is het eindoordeel wellicht meer gefundeerd.
    Dan is er nog de kritiek op de vormgeving van de Bonmusica: hij lijkt gemaakt met onderdelen uit een Meccanodoos. Daar zit wat in, maar in het gebruik zie je daar niet veel van.
     
    Laatst bewerkt: 30 mrt 2023

Deel Deze Pagina