Gewicht strijkstok

Discussie in 'Overig' gestart door Neeltjuh, 7 aug 2008.

  1. Neeltjuh

    Neeltjuh

    Lid geworden:
    5 mei 2008
    Berichten:
    224
    Ik las op wikipedia dat een normale strijkstok 56 gram-66 gram weegt. Die van mij weegt dus 69 gram (de hele strijkstok). Maakt dat veel uit, of is dat alleen maar irritanter met strijken?
     
  2. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    773
    Wikipedia moet je met een korreltje zout nemen ;) Je zult zelfs zwaardere hebben! Voor de beginner maakt het gewicht weinig uit. Maar dat kan een bertboon beter uitleggen ;)
     
  3. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Voor beginners en gevorderden is het uitgangspunt toch wel rond de 60 gram. 69 gram is bijna 70 en het uitgangspunt voor een altstok. Een zwaardere of lichtere stok kan in bepaalde gevallen de voorkeur genieten maar ik zou daar pas voor kiezen wanneer de techniek wat verder is en situatie, instrument of motoriek daar aanleiding toe geven.
    56 gram is erg licht en een stok van 66 wordt als een zware beul beschouwd. Wie niet veel geld heeft en toch een redelijke all-round stok zoekt die een mooi gewicht heeft van rond 60 gram heeft, zou eens een goedkope carbonstok (er zijn ook dure!) moeten proberen, deze:
    http://strijkers.net/index.php?main_page=product_info&cPath=46_75&products_id=327
    of deze:
    http://strijkers.net/index.php?main_page=product_info&cPath=46_71&products_id=325
    waarvan ik er al heel veel heb verkocht, aan beginners, gevorderden, maar ook aan professionals die hem als tweede stok inzetten in de orkestbak, tijdens lessen en workshops en andere situaties waarin je je Tourte, Hill of Sartory van tienduizend(en) euros niet op het spel wilt zetten.
    Ik stuur eventueel onder voorwaarden een paar stokken op zicht zonder koopverplichting.
     
  4. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    773
    Bij de eerste link ben je de k van strijKstok vergeten ;)
     
  5. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Dank, is inmiddels gecorrigeerd!
     
  6. Neeltjuh

    Neeltjuh

    Lid geworden:
    5 mei 2008
    Berichten:
    224
    Op zich heb ik er geen last van, want ik weet niet beter. Maar mela93 en m'n zus hebbe allebei een veel lichtere strijkstok, en die vonde die van mij dus veel zwaarder. Vandaar dat ik even nieuwsgierig was.
     
  7. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    773
    Nog niet, bij staccato, tremolo en andere streken zul je er wel last van hebben. Of ook niet, als je er mee om kunt gaan. Vooral bij stukken van paganini (viool concerto) heeft een lichtere stok zeker de voorkeur.
     
  8. Neeltjuh

    Neeltjuh

    Lid geworden:
    5 mei 2008
    Berichten:
    224
    Ach, dat zal denk nog wel even duren, en anders kan ik er altijd nog een strijkstok bijkopen! (die wel lichter is)
     
  9. abbyviool

    abbyviool

    Lid geworden:
    20 jun 2008
    Berichten:
    38
    Homepage:
    Deze 'lastige' streeksoorten die Chrish noemt zijn het beste te leren met een goede stok. Zo heb ik laatst gelukkig iemand weten te overtuigen dat het niet lukken van het spiccato niet aan haar maar aan de stok lag. Er zijn helaas stokken waar je gewoon geen spiccato mee kunt leren. Je kan zo'n stok alleen laten springen als je zelf al veel techniek in huis hebt en dan wil je toch ook wel meteen weer je eigen goed springende stok vasthouden omdat die toch meer vanzelf gaat.
    Als de portemonnee het toelaat kan je een betere stok kopen. Ook wanneer je deze streken nog niet beheerst merk je het verschil in stokken en moet je kiezen voor de stok waarmee je het minste hoeft te doen om een goed geluid uit je viool te krijgen.
     
  10. mela93

    mela93 Melanie

    Lid geworden:
    1 mei 2008
    Berichten:
    144
    De mijne voelt juist heel licht. Zo nu en dan begint ie te zwabberen. Kun je zo'n stok ook zwaarder laten maken? Ik vind zo'n zware als die van Neeltjuh fijner spelen.
     
  11. Neeltjuh

    Neeltjuh

    Lid geworden:
    5 mei 2008
    Berichten:
    224
    Hoeveel weegt die van jou dan?
     
  12. abbyviool

    abbyviool

    Lid geworden:
    20 jun 2008
    Berichten:
    38
    Homepage:
    Een zwabberende stok kan ook met je armhoogte te maken hebben. Wat meer armgewicht in de stok tijdens het spelen kan helpen.
     
  13. Coop

    Coop

    Lid geworden:
    18 dec 2007
    Berichten:
    57
    @ Dhr. Boon: volgens mijn vioolbouwer (woon in het zuiden, dus niet echt een concurrent :D ) Geven carbonstokken toch vaker een scherpere en directere klank dan de houten. Bent u het met deze stelling eens? Ik ben toe aan een nieuwe stok en wil best carbon overwegen, (met name uit financieel oogpunt) maar ben wel op zoek naar een warme volle klank.

    on topic: omdat ik zelf wat moeite heb met het gewicht naar de stok brengen vind ik persoonlijk een zwaardere stok prettiger spelen. Ook bij spiccato voel ik graag wat ik doe. Maar ik kan me zo voorstellen dat dat bij violisten anders is, omdat die hun arm hoog moeten houden met stok en al. (Maar allee, 69 gram, waar hebben we het over)
     
  14. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Kijk in dit verband en over dit onderwerp ook nog eens op:

    "Balanspunt v.d strijkstok"

    een eerder opgevoerd onderwerp in dit forum.



    Frits
     
  15. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Er zijn diverse merken en typen carbonstokken. De hardheid, stijfheid en structuur van het materiaal alsmede het gewicht van de stok heeft ook bij carbonstokken invloed op de helderheid van toon en klank, net zo als dat bij houten stokken ook het geval is. Een kristalheldere viool met een stijve stok van het harde BCF (Braided Carbon Fibre) Kan wel eens een wat al te helder of scherp resultaat geven. De stokken van carboncomposiet zijn meestal wat ronder van toon dan de BCF stokken. Ik laat potentiële kopers van een carbonstok daarom bij voorkeur een aantal naast elkaar uitproberen. Ik heb practisch alle carbonmerken die er toe doen meestal in voorraad zodat er ook werkelijk iets te vergelijken is.
    Gewicht is natuurlijk ook iets relatiefs. 60 gram is voor een vioolstok een mooi uitgangspunt, maar een ARCUS Cadenza carbonstok die ik aan een prof. violist leverde weegt slechts 46 (zes en veertig) gram en hij speelde daarvoor met een E. Sartory. Daarentegen zag ik dit voorjaar het prototype van een CODAbow carbonstok van meer dan 66 gram, bedoeld als topmodel van de stokken van deze fabrikant.
     
  16. mela93

    mela93 Melanie

    Lid geworden:
    1 mei 2008
    Berichten:
    144
    Valt wel mee: 62 gram. Volgens BB heel normaal dus. Toch voelt ie heel lichtjes.
    Maakt die 7 gram nou echt zo'n verschil??
     
  17. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Bij moderne strijkstokken van hout maakt een verschil in gewicht van één gram al een wezenlijk en in principe voelbaar verschil.
     
  18. Lise

    Lise

    Lid geworden:
    17 okt 2007
    Berichten:
    236
    Het echte verschil waardoor je het idee hebt of een stok zwaarder of lichter is, wordt veroozaakt door de plaats van het balanspunt. Dit bepaalt, samen met de stijfheid van de stok, ook hoe goed je er spiccato mee kunt spelen of andere gevorderde technieken.
     
  19. mela93

    mela93 Melanie

    Lid geworden:
    1 mei 2008
    Berichten:
    144
    Bij oudere strijkstokken minder?
     
  20. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Met een moderne strijkstok wordt bedoeld het type strijkstok dat heden ten dage wordt gebruikt in het vioolspel, i.t.t. de stokken uit de barok en de transitievarianten. Een moderne stok kan daarom best oud zijn en een barokstok splinternieuw
     

Deel Deze Pagina